Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Informatik B
|
Lærer(e)
|
Malene Cramer Engebjerg
|
Hold
|
2023 If/s (2s If, 3s If)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
MyApp
Der arbejdes med udvikling af en lille customized app. Formålet er, at eleverne hurtigt skal gå fra at være it-forbrugere til at blive it-producenter. Eleverne får stillet en meget simpel app til rådighed, som kan omregne fra danske kroner til euro. Herefter skal eleverne bruge app’en, modificere den og til sidst udvide den.
Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- løse et problem ved at beskrive og analysere problemet samt designe, realisere og teste et it-system
Repræsentation og manipulation af data
- modellere data, analysere egenskaber ved typer af data, samt udvælge og anvende forskellige typer af data i it-systemer eller udvidelser af disse
Programmering
- redegøre for strukturer i programmeringssprog, modellere programmer, samt anvende programmeringsteknologier til udvikling af it-systemer
Kernestof:
Repræsentation og manipulation af data
- data og datatypers repræsentation og manipulation
Programmering
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sporing af brugere på internettet
Vi har i dette forløb arbejdet med internettets opbygning, IP adresser, DNS, HTTP, HTML, klient-server arkitektur og it-sikkerhed herunder kryptering.
Vi har desuden arbejdet med cookies, overvågning og beskyttelse af egen digital identitet på internettet. Herunder valg af gode passwords, social engineering, phishing mails og afpresning. Vi har set dokumentaren "Hackerne angriber os" og "Privatliv til salg" samt en lille YouTube video: "Hvis din bagerjomfru var en app".
Faglige mål:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- analysere og vurdere, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige aspekter af it-sikkerhed
Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning og konsekvens i forhold til etik og adfærd
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
- client-server arkitektur
Supplerende:
Kryptografi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Modellering af data
Vi har i dette forløb arbejdet med databaser, simple SQL forespørgsler, ER-diagrammer, primærnøgler, kardinaliteter, tabelskitser, fremmednøgler og oprettelse af tabeller i SQL.
Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- løse et problem ved at beskrive og analysere problemet samt designe og realisere et it-system
Repræsentation og manipulation af data
- modellere data, analysere egenskaber ved typer af data, samt udvælge og anvende forskellige typer af data i it-systemer eller udvidelser af disse
- oprette og anvende databaser i it-systemer eller udvidelser af disse
Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- modellering som middel til at forstå et problemområde
Repræsentation og manipulation af data
- abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
- data og datatypers repræsentation og manipulation
- E/R-modeller
- relationelle databaser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
SLUK!
Vi har arbejdet med uddrag af bogen "SLUK" af Imran Rashid, hvor vi blandt andet har arbejdet med Skinners teori om, at belønningsmønstre skal være variable og uforudsigelige samt Foggs teori om "behavior design". Desuden har vi set dokumentaren "Når mobilen tager magten".
Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- analysere og vurdere, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter
Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning og konsekvens i forhold til etik og adfærd
Supplerende:
Digital dannelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
AalborgHustagram
I dette forløb har vi arbejdet med udvikling af en simpel version af Instagram - AalborgHustagram - i App Lab fra code.org efter princippet: use-modify-create. Udover programmering har vi set på trelagsarkitekturen, brugsmønstre, modellering af data og hvordan man læser fra og skriver til en tabel i datalaget i App Lab. Desuden har vi arbejdet med usability evaluering samt interaktionsdesign - herunder Gestaltlovene og Don Normans designprincipper.
Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- løse et problem ved at beskrive og analysere problemet samt designe, realisere og teste et it-system gennem brugerorienterede teknikker, og reflektere over løsningen.
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- analysere og vurdere, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter samt anvende brugerorienterede teknikker til konstruktion af it-systemer
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet
- redegøre for-, anvende - og analysere generelle arkitekturer ved udarbejdelse af it-systemer og tilpasning af eksisterende it-systemer
Repræsentation og manipulation af data
- modellere data, analysere egenskaber ved typer af data, samt udvælge og anvende forskellige typer af data i it-systemer eller udvidelser af disse
- oprette og anvende databaser i it-systemer eller udvidelser af disse
Programmering
- redegøre for strukturer i programmeringssprog, modellere programmer, samt anvende programmeringsteknologier til udvikling af it-systemer
Interaktionsdesign
- redegøre for og analysere udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesign i et konkret it-system og tilpasse eksisterende design og systemer
Kernestof
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- modellering som middel til at forstå et problemområde
- brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
- brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- client-server arkitektur
- trelagsarkitektur
Repræsentation og manipulation af data
- abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
- data og datatypers repræsentation og manipulation
- E/R-modeller
- relationelle databaser
Programmering
- funktioner
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger
Interaktionsdesign
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
- principper for interaktionsdesign
- modellering af interaktion mellem it-systemet og omgivelserne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Innovativ projektopgave
I dette forløb har eleverne via innovative arbejdsmetoder fundet et problem, som de har løst ved hjælp af en app. Herefter har eleverne kategoriseret deres app vha. 4P-modellen.
Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- løse et problem ved at beskrive og analysere problemet samt designe, realisere og teste et it-system gennem brugerorienterede teknikker, og reflektere over løsningen.
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Repræsentation og manipulation af data
- modellere data, analysere egenskaber ved typer af data, samt udvælge og anvende forskellige typer af data i it-systemer eller udvidelser af disse
- oprette og anvende databaser i it-systemer eller udvidelser af disse
Programmering
- redegøre for strukturer i programmeringssprog, modellere programmer, samt anvende programmeringsteknologier til udvikling af it-systemer
Interaktionsdesign
- redegøre for og analysere udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesign i et konkret it-system og tilpasse eksisterende design og systemer
Innovation
- analysere forskellige typer af innovative it-systemer sammenholdt med egne udviklede it-systemer
Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- modellering som middel til at forstå et problemområde
- brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
- brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
Repræsentation og manipulation af data
- abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
- data og datatypers repræsentation og manipulation
- E/R-modeller
- relationelle databaser
Programmering
- funktioner
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger
Interaktionsdesign
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
- principper for interaktionsdesign
- modellering af interaktion mellem it-systemet og omgivelserne
Innovation
- eksempler på og kategorisering af innovative it-systemer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Cambridge Analytica skandalen
Vi skal i dette forløb arbejde med Cambridge Analytica skandalen og se på hvordan mikrotargeting (måske) påvirkede det amerikanske præsidentvalg i 2016. Undervejs i forløbet udarbejder vi en app, hvor dels Cambridge Analytica skandalen præsenteres, og hvor det dels bliver muligt at tage en OCEAN personlighedstest.
Vi skal også gå lidt mere i dybden med interaktionsdesign. Vi skal blandt andet se på: farvelære, hvordan farver repræsenteres på en computerskærm og farveskemaer.
Desuden har vi set DR dokumentaren "Trumps datagenier" samt Netflix filmen "The Great Hack".
Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- løse et problem ved at beskrive og analysere problemet samt designe, realisere og teste et it-system gennem brugerorienterede teknikker, og reflektere over løsningen.
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- analysere og vurdere, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter samt anvende brugerorienterede teknikker til konstruktion af it-systemer
Repræsentation og manipulation af data
- modellere data, analysere egenskaber ved typer af data, samt udvælge og anvende forskellige typer af data i it-systemer eller udvidelser af disse
- oprette og anvende databaser i it-systemer eller udvidelser af disse
Programmering
- redegøre for strukturer i programmeringssprog, modellere programmer, samt anvende programmeringsteknologier til udvikling af it-systemer
Interaktionsdesign
- redegøre for og analysere udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesign i et konkret it-system og tilpasse eksisterende design og systemer
Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning og konsekvens i forhold til etik og adfærd
Repræsentation og manipulation af data
- data og datatypers repræsentation og manipulation
Programmering
- funktioner
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger
Interaktionsdesign
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kreativ programmering
I dette forløb skal vi programmere kreativt i programmeringssproget "p5".
Vi har blandt andet arbejdet med at programmere en animation af Tuborgs julereklame.
Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- løse et problem ved at beskrive og analysere problemet samt designe, realisere og teste et it-system gennem brugerorienterede teknikker, og reflektere over løsningen.
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Repræsentation og manipulation af data
- modellere data, analysere egenskaber ved typer af data, samt udvælge og anvende forskellige typer af data i it-systemer eller udvidelser af disse
Programmering
- redegøre for strukturer i programmeringssprog, modellere programmer, samt anvende programmeringsteknologier til udvikling af it-systemer
Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- modellering som middel til at forstå et problemområde
Repræsentation og manipulation af data
- abstraktion og strukturering
- data og datatypers repræsentation og manipulation
Programmering
- funktioner
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger
- tekstbaseret programmering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Fotomanipulation
Vi har i dette forløb dels selv programmeret filtre i p5.js og dels set på hvordan brugen af filtre påvirker unge mennesker.
Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- løse et problem ved at beskrive og analysere problemet samt designe, realisere og teste et it-system gennem brugerorienterede teknikker, og reflektere over løsningen.
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- analysere og vurdere, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter samt anvende brugerorienterede teknikker til konstruktion af it-systemer
Repræsentation og manipulation af data
- modellere data, analysere egenskaber ved typer af data, samt udvælge og anvende forskellige typer af data i it-systemer eller udvidelser af disse
Programmering
- redegøre for strukturer i programmeringssprog, modellere programmer, samt anvende programmeringsteknologier til udvikling af it-systemer
Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning og konsekvens i forhold til etik og adfærd
Repræsentation og manipulation af data
- abstraktion og strukturering
- data og datatypers repræsentation og manipulation
Programmering
- funktioner
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger
- tekstbaseret programmering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Spiludvikling
Vi skal arbejde med spiludvikling, hvor vi blandt andet skal implementere en simpel version af "Pac Man" og "Space Invaders" i p5.js vha. p5play biblioteket.
Vi skal også se på forskellige typer af spil og spillere samt interaktionsdesign i forbindelse med udviklingen af spil.
Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- løse et problem ved at beskrive og analysere problemet samt designe, realisere og teste et it-system gennem
brugerorienterede teknikker, og reflektere over løsningen.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- analysere og vurdere, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter samt anvende
brugerorienterede teknikker til konstruktion af it-systemer
Repræsentation og manipulation af data
- modellere data, analysere egenskaber ved typer af data, samt udvælge og anvende forskellige typer af data i it-systemer
eller udvidelser af disse
Programmering
- redegøre for strukturer i programmeringssprog, modellere programmer, samt anvende programmeringsteknologier til
udvikling af it-systemer
Interaktionsdesign
- redegøre for og analysere udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesign i et konkret it-system og tilpasse eksisterende design og systemer
Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning og konsekvens i forhold til etik og adfærd
- modellering som middel til at forstå et problemområde
Repræsentation og manipulation af data
- abstraktion og strukturering
- data og datatypers repræsentation og manipulation
Programmering
- funktioner
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger
- tekstbaseret programmering
Interaktionsdesign
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- principper for interaktionsdesign
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Hackerne angriber
Vi skal forstå CIA-modellen, som handler om fortrolighed, integritet og tilgængelighed af data samt hvordan dette opnås blandet vha. hashing. Vi skal herunder også se på digitale signatur.
Desuden skal vi implementere en lille app, som kan bruges til at tjekke styrken af et password, og vi skal se på sikker beskyttelse af passwords ved hjælp hashing.
Endelig skal vi se på trusler ift. it-sikkerhed, hackertyper og modmidler. Forløbet afsluttes med at se BBC dokumentaren "Da hackerne lukkede hospitalerne".
I forløbet har vi også haft en hacker workshop med gæsteforelæsere fra AAU (en del af projekt og praktik).
Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- løse et problem ved at beskrive og analysere problemet samt designe, realisere og teste et it-system gennem
brugerorienterede teknikker, og reflektere over løsningen.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige aspekter af it-sikkerhed
Repræsentation og manipulation af data
- modellere data, analysere egenskaber ved typer af data, samt udvælge og anvende forskellige typer af data i it-systemer
eller udvidelser af disse
- oprette og anvende databaser i it-systemer eller udvidelser af disse
Programmering
- redegøre for strukturer i programmeringssprog, modellere programmer, samt anvende programmeringsteknologier til
udvikling af it-systemer
Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- it-systemer og brugeres gensidige påvirkning og konsekvens i forhold til etik og adfærd
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
Repræsentation og manipulation af data
- abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
- data og datatypers repræsentation og manipulation
Programmering
- funktioner
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Webshop
Vi skal lidt mere i dybden med databaser. Vi skal se på, hvad der kendetegner en god database, og hvordan dette opnås vha. normalisering. I den forbindelse skal vi designe en database til en webshop.
Derudover har vi set på arbejdsformer i forbindelse med systemudvikling - specielt har vi set på SCRUM (agil metode) og vandfaldsmodellen. Vi har desuden set på evaluering af it-systemer - herunder usability evaluering og heuristic evaluering (Jakob Nielsens 10 bud).
Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- løse et problem ved at beskrive og analysere problemet samt designe, realisere og teste et it-system gennem brugerorienterede teknikker, og reflektere over løsningen.
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- analysere og vurdere, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter samt anvende brugerorienterede teknikker til konstruktion af it-systemer
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- redegøre for-, anvende - og analysere generelle arkitekturer ved udarbejdelse af it-systemer og tilpasning af eksisterende it-systemer
Repræsentation og manipulation af data
- modellere data, analysere egenskaber ved typer af data, samt udvælge og anvende forskellige typer af data i it-systemer eller udvidelser af disse
- oprette og anvende databaser i it-systemer eller udvidelser af disse
Programmering
- redegøre for strukturer i programmeringssprog, modellere programmer, samt anvende programmeringsteknologier til udvikling af it-systemer
Interaktionsdesign
- redegøre for og analysere udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesign i et konkret it-system og tilpasse eksisterende design og systemer
Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- modellering som middel til at forstå et problemområde
- brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
- arbejdsformer i udviklingsarbejdet
- brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- client-server arkitektur
- trelagsarkitektur
Repræsentation og manipulation af data
- abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
- data og datatypers repræsentation og manipulation
- E/R-modeller
- relationelle databaser
Programmering
- funktioner
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger
Interaktionsdesign
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
- principper for interaktionsdesign
- modellering af interaktion mellem it-systemet og omgivelserne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Eksamensprojekt
Udarbejdelse af eksamensprojekt.
Informatik B
Faglige mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
- løse et problem ved at beskrive og analysere problemet samt designe, realisere og teste et it-system gennem brugerorienterede teknikker, og reflektere over løsningen.
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- analysere og vurdere, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter samt anvende brugerorienterede teknikker til konstruktion af it-systemer
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige aspekter af it-sikkerhed
- redegøre for-, anvende - og analysere generelle arkitekturer ved udarbejdelse af it-systemer og tilpasning af eksisterende it-systemer
Repræsentation og manipulation af data
- modellere data, analysere egenskaber ved typer af data, samt udvælge og anvende forskellige typer af data i it-systemer eller udvidelser af disse
- oprette og anvende databaser i it-systemer eller udvidelser af disse
Programmering
- redegøre for strukturer i programmeringssprog, modellere programmer, samt anvende programmeringsteknologier til udvikling af it-systemer
Interaktionsdesign
- redegøre for og analysere udvalgte elementer i et interaktionsdesign, samt realisere udvalgte interaktionsdesign i et konkret it-system og tilpasse eksisterende design og systemer
Kernestof:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
- modellering som middel til at forstå et problemområde
- brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
- arbejdsformer i udviklingsarbejdet
- brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
- trelagsarkitektur
Repræsentation og manipulation af data
- abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
- data og datatypers repræsentation og manipulation
- E/R-modeller
- relationelle databaser
Programmering
- funktioner
- variable, sekvenser, løkker og forgreninger
Interaktionsdesign
- design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
- prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
- principper for interaktionsdesign
- modellering af interaktion mellem it-systemet og omgivelserne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59952539863",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59952539863",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59952539863"
}