NEXT - Vestskoven Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
NEXT - Vestskoven Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet A 2022 SP/4 STX VF - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
NEXT
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Louise Balsløv
Hold
A 2022 SP/4 STX VF (
A 1g SP/4 STX VF
,
A 2g SP/4 STX VF
,
A 3g SP/4 itp STX VF
,
A 3g SP/4 STX VF
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introducción al español.
Titel 2
Repetition 1.g grammatik
Titel 3
Un Mes en Málaga - jóvenes en España
Titel 4
Música y baile
Titel 5
Mexico
Titel 6
Latinos en los EE.UU (EKSAMEN)
Titel 7
El mundo hispanoarabe (EKSAMEN)
Titel 8
España actual EKSAMEN
Titel 9
Forløb#4
Titel 10
Forløb#6
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introducción al español.
Oversigt - Introduktion til spansk og den spanske verden.
Forløbsbeskrivelse: INTRODUKTION: fonetik, grammatik, tekster, samtale, og den spanske verden (sprog og kultur).
BØGER:
1. GRAMÁTICA BÁSICA (ibog, SYSTIME): Introduktionsbog til spansk fonetik og grammatik med øvelser.
2. EL SUR: Praktiske øvelser og grammatik. Spansk begyndergrundbog med oplæsning af tekster, kortfattet grammatik og interaktive opgaver. Marcelo Cea, Fernando López Serrano og Lilia Kristensen. SYSTIME-ibog,
3. Glydendal online ordbøger.
ANDRE PÆDAOGISKE MIDLER: diktat, fremlægelse, gruppearbejde, media (internet, podcast, videoer osv.), sange på spansk osv.
Indhold
Kernestof:
Introduktion til spansk. Hvor mange ord kan du allerede nu på spansk?
Intro til spansk: https://gramaticabasica.systime.dk/?id=118
Substantiver:
Artikler: https://gramaticabasica.systime.dk/?id=225
Verbos regulares (regelmæssive verber): https://gramaticabasica.systime.dk/?id=130
Pronominer:
Dicatdo:
https://elsur.systime.dk/?id=261
Gramática (Los verbos en español):
Tal (números): https://gramaticabasica.systime.dk/?id=229
Esta es mi familia: https://elsur.systime.dk/?id=262
I skal læse beskrivelsen af jeres familier som I har lagt på lectio (elevfeedback - 2.modul) sidste tirsdag.
Dictado: https://elsur.systime.dk/?id=267
Tekst om Andrés: https://elsur.systime.dk/?id=267
Opgaver: https://elsur.systime.dk/?id=272
Filmen: El Orfanato
Tal (números) på spansk.
2.1 Comprención:
Gente y lugares:
Me gusta...
Gente y lugares: https://elsur.systime.dk/?id=262
Verbos reflexivos:
3.2 Una fotografía:
3A Verbos reflexivos y con ditongos:
Dictado: https://elsur.systime.dk/?id=284
Comprando en el rastro:
Comprando ropa
Vi ser julefilmen færdig!
Kære alle. Ingen lektier - jeg er vikar for Rogerio og glæder mig til at møde jer. Dbh Brith
Élite característica de las personas.docx
Vi arbejder videre med Élite, lektien er at udfylde stikord til personkarakteristikken (s.2 i dokumentet her). Hvis I ikke har gode noter fra timen sidst, må I se afsnittet igen (Afsnit 1, 1 sæson) og skrive noter (gå sammen hvis I ikke har Netflix a
https://eldeporterey.systime.dk/?id=126
El gerundio (gerundium) og den udvidet nutid (presente continuo):
Svar spørgsmål til "Viajar por el mundo":
Descripciones:
Los meses y las estaciones del año.
Los números (tal): https://gramaticabasica.systime.dk/?id=229
SER og ESTAR: https://gramaticabasica.systime.dk/?id=131
1. Perfektum (førnutid):
1. Perfektum (førnutid): https://elsur.systime.dk/?id=293
1. En la calle: https://elsur.systime.dk/?id=121
1. "Un diálogo" (opgaven), med lydfil.
4A https://elsur.systime.dk/?id=122
1.Gruppearbejde: "Los tiempos verbales" (verbernes tider på spansk). 2.Ejercicios: https://elsur.systime.dk/?id=127
Vi arbejder videre med verbernes tider (opgaver). I har indtil kl.13:30 til at aflevere opgaverne og forberede jeres fremlæggelser.
Find en sang på spansk på youtube, skriv hvad den handler om, og hvorfor du synes det en fed sang. Husk at fortælle hvem synger denne sang, og også linket til youtube. Upload i elevfeedback (på den modul her!). Ca. 5 linjer! :)
1. Fremlæggelse af jeres sang: gruppearbejde. 2. Ejercicios: https://elsur.systime.dk/?id=186
Ejercicios: https://elsur.systime.dk/?id=186
Gækkebrevet på spansk! :)
Ejercicios: https://elsur.systime.dk/?id=187
Diftongerende verber: https://elsur.systime.dk/?id=129
Ejercícios: https://elsur.systime.dk/?id=205
Texto: "Kajsa" https://elsur.systime.dk/?id=137
SER/ESTAR og PRONOMBRES DEMONSTRATIVOS: https://elsur.systime.dk/?id=139&L=
Ejercicios ("Me gusta" - canciones - og pronombres posesivos): https://elsur.systime.dk/?id=142
5C "Qué palabra falta?": https://elsur.systime.dk/?id=142
Viajes en España. "Nos vamos de excursión": https://elsur.systime.dk/?id=147
Omfang
Estimeret: 144,00 moduler
Dækker over: 114
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Repetition 1.g grammatik
Indhold
Kernestof:
Hola chicos! Jeg glæder mig til at møde jer. Vi starter stille og roligt ud med lidt repetition og et overblik over året.
Selvevalueringsskema.docx
slideshow 2.g spansk
Billedbeskrivelsesudtryk:
Husk at lægge jeres billedbeskrivelse af billedet fra jeres ferie op på modulet i dag, vi samler op på det i timen.
4a: Julia - una presentación
Minlæring
Spansk 2.g
Vi arbejder videre med Julia teksten fra i går.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Un Mes en Málaga - jóvenes en España
I forløbet har vi taget udgangspunkt i e-bogen "Un mes en Malaga".
Vi har gennem arbejdet med kapitlerne fået et kendskab til den spanske kultur med særligt fokus på Malaga, aktiviteter i byen, Picasso og spaniernes særlige spisekultur sammenlignet med den danske.
I forløbet har der desuden været et særligt fokus på de unge spaniere, el botellón og de unge spanieres leve - og arbejdsforhold og arbejdet med et specifikt ordforråd i denne forbindelse.
Materiale:
"Un Mes en Malaga". MitDigitaleGym (2018)
Cap. 1-8
"España en la calle". Systime (2019)
Cap. 2:
https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=138
Textos:
Uddrag af artikel fra Zetland 2019:
"Spanske Teresa var endelig ved at få et job, da corona ramte. Men måske er der lys på vej for Sydeuropas ‘tabte generation"
Illustration: Maria Hergueta for Zetland
Af Sidsel Hoe 19. august 2020⋅
TERESA MONTEAGUDOS LIV
ORDFORRÅD:
At håbe: Esperar
Livskvalitet: Calidad de vida
Person der kun tjener 1000 euro om måneden:
Mileurista (m/f)
Ingenting fast: Nada fijo
At frigøre sig/selvstændiggøre sig: Independizarse
At finde arbejde: Conseguir trabajo
At leje: Alquilar
Tilstrækkeligt: Lo suficiente
Kandidat: Licenciado (m)
At leve: Vivir
Penge: Dinero (m.)
Uden kontrakt: Sin contrato
Løn: Sueldo (m)
At dele lejlighed: Compartir piso
At tjene: Ganar
At tjene til føden: Ganarse la vida
At bruge (penge på): Gastar
Fritid: Tiempo libre (m)
At arbejde: Trabajar
Økonomiske problemer: Problemas económicos (m)
Indhold
Kernestof:
I får tid til at lave præsentation af jer selv færdig i dag + derudover starter vi op på vores forløb
Øv de regelmæssige endelser på verber i nutid. Vi laver en lille quiz på timen.
Regelmæssige verber spansk
Spansk 2.g
Hvordan registrerer dine elever sig_ AUGUST2020 (1).pdf
Vi arbejder videre med 1. kapitel af Un Mes en Malaga.
Presentación del día .docx
Cap 1 - unmesenmalaga
Spansk 2.g - 32 + 33
Quia - Cap.1 – Mis primeros días en Málaga
Spansk 2.g - slide 34
Vi fortsætter med Capítulo 2 i Un Mes en Malaga
Presentación del día .docx Saad laver presentación del día
Spansk 2.g - slide nr 44
Ordforråd
Cap 2 Vocabulario - unmesenmalaga
Lektie til i dag: Tag et billede af et rum fra jeres hjem, som I kan beskrive for hinanden. Læg billedet om her under elevfeedback. Øv til det ordforrådet om møbler.
Møbler - ordforråd
Spansk 2.g slide nr. 58
Cap 3 - unmesenmalaga
Vi arbejder videre med kapitel 3 fra i går.
Spansk 2.g - slide nr. 69
https://www.unmesenmalaga.com/cap-3-gramaacutetica/
Vi laver i dag diktaten vi ikke nåede sidst og så skal I være kreative - nos vemos!
Husk høretelefoner til dagens modul. Vi arbejder med kapitel 4 i Un Mes en Málaga, og så starter vi et nyt emne: Jóvenes en España - Unge i Spanien
Afsnit
Vi tager en afstikker fra Un Mes en Málaga, for at tale om jóvenes en España.
Spanske Teresa var endelig ved at få et job.docx
Minlæring - holdkode
Minlæring - før-nutid øvelser
Generation på røven.docx
Vi følger lige øvelserne om før-nutid til dørs og laver lidt opsamlingsquiz og små øvelser inden efterårsferien.
Vi ser Coco i dag!
Vi samler op på Coco fra sidst og skal lære lidt om de dødes dag. I skal læse denne korte artikel om de dødes dag som lektie til i dag.
De Dødes Dag er en livsbekræftende fest
Hola chicos! Jeg er desværre syg i dag, så I skal arbejde selv. Hasta pronto!
I skal som arbejd-selv lave jeres egen digitale version af et "ofrenda" (mindealter).I får en instruktion som word-fil her på modulet.
Ofrenda.docx
Ser vs. estar
Regelmæssige verber i nutid
Øv nutidsverbernes bøjning til i dag + verberne ser, estar, ir og hacer. Øv også billedbeskrivelsesudtryk, I får en delprøve 1 i dag (ægte prøve). I får tid til at øve jer i timen også :)
En la imagen hay: På billedet er der
Vi vender tilbage til "jóvenes"-temaet og skal i dag lære om "el botellón.
Vi skal samle op på botellón fra sidst og lave lidt minlæring! Nos vemos :)
Minlæring
Vi arbejder videre med kongruens på minlæring.dk og fortsætter også karaktersamtaler.
Vi er tilbage ved presentación del día! Det er Döndu's tur i dag! I dag har I tid til at skrive på aflevering, sørg for at have læst opgaveformuleringen grundigt igennem inden i dag.
Vi fortsætter i dag med Un Mes en Málaga - det skal handle om spansk madkultur. Nos vemos!
Cap 5 - unmesenmalaga
La comida en España (1).pdf
Quizlet - ordforråd
Vi samler op på sidst med jeres dialoger i baren. Derudover forbereder vi os lidt på spanskdagen i morgen.
Dilara laver presentación del día.
Rosalía - Sprogdag.docx
Describir una foto - hjælpeark Un mes en Málaga.pdf
OBS! VI mødes i klassen igen 10:05.
Vi samler lige nogle tråde op fra spanskdagen og fortsætter lidt i Un mes en Malaga, vi starter nyt forløb om fiestas y tradiciones en España i det nye år.
Cap 5 Grámática - unmesenmalaga
Vi arbejder videre med capítulo 6 og Picasso fra i går.
Astrid laver presentación del día!
Vi skal lære lidt om den spanske jul og så spiller vi banko! Nos vemos.
I skal øve tallene fra 1-100 i dag. (start med 1-20 og derefter ti-tabellen fra 30-100.)
Los Números en Español: Números del 1 al 100 en Español | don Quijote
Hola chicos!Feliz años nuevo. Håber I har haft en god ferie. Vi starter et lille miniforløb om música y baile i forlængelse af spanskdagen om flamenco - nos vemos!
Musica y baile.pdf
Minlæring - udvidet nutid
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 67
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Música y baile
Eleverne har gennem forløbet fået en introduktion til musik og dans i den spansktalende verden.
Formålet med forløbet har været, at give eleverne indblik i både spansk - og latinamerikansk kultur gennem forskellige stilarter inden for musik og dans: Salsa, bachata, reggaeton, flamenco og latinamerikansk hip hop.
Materiale:
Kompendium "Música y baile"
Forskellige sangtekster og musikvideoer knyttet til temaet
Øvelser fra Minlæring.dk
Videos musicales:
Salsa:
Gente de Zona ft. Marc Anthony: “La Gozadera”
https://www.youtube.com/watch?v=VMp55KH_3wo
Bachata:
Prince Royce & Shakira: “Deja Vu”
https://www.youtube.com/watch?v=XEvKn-QgAY0
Quizlet:
https://quizlet.com/496631594/test
Indhold
Kernestof:
Hola chicos!Feliz años nuevo. Håber I har haft en god ferie. Vi starter et lille miniforløb om música y baile i forlængelse af spanskdagen om flamenco - nos vemos!
Musica y baile.pdf
Minlæring - udvidet nutid
Vi fortsætter med præsentationer af jeres musikvideoer fra i går.
6.6 Gustar og andre verber der konstrueres med indirekte objekt (dativ)
6.9.3 Estar + gerundium (udvidet nutid)
Vi forsætter forløbet om música y baile og i dag skal det handle om salsa og bachata, vi skal læse sangtekster og se musikvideoer. Nos vemos!
Ali laver presentación del día!
Spansk 2.g
Quizlet - match
Opgaven om Calle 13 skal være færdig til i dag.
Plan fra i går :)
Ali laver presentación del día
Minlæring
Presentación del día .docx
Continuamos con las presentaciones de una artista/grupo musical. Vi skal desuden undervisningsevaluere i dag!
Continuamos con las presentaciones og så laver vi lidt grammatik.
Presentación del día: Aleyna
Grammatisk oversigt 2.g.docx
Presentación del día .docx Aleeza laver presentación del día.
Vi samler op på verbalperifraser og arbejder videre med capítulo 7. Desuden skal jeres grammatiske oversigt laves færdig i dag.
Vi bruger tid på aflevering i dag
Cap 8 - unmesenmalaga
Vocabulario
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Mexico
Nærværende forløb om Mexico har taget udgangspunkt i følgende overskrifter:
Introducción del país y del tema
Cuentos personales
Cultura, tradiciones y fiestas
Artista: Frida Kahlo
Machismo
I starten af forløbet har vi fået en grundlæggende forståelse for Mexico som land, herunder befolkningstal, hovedstad, madkultur mm.
Herefter er vi dykket ned i nogle forskellige temaer herunder traditioner, kunst med særligt fokus på Frida Kahlo og Machismo i det mexicanske samfund.
Materiale:
Vi har taget udgangspunkt i uddrag fra bogen "Mosaico mexicano" Gyldendal (2019) gennem følgende kompendium:
https://drive.google.com/file/d/1QzQvEnct4M5m3LfXDz9vL8dL9Xv5c8Ll/view
Dokumentar om Frida Kahlo:
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Hvem%20var%20Frida%20Kahlo?&orderby=title&SearchID=ab40ae2e-aa1d-4e64-9a1f-7b6ccd15353b&index=1
Machismo:
Introduktion til Machismo
https://mexico.systime.dk/?id=146
https://mexico.systime.dk/?id=129
Un día en la casa de Jimena:
https://mexico.systime.dk/?id=163
https://mexico.systime.dk/?id=163#c393
Edgar:
https://mexico.systime.dk/?id=164
Machismo hoy:
https://www.youtube.com/watch?v=3mNuGKyl5PE
NS: 45
Indhold
Kernestof:
Vi bruger tid på aflevering i dag
Cap 8 - unmesenmalaga
Vocabulario
Spansk 2.g
Afsnit
I får en grammatiktest i dag! Der er fokus på
Compendio Mexico .pdf
HVIS FÆRDIGE FØR - OPGAVE PÅ MINLÆRING: Minlæring - regelmæssige verber
Læs den første side i kompendiet (s. 2 i PDF'en og lav øvelsen "datos sobre Dinamarca".Læs herefter “México en la piel” (s. 5 i PDF'en) og lav øvelserne A+B+C.
Sidste uges test gik generelt temmeligt sløjt, særligt for dem der ikke havde læst op..... SÅ: I får chancen igen. Denne gang er det kun regelmæssige verber i nutid og ser, estar og tener. LÆS OP, det har denne gang betydning for jeres karakterer.
Vi samler også op på arbejd-selv modulet tirsdag d. 27.
Husk en bog/et blad eller lignende, vi skal bruge den sidste halve time på at læse.
Hvis færdige: Minlæring - verber
Minlæring - kongruens
I får det mest af modulet til at arbejde på Mexico afleveringen. Inden da skal I læse om "la comida en Mexico" for at få lidt forforståelse. Aflevering - La cocina mexicana.docx
Læs s. 44 i kompendet “La comida mexicana” (s.8 i PDF): Compendio Mexico.Skriv herefter 3 simple, opsummerende sætninger på spansk om mexicansk mad (lægges i elevfeedback 1. modul). Herefter kan I begynde på afleveringen. Stræb efter at blive færdige
Upload jeres færdige opgave under afleveringer (Mexico) senest 13:30.
Aflevering - La cocina mexicana.docx
Vi samler op på - og arbejder videre med "la comida mexicana" i dag.
Vi ses heldigvis i dag! Planen er den samme som i går. Nos vemos
Arbejd-selv modul - Semana Santa en Mexico.docx Laves og afleveres individuelt senest kl 23:00 tirsdag.
Vi samler op på arbejd-selv modulet fra sidst og arbejder med afleveringen.
Vi laver ekspertkarussel i dag om de forskellige mexicanske traditioner.
Hola chicos! Jeg håber at I har haft nogle fantastiske studieture. Continuamos con Frida Kahlo - nos vemos!
Frida Kahlo arbejdsark.odt
Vi arbejder videre med aflevering og starter på et mini-tema om machismo!
Vi fortsætter med Machismo temaet.
https://docs.google.com/presentation/d/1_7uvZ1iLPAPUxv6lwzBj8MY764d-I7cAd6pp_jrOYcE/edit#slide=id.g2d0dfe25f2a_0_5
Trabajamos con la proxima entrega: Machismo
Machismo hoy - i dag runder vi mexico tema af med machismo i Mexico i dag. Og så forbereder vi os på en lille billedbeskrivelsesprøve om Mexico.
Vi bruger de sidste 40 min. på en lille opsamlingstest om Mexico. Det er vigtigt at I læser op på følgende:
1) Bøjningen af regelmæssige verber på spansk i nutid. 2) Bøjningen af ser, estar, tener og ir. 3) Udvidet nutid (estar + gerundium)4) Billedbeskrivelsesudtryk.
Billedbeskrivelsesudtryk.
Regelmæssige verber
Estar
Ser
Tareas Mariam.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 44
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Latinos en los EE.UU (EKSAMEN)
I forløbet er der delvist fokus på bevægelsen dvs. migrationen fra latinamerikanske lande til USA og tilværelsen som immigrant i USA som latinamerikaner.
I starten af forløbet fik eleverne en historisk introduktion til temaet gennem overskrifterne:
Latinoer og deres værdier
Latinamerikansk tilstedeværelse i USA og indvandring i et historisk perspektiv.
Konjunkturbestemt immigration.
USA, et traditionelt indvandringsland
Push - og pull-faktorer
Herefter arbejdes med forskellige tekster fortællinger af latinos som er emigreret til USA og der fokuseres på nutidige forhold for latinamerikanske immigranter i USA herunder et særligt fokus på "los dreamers" DACA programmet, arbejds - og leveforhold, samt de myter og stereotyper der eksisterer om latinamerikanere og latinamerikanske immigranter i dag.
Materiale:
Ringgaard, U. og Kledal, A. "Retratos latinos en California" (2013), Gyldendal
Kapitel 1: Introduktion
Latinoer og deres værdier
Latinamerikansk tilstedeværelse i historisk perspektiv
Konjunkturbestemt immigration
USA: et traditionelt indvandringsland
Push og pull-faktorer
Myter om latinoer
Kapitel 2: Latinokultur i Californien
Murmalerier og helteikoner
Latino-litteraturen og spanglish
San Francisco og murmalerier
Kapitel 3: Musik, mad og religion
3: Interview med José Hernandez
Kapitel 4: UCLA og udokumenterede latino-studerende
3. Sofía Campos
Youtubevideoer: Om stereotyper
https://www.youtube.com/watch?si=tWOE-d0qUybmHkmZ&v=kqY3nN4Et7M&feature=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?si=Zp87UXHLOvGcJRVZ&v=H7Ur9zk_9Ok&feature=youtu.be
Dokumentar:
"Los invisibles" - dokumentar i 3 dele
by Gael García Bernal and Marc Silver
https://www.youtube.com/watch?v=r8WT_ZCUmaY
https://www.youtube.com/watch?si=Zp87UXHLOvGcJRVZ&v=H7Ur9zk_9Ok&feature=youtu.be
Film: Sin Nombre (2009) Cary Fukunaga
Ordforråd:
El acta de los sueños (m.)
Documentación/identificación (f.) = dokumentation/identifikation
Movimiento (m.) = bevægelse
Frontera (f.) = grænse
Inmigración (f.) = immigration
Migrante = emigrant
Educación (f.) = uddannelse
Libertad (f.) = frihed
Deportación (f.) = deportation
Derecho (m) = rettighed
Los dreamers/los soñadores
Votar = at stemme
migrar = at migrere
trabajar = at arbejde
estudiar = at studere
manifestar = at demonstrere
deportar = at deportere
luchar (por) = at kæmpe for
querer = at ville/kunne lide
poder = at kunne
indocumentado = papirløs
difícil = svær
esperanzado = håbefuld
complicado = kompliceret
independiente = uafhængig/selvstændig
dependiente = afhængig
trabajador = arbejdsom /hårdtarbejdende
Quizlet ordforråd:
https://quizlet.com/830597874/latinos-en-los-eeuu-flash-cards/
Kernestof udgør:
et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
̶ et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
̶ grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik
̶ moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra andre spansksprogede områder
̶ historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner
̶ centrale samfundsmæssige og regionale forhold i andre spansksprogede områder
Omfang: ca. 50 sider
Indhold
Kernestof:
Primeramente hablamos sobre ser, estar + hay y los verbos con diftongos. Después empezamos el tema nuevo Latinos en los Estados Unidos.
Retratos latinos California.pdf
Continuamos con latinos y la emigración a los Estados Unidos y hoy hacemos presentaciones en grupos.
Hoy trabajamos con el pasado
Spansk 3.g
Continuamos con el pasado. Y continuamos con el texto sobre Sofía Campos.
I dagens arbejd-selv modul skal I 2 ting, frist kl. 21:00 i aften. 1) Færdiggør øvelserne på minlæring om datiderne.Minlæring - Imperfektum og præteritum 2) Svar på følgende spørgsmål om Sofía Campos (s.91+92) under elevfeedback 1. modul (vi lavede d
Sofía Campos.pdf
Hablamos sobre Sofía, José y el documental que habéis visto. Además hacemos un poco de gramática en Minlæring. Nos vemos! :)
Lee este texto para la clase de hoy: https://www.dr.dk/nyheder/webfeature/latino
Vemos el resto de la película: Sin Nombre
Sin nombre - tareas.docx
Vi laver en delprøve 1 i dag om Sin Nombre. I dag er det derfor vigtigt, at I øver jer på billedbeskrivelsesopgaver til i dag.
Øveark til billedbeskrivelser.docx
BILLEDOPGAVER I DELPRØVE 1 TIL DEN SKRIFTLIGE EKSAMEN I SPANSK.docx.pdf
Continuamos con tareas sobre Sin Nombre.
Fotos sin nombre.docx
UDE-HOLDET SE HER:1) Un resumen O una crítica de la película (50-70 palabras).
Trabajamos con la próxima entrega - blogindlæg om Latinos en los EE.UU
Feedback på afleveringer.docx
https://padlet.com/nielsendlc/al-andalus-6a5jc1ajdfyz0fcl
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
El mundo hispanoarabe (EKSAMEN)
Forløbet introducerer eleverne for den arabiske indflydelse i Spanien fra 711-1492 herunder den arabiske indflydelse i den spanske kultur, det spanske sprog og arkitekturen. Derfra handler forløbet om migration fra Afrika til Spanien, dét at være muslim i Spanien og hvilke udfordringer/fordele det er at være muslim i et land der tidligere var under arabisk styre. Eleverne gøres bekendt med perioden fra 711-1492 og kan efter forløbet redegøre for den arabiske indflydelse på spansk.
Primært stof:
Luchar en solitario:
https://drive.google.com/file/d/14lZ8cfFFndUXTyOndtkMYfrL97J9vWDN/view?usp=sharing
og
https://drive.google.com/file/d/1Pz4fW4Io16A6tZ_xtOTu1y39112skemq/view?usp=sharing
fra bogen Retratos
- Doce historias de la España actual.
Al-andalus i tapas-online på systime:
https://tapasonline.systime.dk/?id=151
La gran influencia del árabe en la lengua española:
https://www.arabiclanguageonline.com/es/blog/influencia-arabe-espanol/
Influencia arabe en Espana:
https://www.donquijote.org/es/tradiciones/influencia-arabe/
Cómo es ser musulman y gay en Espana: https://youtu.be/cvqN33pq9PA?si=C-E_2Qz8-_-gh1wF
Quizlet til videoen "como es ser musulman y gay":
https://quizlet.com/907358499/como-es-ser-musulman-y-gay-flash-cards/?i=43pl3e&x=1jqt
El viaje de Said, datos sobre la película y la opinión del director:
https://drive.google.com/file/d/1HwlITmpSKpg8PEgp28rz-7lxsBnHbmZ5/view?usp=sharing
Opgaver til filmen Adú:
https://drive.google.com/file/d/1dt7QQK67Fx_gyIS_dNIiDj1nlWjdWNIg/view?usp=sharing
Film:
El viaje de said:
https://www.youtube.com/watch?v=gDyNPNBfNSQ
Supplerende stof:
Adú på Netflix
Similarities between arabic and spanish: https://youtu.be/AOe4mkzBdCs?si=1Py-bv2eI_kdBnRw
Kernestof udgør:
- et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation.
- et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner.
- grundlæggende principper for sprogets anvendelse og opbygning, herunder morfologi, syntaks, fonetik og pragmatik.
- moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien og andre spansksprogede områder.
- historiske, kulturelle og interkulturelle forhold, der har relevans for de studerede emner.
- centrale samfundsforhold i Spanien
- aktuelle forhold i Spanien
- fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler
Særlige fokuspunkter:
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Arbejdsformer:
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Indhold
Kernestof:
https://padlet.com/nielsendlc/al-andalus-6a5jc1ajdfyz0fcl
2 lektier til i dag:
I dag skal I lave følgende delprøve 1 på minlæring.dk som arbejd-selv. Et tip for at få trænet ordenligt: - Øv bøjning af verber inden.- Sæt 1 ur på en time- Læs tekst og start med billedbeskrivelsesopgaverne - Ingen brug af hjælpemidler Fristen for
Minlæring - delprøve 1
I dette arbejd-selv modul skal I undersøge La Mezquita de Córdoba og lave en mundtlig præsentation på spansk. Se vedhæftede dokument - uploades under opgaver senest kl. 24:00 i aften.
Presentación de la mezquita de Córdoba - arbejd-selv modul.docx
Hola chicos! En los primeros 45 minutos hablamos de las presentaciones que habéis hecho sobre la mezquita de Córdoba - después continuamos con el tema "el mundo hispanoarabe".
Hola chicos, Hoy vamos a repasar el tema "El mundo hispanoarabe" después empezamos un tema nuevo: Espana actual!
Spansk 3.g
Trabajamos con la entrega
Hola chicos, I dag er planen at I skal arbejde på jeres aflevering. Sørg for at få udnyttet tiden godt. For at undgå fravær skal I være næsten færdige og have skrevet mindst 100 ord. Upload de 100 ord under elevfeedback 2. modul.
Jugamos banko! - por eso debéis practicar los números para hoy. 1-100 - nos vemos!
OBS! I får lige lov at sove lidt længere i anledning af juleferie - vi mødes 08:30.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
España actual EKSAMEN
Forløbet España actual, har taget udgangspunkt i følgende overskrifter:
- Det aktuelle Spanien
- Kulturlivet- baren og cafeen
- 15M og protestbevægelsen
- Catalonien - ønsket om selvstændighed
- Franco og los ninos robados
Vi har taget udgangspunkt i systime bogen "España en la calle".
I forløbet har der været fokus på at få en forståelse for nogle af de centrale kulturelle - og politiske tendenser i det aktuelle Spanien, samt at få en forståelse for de forskelle der er mellem regioner og ikke mindst mellem Danmark og Spanien kulturelt.
Derudover har der været særligt fokus på Catalonien og ønsket om selvstændighed samt temaet "los ninos robados" under Franco diktaturet.
Der har i forløbet været et særligt fokus på at sammenhængen mellem skriftlighed og mundtlighed og at øve tekstpræsentationsdisciplinen frem mod en potentiel mundtlig eksamen.
Materiale:
Kloch og Tønner: "España en la calle" Systime (2019)
"El bar Barón" + "Tapas - sabor a España"
kap 1. (1, 2 og 3 pp. 130-139)
"Occupy din by - 15M"
kap. 2 (4 p. 140)
"Spanien på randen af et nervøst sammenbrud - separatister, højrenationale og et land i splid med sig selv"
kap. 3 (7, 8 pp. 132-144)
Fortidens spøgelser: Franco, borgerkrigens sår og kampen om historien.
https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=133&L=0
kap. 4
"Francisco Franco - el dictador que sigue vivo medio siglo después de su muerte"
kap. 4, 10
Artikler:
"Spanske forældre søger efter deres stjålne børn"
https://www.information.dk/udland/2012/06/spanske-foraeldre-soeger-stjaalne-boern
4. juni 2012 Information, Kathrine Storgaard Carlsen, Madrid.
"La monja que repertía bebés" fra El País (2012)
https://elpais.com/sociedad/2012/05/12/actualidad/1336844874_900912.html
"Diktatur stjal 50000 spædbørn fra deres mødre, ny rapport anklager den spanske stat for at lade stå til" fra
tv2.dk
(2021)
https://nyheder.tv2.dk/udland/2021-03-18-diktatur-stjal-50000-spaedboern-fra-deres-moedre-ny-rapport-anklager-den-spanske-stat-for-at-lade-staa-til
Dokumentarer:
"Parts unknown, Spain" med Anthony Bourdain
”Kultur og nationalisme i Catalonien” svensk reportageserie
- begge fra
mitCFU.dk
"Cataloniens to sider" dokumentar fra Netflix (2018)
Youtube:
"Catalanes hoy":
https://www.youtube.com/watch?v=rU86BqMt1R8&t=23s
Independencia de Cataluña: dos chicas discuten sus visiones a favor y en contra
https://www.youtube.com/watch?v=xMwcXzSsmsA
Kampagne: Coca Cola (benditos bares)
https://www.youtube.com/watch?v=wurOkBgnuKI
Kernestof udgør:
̶ et centralt alment ordforråd til brug for mundtlig og skriftlig kommunikation
̶ et specifikt ordforråd i tilknytning til de valgte emner
̶ moderne fiktive og ikke-fiktive tekster fra Spanien
̶ centrale samfunds- og erhvervsmæssige forhold i Spanien
̶ aktuelle forhold i Spanien
̶ fagets centrale hjælpemidler, herunder hensigtsmæssig anvendelse af digitale hjælpemidler
NS:
55 sider
Indhold
Kernestof:
Hola chicos! I dag skal I lave en delprøve 1 på minlæring.dk, som træning til terminsprøven. Derfor - sørg for at sætte et ur på en time og lad vær med at bruge hjælpemidler. Jeg tjekker fravær ud fra at I har lavet prøven - HELE prøven :)
Minlæring - delprøve 1
I skal se en dokumentar om kulturen i Andalucien og særligt også tapaskulturen via mit CFU.I skal gøre følgende: 1: Log ind på mitcfu.dk og log-ind med uni-login - evt. Mit Id.2: Gå ind under "mine materialer" 3: Her bør dokumentaren ligge, som I ska
OBS! Har I problemer med mitcfu kan den også ses her på youtube: Anthony Bourdain: Parts Unknown | Spain | S02 E02 | All Documentary
Hola chicos. I skal bruge modulet på at forberede jer til terminsprøven. Dette kommer bl.a. til at bestå af at rette fejl og genaflevere jeres sidste afleveringer (rettelser kommer op tirsdag aften). Info følger om det praktiske og så samler vi op på
Feedback på afleveringer.docx I modulet skal I 2 ting: 1) Genaflevere jeres aflevering2) Skrive i feedback-arket om jeres aflevering og kopiere ind under elevfeedback. 3) OBS! Hvis I enten ikke har fået rettelser eller ikke har afleveret, skriver I f
Hablamos del "terminsprøve" y practicamos el delprøve 1.
BILLEDOPGAVER I DELPRØVE 1 TIL DEN SKRIFTLIGE EKSAMEN I SPANSK.docx
Spansk 3.g
Elevernes tjekliste til DP2.docx
Overskuelig liste med det vigtigste (1).pdf
1. Stambaren: Un bar para hacer amigos:
Hoy leemos un texto sobre las tapas. Husk desuden noget at læse i til VGA læser.
3. Tapas: Sabor a España: Las tapas son comida de reyes | España en la calle. 15 historier om Spanien i dag fortalt fra gadeplan
Hoy continuamos con el texto sobre las tapas!
Læs følgende afsnit på dansk.
HOLA chicos!
Repetition af grammatik og billedbeskrivelses opgaver.docx
Continuamos con el texto sobre 15M
ARBEJD SELV
I skal i dag have lavet følgende: 1: En tjekliste til jer selv med erfaringer fra terminsprøven, med ting I skal huske i denne opgave. Lægges op under elevfeedback 1. modul2: mindst 70 ord ud af 150/170. Lægges op under 1. modul. elevfeedback. Tydeli
Aflevering - 15M.docx Afsnit
I bruger modulet på aflevering
ES actual.pptx
Læs den danske tekst om separatister, højrenationale og et land i splid med sig selv https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=132 og forbered dig på at kunne svare på følgende spørgsmål mundtligt:
Øvrig lektie: Det er ikke mange der besvarede spørgeskemaet om undervisningsevaluering sidst, derfor så er det også en lille lektie at gøre det til i dag. Det ligger på jeres forside.
Escaneado 2 mar 2025, 19.20.pdf
15 mayo 3 frases.pdf Kig sætningerne igennem og find et grammatisk fokus for dig. Det kan være verber du gerne særligt vil have fokus på bøjninger, verbaltider etc. måske er det forholdsordene du særligt vil øve og se om du kan gennemskue om nogle sæ
Continuamos con el texto de ayer. Presentación de un texto.docx
Presentación del texto:
palabras claves (1).pdf
Afsnit
Øv jer på gambitter til i dag: https://quizlet.com/dk/583838165/gambitter-spansk-flash-cards/?i=43pl3e&x=1jqt
Vemos un documental en Netflix sobre el referendum en Cataluna
Presentación de un texto
Læs denne tekst til i dag: https://espanaenlacalle.systime.dk/?id=133 det er baggrundsviden omkring Franco og borgerkrigens spor. Find også 3 stikord på spansk, der dækker det i har læst til i dag.
Læs den danske artikel for baggrundsviden til i dag og de næste to moduler: https://docs.google.com/document/d/1Z04VFzlHyVHifx0fsthM_BJ9jXmiIeVZ/edit?usp=sharing&ouid=109528267905547137300&rtpof=true&sd=true
I skal til i dag have lavet et glose mindmap til jer selv på papir!. Jeg vedhæfter et eksempel på hvordan et glosemindmap kan se ud. I skal lave et glosemindmap til denne tekst som vi også arbejder med om torsdagen i timen, mindmappet skal indeholde
Hoy repasamos el tema "Espana actual".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 52
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#4
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#6
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267537851", "T": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267537851", "H": "/lectio/43/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67267537851" }