Holdet A 2022 SP/4 STX VF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution NEXT
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Louise Balsløv
Hold A 2022 SP/4 STX VF (A 1g SP/4 STX VF, A 2g SP/4 STX VF, A 3g SP/4 itp STX VF, A 3g SP/4 STX VF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introducción al español.
Titel 2 Repetition 1.g grammatik
Titel 3 Un Mes en Málaga - jóvenes en España
Titel 4 Música y baile
Titel 5 Mexico
Titel 6 Latinos en los EE.UU (EKSAMEN)
Titel 7 El mundo hispanoarabe (EKSAMEN)
Titel 8 España actual EKSAMEN
Titel 9 Forløb#4
Titel 10 Forløb#6

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introducción al español.

Oversigt - Introduktion til spansk og den spanske verden.

Forløbsbeskrivelse: INTRODUKTION: fonetik, grammatik, tekster, samtale, og den spanske verden (sprog og kultur).

BØGER:

1. GRAMÁTICA BÁSICA (ibog, SYSTIME): Introduktionsbog til spansk fonetik og grammatik med øvelser.

2. EL SUR: Praktiske øvelser og grammatik. Spansk begyndergrundbog med oplæsning af tekster, kortfattet grammatik og interaktive opgaver. Marcelo Cea, Fernando López Serrano og Lilia Kristensen. SYSTIME-ibog,

3. Glydendal online ordbøger.

ANDRE PÆDAOGISKE MIDLER: diktat, fremlægelse, gruppearbejde, media (internet, podcast, videoer osv.), sange på spansk osv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 144,00 moduler
Dækker over: 114 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 3 Un Mes en Málaga - jóvenes en España

I forløbet har vi taget udgangspunkt i e-bogen "Un mes en Malaga".
Vi har gennem arbejdet med kapitlerne fået et kendskab til den spanske kultur med særligt fokus på Malaga, aktiviteter i byen, Picasso og spaniernes særlige spisekultur sammenlignet med den danske.

I forløbet har der desuden været et særligt fokus på de unge spaniere, el botellón og de unge spanieres leve - og arbejdsforhold og arbejdet med et specifikt ordforråd i denne forbindelse.

Materiale:

"Un Mes en Malaga". MitDigitaleGym  (2018)
Cap. 1-8

"España en la calle". Systime (2019)
Cap. 2:
https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=138

Textos:

Uddrag af artikel fra Zetland 2019:
"Spanske Teresa var endelig ved at få et job, da corona ramte. Men måske er der lys på vej for Sydeuropas ‘tabte generation"

Illustration: Maria Hergueta for Zetland
Af Sidsel Hoe 19. august 2020⋅
TERESA MONTEAGUDOS LIV


ORDFORRÅD:
At håbe: Esperar
Livskvalitet: Calidad de vida
Person der kun tjener 1000 euro om måneden:
Mileurista (m/f)
Ingenting fast: Nada fijo
At frigøre sig/selvstændiggøre sig: Independizarse
At finde arbejde: Conseguir trabajo
At leje: Alquilar
Tilstrækkeligt: Lo suficiente
Kandidat: Licenciado (m)
At leve: Vivir
Penge: Dinero (m.)
Uden kontrakt: Sin contrato
Løn: Sueldo (m)
At dele lejlighed: Compartir piso
At tjene: Ganar
At tjene til føden: Ganarse la vida
At bruge (penge på): Gastar
Fritid: Tiempo libre (m)
At arbejde: Trabajar
Økonomiske problemer: Problemas económicos (m)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 67 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Música y baile

Eleverne har gennem forløbet fået en introduktion til musik og dans i den spansktalende verden.
Formålet med forløbet har været, at give eleverne indblik i både spansk - og latinamerikansk kultur gennem forskellige stilarter inden for musik og dans: Salsa, bachata, reggaeton, flamenco og latinamerikansk hip hop.


Materiale:
Kompendium "Música y baile"
Forskellige sangtekster og musikvideoer knyttet til temaet
Øvelser fra Minlæring.dk

Videos musicales:
Salsa:
Gente de Zona ft. Marc Anthony: “La Gozadera”
https://www.youtube.com/watch?v=VMp55KH_3wo
Bachata:
Prince Royce & Shakira: “Deja Vu”
https://www.youtube.com/watch?v=XEvKn-QgAY0

Quizlet:
https://quizlet.com/496631594/test
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Mexico

Nærværende forløb om Mexico har taget udgangspunkt i følgende overskrifter:

Introducción del país y del tema
Cuentos personales
Cultura, tradiciones y fiestas
Artista: Frida Kahlo
Machismo

I starten af forløbet har vi fået en grundlæggende forståelse for Mexico som land, herunder befolkningstal, hovedstad, madkultur mm.
Herefter er vi dykket ned i nogle forskellige temaer herunder traditioner, kunst med særligt fokus på Frida Kahlo og Machismo i det mexicanske samfund.

Materiale:
Vi har taget udgangspunkt i uddrag fra bogen "Mosaico mexicano" Gyldendal (2019) gennem følgende kompendium:

https://drive.google.com/file/d/1QzQvEnct4M5m3LfXDz9vL8dL9Xv5c8Ll/view

Dokumentar om Frida Kahlo:
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Hvem%20var%20Frida%20Kahlo?&orderby=title&SearchID=ab40ae2e-aa1d-4e64-9a1f-7b6ccd15353b&index=1

Machismo:

Introduktion til Machismo
https://mexico.systime.dk/?id=146
https://mexico.systime.dk/?id=129

Un día en la casa de Jimena:
https://mexico.systime.dk/?id=163
https://mexico.systime.dk/?id=163#c393

Edgar:
https://mexico.systime.dk/?id=164

Machismo hoy:
https://www.youtube.com/watch?v=3mNuGKyl5PE


NS: 45
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Latinos en los EE.UU (EKSAMEN)

I forløbet er der delvist fokus på bevægelsen dvs. migrationen fra latinamerikanske lande til USA og tilværelsen som immigrant i USA som latinamerikaner.
I starten af forløbet fik eleverne en historisk introduktion til temaet gennem overskrifterne:
Latinoer og deres værdier
Latinamerikansk tilstedeværelse i USA og indvandring i et historisk perspektiv.
Konjunkturbestemt immigration.
USA, et traditionelt indvandringsland
Push - og pull-faktorer

Herefter arbejdes med forskellige tekster fortællinger af latinos som er emigreret til USA og der fokuseres på nutidige forhold for latinamerikanske immigranter i USA herunder et særligt fokus på "los dreamers" DACA programmet, arbejds - og leveforhold, samt de myter og stereotyper der eksisterer om latinamerikanere og latinamerikanske immigranter i dag.

Materiale:

Ringgaard, U. og Kledal, A. "Retratos latinos en California" (2013), Gyldendal
Kapitel 1: Introduktion
Latinoer og deres værdier
Latinamerikansk tilstedeværelse i historisk perspektiv
Konjunkturbestemt immigration
USA: et traditionelt indvandringsland
Push og pull-faktorer
Myter om latinoer

Kapitel 2: Latinokultur i Californien
Murmalerier og helteikoner
Latino-litteraturen og spanglish
San Francisco og murmalerier

Kapitel 3: Musik, mad og religion
3: Interview med José Hernandez

Kapitel 4: UCLA og udokumenterede latino-studerende
3. Sofía Campos

Youtubevideoer: Om stereotyper

https://www.youtube.com/watch?si=tWOE-d0qUybmHkmZ&v=kqY3nN4Et7M&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?si=Zp87UXHLOvGcJRVZ&v=H7Ur9zk_9Ok&feature=youtu.be

Dokumentar:
"Los invisibles" - dokumentar i 3 dele
by Gael García Bernal and Marc Silver

https://www.youtube.com/watch?v=r8WT_ZCUmaY

https://www.youtube.com/watch?si=Zp87UXHLOvGcJRVZ&v=H7Ur9zk_9Ok&feature=youtu.be

Film: Sin Nombre (2009) Cary Fukunaga

Ordforråd:

El acta de los sueños (m.)
Documentación/identificación (f.) = dokumentation/identifikation
Movimiento (m.) = bevægelse
Frontera (f.) = grænse
Inmigración (f.) = immigration
Migrante = emigrant
Educación (f.) = uddannelse
Libertad (f.) = frihed
Deportación (f.) = deportation
Derecho (m) = rettighed
Los dreamers/los soñadores

Votar = at stemme
migrar = at migrere
trabajar = at arbejde
estudiar = at studere
manifestar = at demonstrere
deportar = at deportere
luchar (por) = at kæmpe for
querer = at ville/kunne lide
poder = at kunne

indocumentado = papirløs
difícil = svær
esperanzado = håbefuld
complicado = kompliceret
independiente = uafhængig/selvstændig
dependiente = afhængig
trabajador = arbejdsom /hårdtarbejdende

Quizlet ordforråd:
https://quizlet.com/830597874/latinos-en-los-eeuu-flash-cards/

Kernestof udgør:
et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
̶ et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
̶ grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
̶ moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra andre spansksprogede områder
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
̶ centrale samfundsmæssige og regionale forhold i andre spansksprogede områder

Omfang: ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 El mundo hispanoarabe (EKSAMEN)

Forløbet introducerer eleverne for den arabiske indflydelse i Spanien fra 711-1492 herunder den arabiske indflydelse i den spanske kultur, det spanske sprog og arkitekturen. Derfra handler forløbet om migration fra Afrika til Spanien, dét at være muslim i Spanien og hvilke udfordringer/fordele det er at være muslim i et land der tidligere var under arabisk styre. Eleverne gøres bekendt med perioden fra 711-1492 og kan efter forløbet redegøre for den arabiske indflydelse på spansk.

Primært stof:
Luchar en solitario:
https://drive.google.com/file/d/14lZ8cfFFndUXTyOndtkMYfrL97J9vWDN/view?usp=sharing og https://drive.google.com/file/d/1Pz4fW4Io16A6tZ_xtOTu1y39112skemq/view?usp=sharing fra bogen Retratos
- Doce historias de la España actual.

Al-andalus i tapas-online på systime: https://tapasonline.systime.dk/?id=151

La gran influencia del árabe en la lengua española: https://www.arabiclanguageonline.com/es/blog/influencia-arabe-espanol/

Influencia arabe en Espana: https://www.donquijote.org/es/tradiciones/influencia-arabe/

Cómo es ser musulman y gay en Espana: https://youtu.be/cvqN33pq9PA?si=C-E_2Qz8-_-gh1wF

Quizlet til videoen "como es ser musulman y gay": https://quizlet.com/907358499/como-es-ser-musulman-y-gay-flash-cards/?i=43pl3e&x=1jqt

El viaje de Said, datos sobre la película y la opinión del director: https://drive.google.com/file/d/1HwlITmpSKpg8PEgp28rz-7lxsBnHbmZ5/view?usp=sharing

Opgaver til filmen Adú: https://drive.google.com/file/d/1dt7QQK67Fx_gyIS_dNIiDj1nlWjdWNIg/view?usp=sharing


Film:
El viaje de said: https://www.youtube.com/watch?v=gDyNPNBfNSQ

Supplerende stof:
Adú på Netflix
Similarities between arabic and spanish: https://youtu.be/AOe4mkzBdCs?si=1Py-bv2eI_kdBnRw  


Kernestof udgør:
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation.
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner.
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik.
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder.
-  historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner.
- centrale samfundsforhold i Spanien
- aktuelle forhold i Spanien
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler


Særlige fokuspunkter:
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 España actual EKSAMEN

Forløbet España actual, har taget udgangspunkt i følgende overskrifter:

- Det aktuelle Spanien
- Kulturlivet- baren og cafeen
- 15M og protestbevægelsen
- Catalonien - ønsket om selvstændighed
- Franco og los ninos robados

Vi har taget udgangspunkt i systime bogen "España en la calle".

I forløbet har der været fokus på at få en forståelse for nogle af de centrale kulturelle - og politiske tendenser i det aktuelle Spanien, samt at få en forståelse for de forskelle der er mellem regioner og ikke mindst mellem Danmark og Spanien kulturelt.
Derudover har der været særligt fokus på Catalonien og ønsket om selvstændighed samt temaet "los ninos robados" under Franco diktaturet.
Der har i forløbet været et særligt fokus på at sammenhængen mellem skriftlighed og mundtlighed og at øve tekstpræsentationsdisciplinen frem mod en potentiel mundtlig eksamen.


Materiale:

Kloch og Tønner: "España en la calle" Systime (2019)

"El bar Barón" + "Tapas - sabor a España"
kap 1. (1, 2 og 3 pp. 130-139)

"Occupy din by - 15M"
kap. 2 (4 p. 140)

"Spanien på randen af et nervøst sammenbrud - separatister, højrenationale og et land i splid med sig selv"
kap. 3 (7, 8 pp. 132-144)

Fortidens spøgelser: Franco, borgerkrigens sår og kampen om historien.
https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=133&L=0
kap. 4

"Francisco Franco - el dictador que sigue vivo medio siglo después de su muerte"
kap. 4, 10

Artikler:

"Spanske forældre søger efter deres stjålne børn"
https://www.information.dk/udland/2012/06/spanske-foraeldre-soeger-stjaalne-boern
4. juni 2012 Information, Kathrine Storgaard Carlsen, Madrid.

"La monja que repertía bebés"  fra El País (2012)
https://elpais.com/sociedad/2012/05/12/actualidad/1336844874_900912.html

"Diktatur stjal 50000 spædbørn fra deres mødre, ny rapport anklager den spanske stat for at lade stå til" fra tv2.dk (2021)
https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-03-18-diktatur-stjal-50000-spaedboern-fra-deres-moedre-ny-rapport-anklager-den-spanske-stat-for-at-lade-staa-til

Dokumentarer:
"Parts unknown, Spain" med Anthony Bourdain
”Kultur og nationalisme i Catalonien” svensk reportageserie
- begge fra mitCFU.dk

"Cataloniens to sider" dokumentar fra Netflix (2018)

Youtube:
"Catalanes hoy": https://www.youtube.com/watch?v=rU86BqMt1R8&t=23s

Independencia de Cataluña: dos chicas discuten sus visiones a favor y en contra
https://www.youtube.com/watch?v=xMwcXzSsmsA

Kampagne: Coca Cola (benditos bares)
https://www.youtube.com/watch?v=wurOkBgnuKI

Kernestof udgør:

̶ et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
̶ et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
̶ moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien
̶ centrale samfunds- og erhvervsmæssige forhold i Spanien
̶ aktuelle forhold i Spanien
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler

NS:  
55 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 52 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#4

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#6

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer