Holdet 2q ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Skive Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Mette Randrup, Preben Kjærulff, Søren Hymøller
Hold 2024 ks/q (1q ks, 1q ks hi, 1q ks re, 1q ks sa, 2q ks, 2q ks hi, 2q ks re, 2q ks sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Oversigtsforløb, særfagligt historie
Titel 2 Fællesforløb: "Familien"
Titel 3 Fællesforløb "Kulturmøde"
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Ideologierneskamp/studietur til Prag
Titel 6 Fællesforløb "USA"

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Oversigtsforløb, særfagligt historie

Der arbejdses med de 5 historieske perioder
Særligt fokus på styreformer og ideologier
Særligt fokus på udviklingen i Europa efter 1900
Særligt fokus på samfunds forandringerne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Fællesforløb: "Familien"

Historie:
Vi arbejder med de tre samfundstyper: Traditionelle, Moderne og Senmoderne samfund. Vi ser på familiens rolle og funktion.
Bøger: Maria Madsen m.fl. KS bogen. Columbus 2015 s 8-29 og
Sofie Reimick m.fl. Kultur og samfund. Systime. 2011. (pdf) s 41-46, 50-53, 62-69, 72-79


Religion: Kristendom
Fokus på religion i det traditionelle, moderne og senmoderne samfund (fx fortryllet, affortryllet, genfortryllet, deocentrisk, antropocentrisk, polycentrisk). Eleverne har lært centrale sider af kristendommen fx kristen etik og den treenige Gud. Eleverne har også lært om begreber som myte og ritual, og vi inddelte vielsesritualet i overgangsritualets tre faser. Eleverne lærte også at skelne mellem inde- og udefra-tekster og mellem kristen fundamentalisme og modernisme.

Maria Madsen et al: KS-bogen, Columbus  2015, s.: 9-12, 155-157, 167-168
Søren Kauffeldt et al: ”Klar til KS, Columbus, s.: 142, 146-147, 166-167

Fra Det gamle Testamente:
1.Mosebog kap. 1-3 (uddrag)
De 10 bud, taget herfra: https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/de-ti-bud-og-hvad-de-handler-om

Fra Det nye Testamente:
Matthæusevangeliet kap. 5-7: Bjergprædiken (uddrag)
Lukasevangeliet kap. 10: Den barmhjertige samaritaner

There is no white Jesus, BBC Three 2018, https://www.youtube.com/watch?v=APMu32sC2nM&ab_channel=BBCThree

Om treenigheden: https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-religion/hvordan-kan-gud-v%C3%A6re-tre

Nicolaus Palladius: Det hellige ægteskabs ordensregler (1557) uddrag, fra: Sofie Reimick et al: ”Kultur og samfund”, Systime 2011 (rød bog)

Amalie Skram: Constance Ring (1885) uddrag, fra: Sofie Reimick et al: ”Kultur og samfund”, Systime 2011 (rød bog)
”Asatro hitter hos danskerne”, NetAvisenRuc, 2018: https://www.youtube.com/watch?v=Zl9l4grJ61g&ab_channel=NetAvisenRuc

Danskernes tro i 2019, Kristeligt dagblad:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danskernes-tro-anno-2019-spoergsmaal-og-svar
Vielsesritualet, Autoriseret ved kgl. resolution af 12. juni 1992, fra folkekirken.dk (uddrag)    
                                         
”Vis mig din tro” (1), DR 2013 uddrag  
                                                                                                                                                  
Nynne Hein Møller: ”Carsten vil være præst og er imod homoseksuelle vielser i folkekirken – men han er selv gift med en mand, 1. oktober 2024, DR https://www.dr.dk/det-bedste-fra-dr/carsten-vil-vaere-praest-og-er-gift-med-en-mand-men-han-er-imod-homoseksuelle

Christina Ebbesen: ”Homoseksualitet er ikke en synd”, kristendom.dk 17. august 2020 https://www.kristendom.dk/praest-gaar-paa-jagt-efter-homoseksuelle-temaer-i-biblen


Samfundsfag:
Vi har arbejdet med:
- Socialisering, normer, opdragelse, sanktioner
- Primær, sekundær socialisering og dobbeltsocialisering
- Familietyper i det senmoderne samfund
- Anthony Giddens teori om det senmoderne samfund
- Den sociale baggrund betydning
- Ulighed og sociale arv
- Pierre Bourdieus teorier om forældrenes betydning for individets muligheder

Kernestof i samfundsfag:
KS-bogen s. 30-37, 41-43
Luk Samfundet op, 4. udg. 29-35

Supplerende materialer i samfundsfag:
- Artikel "Astrid Budolfsen har en mand, et barn, tre kærester og en håndfuld venner med fordele", Jyllands-Posten d. 23. nov. 2023, af Andrea Luth
- Dokumentar "Familier uden regler", tv2, 2020, fundet via cfu.dk
- Dokumentar "Blok på bistand", afsnit 2, DR1 2014, fundet via CFU




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Fællesforløb "Kulturmøde"

Historie:
Vi arbejder med kulturmøder gennem tiden, men med fokus på Danmark efter 2. verdenskrig. Via forskellige film trailere har vi set på fjendebilleder.
Vi har arbejdet med indvandring til Danmark efter 2. verdenskrig og udviklingen fra gæstearbejder til fremmearbejder /indvandre/migrant/muslim. Vi har forsøgt at blive danske statsborgere ved at ansøge og forsøge at klare indfødsretsprøven.

Bøger: Maria Madsen m-fl- KS-bogen. Columbus 2015. s 65-79.
Peter Bejder: Fra Hugenotter til afghanere. Systeme. har vi læs s 133-140 og 154-55 (tekst 39), 174-175 (tekst 45) (PDF)
Diverse pdf filer og et par film klip:
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/indvandring-til-danmark-efter-1945/
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/indvandring-i-velfaerdsstaten-efter-1965/
Avisartikel (kilde 1) Spørgeskemaundersøgelse kilde 2)
History Buffs: https://www.youtube.com/watch?v=mTjUu1Bt29o&ab_channel=HistoryBuffs Minut 1-8
Kingdom of Heaven trailer: https://www.youtube.com/watch?v=moNH4N44D28&ab_channel=TrailersPlaygroundHD
Arn: https://www.youtube.com/watch?v=1EAqu28Dd-M&ab_channel=800207bob
Urban 2 s tale: https://www.youtube.com/watch?v=KaqQ9eYB2KE&ab_channel=SimpleHistory
300 trailer: https://www.youtube.com/watch?v=UrIbxk7idYA&ab_channel=WarnerBros.Pictures
filmklip: Lektion 7 Danmark 1945-73 Indvandring af arbejdskraft https://danmarkshistorien.dk/ooc/film/ de sidste 5 minutter
Putins tale: https://www.dr.dk/nyheder/udland/putins-tale-til-rusland-forraedere-skal-spyttes-ud-som-et-insekt#!/

Religion:
Eleverne har indledningsvist lært om globaliseringen og Huntingtons teori om civilisationernes sammenstød. De har læst om islams tilblivelse og Muhammeds centrale rolle og de har lavet tidslinje over Muhammeds liv. De har læst om de 6 trosartikler og om de 5 søjler. Under de 5 søjler fokuserede vi især på bønnen(og anvendte Durkheims begreber om helligt, profant og blasfemi til at forklare wudu og bedetæppe) og på pilgrimsfærden (hvor vi inddelte pilgrimsrejsen i overgangsritualets tre faser). Vi har haft fokus på, at man kan være muslim på forskellige måder og anvendte her Hjärpes model – blandt andet på synet på kvinders tildækning og på, om islam og demokrati er foreneligt. Vi kom også ind på begrebet kulturmuslim og sharia.

Pensum
-Maria Madsen et al: ”KS-bogen”, Columbus 2015: s. 62-64, s. 98-104, s. 105 om lovreligion, 105-107, 111-112 (islam og demokrati)
-Christian Barfoed: ”Afviser bederum til muslimer”, 15. maj tv2 Afviser bederum til elever - TV 2
-Søren Kauffeldt et al: ”Klar til KS”, Columbus: s. 142 (myte), s. 146-147 (ritual, overgangsritualets tre faser),s. 162-163 (Hjärpes model),  s. 168-169 (analyse af materialer i religionsfaget)
-Kultur og samfund, Systime 2010 (om Emile Durkheim: helligt, profant, blasfemi, religion er rettet mod det hellige – det vertikale plan og fællesskabet – det horisontale plan)
-Muslim prayer, True Tube 4. juni 2020: https://www.youtube.com/watch?v=LfFBgDtsI8A&ab_channel=TrueTube
-Holy Cribs: The Mosque, True Tube 4. Juni 2020: https://www.youtube.com/watch?v=VR69eWVggr0&ab_channel=TrueTube (uddrag: wudu)
-Our trip to Makkah, We the Masti Kids, 12. December 2022 https://www.youtube.com/watch?v=k-3zwIQXS3Y&t=242s&ab_channel=WeTheMastiKids (uddrag)
-”Pilgrimsfærden” fra Religion.dk: https://www.religion.dk/leksikon/pilgrimsf%C3%A6rd (uddrag)
-Aminah Tønnsen april 2005 ”Koranen og tørklædet”: http://islamstudie.dk/?page_id=1629 (uddrag)
-Waseem Hussein ”Tørklæde og Hijab”: Beviser, betingelser og form 25. december 2009
http://islamsvar.dk/kvinderelaterede-emner/kvinder-toj-udseende-og-andet/torklaede-og-hijab-beviser-betingelser-og-form/
-Interview med Muhammed om demokrati, fra: Danske verdensreligioner: islam
-”Vis mig din tro” DR 2013
-Danmarks nationalleksikon https://lex.dk/Muhammed-tegningerne
Skrevet af Gert Posselt, senest ændret 2. oktober 2024


Fra koranen og hadith:
Sura 4 vers 171 (koranen om treenigheden)
Sura 7 vers 26 (Gudsfrygtens klædning er den smukkeste)
Sura 33 vers 59 (hijab)
Sura 47 vers 1-3 (om at tro på Muhammed)
Hadithuddrag efter al-Mughira ibn Shu’ba om hvad Gud har forbudt og ikke bryder sig om




Samfundsfag:
I samfundsfag har vi arbejdet med:

- globaliseringsformer: økonomisk, politisk og kulturel
- kulturel kode og kulturelle forskelle: Hofstedes teori
- etnocentrisme
- kulturel blindhed
- integrationsformer - assimilation, pluralistisk integration og assimilation og samstillet med politiske holdninger
- nationalisme og forskellige former for national identitet (borgernationalisme/demos og etnisk nationalisme/etnos)
- identitetsstrategier i integrationen: kreolsk, ren identitet og bindestregsidentitet
- identitetsbegreber: jeg-identitet, personlig identitet, social identitet og kollektiv identitet
- kulturmøde og anerkendelse: Axel Honneths teori
- Bourdieus teori om habitus og human kapital sat i forhold til problemer med integration.
- politiske opfattelser af integration og indvandring - værdipolitiske forskelle
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Buddhisme


Eleverne har lært om den historiske Buddha, buddhismens opståen, centrale tanker inden for buddhismen, kort om de tre forskellige retninger og om buddhisme i Vesten. Eleverne har repeteret begrebet myte, ritual og overgangsritual og repeteret Emile Durkheim om det hellige og hans religionsdefinition.

Centrale begreber:
ritual
myte
overgangsritual
Siddharta Gautama
Kastesystemet
Den buddhistiske trosbekendelse
Buddhalegenden
De fire syn
Mara
Tripitaka
Benaresprædiken
De fire ædle sandheder
Den otteledede vej/middelvejen
Anatman
Karma
Genfødsel/samsara
Gudeverdenen
Menneskeverdenen
Polyteisme
Meditation
Lidelse
begær
Nirvana
Synkretisme
Den genfortryllede verden
googlebuddhisme

Materialer:
-"Jeg vil gerne elske alle levende væsener lige højt" uddrag af Nanna Hyldgaard Hansen, Politiken, 19.12.2004, fra: Lene Madsen et al: Grundbogen til Religion C, 2. udgave, Systime 2012 s. 145
-"Tibetan Sky Burial", https://www.youtube.com/watch?v=rz2fqjCv2FQ
-"Klar til KS" af Lasse Nielsen et al, Columbus 2023, s. 142 (myte) og s. 146-147 (ritual og overgangsritual)
-"KS-bogen" af Maria Madsen et al, Columbus, s. 47 (buddhismens begyndelse), s. 48 (karma, genfødsel, anatman s. 49-51 (den otteledede vej, de seks genfødselsverdener, Nirvana, meditation), s. 51-52 (klostervæsenet, Theravada, Mahayana, Vajrayana, s. 52-55 (googlebuddhisme, mindfulness, genfortryllet, synkretisme)
-Emile Durkheim om "Det hellige" og hans religionsdefinition fra "Kultur og samfund", Systime 2010
-Uddrag fra filmen Little Buddha" (1993) klippene handlede om "De fire syn" og om "Buddhas kamp mod Mara"'
-"Mara", https://www.religion.dk/leksikon/mara
-"Benearesprædiken" fra s. 156-157 i Lene Madsen et al: Grundbogen til Religion C, 2. udgave, Systime 2012
-”Man bestemmer selv sit liv”, religion.dk, 30.12.2005, s. 172 i i Lene Madsen et al: Grundbogen til Religion C, 2. udgave, Systime 2012
-"Himlen over Danmark - Buddha og milliardæren" dokumentar fra DR2 2006
-Guidet Medicin Buddha meditation på dansk, Center for Wisdom and Compassion - FPMTDK (CVM) uddrag, https://www.youtube.com/watch?v=ZZgj08PUpNI&list=RDZZgj08PUpNI&start_radio=1
-Hvad er det, der genfødes? fra Lene Højholt: "Buddhas lære", Gyldendalske boghandel 1999 s. 25

Disse to tekster trænede vi enkeltfaglig eksamen med:
"Benarestalen" (uddrag) fra Lene Højholt: "Buddhas lære", Gyldendalske boghandel 1999 s. 32-33
"Religion hjælper mod travlhed" , af Anne Korsholm, bragt den 13. juli 2006, Kristeligt dagblad (uddrag)



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Ideologierneskamp/studietur til Prag

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Fællesforløb "USA"

Religion:
Vi har arbejdet med begrebet civilreligion og begrebet forestillet fællesskab, civilreligiøse ritualer og præsidentindsættelsen som overgangsritual, civilreligiøse myter, amerikanske præsidentars anvendelse af civilreligiøse referencer, Exodusmyten, puritanerne, teori om, hvorfor amerikanerne er mere reliigøse end danskerne.

Pensum:
-KS-bogen s.: 225-227, 256-257, 265-267
-Klar til KS s:  142, 146-147
-Legenden om Danneborg: https://estland.um.dk/danmark-og-estland/kultur/historiske-baand/legenden-om-dannebrog
-John Winthrop pm pagten mellem Gud og puritanerne, fra: Svend Lindhardt: Kristendom og protestantisk fundamentalisme i USA, Gyldendal 2005
-Den amerikanske kristendom er blevet civil (uddrag): https://www.religion.dk/kristendom/den-amerikanske-kristendom-er-blevet-civil
-Gettysburgtalen: https://lex.dk/Gettysburgtalen
-Evangelikale og Mainline-krisnte, fra: USA - historie, samfund, religion, af: Thor Banke Hansen og Andreas Bonne Sindberg
-PETER BJELSKOU: Derfor er Gud så stor en del af politik i Guds eget landet land,  07. OKT 2020, FRA HEARTBEATS.DK (uddrag)
-https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa-2016/religion-fylder-mindre-i-den-amerikanske-valgkamp
-https://www.dr.dk/nyheder/kultur/tro/flertal-af-danskerne-religion-er-ikke-meget-vigtig-i-mit-liv
-Amerikanerne og religionens betydning i deres hverdag (undersøgelse fra 2011), fra:
Thor Banke Hansen og Andreas Bonne Sindberg: USA: Historie, samfund, religion, Systime 2015, 1. udgave
-Religion i Amerika, fra: USA - historie, samfund, religion, af: Thor Banke Hansen og Andreas Bonne Sindberg


Historie:
Vi har arbejder med Puritanerne 1630'erne _ Byen på bakketoppen
Uafhængighedserklæringen 1776
Borgerkrigen 1861-65 og Lincolns Gettisburg tale.
Turnes Frontier tese
Præsident taler: Kennedy 1962, Obama i Berlin 2008, Biden 2021
USA rolle i verden: Monroe og Turman doktrinen
Exceptionalisme
Den amerikanske drøm


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer