Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
Hanne Holmelund von Sehested
|
Hold
|
2024 de/2h (2h de)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Designtænkning og problemløsning
Et kort forløb som introducerer til designfaget, dets begreber og overordnede metoder.
Indledningsvist spørges der: Hvad er design? Og hvad er ikke design?
Design som tænkning
Designparametre: Hvad er godt design? Hvad er dårligt design?
Problemløsning: Den gode idé - Hvad er et designproblem? Hvordan kan vi løse et designproblem?
Fokuspunkter:
John Hesketts design-sætning
Buchanans 4 områder for designløsninger
Designparametre (herunder form og funktion)
Designprocessen
Litteratur:
Engholm, Ida og Michelsen, Anders: ”Er alt design? Design som tænkning”. In: Dybdahl, Lars (red.): Dansk Design Nu. Strandberg Publishing A/S 2016.
Bek, Jesper: Design og arkitektur, Lindhardt og Ringhof 2018
PORTFOLIO:
Gode og dårlige designs
Designløsninger efter Buchanan
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kommunikationsdesign og FG-Plakat
Forløbet har fokus på udformningen og brugen forskellige typografier, layout med foto og illustration, brug af farver, komposition og sammenhæng i grafisk kommunikation. Sidst i forløbet arbejdes der også med logo og branding. Forløbet afsluttes med et grafisk miniprojekt, hvor alle aspekterne sættes i spil: En brandingplakat for én af klubberne på FG.
Undervejs introduceres designprocessen og i særdeleshed persona og research gennem interview.
Kernestof:
Jesper Bek: Design og arkitektur, Lindhart og Ringhof, 2017 (se sider nedenfor)
Bo Linnemann: Ordet apotek er kernen i brandet IN: Dybdahl, Lars: Dansk Design Nu, Strandberg Publishind 2016
Branding for begyndere. Af Apropos Bureau ApS, Vesterbro 21A, 9000 Aalborg. 2020
4C-modellen. Friis, S. A. K., & Gelting, A. K. G. , 2014
PORTFOLIO:
Typografi til enten blomsterforretning, bryllupsarrangør, bedemand automekaniker eller revisor
Fundne piktogrammer
Billede og tekst-opgave (med person og tekst)
Opgave i konsultativ typografi: Gårdrestaurant
Studie og indsamling af skrifttyper i Hillerød
Design med displaytypografi
Farve-analyse (om kontrasttyperne)
Farveøvelse (om farver og skrifttyper)
Kompositionsøvelse (Mumieplakat)
Logo og branding
Grafisk mini-projekt: Plakat (brand identitet) til en af FGs klubber.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bæredygtig arkitektur og Tiny Houses
Forløbet tager udgangspunkt i spørgsmålet: Hvad er bæredygtigt design? Vi dykker ned i bæredygtighed som designparameter i arkitektur samt LCA (Livscyklusanalyse) og brainstormer over bæredygtig arkitektur og boformer.
At bo småt: Studier af Korshagehus og Jesper Kusks bæredygtige mini-sommerhus på Djursland fungerer som indledning til en samtale om det at bo og indrette sig småt. Vi ser på andre pladsreducerede boformer: Studieboliger.
Kursus i arkitekturtegning af et hus i plan, tværsnit og opstalt.
Et Tiny House opstår gennem formforvandling (tinkering) med snit i kvadrat som indgangsvinkel til at danne en opstalt af et hus. Opstalten rejses til en tredimensionel model i bambuspinde, som visualiseres som et Tiny House. Vi ser undervejs eksempler på Tiny Houses, og der er endvidere fokus på design- og arkitekturhistorien gennem formbegreber og de nyeste bæredygtige materialer.
Fokuspunkter:
Bæredygtigt byggeri og LCA
Bæredygtighed som designparameter
At bo småt
Studieboliger
Tinkering med bambuspinde
Arkitekturtegninger, målfaste
Arkitekturhistorie gennem formbegreber
De nyeste bæredygtige materialer
C4-modellen
Kernestof:
Jesper Bek: Design og arkitektur, Lindhart og Ringhof, 2017 (se sider nedenfor)
Jesper Kusks sommerhus på Strandvejen, Djursland https://jesperkusk.dk/strandvejen-35.html
De Unge Arkitekter, Studieboliger, TV2 Kosmopol, 2023
https://www.tv2kosmopol.dk/de-unge-arkitekter/studieboliger
Billeder fra Sandra Leitte: Tiny Houses, Prestel Verlag, Munich 2021
Velux: Living Places, 2023
https://buildforlife.velux.com/en/livingplaces#purpose
https://buildforlife.velux.com/en/livingplaces/virtual-tours
Dreyers Fond: Bæredygtige materialer, 2023: https://dreyersfond.dk/okay-portfolio/materialer-formidlet-i-ti-film/
Arkitekturhistoriens formbegreber, Lars Simonsen, Den Skandinaviske Designhøjskole, 2018
4C-modellen. Friis, S. A. K., & Gelting, A. K. G. , 2014
PPT Tiny Houses ligger på Teams
PORTFOLIO
Brainstorm: Bæredygtig arkitektur og boformer
Arkitekturtegninger af et Tiny House i plan, tværsnit og opstalt på manifold
3 snit i en papirskvadrat fotograferet i forskellige opstalter
Tinkering med pinde: 3-dimensionel model i bambuspinde.
Visualiseringer af formen som et hus (fotografier).
Målfaste arkitekturtegninger af det endelige Tiny House i plan, opstalt og evt. snit
Designkoncept: Tiny House til en familie på 4.
Moodboard med LCA og bæredygtige materialer
Formbegreberne anvendt på Tiny House-modellen
Fremlæggelse ud fra 4C-modellen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Produktdesign: BÆREoplevelser
Forløbet foregår fortrinsvist i grupper og tager udgangspunkt i mulighedsrummet/spørgsmålet: Hvordan kan vi skabe en mere behagelig BÆREoplevelse for brugerne?
I Indsamle-fasen arbejdes der med brainstorm og observation af forskellige brugeres bæreoplevelser og herefter desk research på bæreoplevelser (tasker og lignende).
I Forstå-fasen bearbejdes den indsamlede data ved hjælp af gruppering på datavæg, og gruppen formulerer sit eget mulighedsrum (spørgsmål/designproblem), som den arbejder videre med. Individuelle fortællende moodboards laves over det fælles mulighedsrum.
I Udtænke & Udvikle-fasen udvikles gruppens mulighedsrum yderligere og der laves individuelt hurtige prototyper (tinkering) i hvidt papir, som testes på fx interaktion, funktion, service, kontekst og skala. Prototypen arbejder med begrebet affordance.
I Skabe-fasen bygges det endelige produktdesign i 1:1 prototype i bølgepap med markeringer af affordance.
Afslutningsvis udstilles de færdige produktdesigns i klassen sammen med visualiseringer af produktet i form af et hurtigt kommunikationsdesign (brand, logo, plakat eller lignende) med fokus på 3 selvvalgte parametre + affordance + evt. perspektivering til Antitheft Backpack.
Fokuspunkter:
Designproces efter C6-modellens 4 faser med samarbejde og mindsetøvelser
Brainstorm
Observation
Desk research
Gruppering
Moodboard
Idégenerering
Rapid prototyping
Protyper til test
Affordance
Endeligt produktdesign
Visualisering i et kommunikationsdesign
Kernestof:
6C-modellen. Friis, S. A. K., & Gelting, A. K. G. , 2016
How Doors Lie To You And What To Do About It: How Doors Lie To You And What To Do About It (YouTube: Om Don Normans begreb "Norman Doors" og begrebet Affordance)
Affordance // Meningsfulde handlingsmuligheder med omgivelserne.
Kilde 10.03.2024: https://coastalcuriosity.wordpress.com/2017/05/15/affordance-stedets-radelighed/
XD Designs Bobby Antitheft-rygsæk:
Kilde 04.2025 Instagram: https://www.instagram.com/xddesign?utm_source=ig_web_button_share_sheet&igsh=ZDNlZDc0MzIxNw==
Kilde 04.2015 hjemmesiden: https://xd-design.com/collection/bobby-hero-regular-anti-theft-backpack-black/
Kilde 04.2025 Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=vEeo2xxrFKk
PORTFOLIO
Brainstorm på papir
Observationer med post-its
Desk research med billeder
Moodboard (fortællende) til gruppens mulighedsrum
Rapid prototype i hvidt papir og tape
Prototyper til test: Det færdige produktdesign bygget i 1:1 i bølgepap
Visualiseringer af produktet i form af et hurtigt kommunikationsdesign (brand, logo, plakat eller lignende)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamenspræsentation
Forløbet igangsættes som en designproces. Undervejs arbejder vi med arkitektur- og designhistorien fra den tidlige modernisme til i dag samt modeller til analyse af design og arkitektur.
Kernestof:
Jesper Bek: Design og arkitektur, Lindhart og Ringhof, 2017 (se sider nedenfor)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64479872259",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64479872259",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64479872259"
}