Nørresundby Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Nørresundby Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 HI/t - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau
Historie A
Lærer(e)
Lone Gosvig Milling, Mark Karlsen
Hold
2022 HI/t (
1t HI
,
2t HI
,
3t HI
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
metode og vikingetiden - ikke eksamen
Titel 2
Antikken - eksamen
Titel 3
Middelalderen - Kulturmøder og korstog ikke eksame
Titel 4
Dansk-/historieforløb ikke eksamen
Titel 5
Forløb#4 Renæssancen og reformation - eksamen
Titel 6
Forløb#6 Revolutioner - eksamen
Titel 7
Forløb#7 Industrialiseringen i DK - eksamen
Titel 8
Forløb#8 Indien - imperialisme og koloni, eksamen
Titel 9
Forløb#9 Mellemkrigstiden. Ideologier. -eksamen
Titel 10
Forløb#10 Den kolde Krig -eksamen
Titel 11
Forløb#11 Japan fra sogunatet til i dag - eksamen
Titel 12
Forløb#12 Mellemøsten ikke eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
metode og vikingetiden - ikke eksamen
Forløbet er en introduktion til historiefagets metode, hvor der arbejdes med det historiske emne: Danmarks tilblivelse.
Eleverne præsenteres for fagbegreber og arbejder med disse under forskellige arbejdsformer. Indlæringen af de historiske metodebegreber gør eleverne i stand til at arbejde mere målrettet rent historisk i de efterfølgende forløb.
Der analyseres i forløbet både historiske kilder, fremstillinger og billeder
Faglige mål:
forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
– reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestoffet:
Indtil 1453: Samfundenes tilblivelse
– Danmarks tilblivelse
Indhold
Kernestof:
Blom, Mads m.fl., "Vinkler på vikingetiden", Nationalmusset & Skoletjenesten 2013; sider: 6-14, 71-77, 104-111
Kilder til Vikingetiden
Blom, Mads m.fl., "Vinkler på vikingetiden", Nationalmusset & Skoletjenesten 2013: side 83-87: Læs til afsnittet "Kristendom, en ny religion i Norden"
Supplerende stof:
DRTV - Gåden om Danmarks første konge: De mystiske sagn
The Christian Missionary - Vikings S309
DRTV - Historien om Danmark: Vikingetiden
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Antikken - eksamen
Faglige mål:
– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– dokumentere viden om forskellige samfundsformer
– forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
– indsamle og systematisere informationer om og fra fortiden
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem
Kernestoffet:
Indtil 1453: Samfundenes tilblivelse
– antikkens samfund
– Verden uden for Europa.
Indhold
Kernestof:
Grubb m.fl.: Overblik. Verdenshistorie i korte træk (HI GRUND), Gyldendal 1 udg 05; sider: 21-31, 33-44
Christiansen, Erik, "Antikkens styreformer til debat", Gyldendal 1974; sider: 22-27, 34-37
Supplerende stof:
Gamle grækere #3: Xerxes
Snyder, Zack, "300", Warner Brothers Pictures 2007
Anmeldelse - 300
300 anmeldelse
Gamle grækere #5: Alkibiades
Gamle grækere #10: Græsk kultur i Rom og eftertiden
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 3
Middelalderen - Kulturmøder og korstog ikke eksame
Faglige mål:
– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– dokumentere viden om forskellige samfundsformer
– analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund gennem tiderne
– analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden
– forklare samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem
Kernestoffet:
Indtil 1453: Samfundenes tilblivelse
– Danmarks tilblivelse
– europæisk middelalder
– Verden uden for Europa.
Indhold
Kernestof:
Grubb m.fl.: Overblik. Verdenshistorie i korte træk (HI GRUND), Gyldendal 1 udg 05; sider: 45-67
Danielsen, Kim Beck m.fl. "Fra antikken til reformationen", Gyldendal 2007; sider: 125-142
Visti Hansen, Buhl Jensen & Thomsen: Overblik. Danmarkshistorie i korte træk (HI GRUNDBOG), Gyldendeal 1. udg; sider: 31-44
Supplerende stof:
DRTV - Historien om Danmark: Sen middelalder
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 4
Dansk-/historieforløb ikke eksamen
Tværfagligt forløb mellem dansk og historie, som leder frem mod DHO. Forløbet har velfærdstaten som tema, og vi skal arbejde med forskellige typer af tekster (noveller, romanuddrag, lyrik og dokumentar) som belyser velfærdsstaten fra slutningen af 1800-tallet og frem til 00érne.
Indhold
Kernestof:
Opgaver, Danmark, Historie, Samfund s.145-147, 150-153
Kühle, Ebbe: Danmark Historie Samfund (HI - GRUNDBOG), Gyldendal 1995; sider: 145-147, 150-153, 173-186, 221-249
Opgaver, Danmark, Historie, Samfund s.173-179
Opgaver, Danmark, Historie, Samfund s.179-186
Opgaver, Danmark, Historie, Samfund s.229-242
Opgaver, Danmark, Historie, Samfund s.243-249
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#4 Renæssancen og reformation - eksamen
Hvad er renæssancen, hvilke ændringer skete og hvordan påvirker det vores moderne Verden? Reformation og renæssance i Danmark. Hekseforfølgelse og pest
Humanisme, den videnskabelige revolution, kunst, reformation
Forløb ca 1500-1900
Indhold
Kernestof:
Renæssancen.docx
Læs i kapitlet “renæssancen” , side 2 i vedlagte dokument hjemme . Du skal ikke besvare arbejdsspørgsmålet hjemme.
Kildeanalyse - kort udgave.doc
Læs side 4-5 om humanismen hjemme - skriv notater til lektien.
a4b3c3768a604077873c2a59c15c0b1b.jpeg
Opsamling på kildeanalyse. Læs side 6-8 midt hjemme og skriv notater. Vi læser side 16-17 på klassen.
læs side 8 midt -10 til afsnittet "4. Tycko Brahe". Vi læser side 10-11 og 18-20 på klassen
Vores Danmarkshistorie_Peter Frederiksen_ renæssance og reformation.docx
Peter Frederiksen, Vores Danmarkshistorie, side 5-7
image.png
Billedanalyse_Bryld_Systime.docx
Clementsfejden 1534
Johan Rantzau - Wikipedia, den frie encyklopædi
Læs side 8-10 hjemme. vi læser side 11-13 på klassen.
Skipper Clements morgensang
Opsamling på "Grevens Fejde" + Læs side 14-17 i vores Danmarkshistorie
Christians IV kendeste bygninger.docx
Arbejdsspørgsmål side 18-21.docx
Kampen om Østersøen: læs side 18-21 nederst (til Fokuspunkt)
Læs side 23-26. Du skal IKKE besvare arbejdsspørgsmålene hjemme, det gør vi i timen vha kildeanalyse
Køge Huskors
Hekseprøverne
Hekseprocesserne i Salem - Wikipedia, den frie encyklopædi
Forbered oplæg af dine problemstillinger
Historisk fortælling
Opsamling på renæssancen
Læs side 27-31. Du skal IKKE svare på arbejdsspørgsmålene hjemme
Braveheart - Official® Trailer 1 [HD]
Skotlands historie | lex.dk – Den Store Danske
edinburgh-castle-visitor-leaflet.pdf
edinburgh-castle-jacobite-trail-2017-english.pdf
EU/UK questionnaire
Spørgeskema-teams:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#6 Revolutioner - eksamen
Kernestof:
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
• politiske og sociale revolutioner
Vi arbejder med Amerikas kamp for selvstændighed, den franske revolution og grundloven i 1848 i Danmark. Liberalismen som ideologisk grundlag
Indhold
Kernestof:
Til debat i timen:
Revolutionernes epoke 1776 til 1848, Systime.docx
De tre "store" - filosofferne: Læs side 3-6, men besvar ikke arbejdsspørgsmålene på side 6 hjemme
Læs side 7-11-midt: Oplysningstænkningen, se tidstavlen igennem og læs Den amerikanske revolution 1776, side 9-11. Du skal ikke svar på arbejdsspørgsmålene side 11 hjemme
Læse side 11-13 "den amerikanske uafhængighed. Besvar arbejdsspørgsmålene side 13. Vi læser USA's forfatning 1787 på klassen (side 13-17)
Kilder til den amerikanske revolution.docx
Læs side 1-3, men besvar ikke arbejdsspørgsmålene.
læs side 4-5. Teselskabet i Boston 1873 og side 6-7 Uafhænighedserklæringen 1776. Spørgsmålene skal IKKE besvares hjemme
Verden før 1914.bryld Den franske revolution.docx
Kilder til den franske revolution.docx
Læs side 7-10 og besvar arbejdsspørgsmålene øverst side 11
Se mandag mht lektier
Læs side 11-16, men besvar ikke spørgsmålene hjemme
Napoleon : Læs side 17-21 - besvar IKKE arbejdsspørgsmålene hjemme
Den danske enevældes sidste år og grundloven.docx
Se dokumentaren og læg et referat i Elevfeedback senest kl 17. NB! der er lagt en ekstra lektion ind om fredagen.
The French Revolution History Channel HD
Læs alle § af grundloven enDanmarks Riges Grundlov 1849.docx og sammenlign med den amerikanske forfatning og nationalforsamlingens skrift fra den franske revolution - hvor er der ligheder ?
Læs de sidste 4 sider i dokumentet fra mandag før jul
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#7 Industrialiseringen i DK - eksamen
Indhold
Kernestof:
Opsamlingsark revolutioner.docx
Læs dine notater til "revolutioner" igennem - Filosoffer, den amerikanske, franske og danske revolution og grundloven fra 1849
image.png
Grundbog til Danmarkshistorien, industrialisering og demokrati.docx
Faste pladser grupper 2t.docx
Børnearbejde på landet.doc
Landbruget: Læs side 6-8 i Grundbog til Danmarkshistorien
7.1 Rubens dampvæveri - kilde side 20-22 læses på klassen
Arbejderbevægelsen: Læs side 12-15 i Grundbog til Danmarkshistorien
Opsamling af børnearbejde på landet
Side 23-26. En ufaglært kvindes erindringer. Læses og analyseres på klassen
Lov om børnearbejde fra 1873 og fabriksloven 1901.docx
Tabel_fra_Hornemanns_rapport_1.jpg
Tabel_fra_Hornemanns_rapport_2.jpg
se dokument fra torsdag. Vi læser og sammenligner “Lov om børnearbejde” 1873 og “Fabriksloven” fra 1901
Kühle Danmark Historie Samfund budgetter.pdf
Undersøg hos dine forældre, hvor mange % din familie ca. bruger af dens indtægter på husleje/terminer, fødevarer, tøj og fornøjelse. Vi skal bruge disse oplysninger til at sammenligne med udgifterne i 3 arbejderfamilier under industrialiseringen
Statitisk, dansk industrialisering.pdf
Fattiglovene.docx
Historien om Danmark - Grundloven, folket og magten (8) - video Dailymotion
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvtillid
Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#8 Indien - imperialisme og koloni, eksamen
Indhold
Kernestof:
england i verden imperialisme.pptx
Flashcards
vi læser side 6 nederst til side 9 på klassen
Kilde 55 Rule Britannia.docx
Imperialisme_Peter Frederiksen_Vores verdenshistorie_ Bind 2.docx
Læs side 11-15 frem til "Kilde 56"
Opsamling på gruppearbejde fra sidste uge. "Rule Britannia"
læs side 17 (fra Fokuspunkt Statistik) til side 22 (White Mans Burden) - du skal ikke svare på arbejdsspørgsmålene til lektien; det gør vi i lektionen
Læs i kompendiet side 22 nederst - side 28 - "Synet på andre folkeslag". Du skal besvare arbejdsspørgsmålene i timen.
Læs side 33 midt -36 om Sepoyopstanden og de konsekvenser den fik. Vi læser side 37-38 øverst på klassen
The Massacres of The Sepoy Mutiny - Short History Documentary
Vi læser side 37-40 om kongrespartiet på klassen
Fokuspunkt
HISTORY OF | History of Mahatma Gandhi
Scramble-for-Africa.jpg
Læs side 41-46 øverst om koloniseringen af Afrika. Du skal ikke besvare arbejdsspørgsmålene hjemme
Kapløbet om Afrika og Lobengula: Læs side 46-50 midt. Lav notater til lektien og besvar arbejdsspørgsmålene til kilde 64. Begge dele uploades i elevfeedback
Læse kilde 65-69 (side 50-55), men besvar ikke spørgsmålene hjemme.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#9 Mellemkrigstiden. Ideologier. -eksamen
Fascisme, kommunisme/socialisme, demokrati.
Indhold
Kernestof:
Mellemkrigstiden Bryld Systime.docx
Sovjetunionens etpartisystem: Læs side 6-10. Google marxismen
Læs side 11-16ø.
Fra NEP-planøkonomi: Læs side 16-20, men lav ikke spørgsmålene hjemme. Vi kigger på side 21 på klassen
Vi ser det første afsnit af den ældre dokumentarfilm "The World at War". Hvis du er fraværende, skal du se programmet hjemme
The World At War 1973(World War II Documentary) 01.A New Germany (1933–1939)
image-20240909185812-1.jpeg
1200px-Germany_1923_Hyperinflation.svg.png
læs side 28-32. Lav ikke spørgsmålene hjemme
Nazisme, Peter Frederiksen, Vores Verdenshistorie (1).docx
Hvad er diskursanalyse historie?
image.png
Læs side 12-16 Besvar Arbejdsspørgsmålene i timen og upload i elevfeedback (alle selvom du arbejder i en gruppe)
Hitlerjugend | lex.dk – Den Store Danske
Læs side 17-21 men lav ikke arbejdsspørgsmålene hjemme
Vi arbejder med nazisternes 25-punktsprogram i timen. Side 22-24
Vi læser og analyserer kilden Otto Diedrich “ Med Hitler til magten” 1933 i timen
Kilde: Wannseekonferencen januar 1942, Eichmanns protokol
The World At War Episode 20 HD - Genocide (1941–1945) - video Dailymotion
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Sociale
Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#10 Den kolde Krig -eksamen
Bipolaritet og konflikten i Vietnam
Indhold
Kernestof:
How Was Germany Divided? | The Allied Occupation of Germany
den kolde krig i-bog Systime.docx
Churchill's "Sinews of Peace" speech at Westminster College
Arbejdsspørgsmål fra i går og videoen.
The Greek Civil War, 1946–1949
Truman Doctrine in the Cold War - History Crunch Investigates
Kilder til den kolde krig_ Bryld_Verden efter 1914.docx
Trumandoktrinen side 5-8.
Vi læser og analyserer Marshall-planen i timen
1: Hvem har frembragt kilden ?
Marshallplanen
Læs side 13-17 øverst. Du skal ikke besvare arbejdsspørgsmålene hjemme
NATO HomePage
Indokina den kolde krig Verden efter 1914 (1).docx
Læs side 5 midt-10. Besvar ikke spørgsmålene hjemme
Læs side 11-16, men besvar ikke arbejdsspørgsmålene hjemme (McNamara, USA taber krigen). I timen : svar på spørgsmålene til de to McNamarakilder. Vi samler op onsdag
Vietnamkrigen Ideologiernes Kamp systime ibog.docx
Vietnamkrigen - INFO ;)
arbejdsspørgsmål
1968: The Tet Offensive
Vietnamkrigen Ideologiernes Kamp systime ibog.docxlæs side 6-9
The Vietnam War Explained In 25 Minutes | Vietnam War Documentary
Læs side 10-12 - Johnsons tale. Du skal ikke besvare arbejdsspørgmålene hjemme
grupper 3t.docx
koldkrigsaspekter 3t.docx
forbered oplægget til i morgen
CFU dokumentar
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb#11 Japan fra sogunatet til i dag - eksamen
Indhold
Kernestof:
Se resten af dokumentaren om My Lai
The Entire History of Japan
Japan mellem øst og vest Del 1 Systime.pdf
Arbejdsspørgsmål
Samurai-Armour-Kusakabe-Kimbei.jpg
Læs side 14-18 nederst
Akira Kurosawa | RAN - Hell's Picture Scroll [4K]
De syv samuraier Trailer
Læs side 18 nederst - 22 midt. Vi laver notater i timen
Vi starter på filmen efter SHI´s samtale med klassen
Film
Vi ser resten af filmen "The last Samurai"
Læs siderne 32-38 "Den moderne japanske nation"
This Powerful 1923 Earthquake Brought Tokyo to Its Knees
jordskælv i Japan
Japan mellem Øst og Vest del 2.pdf
Japan on the offensive: The Japanese Invasion of Manchuria
Læs side 76-81. Vi laver notater i timen
WW2 Japan Expansion
Japan's Big Asian Gamble - WW2 Special
Læs side 87-91. Vi laver notater i timen
The Attack on Pearl Harbor | WWII IN 2
Truman's Ultimatum Regarding Hiroshima - Hiroshima - BBC
Hiroshima: Dropping The Bomb - Hiroshima - BBC
How many people were killed by the bombing of Hiroshima and Nagasaki?
Læs side 91-95
Japan mellem øst og vest del 3.pdf
How do Japanese see the US in 2024?
Olympic Games Rio 2016 - Shinzo Abe, Japanese Prime Minister, as Super Mario for Tokyo 2020
Shinzo Abe ville bringe Japan tilbage. Men landet kommer ikke tilbage til sin storhedstid
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb#12 Mellemøsten ikke eksamen
Indhold
Kernestof:
læs lektien til torsdag og lav en kildeanalyse. Vi gennemgår opgaveskrivning på torsdag
Affolkningsdividenden
Vi laver en “master” til opgaveskrivning og samler op fra tirsdag
Mellemøsten Verden efter 1914 Bryld.docx
Læs kapitlerne hjemme, men besvar ikke arbejdsspørgsmålene : Afkoloniseringen og den israelske problemstilling og Islamismen vinder frem (side 5-11)
A Moment-by-Moment Look Back at the Events of September 11, 2001
Læs side 12-16. Radikalisering / det arabiske forår. Besvar ikke spørgsmålene hjemme
9_emne 13 Mellemøsten.docx
vi læser og forbereder eksamensspørgsmålet nedenfor. Det er IKKE lektie, da vi skal prøve at vise en realistisk eksamenssituation
forberedelse og afholdelse af prøve
spørgsmål
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52320186874", "T": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52320186874", "H": "/lectio/287/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52320186874" }