Holdet 2024 2h Re1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Herlev Gymnasium og HF
Fag og niveau Religion B
Lærer(e) Anne-Sofie Svendsen
Hold 2024 2h Re1 (2h Re1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kristne pilgrimsrejser og helligsteder
Titel 2 Kvinder i islam
Titel 3 Hinduismer i øst og vest
Titel 4 Karismatisk kristendom
Titel 5 Jødedom
Titel 6 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kristne pilgrimsrejser og helligsteder

INDHOLD OG FORMÅL:
Forløbet handlede om kristne pilgrimsrejser med fokus på caminoen/Jakobsruten til helligstedet Santiago de Compostella. Vi arbejdede lidt med rejsen i middelalderen og fokuserede på det senmoderne samfund. Vi berørte oversigtligt helligstederne Rom og Jerusalem.
Pilgrimsrejser på caminoen til Santiago de Compostella analyseret ved brug af Jørgen Podemann Sørensens model om ritualets 3 planer: Det rituelle plan, det mytiske plan (myten om Sankt Jakob) og virkningens plan: her skelnede vi mellem sekulære, spirituelle, katolske og protestantiske virkninger:
-Katolske virkninger: tro+gerninger (7 sakramenter-fokus på bod, herunder pilgrimsrejse) fører til frelse. Den dobbelte udgang.
-Protestantiske virkninger: Tro fører til frelse eller frelsesuniversalisme. Lidell: kroppen beder, troen forstærkes under pilgrimsrejsen. Inge Meibom: man møder helligånden i naturen og møder andre mennesker (communitas)
-Sekulære virkninger: ontologisering (finde mening), potensering (spænding), motion, turisme.
-Spirtituel: Egne erfaringer med tilværelsens åndelige sider.

Oversigtligt om religionens rolle i det danske senmoderne samfund og oversigtligt om religionens rolle historisk set i middelalderens teocentriske forståelse.

UGE 41: Eleverne blev præsenteret for religionsvidenskabelig tekstgennengang med fokus på metode, resumé, analyse og perspektivering..


METODE:
-Grundlæggende metodebegreber som indefra, udefra, maksimalist, minimalist, elite, mainstream og repræsentatvitet.

TEORI:
Følgende teorier blev præsenteret og anvendt hovedsageligt på pilgrimsrejser til helligstedet Santiago de Compostella:
-Jørgen Podemann Sørensens model om ritualets 3 planer.
-Davie om helligstedets 7 kendetegn.
-Senmodernitet-fokus på Ziehes begreber som kulturel frisættelse, ontologisering, potensering og formbarhed. Samt andre (ikke Ziehe) begreber som  sekularisering,  afsekularisering.
-Eliade og Durkheims teorier om helligsteder. UGE 41.

FELTARBEJDE OG EKSKURSIONER:
Besøg og oplæg ved præst i Jakobskirken i Ballerup.
+
Feltarbejde/ekskursion til Lindehøj Kirke for at indgå i et gruppearbejde om Senmoderne Folkekirke arrangeret af Skoletjenesten Gladsaxe/Herlev.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøver-kristne pilgrimsrejser og helligsteder 27-09-2024
Rel.faglig analyse: Kristne pilgrimsrejser... 10-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kvinder i islam

INDHOLD OG FORMÅL:
Forskellige måder at være kvinde på i islam samt perspektiver med særlig relevans for muslimske kvinder. Fokus på Danmark i dag.

-Kvinder på Muhammeds tid.
Disse kvinder kan være mytiske forbilleder for kvinder i dag.
Mange måder at være kvinde på i Muhammeds tid fx imam, kriger, lærd, handelsperson, mor.
Fokus på Aicha, Khadija, Umm Salama, Umm Waraqua, Umm Umara, Safiyyah.

-Sherin Khankan-dansk muslimsk imam i Mariam Moskeen i København. Sherin Khankan udfordrer en patriarkalsk læsning af Koranen og Hadith.

-Projektarbejde om kvinder, der konverterer til islam.
Anvendelse af Rambos konversionsmodel/teori og Glocks deprivationsteori.
Fokus på tekstnærhed samr besvarekse af en redegørende, analyserende og perspektiverende/diskuterende/vurderende problemstilling.

-Ikke heteroseksuelle muslimer.
Biseksuelle og lesbiske muslimske kvinder.
Udfordringer.
Den ætiologiske myte om Lot og Sodoma og Gomorra.
Sabaah-organisationen.

-Woke-islam:
Hijab-demoer udløst af indskrænkning af religionsfriheden forslået af Kommissionen for den glemte kvindekamp.
Hoffmanns teori om woke-islam.
Valg-tvang?
Forskel på niqab og hijab.
Koranen og hadith om niqab og hijab.
Danskernes syn på niqab.
Niqab-forbud fra 2018 ("Burka-forbuddet").

-Professionsrettet og praksisorienteret modul om tørklædet, islam og det danske arbejdsmarked: Pædagog, politi, skolelærer, militær mv.

-Nikah-ritualets rituelle plan og virkningens plan.

-Udfordringer med at få en skilsmisse, dvs. ophæve nikah, og i den forlængelse en professionsrettet og praksisorienteret modul om, hvordan man kan møde problemstillingen på det danske arbejdsmarked fx som socialrådgiver. Forskellige løsningsforslag på, hvordan nikah kan ophæves, hvis ægtemanden ikke ønsker det.
Køn og islam.


METODE:
-Fortsat anvendelse af basale religionsfaglige metodebegreber.
-Eleverne blev præsenteret for Beckfords model om forskellige medlemstyper samt Jan Hjärpes model om traditionalister-modernister, sekularister-teokrater.
-To tilgange til studiet af religion og religiøse aktører: Essentialisme og socialkonstruktivisme. Undgå essentialisme, for religion og religiøse aktører er dynamiske og foranderlige.

TEORI:
-Teoribegreber om senmodernitet (repetition), herunder senmoderne religiøsitet og Ziehe-begreber som ontologisering, formbarhed og kulturel frisættelse.
-Rambos teori om 7 trin i en konversionsproces.
-Glocks deprivationsteori.
-Thomas Hoffmanns teori om woke-islam.

FELTARBEJDE OG EKSKURSIONER:
Vi fik besøg af informanten Stine, der berettede om sin konversionsproces samt svarede på spørgsmål om at være kvinde i islam. Stine er fra Islamisk Trossamfund.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Projekt: Kvinder i islam-Kvinder og konversion 07-11-2024
Prøve-Kvinder i islam-redegørende niveau 06-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hinduismer i øst og vest

UNDERVISNINGSBESKRIVELSE.

INDHOLD OG FORMÅL:
Forløbet handlede om hinduismer i Østen (Indien) og i Vesten med fokus på Danmark.
-Hinduismer i Østen, herunder centrale trosforestillinger (karma, samsara, reinkarnation, atman, moksha, puja, gudsopfatelser, erkendelsesvejen (Upanisaderne) samt bhakti-vejen (Bhagavadgita). Guruer. Pilgrimsrejse og helligstedet Ganges.
-Hinduismer i Vesten: Pluralisme fx traditionel hinduisme (bl.a. Hare Krishna-bevægelsen), synkretisme og trivialisering. Vi fokuserede på følgende hinduistiske ideer og ritualer i Vesten: Karma og reinkarnation sam meditation (skelnen mellem samatha og vipasyana), yoga.

Begreber til at tale fagligt og religionshistorisk om hinduismen samt fagbegreber som fx do-ut-des, myte, ritual, henoteisme, antropomorf, monoteisme, polyteisme.

Eleverne arbejdede fortsat med religionsvidenskabelig tekstgennemgang med fokus på metode, resumé, analyse og perspektivering..


METODE:
Fortsat fra tidligere forløb: Basale religionsfaglige metodebegreber, Jan Hjärpe og Beckford.

TEORI:
Følgende teorier fra tidligere forløb blev anvendt:
-Jørgen Podemann Sørensens model om ritualets 3 planer.
-Davie om helligstedets 7 kendetegn (anvendt på Ganges)
-Senmodernitet-fokus på Ziehes begreber fx ontologisering, potensering og formbarhed. Samt andre begreber som fx polarisering, sekularisering,  afsekularisering.
-Eliade og Durkheims teorier om helligsteder (anvendt på Ganges).
-Rambos teori om konversionens 7 stadier (anvendt på Sørens konversion til Hare Krishna).
-Gilhus' teori om reigion smurt tyndt udover med fokus på trivialisering  (anvendt på hinduismer i Vesten).
-Urbans teori om karry-effekten (også kaldet weastenization) (anvendt på hinduismer i Vesten).


FELTARBEJDE OG EKSKURSIONER:
Hare Krishna-tempel
Krop sind ånd-messe

I forløbet arbejdede vi mundtlighed i forbindelse med den strukturerede evalueringsdialog.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Redegørende prøve: Hinduismer i Øst og Vest 22-01-2025
Feltarbejde: Hare Krishna-tempel 29-01-2025
Feltarbejde: Krop-sind-ånd-messen 04-02-2025
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Karismatisk kristendom

Vi indleder forløbet med at arbejde med erfaringskristendom som et udbredt kendetegn ved senmoderne kristendom. Derefter zoomer vi ind på nutidens pinsebevægelse/pentakostalisme i Danmark. Hurtigt kobler vi Pinseunderet og de første kristnes levevis med nutidens Pinsebevægelse.
Vi arbejder med Pinsebevægelsens centrale dogmer (som fx treenigheden og den dobbelte udgang) og ritualer og etik som mission, communitas, troendes dåb, åndsdåb, gudstjenesteformer, helbredelse, lovsang,  vækkelse og erfaring.

-Værklæsning af Apostlenes Gerninger kap. 1-16, som omhandler kristendommens formative periode, mission, hedningekristne og jødekristne, rutinisering af tro  (Jesus som messias og frelser samt helligånden) og praksis (bøn, dåb, nadver, helbredelse, dødes opvækkelse samt eksorcisme via helligåndens nådegaver).

Eleverne præsenteres for samt anvender karisma-teori på ApG samt nutidens Pinsebevægelse.

TEORI:
-Webers Karisma-teori

METODE:
-Fortsat fra tidligere forløb.

FELTARBEJDE:
-Deltagerobservation søndagsgudstjeneste i Kirken i Kulturcentret på Drejervej i KBH.

Eleverne trænes fortsat i tekstnærhed samt anvendelse af teori på tekster.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Jødedom

Forløbet handler om jødedommen.

Forskellige måde at være jøde på med fokus på sekulær, ortodoks og ultraortodoks jødedom.
-Polarisering ml. sekulær og ultraortodoks jødedom
-Ultraortodokse jøder=Fundamentalister
-Eksempler fra danske jøder, svensk jødisk familie og israelske jøder.

Helligsteder: Synagogen og templerne (hvor kun Grædemuren er tilbage):
-Davies teori blev anvendt.
-Nogle jøders arbejde for et 3. tempel på Tempelpladsen/Haram Al-Sharif, hvor Klippemoskeen og Al Aqsa ligger nu.

Etik:
-Lovreligion - 613 bud, herunder opdelingen: Gud-­menneske,  menneske-­menneske, forskel mellem det hellige og det profane.
-Pikuach nefesh
-Kosher-jødiske spiseregler

Ritualer:
-Oversigtligt om brit milah-jødisk omskæring af drengebørn.
-Bøn og gestande som kippa/kalot, tefilin, tzizit og tallit.
-Sabbat: Det rituelle, det mytiske (skabelsen) og virkningens plan.
-Pesach: Det rituelle, det mytiske (Exodus) og virkningens plan.

Trosforestillinger:
-Gudsopfattelsen
-Eskatologisk myte om Messias og Olam Ha-ba.


TEORI:
Vi anvendte teorier fra tidligere forløb:
-Kendetegn ved fundamentalisme, herunder Engers teori om blød og hård fundamentalisme.
-Davies teori om helligstedets 7 karakteristika.
-Jørgen Podemann Sørensens model om ritualets 3 planer.
-Thomas Ziehes teoribegreber om senmodernitet.

METODE:
-Fortsat fra tidligere forløb.

FELTARBEJDE:
-Besøg i synagogen på Krystalgade, hvor vi mødte en jødisk informant, der viste os genstandene i synagogen mv.

Gennem hele forløbet er der fokus på religionsfaglig analyse, herunder at finde relevante religionsfaglige temaer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer