Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Thomas Jensen
|
Hold
|
2022 HI/a (1a HI, 2a HI, 3a HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til historie
Dette miniforløb har til formål at introducere eleverne til faget historie i gymnasiet. Her vil eleverne blive bekendt med nogle af de elementere historiske begreber såsom drivkræfter og kildekritik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det antikke Rom
Dette forløb tager udgangspunkt i bogen "På sporet af Romerriget" og følger nogenlunde den foreslåede didaktiseringen.
Der er særlig fokus på det politiske system, og overgangen fra Republikken til Kejsertiden.
Abejdsformerne brugt i dette forløb har primært været gruppearbejde, individuelt arbejde og små oplæg fra eleverne
Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
politiske og sociale revolutioner
demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
globalisering
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.
Hjælpemidler: Ordnet.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Opgaver_til_kap_1_2.pdf
-
Kristian Jepsen Steg: PÅ SPORET AF ROMERRIGET, Lindhardt og Ringhof; sider: 7-11, 13-17, 19-21, 29-37, 39-47, 49-54, 61-64, 71-74, 76-79, 111-113
-
Læsefokus: Hav arbejdsspørgsmålene i de blå bobler i baghovedet når i læser. I skal IKKE lave opgaverne
-
Læsefokus: Hav arbejdsspørgsmålene i de blå bobler i baghovedet når i læser.
-
Det politiske system i Rom.docx
-
Loesning_kapitel_5_opgave_2.pdf
-
Læsefokus: Arbejdsspørgsmålene i den blå cirkel
-
Læsefokus: Arbejdsspørgsmål 1 i den blå cirkel
-
Genlæs forrige moduls lektier
-
Læsefokus: Arbejdsspørgsmålene 1-6 i den blå cirkel
-
Multiple_choice_til_kapitel_6.pdf
-
Genlæs lektien fra sidste modul
-
Læsefokus: Arbejdsspørgsmålene 1-4 i den blå cirkel
-
Læsefokus: Arbejdsspørgsmålene 1-7 i den blå cirkel
-
Læsefokus: Overvej hvordan det antikke Rom har sat sit aftryk på eftertiden
-
Kig jeres noter igennem, og overvej om der er nogle løse ender vi skal have styr på. Overvej hvilke kontinuiteter og brud der er i forløbet, samt hvad forklaringen (kausaliteten) er på disse brud. Hvilke drivkræfter er på spil?
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Vikingetiden
Forløbet kommer omkring Danmarks tilblivelse, vikingetogter samt religion, herunder overgangen til kristendommen. Vi arbejder ligeledes med vikingetidens betydning for Danmark.
Abejdsformerne brugt i dette forløb har primært været gruppearbejde, individuelt arbejde og små oplæg fra eleverne
Faglige mål
Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
Stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Globalisering
Historiebrug og -formidling
Historiefaglige teorier og metoder
Hjælpemidler: Ordnet.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Digital kildekritik
Dette forløb er en del af skolens fokus på digitaldannalse. Formålet er at eleverne bliver bevidste om de digitale faldgrupper de møder på nettet såsom fake news. De skal også blive istand til at vurdere hvorvidt en hjemmeside, en influencer eller et opslag på nettet er troværdigt, ved hjælp at kildekritik.
Abejdsformerne brugt i dette forløb har primært været gruppearbejde, individuelt arbejde og små oplæg fra eleverne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Danmarks besættelse 1940-1945 - DHO
Forløbet om besættelsen vil tage udgangspunkt i begivenhederne under anden verdenskrig i Danmark specifikt, herunder samarbejdspolitikken, modstandsbevægelsen og retsopgøret.
Abejdsformerne brugt i dette forløb har primært været gruppearbejde, individuelt arbejde og små oplæg fra eleverne. Da dette er en del af DHO-forløbet har elevene afleveret et skriftligt produkt udarbejdet i grupper á 2-3 elever.
Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
globalisering
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.
Hjælpemidler: Ordnet.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,50 moduler
Dækker over:
11,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Nazismen
Forløbet i nazismen har fokus på selve ideologien. Vi er kommet ind på hvilken betydning folkefællesskaber havde for nazismen, og set på hvilke befolkningsgrupper der ikke var en ønsket del af Tyskland. Vi har herunder arbejdet med holocaust. Vi har ligeledes arbejdet med nazismens syn på kvinder og børn/unge, og set hvilken rolle de spillede i samfundet.
Abejdsformerne brugt i dette forløb har primært været gruppearbejde, individuelt arbejde og små oplæg fra eleverne
Faglige mål:
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
holocaust og andre folkedrab
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder
Hjælpemidler: Ordnet.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,50 moduler
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Amerikansk Identitetshistorie
Dettte forløb har fokus på forståelsen for amerikanernes fælles identitet, og baggrunden herfor. Vi har både fokus på statsdannelse og etablering at nationen som den ser ud idag, men også temaer som racisme og borgerrettighedsbevægelsen. Vi har set på Vietnamtraumet, med udgangspunkt i små klip fra Vietnamkrigsfilm. Slutteligt har vi set Forrest Gump, og arbejdet med filmindustriens rolle i erindringshistorie
Abejdsformerne brugt i dette forløb har primært været gruppearbejde, individuelt arbejde og små oplæg fra eleverne
Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
politiske og sociale revolutioner
demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
globalisering
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.
Hjælpemidler: Ordnet.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Verden før 1914 s. 206-211 OCR Scan.pdf
-
Læsefokus: Overvej hvilke kausale årsagsforklaringer der er for nationen USA's oprindelse. Spring over tekstboksene.
-
Bjerre-Poulsen, Niels: USA - Historie og identitet - 2. udg, Systime; sider: 9-11, 14-20, 24-31, 38-48, 50-52, 59-63, 80-85
-
Læsefokus: Læs s. 9-11 minus tekst 1 og 2, og overvej hvad der menes med at USA er exceptionel.
-
American progress
-
Læsefokus: Overvej hvad forklaringen er på, hvor den fælles amerikanske identitet stammer fra. Udelad tekst 6
-
Lucky Luke rider mod vest.jpg
-
Læsefokus: Overvej hvilken rolle cowboyen har for den amerikanske identitet. Udelad tekst 8.
-
Emancipation Memorial
-
Billie Holiday - Strange fruit - 1937.docx
-
Læsefokus Overvej hvordan den amerikanske borgerkrig er blevet en del af den amerikanske identitet
-
A territorial history of the United States
-
President Monroe Outlines the Monroe Doctrine, 1823
-
Læs til og med afsnittet om Monroedoktrinen - Læsefokus: Læg mærke til hvad Monroedoktrinen betyder for amerikansk udenrigspolitik.
-
Læsefokus: Overvej hvorvidt der sker et skred i USA's udenrigspolitik ift. den politik Monroedoktrinen foreskriver. Udelad tekst 17.
-
American Imperialism: Crash Course US History #28
-
Læsefokus: Hvordan fremstilles den amerikanske nationale identitet i videoen? Hvilke drivkræfter er på spil ifølge videoen?
-
Growth, Cities, and Immigration: Crash Course US History #25
-
Læsefokus: Overvej hvorfor folk immigrerede til USA samt hvilken indflydelse immigration har haft for USA.
-
Læs fra s. 38 nederst fra overskriften "Jim Crow gør sin entre" til s. 45. Udelad tekst 11 og 12 samt tekstbokse. Læsefokus: Overvej hvorfor borgerrettighedsbevægelsen opstår, samt hvilke forskellige grupperinger der var indenfor bevægelsen.
-
Læs s. 80-85 minus tekst 22 og 23. Læs til og med "Supermagten kommer til kort"
-
Vietnamtraume og filmiske rehabiliteringsfaser.pdf
-
Læsefokus: Overvej hvilken rolle filmindustriens Vietnamkrigsfilm har i en identitetshistorisk kontekst. Hav særlig fokus på de tre forskellige faser der bliver fremhævet i teksten.
-
Kig jeres noter igennem, og overvej om der er nogle løse ender vi skal have styr på. Overvej hvilke kontinuiteter og brud der er i forløbet, samt hvad forklaringen (kausaliteten) er på disse brud. Hvilke drivkræfter er på spil?
-
Kildesæt om amerikansk identitetshistorie.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Danmarks krig i Afghanistan
Forløbet introducerer eleverne til Danmarks aktive udenrigspolitik efter murens fald, og Afghanistans historie. Der er ligeledes fokus på kampen mod terror, som følge af d. 11. september, og beslutningen om at gå i krig i Afghanistan. Det største fokus i forløbet er Danmarks indsats i Helmand provinsen, og kampen imod taleban og andre oprørsgrupper. Sidste del af forløbet stiller spørgsmåltegn ved involveringen i selve krigen
Abejdsformerne brugt i dette forløb har primært været gruppearbejde, individuelt arbejde og små oplæg fra eleverne
Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
politiske og sociale revolutioner
demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
globalisering
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.
Hjælpemidler: Ordnet.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Informationscenter Kastellet
-
Læs s. 97-102 i PDF'en minus tekstboksene.
-
Læsefokus: Overvej hvordan Danmarks udenrigspolitik har udviklet sig fra 1864 og frem til idag
-
Udsentafdanmark.dk
-
Afghan Frontier - the substance of a speech not delievered (1879) George Campbell Sir.docx
-
Læs Afghanistan, Taleban og det internationale samfund s. 9-12 inklusiv figur 1.1 (I den PDF vi også brugte i sidste modul)
-
Læsefokus: Overvej hvad der gør Afghanistan som nation, så særpræget
-
Decree on general Rules and Prohibitions announced by General Presidency of Amr Bil Maruf. Kabul, December 1996.docx
-
Læs Afghanistan, Taleban og det internationale samfund s. 20-26 minus figurer
-
George W. Bush tale til nationen d. 11. september 2001.docx
-
Resolution 1368 i FNs sikkerhedsråd 12. september 2001.pdf
-
Statement by NATO Secretary General, Lord Robertson 2. oktober 2001.docx
-
Beslutningsforslag nr. B 45. Fremsat den 8. januar 2002 af udenrigsministeren (Per Stig Møller) - Forslag til folketingsbeslutning om dansk militær deltagel.pdf
-
Afghanistan, Taleban og det internationale samfund s. 81-87
-
Se videoen "Langs floden" fra forsvarets Youtubekanal, og opstil 1-2 problemstillinger til materialet
-
Afghanistanveteran - Armadillo viser ikke virkelighedens krig, men den instruktøren havde planlagt hjemmefra.docx
-
Afghanistan, Taleban og det internationale samfund s. 110-111 kun tekstboksen om Helmandplanen 2010/Stabiliseringsindsatsen - Og s. 115-119 kun afsnittet om Exit-strategi. Udelad tekstbokse
-
Her er syv pinefulde grunde til, at vi tabte i Afghanistan.docx
-
Hvordan vil det gå Afghanistan.docx
-
Prøvesæt i Danmarks krig i Afghanistan.DOCX
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Japans nyere historie
Vi arbejder med udviklingen af Japan fra samlingen under Tokugawa-shogunatet og frem til Meiji-restaurationen, med særlig fokus på moderniseringen af landet. Herefter er der fokus på Japans aggressive ekspansion og krigsførsel frem til slutningen af 2. verdenskrig.
Abejdsformerne brugt i dette forløb har primært været gruppearbejde, individuelt arbejde og små oplæg fra eleverne
Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
politiske og sociale revolutioner
globalisering
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.
Hjælpemidler: Ordnet.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Annette Skovsted Hansen m.fl.: Japan mellem øst og vest, Systime; sider: 12-15, 21, 25-28, 32-36, 39-40, 47-54, 61, 76-81, 87-96, 145-152
-
Læsefokus: Læs s. 21 og overvej hvilken indflydelse udlandet har på den Japanske stat
-
Læsefokus: Læs s. 32-36m og overvej hvorfor og hvordan Japan bliver moderniseret
-
Feature History - Russo-Japanese War
-
Læsefokus: Genlæs s. 48 og læs 51-54. Hvilke årsager var der til den Russisk-japanske krig og hvilke følger fik krigen for henholdsvis Japan, Rusland og vestens syn på Japan?
-
Tintin og den blå lotus s. 20-22 OCR-scan.pdf
-
Læsefokus: Læs s. 87-91 øverst. Overvej hvilke motiver Japanerne havde for at træde ind i Anden Verdenskrig. Hvilke problemer medførte de tre krige for japanerne og hvilke konsekvenser fik det internt i Japan?
-
World War II: Crash Course World History #38
-
Læsefokus: Prøv selv at overvej hvad der er vigtig i teksten. Opstil 1-2 problemstillinger til lektien
-
Læsefokus: Læs s. 145-147 midt, inklusiv teksten om revisionisme. Hav fokus på hvilke forskellige historiesyn der er i Japan ift. Femtenårskrigen.
-
Kildesæt i nyere Japansk historie.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kolonisering og slaveri i Dansk VestIndien
Forløbet omfatter kolonisering i perioden 1550-1850 med særlig fokus på Dansk Vestindien. Her kommer vi blandt andet ind på den transatlantiske slavehandel, hverdagen i dansk Vestindien, trekantshandel herunder merkantilisme, ophævelse af slaveriet, historiebrug, herunder monumenter samt identitetshistorie.
Abejdsformerne brugt i dette forløb har primært været gruppearbejde, individuelt arbejde og små oplæg fra eleverne. Eleverne har individuelt lavet et skriftligt miniprojekt som træning til SRP
Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
politiske og sociale revolutioner
demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
globalisering
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.
Hjælpemidler: Ordnet.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Den kolde krig
Forløbet med den kolde krig tager udgangspunkt i anden verdenskrig, specifikt problemet med den anden front. Vi har været igennem efterkrigstidens begyndende splittelse, Vietnamkrigen, cubakrisen, Berlinmuren og Sovjetunionens fald. Vi har ligeledes perspektiveret til Rusland-Ukrainekrigen.
Abejdsformerne brugt i dette forløb har primært været gruppearbejde, individuelt arbejde og små oplæg fra eleverne
Faglige mål
redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
globalisering
historiebrug og -formidling
historiefaglige teorier og metoder.
Hjælpemidler: Ordnet.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Problemet med den anden front - Grøn.docx
-
Carl-Johan Bryld: Verden Efter 1914 - 4. og 5. UDGAVE, Systime; sider: 146-149, 166-169, 171-177, 183-186, 218-226, 302-304, 309-311, 314-322
-
Læsefokus: Dan dig et overblik over 2. verdenskrigs udvikling
-
Problemet med den anden front - Rød.docx
-
Læsefokus: Læs s. 166-169 minus de grønne tekstbokse. Overvej hvilke årsager der var til den gradvise splittelse mellem Øst og Vest.
-
Læsefokus: Læs s. 183 nederst til 186 øverst. Udelad kilde 11. Overvej hvilken betydning atomvåben får for den kolde krig, herunder Cubakrisen.
-
Læsefokus: Se videoen og overvej hvorfor USA engagerede sig i VietnamThe Cold War in Asia: Crash Course US History #38
-
Ved det grønne bord - Historie-A-2020-Bilag.pdf
-
Læsefokus: Læs s. 302 nederst-304 øverst og 309-311 øverst. Udelad kilderne i de grønne tekstbokse. Overvej hvorfor planøkonomien fejler, samt hvorfor Berlinmuren bliver opført.
-
Læsefokus: Læs s. 314m-319ø - Udelad de grønne tekstbokse. Overvej hvorfor Sovjetunionen og de andre Østbloklandes kommunistiske styrer falder.
-
Kildesæt om NATO's udvidelse.docx
-
Læsefokus: Læs s 319n-321ø. Overvej hvordan tilstanden er for den Russiske stat efter Sovjetunionens fald.
-
A History Of Crimea In Five Minutes
-
How Russia Annexed Crimea
-
Artikel fra Altinget - Tidligere Putin-rådgiver_ Denne krig er en stedfortræderkrig om fremtidens verdensorden - og Rusland har ikke råd til at tabe.docx
-
Læsefokus: Læs s. 321m-322m. Overvej hvorfor Ukraine er så vigtig for Ruslands udenrigspolitik
-
Kig jeres noter igennem, og overvej om der er nogle løse ender vi skal have styr på. Overvej hvilke kontinuiteter og brud der er i forløbet, samt hvad forklaringen (kausaliteten) er på disse brud. Hvilke drivkræfter er på spil?
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Menneskerettigheder - Kronologiforløb
I kronologiforløbet vil vi genbesøge de forløb vi allerede har været igennem, og det fungerer som repetition til eksamen. Der vil være særlig fokus på menneskerettigheder i de perioder, og temaer vi genbesøger.
Abejdsformerne brugt i dette forløb har primært været gruppearbejde, fælles arbejde med tidslinjer på tavlen samt gennem gang af disse.
Faglige mål:
Redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
Redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
Reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
Opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
Hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
Forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
Kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie-stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
Nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
Politiske og sociale revolutioner
Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Holocaust og andre folkedrab
Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Globalisering
Historiebrug og -formidling
Historiefaglige teorier og metoder.
Hjælpemidler: Ordnet.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111627197",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111627197",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111627197"
}