Holdet 22-e-SA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Haderslev Katedralskole
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Lene Gilby
Hold 22-e-SA (22-e-SA, 22-e-SA, 22-e-SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Valg og vælgere del 1 Polarisering
Titel 2 Den (u)lykkelige ungdom
Titel 3 Betaler vi for lidt eller for meget i skat?
Titel 4 Brændpunkter
Titel 5 Kriminalitet 1
Titel 6 Kroatien i EU 1
Titel 7 Kriminalitet 2
Titel 8 Kroatien i EU 2
Titel 9 Impact fra det amerikanske valg

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Valg og vælgere del 1 Polarisering

I en komparativ undersøgelse af Danmark og USA er politiske skillelinjer blevet undersøgt. Herunder vælgeradfærd, partiadfærd, ideologier, de politiske systemer, mediernes betydning herunder de sociale medier og populisme.


Faglige mål:
”påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler” - ”undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af globale forhold.”- ”forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre” - demonstrere viden om fagets identitet og metoder” ”formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere” - ”forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser”  - - ”analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi  

Kernestof:
identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark”
”politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier”
” samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur”  
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd”
”magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene”
kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data”
”komparativ metode og casestudier”
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1 Polarisering i USA 08-01-2023
Prøve i polarisering 12-01-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Den (u)lykkelige ungdom

I dette forløb har vi taget udgangspunkt i strukturelle forskelle mellem det traditionelle og (sen)moderne samfund, og set på hvilken påvirkning det har haft på ungdommen. Gennem egne kvantitative og kvalitative undersøgelser, kompareret med nationale som internationale studier, samt teoritisk tilgang er unges trivsel blevet undersøgt.
Faglige mål:
”anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser”  ”forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre” - demonstrere viden om fagets identitet og metoder”

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark” - ”politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier” ” samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur”  - ”komparativ metode og casestudier”
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Identitetsopgave 24-01-2023
Unges trivsel - en komparativ analyse 22-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Betaler vi for lidt eller for meget i skat?

Bliver der via det offentlige system omfordelt for få eller for mange goder i samfundet , hvordan ser ideologierne, partierne og teoretikerne på det. Vi har undersøgt hvordan det danske skattesystem er opbygget, hvordan pengene allokeres i samfundet og hvilke opgaver der bliver udført for dem.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder  
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

Kernestof
-velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf  globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
”makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt”
Social differentiering.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21,44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Brændpunkter

Faglige mål:

- anvende og kombinere viden fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og løsninger herpå og forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
- Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- Undersøge processer omkring magt og politisk meningsdannelse  
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
f- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser

Kernestof:
makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt.
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
-mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kriminalitet 1

Faglige mål:
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder  
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

Kernestof:
identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier  samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data komparativ metode og casestudier  statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kroatien i EU 1

Kernestof:
politiske beslutningsprocesser i EU.
kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data komparativ metode og casestudier  
velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf  globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmar. integration i Europa
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Kriminalitet 2

Kriminalitet 1

Faglige mål:
behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder  
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

Kernestof:
identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- Ideologier og partipolitik
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier  samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data komparativ metode og casestudier  statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Kroatien i EU 2

Kernestof:
politiske beslutningsprocesser i EU.
kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data komparativ metode og casestudier  
velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markedsmekanismen og politisk påvirkning heraf  globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmar. integration i Europa
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Impact fra det amerikanske valg

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer