Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - Frederiksberg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Erhvervsøkonomi C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 eø/eø-1 (2g3g eø-1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Virksomhedens omverden og strategi
"Virksomhedens verden", Lerche, Sebastian Hauge, Systime 2021, s. 115-135 og s.137-155
Fokuspunkter: Ejerformer, virksomhedestyper, SWOT, strategivalg og konkurrencestrategi (Porter), Ydre påvirkning (PEST), Værdikæden, Vækstmatricen (Ansoff), Boston-modellen, brancheanalyse (konkurrenceformer, Porters Five forces), Blue Ocean
Besøg i Tivoli for at høre om strategi og økonomi
”Målet er, at eleverne skal kunne anvende viden om virksomhedens branche- og markedsforhold til at diskutere og vurdere virksomhedens strategiske muligheder”.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Virksomhedens parametermix
"Virksomhedens Verden", Lerche, Sebastian Hauges. 156-175
Fokuspunkter: De 4 P'er, De 7 p'er, segmentering, markedsføring, målgruppevalg, prisfastsættelse, sammensætning af parametermix
7-p analyser af forretninger/virksomheder i nærområdet
”Målet er, at eleverne skal kunne anvende viden om en virksomheds afsætningsmæssige forhold til at diskutere og vurdere virksomhedens parameterfastsættelse”.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomi, økonomistyring og regnskabsforståelse
"Virksomhedens Verden", Lerche, Sebastian Hauge, Systime 2021, s. 87-113
Fokuspunkter: Resultatopgørelse, faste/variable omkostninger, Balance, centrale nøgletal, regnskabsanalyse, aktier, CSR og den 3-dobbelte bundlinje.
Diverse årsrapporter
Virksomhedsanalyser:
Novo Nordisk - inde fra med Anders Agger
”Målet er, at eleverne skal kunne anvende viden om virksomhedens økonomiske forhold til at diskutere og vurdere virksomhedens målopfyldelse”.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Organisationsstruktur og ledelse
"Virksomhedens Verden", Lerche, Sebastian Hauge, Systime 2021 s. 49-85
Fokuspunkter: Klassiske organisationsprincipper, opbygning af et A/S,organisationsdiagram, Scheins kulturanalysemodel, klassiske ledelsesstile (Lewin og Goleman), centrale ledelsesopgaver, strukturændringer herunder mekanistisk og organisk struktur, lederens menneskesyn (McGregor), motivationsteori (Maslow og Herzberg), pygmaliion og golem-effekt, Adizes ledertyper.
Film: Blod, sved og t-shirts (Fabrik i Indien)
Test dig selv (Aidizes): Hvilken leder er du?
”Målet er at eleverne skal kunne anvende viden om en virksomheds organisatoriske forhold til at diskutere og vurdere virksomhedens udviklingsmuligheder”.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Virksomhedens ide og virksomhedens forretningsplan
"Virksomhedens Verden", Lerche, Sebastian Hauge, Systime 2021, s. 9-48
Fokuspunkter: Iværksætteri, iværksætteregenskaber, opstart af egen virksomhed, forretningsplan, iværksættertyper
Iværksættereventyr: Johan Bülow og Claus Meyer
Deltagelse i BIG med hele holdet,
”Målet er, at eleverne skal kunne redegøre for problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed”.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940515",
"T": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940515",
"H": "/lectio/1008/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73277940515"
}