Holdet 1h id (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Klaus Mikael Sigh, Lone Herold Baltsersen
Hold 2025 id/h (1h id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dansens historie
Titel 2 Ultimate og team..
Titel 3 Dansens historie
Titel 4 Pickleball og bevægelseslære
Titel 5 Opvarmning og hjerte/kredsløb
Titel 6 Bouldering - Ekstremidræt & sundhed
Titel 7 3 mod 3 basketball & testning
Titel 8 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dansens historie

Klaus/KS er underviser på forløbet.

Teori der indgår i forløbet dokumentet:
"1hf idræt kompendiet turboforløb 2024".

I forløbet om dansens historie opnår eleverne et praktisk og teoretisk kendskab til, hvordan dansen har udviklet sig. Herunder får de et overblik over dansegenre (rituel dans, social dans og scenedans) samt et helt overordnet indblik i, hvordan samfundstendenser har været med til at påvirke dansenes udvikling og form.
Eleverne stifter bekendtskab med Laban´s bevægelseslære (BESS), hvilken anvendes til at finde den enkelte dans særkende. Der danses:
- Haka (fokus på dansen Ka mate)
- Folkedans (Sønderborg dobbeltkvadrille, herunder dansevending, tallerkenvending, chasse og polka)
- Vals (fokus på grundtrin (begge veje), holdning og dansefatning, op/ned-gående bevægelser og højredrejning)
- Contact improvisation (fokus på aktion og reaktion mellem danserne - herunder kendskab til rulle på gulv og løft af makker med kroppen)
- Udvikler egen moderne dans (med et moderne og eklektisk udtryk) på baggrund af kendte bevægelser fra de gennemgåede danse.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Ultimate og team..

Lone/LB er underviser på forløbet

Faglige mål:
- Kunne beherske grundlæggende teknik og taktik i ultimate. Teknik: pivotering, baghåndskast, evt. forhåndskast, gribninger med pandekagegreb samt høje og lave gribninger. Taktik: personlig opdækning, angrebsåbninger (cut, stack)
- Kende til teamproduktivitet, synergieffekt og kohæsion. Kende til ultimatespillets historie samt særlige kendetegn med fairplay og et spil uden dommer.

Undervisningen:
Gennem forløbet arbejdes der med at koble teori og praktik, så eleverne oplever gruppeudvikling og kohæsion i praksis. Derudover er der fokus på at skabe et miljø, hvor eleverne er hovedansvarlige for, at teamet yder sit optimale.

Eleverne bliver bedømt på deres teammæssige såvel som tekniske og taktiske færdigheder. Grupperne vælger selv teknisk og taktisk fokus og skriver dette i drejebøgerne. Der arbejdes i teori og praksis med gruppeudvikling og opbygning af gruppen.

Teori der indgår i forløbet er fra opgivet dokument  
"1hf idræt kompendiet turboforløb 2024".

Almen teori:
Uddrag af afsnittene "Samarbejde og synergieffekt", "Når samarbejdet svigter", "Kohæsion - sammenhold" i "Holdidrættens psykologi"

Disciplinspecifik teori:
Introduktion til ultimate = ca. 2 sider.

Sammenskrevet fra følgende 2 kilder:
           DFSU.dk: Ultimatekompendium: http://kortlink.dk/w73w
           Reglement: http://kortlink.dk/w7vx

Diverse links og øvelser
Kaste- og gribeøvelser
Markeringsøvelse
Præcisionskast
Incut
Discduel
Stack

I alt ca. 8 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Dansens historie

Klaus/KS er underviser på forløbet.

Teori der indgår i forløbet dokumentet:
"1hf idræt kompendiet turboforløb 2024".

I forløbet om dansens historie opnår eleverne et praktisk og teoretisk kendskab til, hvordan dansen har udviklet sig. Herunder får de et overblik over dansegenre (rituel dans, social dans og scenedans) samt et helt overordnet indblik i, hvordan samfundstendenser har været med til at påvirke dansenes udvikling og form.
Eleverne stifter bekendtskab med Laban´s bevægelseslære (BESS), hvilken anvendes til at finde den enkelte dans særkende. Der danses:
- Haka (fokus på dansen Ka mate)
- Folkedans (Sønderborg dobbeltkvadrille, herunder dansevending, tallerkenvending, chasse og polka)
- Vals (fokus på grundtrin (begge veje), holdning og dansefatning, op/ned-gående bevægelser og højredrejning)
- Contact improvisation (fokus på aktion og reaktion mellem danserne - herunder kendskab til rulle på gulv og løft af makker med kroppen)
- Udvikler egen moderne dans (med et moderne og eklektisk udtryk) på baggrund af kendte bevægelser fra de gennemgåede danse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Pickleball og bevægelseslære

Klaus/KS er underviser på forløbet.

Teori der indgår i forløbet dokumentet:
"1hf idræt kompendiet turboforløb 2024".

Faglige mål for forløbet:
Introduktion til double i Pickleball med dets karakteristiske regler (herunder the kitchen og dobbelt bounce) samt at opnå tekniske og taktiske delmål, se:

Tekniske delmål: I rimelig grad at kunne beherske slag som serv, returnering med forhånd og baghånd, grundslag (forhånd og baghånd), flugtning, drop (3. short drop) og dink.
Der rettes fokus på centralbevægelse og forspænding i forbindelse grundslaget i forhånden samt anvendelse af åben, neutral og lukket benstiling - herunder korrekt anvendelse af disse afhængigt af spillerens placering i forhold til bolden.

Taktiske delmål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen i forhold til boldens bane. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, når chancen byder sig (fokus på modtagerne) samt at man bliver på den bagerste halvdel af banen umiddelbart efter egen serv.

Bevægelseslære:
Eleverne opnår en basal forståelse af knoglernes og musklers opbygning samt de vigtigste muskelgruppers funktioner i forhold til grundbevægelser i Pickleball. Herunder om statisk, koncentrisk og excentrisk arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Opvarmning og hjerte/kredsløb

Lone/LB er underviser på forløbet

Faglige mål:
- Kunne redegøre for, hvorfor man skal varme op inden en aktivitet samt hvad der sker i kroppen med hjerte og kredsløb, når vi varmer op.
- Kunne udarbejde, gennemføre og evaluere et gruppebaseret opvarmningsprogram på 10-15 minutter med fokus på musikforståelse ift øvelserne, pulsprogression og bevægelseskvalitet

Undervisningen:
Gennem forløbet arbejdes der med opvarmningsprogrammer og -teori (inkl musiktælling) koblet til teori om hjerte/kredsløb. Der arbejdes med almen fysiologi, samt hvad der sker i kroppen, når vi varmer op, og hvorfor vi varmer op inden en aktivitet

Eleverne udvikler i grupper selv et opvarmningsprogram som fremvises for holdet i modul 6.

Specifikke produktkrav og lektionsplan kan ses i dokumentet "Opvarmningsprogram 1h id 2024"

Teori der indgår i forløbet dokumentet:
"1hf idræt kompendiet turboforløb 2024"

Almen teori:
"C - det er idræt", Gyldendal, 2005  side  17-22 =  ca 4 sider

Disciplinspecifik teori:
"C - det er idræt", Gyldendal, 2005  side  22-27 =  ca 4 sider
http://kortlink.dk/w5ws (eksempler på indhold til et opvarmningsprogram: sving-, styrke-, hop-, og strækøvelser)

i alt ca 8 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Bouldering - Ekstremidræt & sundhed

Klaus/KS er underviser på forløbet.

Teori der indgår i forløbet dokumentet:
"1hf idræt kompendiet turboforløb 2024".

Formål: At eleverne opnår basale klatreteknikker (bouldering), så de kan udføre statisk og dynamisk klatring. Desuden opnår eleverne et overordnet kendskab til begreberne ekstremidræt og sundhed.

Bouldering
Eleverne indføres i basale klatreteknikker samt makkersikring. Herunder kendskab til:
- Kropspositionering med tyngdepunkt mod væggen (vægten på fødderne)
- Trekants-regel (balance)
- Løft med ben (tyngdepunkt over standfod)
- Flag (balance - undgår barn door)
- Kendskab til grebstyper (Bla. edge, pinch, pocket, jug, undercurler,  sloper og makro/volume)
- Heelhook & toehook
- Rose move
- Bridge
- Backstep
- Fodskifte for positionering
- Dynamisk vs statisk klatring

Teori
Eleverne opnår kendskab til definitionen af sundhed samt hvilke parametre der påvirker sundheden (biologiske forudsætninger, levevilkår og livsstil). Desuden opnår eleverne kendskab til forskellige genre af ekstremidræt (fysiske og mentale discipliner) samt mulige forklaringer på, hvorfor man ser en øget tendens til udøvelse af ekstremidræt - herunder skal de kunne forholde sig til, hvorvidt ekstremidræt påvirker danskernes sundhed.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 3 mod 3 basketball & testning

Lone/LB er underviser på dette forløb.

Faglige mål:
- Kunne beherske grundlæggende teknik og taktik i streetbasket. Teknik: driblinger, afleveringer, skud og lay-up. Taktik:  Der arbejdes med angrebsøvelser (cuts, jabstep, pick and roll) og forsvarsøvelse (shell drill) i tre mod tre-mod-tre-basketballspillet.
- Kunne gennemføre og evaluere  konditionstest (bip)

Øvelser i forløbet:
Stopdans (landing og pivotering)
Afleveringer (tohånds-brystaflevering og enhånds-push-aflevering):
Afleveringsfirkant
Tre mod tre-basketball - streetbasket og lidt til 2 kurve.
Skud - stående skud
Lay-up
Real Madrid
Kinesisk øvelse.
Shell drill
Driblinger (speed, kontrol, cross over, bag ryggen, mellem benene)
Give and go, back door
Jab step (single- og double jab step)

Konditionen testes ved intervalløbetest (15-15-testen).

Teori der indgår i forløbet dokumentet:
"1hf idræt kompendiet turboforløb 2024"

Teori der indgår i forløbet:
3 mod 3 basketballregler = ca. 2 sider

Almen teori:
"C - det er idræt", Gyldendal, 2005, side 96-100 samt div. udklip frem til s.113 = ca. 6 sider

Diverse videoklip af basketballøvelser.

I alt ca. 10 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Eksamensforberedelse

Repetition af alle forløbene
Fokus på det praktiske arbejde.

Eksamen

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer