Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Lise Hauerslev Alhbin
|
Hold
|
2023 Ma/x (1x Ma, 2x Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1:2 Eksponentielle funktioner
Materiale:
Link til bogen: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1216 (hele kapitel 5)
Plus B1 STX
Forfattere
Peder Dalby
Bjarke Møller Madsen
Lars Peter Overgaard
Jens Studsgaard
Fokuspunkter.
- forståelse for den eksponentielle funktion
- modellering med funktionen
- betydningen af konstanterne a og b
- fremskrivningsfaktoren
- to punkts formlen
- halverings og fordoblingskonstanten.
- eksponentiel regression
Arbejdsformer.
- Individuelt arbejde
- pararbejde
- gruppearbejde
- mundtlige fremlæggelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
MAT1
|
24-11-2023
|
MAT2
|
15-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
1:3 Polynomier.
Materiale:
Link til bogen: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1216 (hele kapitel 3)
Plus B1 STX
Forfattere
Peder Dalby
Bjarke Møller Madsen
Lars Peter Overgaard
Jens Studsgaard
Fokuspunkter.
- forståelse for polynomier
- rødder og nulpunkter
- grafer, isæt parablen
- konstanterne a,b og c i forskriften og deres betydning for parablen.
- diskriminanten og dens betydning for grafen.
- beviset for løsningsformlen.
Arbejdsformer.
- Individuelt arbejde
- pararbejde
- gruppearbejde
- mundtlige fremlæggelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
MAT3
|
15-01-2024
|
Skriftlighed 1
|
25-01-2024
|
MAT4
|
26-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
1:4 Vektorer (første del af emnet. )
Materiale:
Link til bogen: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1216 (afsnit 6:1 til og med afsnit 6:7)
Plus B1 STX
Forfattere
Peder Dalby
Bjarke Møller Madsen
Lars Peter Overgaard
Jens Studsgaard
Fokuspunkter.
- forståelse for vektorer grundlæggende
- regneregler for vektorer
- forskellige former for vektorer
- skalarproduktet
- ortogonale vektorer
- den grafiske repræsentation af en vektor.
- deterninanten og det udspændte parallallogram
Arbejdsformer.
- Individuelt arbejde
- pararbejde
- gruppearbejde
- mundtlige fremlæggelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
skriftlighed 2
|
05-02-2024
|
MAT5
|
09-02-2024
|
Opsamling på polynomier
|
28-02-2024
|
MAT6
|
01-03-2024
|
MAT7
|
22-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
1:5 deskriptiv statistik
Materiale:https://plusstxb1.systime.dk/?id=1221 (kapitel 7)
Plus B1 STX
Forfattere
Peder Dalby
Bjarke Møller Madsen
Lars Peter Overgaard
Jens Studsgaard
Fokuspunkter.
- forståelse for ugrupperede observationer og de tilhørende deskriptorer.
- forståelse for grupperede observationer og de tilhørende deskriptorer.
- særligt fokus på sumkurven og dens anvendelse
- stikprøve, population samt fejlkilder .
Arbejdsformer.
- Individuelt arbejde
- pararbejde
- gruppearbejde
- mundtlige fremlæggelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
MAT8
|
22-04-2024
|
Virtuelt modul 24043024
|
24-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
1:6 Mundtlighed og bevisførelse
Materiale:
Link til bogen: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1222 (afsnit 8:1 + 8:2
Plus B1 STX
Forfattere
Peder Dalby
Bjarke Møller Madsen
Lars Peter Overgaard
Jens Studsgaard
Fokuspunkter.
- præsentationsteknik
- logikken bag beviser.
- ræsonnementer.
Arbejdsformer.
- Individuelt arbejde
- pararbejde
- gruppearbejde
- mundtlige fremlæggelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
MAT9
|
13-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
2:1 Historisk matematik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
2:2 Analytisk geometri
Materiale:
Link til bogen: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1219 (afsnit 6:3 + 6:4+6:5+6:9+6:10
Plus B1 STX
Forfattere
Peder Dalby
Bjarke Møller Madsen
Lars Peter Overgaard
Jens Studsgaard
Fokuspunkter.
- forståelse for analytisk geometri
- sammenhæng mellem det grafiske og teoretiske.
- anvendelse af vektorer til beskrivelse af kendte elementer.
Arbejdsformer.
- Individuelt arbejde
- pararbejde
- gruppearbejde
- mundtlige fremlæggelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
MAT1
|
30-08-2024
|
Opgaveregning ark
|
12-09-2024
|
MAT2
|
22-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
2:3 Differentialregning
Dette forløb er planlagt og primært gennemført af pædagogikumkandidaten Tyge.
Grundet forskellige omstændigheder omkring første besøg, blev planlægningen lidt anderledes, hvilket betød at den sidste del af analytisk geometri blev udskudt til foråret.
Materiale:
Link til bogen: https://plusstxb2.systime.dk/?id=2702 (afsnit 3:1 + 3:2+3:3+3:4+3:5+3:6
Plus B2 STX
Forfattere
Peder Dalby
Bjarke Møller Madsen
Lars Peter Overgaard
Jens Studsgaard
Fokuspunkter.
- forståelse for begrebet differentialkvotient
- forståelse for tretrinsreglen og fremkomsten af differentialkvotienter.
- tangentens ligning, både teoretisk og bestemmelse af denne.
- monotoniforhold. Grafisk forståelse og beskrivelse af monotoniforhold i skrift.
- væksthastighed og forståelse for vækst i modellering.
Arbejdsformer.
- Individuelt arbejde
- pararbejde
- gruppearbejde
- mundtlige fremlæggelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgaveregning 30092024
|
30-09-2024
|
MAT3
|
03-10-2024
|
MAT4
|
04-11-2024
|
MAT5
|
14-11-2024
|
Mat modul 1
|
28-11-2024
|
MAT6
|
29-11-2024
|
Mat modul
|
02-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
2:4 Trigonmetriske funktioner
Materiale:
Link til bogen: https://plusstxb2.systime.dk/?id=2701 (afsnit 2:1+2:2+2:3)
Plus B2 STX
Forfattere
Peder Dalby
Bjarke Møller Madsen
Lars Peter Overgaard
Jens Studsgaard
Fokuspunkter.
- forståelse for trigonometriske funktioner, især den harmoniske svingning.
- den grafiske fremstilling af trigonometriske funktioner.
- anvendelse af trigonometriske funktioner til modellering.
Arbejdsformer.
- Individuelt arbejde
- pararbejde
- gruppearbejde
- mundtlige fremlæggelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
2:5 Det bestemte Integral (Supplerende stof)
I forbindelse med elevernes SRO forløb besluttede jeg at arbejde med det bestemte integral.
Arbejdet var uden deciderede lærebøger og eleverne fik en mere undersøgende tilgang til emnet. De tegnede grafer og fandt arealer og kom med gode ideer til hvordan man kunne bestemme arealet generelt.
Selve Integral-tegn og betydningen blev givet til eleverne, men de arbejdede derefter med det bestemte integral både på papir og i Nspire. Det sidste blev først introduceret til sidst som den metode de skulle anvende for at arbejde med biologi og kemi i deres SRO projekt.
Arbejdsformer.
- Individuelt arbejde
- pararbejde
- mundtlige fremlæggelser
|
Indhold
|
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
MAT7
|
03-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
2:6 Kombinatorik og permutationer
Materiale:
Link til bogen: https://plusstxb2.systime.dk/?id=2726 (afsnit 4:1+4:2+4:3)
Plus B2 STX
Forfattere
Peder Dalby
Bjarke Møller Madsen
Lars Peter Overgaard
Jens Studsgaard
Fokuspunkter.
-forståelse for sandsynlighed og sandsynlighedstabeller.
- forståelse for additions-og multiplikationsprincippet.
- forståelse for kombinatorik og permutationer.
Arbejdsformer.
- Individuelt arbejde
- pararbejde
- gruppearbejde
- mundtlige fremlæggelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
MAT8
|
20-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
2:7 Binomialfordelingen og statistiske tests
Materiale:
Link til bogen: https://plusstxb2.systime.dk/?id=2726 (afsnit 4:4+4:5+4:6)
Plus B2 STX
Forfattere
Peder Dalby
Bjarke Møller Madsen
Lars Peter Overgaard
Jens Studsgaard
Fokuspunkter.
- forståelse foren stokastisk variabel
- forståelse og anvendelse af binomialfordelingen.
- normale og exceptionelle udfald
- middelværdig og spredning for binomialfordelingen.
- brug af Nspire til beregninger
- hypotesetest og konfidensinterval
Arbejdsformer.
- Individuelt arbejde
- pararbejde
- gruppearbejde
- mundtlige fremlæggelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
MAT9
|
09-02-2025
|
MAT10
|
28-02-2025
|
MAT11
|
13-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
2.8 Vektorer del 3
Materiale:
Link til bogen: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1219 (afsnit 6:6+6:7)
Plus B1 STX
Forfattere
Peder Dalby
Bjarke Møller Madsen
Lars Peter Overgaard
Jens Studsgaard
Fokuspunkter.
- forståelse for skalarprodukt, determinanten og projektion
- distanceformlen og herunder forskellen på afstandsformlen og distanceformlen.
- længden af en projektionsvektor
- arealet af det udspændte parallelogram.
Arbejdsformer.
- Individuelt arbejde
- pararbejde
- gruppearbejde
- mundtlige fremlæggelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
2x Ma skr. prøve
|
03-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
2.9 Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61960222741",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61960222741",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61960222741"
}