Holdet 2023 2F Hi - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution Z - Mercantec
Fag og niveau Historie B
Lærer(e) Lennart Keller, Magnus Damsbo Søndergaard
Hold 2023 2F Hi (2F Hi)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mellemkrigstid og 2.VK
Titel 2 Den Kolde Krig
Titel 3 Danmark i Krig

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mellemkrigstid og 2.VK

Forløbet har taget udgangspunkt i perioden mellemkrigstiden og 2.Verdenskrig. Forløbet har fokuseret på Tyskland i perioden hvor især emnerne: Nazisme, Holocaust og nazisterne magtovertagelse i Tyskland har været behandlet.

Historisk metode har særligt været anvendt i forbindelse med analyser af nazistisk propaganda i form af plakater.

Faglige mål:
Demonstrere indsigt i udvikling og væsentlige begivenheder og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling - Her i perioden 1918-1945 med særligt fokus på Europa og Tysklands historie og nazismen og 2.VK betydning for Europa.

Demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv - her særligt med fokus på nazismen og de demokratiske udfordringer ved Weimarrepublikken.

Analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde - her med fokus på årsagerne til 2.Verdenskrigs begyndelse og alliancedannelse op til og under krigen.

Demonstrere viden om fagets identitet og metoder - her med særligt fokus på at analysere ikke skriftlige kilder i form af billeder og plakater med en historiefaglig vinkel.

Anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug - Her har eleverne so men del forløbet efter deres analyse af en nazistisk propagandaplakat haft som opgave selv at lave en propagandaplakat for det nazistiske styre.

Kernestof:

Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie - Her med særligt fokus på perioden 1918-1945 i særligt Tysklands og Europas historie

Holocaust og andre folkedrab - Her med særligt fokus på Holocaust mens andre folkedrab er behandlet i senere forløb.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Nazisme propaganda 29-08-2023
Prøve i historie (Examcookie test) 29-09-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Den Kolde Krig

Forløbet har taget udgangspunkt i perioden 1945-1991 som kan periodiseres som Den Kolde Krig. Forløbet har haft fokus på modsætningsforholdende mellem Sovjetunionen på den ene side og den vestlige verden med USA i spidsen på den anden side. Fokus har været på ideologiske og politiske forskelle mellem de to systemer

Forløbet har primært dækket den kolde krig i Europa og således ikke forholdt sig til de gange hvor den kolde krig blev varm gennem en række proxy-konflikter rundt omkring i verden. Eleverne har som en del forløbet besøgt Regan Vest og vi har arbejdet indgående med Danmark under den kolde krig og hvordan man i Danmark har forberedt sig til atomkrig.

Faglige mål:
Demonstrere indsigt i udvikling og væsentlige begivenheder i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling - Her med særlig fokus den kolde krigs betydning i verden og modsætningsforhold mellem forskellige politiske og økonomiske systemer. Samt fokus på den kolde krigs betydning for Danmark.

Demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv - her med særligt fokus på modsætningsforholdet mellem Sovjetunionen og den vestlige verden med USA i spidsen.

Analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde - Her med fokus på årsagerne til den kolde krigs begyndelse og afslutning, samt hvordan historikere har forskelligt bud på dette.

Analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling - her med fokus på hvordan den økonomiske udvikling eller mangel på samme var i Sovjetunionen og satellitstaterne kontra den vestlige verden.

Demonstrere viden om fagets identitet og metoder - I forløbet er der for alvor begyndt at blive arbejdet med kildekritik, kildeanalyse og opstilling af problemstillinger.

Formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid -  I forløbet er der for alvor begyndt at blive arbejdet med kritik, kildeanalyse og opstilling af problemstillinger. Samt fokus på hvordan Ruslands invasion af Ukraine i nyere tid kan relateres til den kolde krig.

Kernestof:

Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie - Her med fokus på perioden 1945-1991 og den kolde krig.

Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer - Her med fokus på den kolde krig

Globalisering - Hvordan verden opdeles i alliancer og internationale organisationer der samarbejder

Udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt - Her med særligt fokus på den økonomiske udvikling i Sovjetunionen
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Danmark i Krig

Forløbet har taget udgangspunkt i perioden fra 1991 til 1999 med særligt fokus på borgerkrigen i det tidligere Jugoslavien og Danmarks ændrede aktivistiske udenrigspolitik. Forløbet hat haft til formål at undersøge årsagerne til borgerkrigen og de etniske udrensninger i det tidligere Jugoslavien, samt Danmarks deltagelse i konflikten gennem internationale organisationer. Operation Bøllebank er undersøgt som en historisk begivenhed der har ændret på den danske selvopfattelse som krigsførende nation og en nation der deltager i internationale konflikter.

Forløbet er afsluttet med at eleverne i samspil med faget Dansk har skrevet dansk-historie opgave om emnet. Eleverne har på den baggrund opstillet og besvaret historiske problemstillinger der knytter sig emnet.

Faglige mål:

Demonstrere indsigt i udvikling og væsentlige begivenheder i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling”

Analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde

Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende

Demonstrere viden om fagets identitet og metoder - her særligt fokus på kildekritik og kildeanalyse, samt på periodisering og brud og kontinuitet.

Formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Kernestof:

Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie - Her særligt fokus på historien på Balkan og Danmarks ændrede aktivistiske udenrigspolitik

Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer

Holocaust og andre folkedrab - her med fokus på etniske udrensninger særligt i Srebrenica
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer