Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Malene Lønvig
|
Hold
|
2024 fy/x (1x fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kræfter
Stikord: Kraft begrebet, Newtons love, tyngdeacceleration, tyngdekraft, Newtons gravitationskraft, tidevand og resulterende kraft.
Eksperimentelt arbejde:
Måling af tyngdekraften (Journal).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark - Graphical Analysis
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Energi
Begreber: De forskellige energityper, specifik varmekapacitet, energiomsætning, effekt, temperatur skalaer, specifik smeltevarme, specifik fordampningsvarme, nyttevirkning, tilstandsformer, faseovergange og energikvalitet.
Eksperimentelt arbejde:
- Mekanisk energi (Journal)
- Nyttevirkning af kaffemaskine og elkedel. (Journal)
- Vands specifikke varmekapacitet. (Rapport)
- Fordampningsvarme. (Journal)
- Opvarmningskurve (Journal)
- Isens specifikke smeltevarme (Journal) Kun fysikB.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Effekt, nyttevirkning og ....docx
-
Grøn, Bjarning m.fl.: Aktiv fysik C, L&R uddannelse; sider: 8-9, 13-19, 75-77, 82
-
Se lektien d. 11/11.
-
Medbring blyant og lommeregner.
-
Lav opgave 5 på arket ''Effekt, nyttevirkning og kemisk energi''.
-
Universets koldeste sted (Aktiv fysik C).docx
-
Temperatur og energi.docx
-
Lav opg. 2 og 3 på arket ''Temperatur og energi''.
-
Argumentation naturvidenskab del 1.docx
-
Argumentaion Naturvidenskab del 2.docx
-
Online Stopur
-
Nyttevirkning af elkedel og kaffemaskine.docx
-
Smeltevarme og fordampningsvarme.docx
-
Grøn, Bjarning m.fl.: Aktiv fysik C, L&R uddannelse; sider: 22, 43-45, 78-81
-
Færdiggør journalen ''Nyttevirkning af kaffemaskine og elkedel''.
-
Lav opg. 1 på arket ''Smeltevarme og fordampningsvarme''.
-
Vands specifikke varmekapacitet (Fysik C).docx
-
Opvarmningskurve.docx
-
Afsnit
-
Vands specifikke fordampningsvarme(NY) .docx
-
Isens specifikke smeltevarme.docx
-
Lav opgave 4 på arket ''Smelte og fordampningsvarme''.
-
Potentiel, kinetisk og mekanisk energi.docx
-
Vejledning til videoanalyse i Vernier Video Analysis.docx
-
Journaløvelse Mekanisk energi (Videoanalyse).docx
-
Prøve i emnet energi. Se noten for info.
-
Mekanisk energi.docx
-
Færdiggør ''Journaløvelse Mekanisk energi''.
-
Energi og fremsyn (Aktiv Fysik C).docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fysik afl. 1
|
10-12-2024
|
Fysik afl. 1
|
10-12-2024
|
Fysik afl. 2
|
20-01-2025
|
Fysik afl. 2
|
20-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark - Graphical Analysis
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Bølger
Stikord: Bølgebegreber/egenskaber, lys, lyd, elektromagnetisk stråling, interferens, spejling, brydning og totalrefleksion.
Eksperimentelt arbejde:
- Refleksion (Journal)
- Brydningsloven (Journal).
- Totalreflektion (Journal).
- Bestemmelse af lydens hastighed (Journal)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fysik afl. 3
|
14-03-2025
|
Fysik afl. 3
|
14-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Regneark - Graphical Analysis
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Den nære astronomi
Begreber: Nat og dag, årstider, månens faser, formørkelser, geocentriske verdensbillede, heliocentrisk verdensbillede, epicykelmodellen, Tycho Brahe, Nicolaus Kopernikus, Keplers love, Galileo Galilei.
Videofremlæggelse omkring Verdensbilleder, månens faser, formørkelser, dagens længde og årstider.
Film: Den bevægede jord.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Atomer
Artikler:
- Sådan opstår det flotte Nordlys
Atomer og deres opbygning, Bohrs atommodel, fotoner, energiniveaudiagram, emission og absorption, atomspektre, Nordlys.
Eksperimentelt arbejde:
- Atomspektre (Demo forsøg).
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fysik afl. 4
|
23-04-2025
|
Fysik afl. 4
|
23-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Kosmologi
Stikord: Rødforskydning, det kosmologiske princip, Hubbles lov, universets alder, den kosmologiske baggundsstråling, kosmologiske modeller, Big Bang, Steady State, universets udvidelse, afstandskvadratloven, Cepheide metoden, mørk energi og mørk stof.
Eksperimentelt arbejde:
- Afstandskvadrat loven (Journal)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark - LoggerPro
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Repetition og eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64419615491",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64419615491",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64419615491"
}