Titel
2
|
TEMA: Barndommen og relationernes betydning
Formål med forløbet:
- Opfylde kravet fra bekendtgørelsen om at indføre eleverne i Udviklingspsykologi
- Give eleverne større forståelse for hvordan den første tid for et barn kan have en betydning for barnets videre udvikling samt forstå og kunne forholde sig kritisk til teorier omkring barnets udvikling samt mulighed for at påvirke sit eget liv i en gunstig retning senere hen hvis det har fået en uheldig start på livet.
Faglige mål og læringsmål for eleverne:
Eleverne skal kunne:
- demonstrere indgående kendskab til udviklingspsykologien (Erikson, Stern), tilknytningsteori (Bowlby, Ainsworth, Harlows abeforsøg), konsekvenserne af omsorgssvigt (Spitz) samt begreberne resiliens/modstandsdygtighed og mønsterbrud.
- redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier og undersøgelser indenfor området (jf. ovenstående) og kunne forstå dem i en historisk og kulturel kontekst
- udvælge og anvende relevant psykologisk viden på konkrete problemstillinger, herunder empiriske forsøg, og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til denne viden på et fagligt grundlag.
- inddrage forskellige perspektiver til forklaring af psykologiske problemstillinger i forbindelse med udvikling, tilknytning og omsorgssvigt herunder vurdere betydningen af historiske, sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers adfærd
- redegøre for og kritisk forholde sig til fagets forskningsmetoder (her især den psykoanalytisk tilgang vs. den moderne spædbarnsforskning), herunder kunne diskuterer etiske problemstillinger i psykologisk forskning. Her især etik omkring Harlows abeforsøg, samt brugen af børn i forskning.
- formidle psykologisk viden mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
- perspektiverer psykologis bidrag til såvel de humanistiske videnskaber som natur- og samfundsvidenskaberne, herunder kunne placere psykologisk viden om udvikling, tilknytning og omsorgssvigt i en videnskabsteoretisk ramme
Centrale begreber og teorier:
- Udviklingspsykologi: Empirisk forskning (Bowlby, Ainsworth), Kombi forskning (Stern), Medfødte ligheder og forskelle. Eriksons teori (Psyko-social teori, 2. gen psykoanalytiker = jeg’et i fokus vs. drifter, 8 faser – livslang udvikling, Basal tillid, Krise = vendepunkt/konflikt skal løses). Stern: Begyndende selv - Vitalitetsfølelser, Tværmodal perception. Kerneselv - Ansigtsduetter (se bl.a. still face eksperimentet), over-/understimulering, RIG, Fremkaldt ledsager
- Tilknytningsteori: Bowlbys teori om tilknytning (Før-, Begyndende-, og Selektiv tilknytning), Tilknytningsadfærd og udforskningsadfærd, Ainsworth teori om tilknytningsmønstre samt Fremmesituationstesten (Tryg, Utryg-undgående, Utryg-ængstelig, Utryg-desorganiseret), Hvad der bestemmer tilknytningstypen og betydningen på længere sigt? Bowlby: Seperationsreaktioner (Protest, Fortvivlelse, Emotionel frakobling), Spitz: Spædbarnsdepression, Hospitalisme
- Omsorgssvigt: vanrøgt, fysisk, følelsesmæssigt, seksuelt.
Kærlighed:
- De tre neurale netværk
- Sternbergs 3 komponenter for ægte kærlighed (forpligtelse, passion, intimitet)
- Selvkærlighed ifølge Tony Robbins (6 kernebehov: tryghed, samhørighed/kærlighed, bidrag, vækst, variation, betydningsfuld)
Metoder:
- Eleverne arbejder ikke selv med metoder, men diskuterer Sterns (empirisk forskning)
Psykologiske retninger:
- Psykoanalytisk udviklingspsykologi samt Den moderne spædbarnsforskning
Evaluering:
Formativ: Feedback på den mundtlige deltagelse undervejs
Summativ: Forløbsprøve i ovenstående læringsmål
|