Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
X - Espergærde Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Kenneth Niemann Rasmussen
|
Hold
|
2022 MA/e (1e MA, 2e MA, 3e MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vektorer
Vektorer i planen: geometrisk regning med vektorer, algebraisk regning med vektorer, længden af en vektor, vektor mellem to punkter, enhedsvektor med given vinkel, vinkel mellem vektorer, begreberne: parallel og ortogonal, prikprodukt, determinant og projektion.
Faglige mål:
- håndtere formler og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
- opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål
- operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer.
Anslået sidetal: 35
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Beskrivende statistik
Statistik beskrivelse af grupperede og ikke-grupperede observationssæt, herunder kendskab til statistiske deskriptorer og grafisk repræsentation af observationssæt: gennemsnit, histogram, kvartilsæt, sumkurve og boksplot. Forholde sig kritisk til brug af statistik: skjulte variable, bl.a. Simpsons paradoks.
Faglige mål:
- anvende statistiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder
Anslået sidetal: 30
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Algebra og andengradspolynomier
De fire regnearter og løsning af simple andengradsligninger. Karakteristika ved andengradspolynomier: parablens toppunkt, løsning af andengradsligningen og diskriminantens betydning.
Faglige mål:
- operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori
- oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse.
Anslået sidetal: 35
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksponentielle funktioner
Potensregneregler (det udvidede potensbegreb), kapitalfremskrivning, karakteristika ved eksponentielle funktioner, logaritmer og fordoblings- og halveringskonstanten. Desuden annuitetslån og SIR-modellen som eksempler på mere komplicerede diskrete modeller.
Faglige mål:
- håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold
– anvende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder
– anvende matematiske værktøjsprogrammer til eksperimenter og begrebsudvikling samt symbolbehandling og problemløsning.
Anslået sidetal: 30
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sandsynlighedsregning
Elementær sandsynlighedsregning med fokus på middelværdi.
Faglige mål:
– anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar, der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog.
Anslået sidetal: 10
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Potensfunktioner
Karakteristika ved potensfunktioner. Procent-procent vækst.
Faglige mål:
– håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold.
Anslået sidetal: 5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Differentialregning
Introduktion til differentialregning vha. grænseværdibegrebet:
Følger og grænseværdibegrebet, sekantens hældning, tangentens
hældning, den afledede funktion, monotoniforhold. Differentiation af potensfunktioner og eksponentialfunktioner. Regneregler for sum og produkt af funktioner. Tangentens forskrift og optimering.
Se dokumentet 'Definitionen af tangentens hældning' i stedet for bogen i forhold til definitionen af tangentens hældning og den afledede funktion. Begrebet differentialkvotient er brugt i meget begrænset omfang.
Faglige mål:
- anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
- operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive sider ved opbygningen af matematisk teori
- kommunikere aktivt i, med og om matematik i skriftlig formidling.
Anslået sidetal: 30
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Binomialfordelingen
Binomialfordelingen og dens middelværdi, tosidet og ensidet test med binomialfordelingen og p-værdi, konfidensinterval for
sandsynlighedsparameteren i binomialfordelingen.
Faglige mål:
- anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer, gennemføre hypotesetest, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar, der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog
- demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling.
Anslået sidetal: 30
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Analytisk geometri og trigonometriske funktioner
Linjens ligning, afstand fra punkt til linje, cirklens ligning, tangent til cirklen. Linjens parameterfremstilling.
Egenskaber ved cosinus og sinus i radianer. Harmoniske svingninger. Cirklens parameterfremstilling.
Faglige mål:
- opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål.
Anslået sidetal: 30
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Vektorfunktioner
Stedfunktion, dobbeltpunkt, hastighedsfunktion og tangent til banekurve.
Faglige mål:
- opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske spørgsmål, herunder problemløsning med anvendelse af vektorfunktioner.
Anslået sidetal: 20
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Integralregning
Introduktion til integralregning med udgangspunkt i Riemann-integralet: summer, det bestemte integral og arealberegninger. Stamfunktioner. Det ubestemte integral. Rumfang af omdrejningslegemer.
Faglige mål:
- redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt deduktive sider ved opbygning af matematisk teori.
– anvende forskellige fortolkninger af stamfunktionsbegrebet.
Anslået sidetal: 20
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Normalfordelingen
Introduktion til normalfordelingen. Tæthedsfunktion, fordelingsfunktion, middelværdi og spredning. Beskrivelse af datasæt vha. normalfordelingen. Regneregler for middelværdi og spredning. Konfidensinterval for middelværdi.
Faglige mål:
– anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder
Anslået sidetal: 15
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Differentialregning 2 og integralregning 2
Kontinuitet og differentiabilitet. Middelværdisætningen og monotonisætningen. Inverse funktioner. Differentiation og integration af sammensatte funktioner (integration ved substitution). Bevis for analysens fundamentalsætning.
Faglige mål:
- Redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt deduktive sider ved opbygning af matematisk teori.
Anslået sidetal: 25
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Differentialligninger
Eksponentiel vækst, forskudt eksponentiel vækst og logistisk vækst som differentialligninger.
Skitsering af løsninger vha. linjeelementer. Modellering vha. den afledede funktion. Bevis for den generelle løsning til eksponentiel vækst. Eksistens og entydighed.
Faglige mål:
- anvende forskellige fortolkninger af stamfunktionsbegrebet og forskellige metoder til løsning af differentialligninger
- anvende funktionsudtryk og udtryk for afledede funktioner i opstilling af matematiske modeller på baggrund af datamateriale eller viden fra andre fagområder, kunne analysere givne matematiske modeller, foretage simuleringer samt fremskrivninger og forholde sig reflekterende til idealiseringer og rækkevidde af modeller
– læse matematikfaglige tekster på engelsk
Anslået sidetal: 35
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Normalfordelingen 2
Beviser for nogle af normalfordelingens egenskaber (se vedhæftet). QQ-plot. Normalfordelingsapproksimationen af binomialfordelingen.
Faglige mål:
- anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar, der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog
- operere med og redegøre for matematiske ræsonnementer og beviser samt de induktive og deduktive sider ved opbygningen af matematisk teori.
Anslået sidetal: 25
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Den lineære model
Den lineære model, estimater af a og b vha. mindste kvadraters metode, kontrol af forudsætningerne i modellen.
Faglige mål:
- anvende statistiske og sandsynlighedsteoretiske modeller til beskrivelse af data fra andre fagområder, foretage simuleringer, bestemme konfidensintervaller, kunne stille spørgsmål ud fra modeller, have blik for hvilke svar, der kan forventes, samt være i stand til at formulere konklusioner i et klart sprog
– demonstrere viden om matematikanvendelse inden for udvalgte områder, herunder viden om anvendelse i behandling af en mere kompleks problemstilling.
Anslået sidetal: 25
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Vektorfunktioner 2
Repetition af vektorfunktioner med inddragelse af inverse funktioner.
Faglige mål:
– opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning med anvendelse af vektorfunktioner.
Anslået sidetal: 5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
19
|
Funktioner af to variable
Snitfunktioner, snitkurver, niveaukurver, de partielle afledede, gradienten, stationære punkter. Arten af stationære punkter. Den retningsafledede (kun teori).
Faglige mål:
- opstille geometriske modeller og løse geometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer og flader i koordinatsystemer samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål, herunder problemløsning med anvendelse af funktioner af to variable.
Anslået sidetal: 30
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
20
|
Differensligninger
Selvstændigt arbejde med differensligninger.
Faglige mål:
– anvende begreber og metoder fra diskret matematik inden for udvalgte områder.
Anslået sidetal: 20
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
21
|
Forberedelsesmateriale
Selvstændigt arbejde med forberedelsesmaterialet: Sandsynlighedsregning.
Anslået sidetal: 20
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
22
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921091584",
"T": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921091584",
"H": "/lectio/1057/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d73921091584"
}