Titel
2
|
Kvinder i islam
INDHOLD OG FORMÅL:
Forskellige måder at være kvinde på i islam samt perspektiver med særlig relevans for muslimske kvinder. Fokus på Danmark i dag.
-Kvinder på Muhammeds tid.
Disse kvinder kan være mytiske forbilleder for kvinder i dag.
Mange måder at være kvinde på i Muhammeds tid fx imam, kriger, lærd, handelsperson, mor.
Fokus på Aicha, Khadija, Umm Salama, Umm Waraqua, Umm Umara, Safiyyah.
-Sherin Khankan-dansk muslimsk imam i Mariam Moskeen i København. Sherin Khankan udfordrer en patriarkalsk læsning af Koranen og Hadith.
-Projektarbejde om kvinder, der konverterer til islam.
Anvendelse af Rambos konversionsmodel/teori og Glocks deprivationsteori.
Fokus på tekstnærhed samr besvarekse af en redegørende, analyserende og perspektiverende/diskuterende/vurderende problemstilling.
-Ikke heteroseksuelle muslimer.
Biseksuelle og lesbiske muslimske kvinder.
Udfordringer.
Den ætiologiske myte om Lot og Sodoma og Gomorra.
Sabaah-organisationen.
-Woke-islam:
Hijab-demoer udløst af indskrænkning af religionsfriheden forslået af Kommissionen for den glemte kvindekamp.
Hoffmanns teori om woke-islam.
Valg-tvang?
Forskel på niqab og hijab.
Koranen og hadith om niqab og hijab.
Danskernes syn på niqab.
Niqab-forbud fra 2018 ("Burka-forbuddet").
-Professionsrettet og praksisorienteret modul om tørklædet, islam og det danske arbejdsmarked: Pædagog, politi, skolelærer, militær mv.
-Nikah-ritualets rituelle plan og virkningens plan.
-Udfordringer med at få en skilsmisse, dvs. ophæve nikah, og i den forlængelse en professionsrettet og praksisorienteret modul om, hvordan man kan møde problemstillingen på det danske arbejdsmarked fx som socialrådgiver. Forskellige løsningsforslag på, hvordan nikah kan ophæves, hvis ægtemanden ikke ønsker det.
Køn og islam.
METODE:
-Fortsat anvendelse af basale religionsfaglige metodebegreber.
-Eleverne blev præsenteret for Beckfords model om forskellige medlemstyper samt Jan Hjärpes model om traditionalister-modernister, sekularister-teokrater.
-To tilgange til studiet af religion og religiøse aktører: Essentialisme og socialkonstruktivisme. Undgå essentialisme, for religion og religiøse aktører er dynamiske og foranderlige.
TEORI:
-Teoribegreber om senmodernitet (repetition), herunder senmoderne religiøsitet og Ziehe-begreber som ontologisering, formbarhed og kulturel frisættelse.
-Rambos teori om 7 trin i en konversionsproces.
-Glocks deprivationsteori.
-Thomas Hoffmanns teori om woke-islam.
FELTARBEJDE OG EKSKURSIONER:
Vi fik besøg af informanten Stine, der berettede om sin konversionsproces samt svarede på spørgsmål om at være kvinde i islam. Stine er fra Islamisk Trossamfund.
|