Holdet 2022 HI/t - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Lone Gosvig Milling, Mark Karlsen
Hold 2022 HI/t (1t HI, 2t HI, 3t HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 metode og vikingetiden - ikke eksamen
Titel 2 Antikken - eksamen
Titel 3 Middelalderen - Kulturmøder og korstog ikke eksame
Titel 4 Dansk-/historieforløb ikke eksamen
Titel 5 Forløb#4 Renæssancen og reformation - eksamen
Titel 6 Forløb#6 Revolutioner - eksamen
Titel 7 Forløb#7 Industrialiseringen i DK - eksamen
Titel 8 Forløb#8 Indien - imperialisme og koloni, eksamen
Titel 9 Forløb#9 Mellemkrigstiden. Ideologier. -eksamen
Titel 10 Forløb#10 Den kolde Krig -eksamen
Titel 11 Forløb#11 Japan fra sogunatet til i dag - eksamen
Titel 12 Forløb#12 Mellemøsten ikke eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 metode og vikingetiden - ikke eksamen

Forløbet er en introduktion til historiefagets metode, hvor der arbejdes med det historiske emne: Danmarks tilblivelse.

Eleverne præsenteres for fagbegreber og arbejder med disse under forskellige arbejdsformer. Indlæringen af de historiske metodebegreber gør eleverne i stand til at arbejde mere målrettet rent historisk i de efterfølgende forløb.

Der analyseres i forløbet både historiske kilder, fremstillinger og billeder

Faglige mål:

forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
– reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestoffet:

Indtil 1453: Samfundenes tilblivelse

– Danmarks tilblivelse
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Antikken - eksamen

Faglige mål:
– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– dokumentere viden om forskellige samfundsformer
– forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
– indsamle og systematisere informationer om og fra fortiden
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem

Kernestoffet:
Indtil 1453: Samfundenes tilblivelse
– antikkens samfund
– Verden uden for Europa.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Middelalderen - Kulturmøder og korstog ikke eksame

Faglige mål:
– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– dokumentere viden om forskellige samfundsformer
– analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund gennem tiderne
– analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden
– forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem

Kernestoffet:
Indtil 1453: Samfundenes tilblivelse
– Danmarks tilblivelse
– europæisk middelalder
– Verden uden for Europa.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Dansk-/historieforløb ikke eksamen

Tværfagligt forløb mellem dansk og historie, som leder frem mod DHO. Forløbet har velfærdstaten som tema, og vi skal arbejde med forskellige typer af tekster (noveller, romanuddrag, lyrik og dokumentar) som belyser velfærdsstaten fra slutningen af 1800-tallet og frem til 00érne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#4 Renæssancen og reformation - eksamen

Hvad er renæssancen, hvilke ændringer skete og hvordan påvirker det vores moderne Verden? Reformation og renæssance i Danmark. Hekseforfølgelse og pest

Humanisme, den videnskabelige revolution, kunst, reformation

Forløb ca 1500-1900
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Revolutioner - eksamen

Kernestof:
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
• politiske og sociale revolutioner


Vi arbejder med Amerikas kamp for selvstændighed, den franske revolution og grundloven i 1848 i Danmark. Liberalismen som ideologisk grundlag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Industrialiseringen i DK - eksamen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Forløb#10 Den kolde Krig -eksamen

Bipolaritet og konflikten i Vietnam
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer