Holdet 2024 2g ps/4 (3) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Marianne Vestergård P. Jensen
Hold 2024 2g ps/4 (3) (2g ps/4 (3))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 empiri: Bøger
Titel 2 Udviklingsps: Omsorg og svigt
Titel 3 udviklingsps: 0-6 år
Titel 4 udviklingsps/personlighed: Ungdom
Titel 5 Mangfoldighedens ps: Retninger i fht ungdom
Titel 6 Personlighed: Sorg og krise
Titel 7 Personlighedsps: Stress
Titel 8 Socialps
Titel 9 Udviklingsps: Voksenliv
Titel 10 personlighedsps: Personlighedsmodel
Titel 11 Udviklingsps: Latensfasen 6-12 år
Titel 12 Udviklingsps: Piaget, kognition+intelligens/motiva
Titel 13 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 empiri: Bøger

I undervisningen har følgende kilder været særligt anvendt, og selvfølgelig særligt e-bogen:-):
1. "Psykologiens veje", e-bog, Systime, 2018

Derudover:
2. pdf´er fra "udviklingens veje", O. S. Larsen, Systime, 1994

Endelig:
Talrige cases og artikler. Fremgår af undervisningsbeskrivelsen.

OG:
OBS
Til eksamen (i forberedelseslokalet) må man tilgå e-bogen som hjælpemiddel:-) Ikke andet. Øvrige pdf´er, artikler og cases skal være downloadet på computeren på forhånd!
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 58 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Udviklingsps: Omsorg og svigt

Hvad er god omsorg, og hvad sker der når omsorgen svigter:

FOKUS:
Omsorg og omsorgssvigt

Først fokus på tilknytning: Teoretikerne Spitz, Bowlby, Harlow og Lagercrantz

4 typer omsorgssvigt i fht e-bog - samt forsinkelser og konsekvenser af omsorgssvigt.

Holdet har set: "Er du mors lille dreng", fokus på 1 og 2. Frivillig med del 3.
I forbindelse hermed har der været rapportskrivning over casen.

25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 udviklingsps: 0-6 år

Hvordan er den "normale" udvikling emotionelt i alderen 0-6 år:

Det lille barns emotionelle udvikling i alderen 0-6 år.
Fokus på arv, miljø og opdragelse:

Oral fase: 0- 1 1/2 år

Anal fase: 1 1/2 år-3 år

Ødipal fase: 3-6 år

Teoretikerne: Freud, Erikson, Mahler

Derudover kort blik på kønsroller og køn

Opdragelses teoretisk udgangspunkt i Hesselholdt og Kaad´s 3 delte opdeling: demokratisk, autoritær og laissez faire.

62 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 udviklingsps/personlighed: Ungdom

Særligt studeret emne: UNGDOM (+ se: Mangfoldighedens ps: Nille case).

Berører forskellige emner, felter og metoder - samt psykologiske retninger omkring ungdommen og dets mulige problematikker:
ungdom særligt udfra afsnittet i e-bog med forskellige teoretikere

Derudover fokus på senmoderniteten, mediers påvirkning på unge og stress og unge.

Endelig: hvad med unge og alkohol - case om Tue, der danner identitet som at være den der "drikker mest" i hans vennegruppe som 14 årig.

28 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Mangfoldighedens ps: Retninger i fht ungdom

Forskellige vinkler på case om ungdomslivet:

Hvad går disse vinkler ud på, og hvordan kan vi anvende dem i fht given case om Nille, Kræftens bekæmpelses tema og unge og rygning:

psykoanalyse
kognition
adfærdsps
Eksistensps
postmoderne

Hvad kan de forskellige retninger altså belyse casen, og hvordan kan vi metodisk forholde os hertil?

Nille case i fht forskellige psykologiske retninger (se undervisningsbeskrivelsen)
32 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Personlighedsps: Stress

Hvordan får nogle stress, årsager, symptomer, konsekvenser, sårbarhed og resiliens, samt naturligt copingstrategier:

Der har været taget udgangspunkt i e-bogens afsnit herom:

stress
Årsager/symptomer
sårbarhed og resiliens

31 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Udviklingsps: Voksenliv

Hvordan kan mennesker udvikle sig udviklingspsykologisk igennem hele livet, og med udgangspunkt i E. Eriksons teorier:

Erik Erikson og hans forskellige faser fra:
alderen 20 år - død

21 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 personlighedsps: Personlighedsmodel

Hvordan så Freud på menneskers personlighed og lavede en personlighedsmodel, og hvordan kan vi bruge den i dag? (Og kan vi overhovedet det):

kopiark fra "udviklings veje" som det fremgår af undervisningsbeskrivelsen.

derudover cases

10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Udviklingsps: Latensfasen 6-12 år

Hvad kan der ske udviklingspsykologisk af tematikker i alderen 6-12 år, emotionelt (kort view)

Fokus: Freud/Erikson om alderen 6-12 år. Kopiark fra "udviklings veje" er blevet anvendt, som det fremgår af undervisningsbeskrivelsen.

8 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Udviklingsps: Piaget, kognition+intelligens/motiva

Hvordan kan vi kognitivt se på barnets udvikling i forskellige faser med den kognitive psykologi.

Anvendt teori er:
Piagets teorier
Kognition generelt
Motivation og læring: Hvordan kan der skolemæssigt foregå en motivation
IQ: Gardners teori

Derudover
afrunding af året og opsamling

25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Repetition

Opsamling og deling af tidl gennemgået materiale - der "trænes" frem mod eksamen:-)

Vidensdeling og case-træning:-)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer