Holdet 2022 HI/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Thomas Jensen
Hold 2022 HI/a (1a HI, 2a HI, 3a HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til historie
Titel 2 Det antikke Rom
Titel 3 Vikingetiden
Titel 4 Digital kildekritik
Titel 5 Danmarks besættelse 1940-1945 - DHO
Titel 6 Nazismen
Titel 7 Amerikansk Identitetshistorie
Titel 8 Danmarks krig i Afghanistan
Titel 9 Japans nyere historie
Titel 10 Kolonisering og slaveri i Dansk VestIndien
Titel 11 Den kolde krig
Titel 12 Menneskerettigheder - Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til historie

Dette miniforløb har til formål at introducere eleverne til faget historie i gymnasiet. Her vil eleverne blive bekendt med nogle af de elementere historiske begreber såsom drivkræfter og kildekritik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Det antikke Rom

Dette forløb tager udgangspunkt i bogen "På sporet af Romerriget" og følger nogenlunde den foreslåede didaktiseringen.
Der er særlig fokus på det politiske system, og overgangen fra Republikken til Kejsertiden.

Abejdsformerne brugt i dette forløb har primært været gruppearbejde, individuelt arbejde og små oplæg fra eleverne

Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
politiske og sociale revolutioner
demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
globalisering
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.

Hjælpemidler: Ordnet.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Vikingetiden

Forløbet kommer omkring Danmarks tilblivelse, vikingetogter samt religion, herunder overgangen til kristendommen. Vi arbejder ligeledes med vikingetidens betydning for Danmark.

Abejdsformerne brugt i dette forløb har primært været gruppearbejde, individuelt arbejde og små oplæg fra eleverne

Faglige mål

Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof

Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Globalisering
Historiebrug og -formidling
Historiefaglige teorier og metoder

Hjælpemidler: Ordnet.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Digital kildekritik

Dette forløb er en del af skolens fokus på digitaldannalse. Formålet er at eleverne bliver bevidste om de digitale faldgrupper de møder på nettet såsom fake news. De skal også blive istand til at vurdere hvorvidt en hjemmeside, en influencer eller et opslag på nettet er troværdigt, ved hjælp at kildekritik.

Abejdsformerne brugt i dette forløb har primært været gruppearbejde, individuelt arbejde og små oplæg fra eleverne
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Danmarks besættelse 1940-1945 - DHO

Forløbet om besættelsen vil tage udgangspunkt i begivenhederne under anden verdenskrig i Danmark specifikt, herunder samarbejdspolitikken, modstandsbevægelsen og retsopgøret.

Abejdsformerne brugt i dette forløb har primært været gruppearbejde, individuelt arbejde og små oplæg fra eleverne. Da dette er en del af DHO-forløbet har elevene afleveret et skriftligt produkt udarbejdet i grupper á 2-3 elever.

Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
globalisering
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.

Hjælpemidler: Ordnet.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,50 moduler
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Nazismen

Forløbet i nazismen har fokus på selve ideologien. Vi er kommet ind på hvilken betydning folkefællesskaber havde for nazismen, og set på hvilke befolkningsgrupper der ikke var en ønsket del af Tyskland. Vi har herunder arbejdet med holocaust. Vi har ligeledes arbejdet med nazismens syn på kvinder og børn/unge, og set hvilken rolle de spillede i samfundet.

Abejdsformerne brugt i dette forløb har primært været gruppearbejde, individuelt arbejde og små oplæg fra eleverne

Faglige mål:
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
holocaust og andre folkedrab
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder

Hjælpemidler: Ordnet.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,50 moduler
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Amerikansk Identitetshistorie

Dettte forløb har fokus på forståelsen for amerikanernes fælles identitet, og baggrunden herfor. Vi har både fokus på statsdannelse og etablering at nationen som den ser ud idag, men også temaer som racisme og borgerrettighedsbevægelsen. Vi har set på Vietnamtraumet, med udgangspunkt i små klip fra Vietnamkrigsfilm. Slutteligt har vi set Forrest Gump, og arbejdet med filmindustriens rolle i erindringshistorie

Abejdsformerne brugt i dette forløb har primært været gruppearbejde, individuelt arbejde og små oplæg fra eleverne

Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
politiske og sociale revolutioner
demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
globalisering
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.

Hjælpemidler: Ordnet.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Danmarks krig i Afghanistan

Forløbet introducerer eleverne til Danmarks aktive udenrigspolitik efter murens fald, og Afghanistans historie. Der er ligeledes fokus på kampen mod terror, som følge af d. 11. september, og beslutningen om at gå i krig i Afghanistan. Det største fokus i forløbet er Danmarks indsats i Helmand provinsen, og kampen imod taleban og andre oprørsgrupper. Sidste del af forløbet stiller spørgsmåltegn ved involveringen i selve krigen

Abejdsformerne brugt i dette forløb har primært været gruppearbejde, individuelt arbejde og små oplæg fra eleverne

Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
politiske og sociale revolutioner
demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
globalisering
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.

Hjælpemidler: Ordnet.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Japans nyere historie

Vi arbejder med udviklingen af Japan fra samlingen under Tokugawa-shogunatet og frem til Meiji-restaurationen, med særlig fokus på moderniseringen af landet. Herefter er der fokus på Japans aggressive ekspansion og krigsførsel frem til slutningen af 2. verdenskrig.

Abejdsformerne brugt i dette forløb har primært været gruppearbejde, individuelt arbejde og små oplæg fra eleverne

Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
politiske og sociale revolutioner
globalisering
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.

Hjælpemidler: Ordnet.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Kolonisering og slaveri i Dansk VestIndien

Forløbet omfatter kolonisering i perioden 1550-1850 med særlig fokus på Dansk Vestindien. Her kommer vi blandt andet ind på den transatlantiske slavehandel, hverdagen i dansk Vestindien, trekantshandel herunder merkantilisme, ophævelse af slaveriet, historiebrug, herunder monumenter samt identitetshistorie.

Abejdsformerne brugt i dette forløb har primært været gruppearbejde, individuelt arbejde og små oplæg fra eleverne. Eleverne har individuelt lavet et skriftligt miniprojekt som træning til SRP

Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
politiske og sociale revolutioner
demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
globalisering
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.

Hjælpemidler: Ordnet.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Den kolde krig

Forløbet med den kolde krig tager udgangspunkt i anden verdenskrig, specifikt problemet med den anden front. Vi har været igennem efterkrigstidens begyndende splittelse, Vietnamkrigen, cubakrisen, Berlinmuren og Sovjetunionens fald. Vi har ligeledes perspektiveret til Rusland-Ukrainekrigen.

Abejdsformerne brugt i dette forløb har primært været gruppearbejde, individuelt arbejde og små oplæg fra eleverne

Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
globalisering
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.

Hjælpemidler: Ordnet.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Menneskerettigheder - Kronologiforløb

I kronologiforløbet vil vi genbesøge de forløb vi allerede har været igennem, og det fungerer som repetition til eksamen. Der vil være særlig fokus på menneskerettigheder i de perioder, og temaer vi genbesøger.

Abejdsformerne brugt i dette forløb har primært været gruppearbejde, fælles arbejde med tidslinjer på tavlen samt gennem gang af disse.

Faglige mål:
Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie-stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Politiske og sociale revolutioner
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Holocaust og andre folkedrab
Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Globalisering
Historiebrug og -formidling
Historiefaglige teorier og metoder.

Hjælpemidler: Ordnet.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer