Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Campus Bornholm
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Anita Ladegaard Grandt, Henrik Anders Kofoed Svendsen
|
Hold
|
2022 HI/md (1md HI, 2md HI, 3md HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Fra Grækenland til Romerriget og Europas fødsel
Området er læst med AG - klassens lærer i 1g og 2g
(Dette er skrevet af HAKS - klassens lærer i 3g)
Området er stort, og omhandler både det antikke Grækenland og Romerriget.
I forståelse med klassen, har der i repetitionen af forløbet (1 modul) været fokus på den del der handler om Romerriget , hvor der er læst med fokus på Romerriget som en slavestat.
19. maj 2025 / HAKS
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
DHO Danmark, industri og demokrati
Dette forløb er vores fælles DHO forløb med Dansk
Vi arbejder med Danmark fra ca. 1850-1920 - Det moderne samfund og industrialiseringen
Den nye demokrati og hvem der ikke var med, arbejderkamp og fagforeninger, husmændene og kampen for bedre vilkår på landet, de ringe bønder, andelsbevægelsen, kvindekamp - kampen for politisk deltagelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Fra Oplysningstiden til demokrati i Danmark
Et forløb hvor vi kigger på på Danmark i 1700 tallet og især bøndernes vilkår, oplysningstiden, Struensse, Caroline Mathilde, Christian d. 7 og Frederik d. 6 samt landboreformerne. Vi ser på vejen til demokrati og især på Orla Lemann og nationalliberalisterne. Grundloven og dens betydning for Danmarks demokrati i dag og så ser vi på de første spæde partidannelser.
Film:
En kongelig affære
Historien om Danmark: Grundloven, folket og magten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Imperialisme og 1 verdenskrig
Vi undersøger imperialisme som en optakt til 1. verdenskrig. Vi ser på kampen om Afrika, delingen af Afrika og tanken bag imperialisme . Her ser vi også Indien og den Britiske imperialisme fra britisk og Indisk side. Vi ser på den spirende fremtidsoptimisme i Europa i starten af 1900 tallet. Men også den stigende konkurrence mellem stormagterne i Europa. Vi ser på nationale mindretal og deres betydning. Vi dykker længere ned i Østrig-Ungarn, Skuddet i Sarajevo og det Østrig-Ungarske ultimatum. Selve 1 verdenskrig undersøger vi ved hjælp af de forskellige indgangsvikler til krigen - Ernest Jünger og Remarque. Vi slutter af med et formidlingsopgave i grupper om 1. verdenskrigs konsekvenser efter og i dag.
Som en del af forløbet ser vi filmen 1917 .
Kernestof - Verden før 1914 , 1 udgave Carl-Johan Bryld, s.9-16, 18-28, 40-45
Europa og de andre, Imperialisme kap. 6, Birgitte Holten, s. 123-139
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mellemkrigstiden, Nazisme og Holocaust
Mellemkrigstiden og Nazisternes folkedrab
Med udgangspunkt i fredsslutningen i 1918 er Weimarrepublikken og dens problemer gennemgået.
Nazismens vej til magten - både med fokus på Hitler og de faktorer der påvirkede (verdensøkonomien, Versaillestraktaten, dolkestødslegende mm) er belyst.
Dertil er der arbejdet med nazismens folkedrab/antisemitisme. Hvad var nazisternes bevæggrunde, hvordan udviklede antisemitismen sig til et reelt og overvældende folkemord? Kunne man/hvordan kunne man få den almindelige tysker med på så grænseoverskridende holdninger/handlinger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kold krig
Kold krig
Den umiddelbare situation efter Tysklands overgivelse, forsøgene på samarbejde, erkendelsen af de mange modsætninger og (jerntæppe) delingen af Europa. Herunder Trumandoktrin og Marshallplan. Særlig fokus på Berlin (muren).
Den videre udvikling af NATO og Warszawapagterne og Danmarks rolle i den kolde krig.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Vietnam
Vietnam
Fokus har - med kortere generel intro om afkolonisering - været på Vietnams omskiftende status fra Fransk koloni til besat af Japan og videre til skueplads for den blodigste stedfortræderkrig i den kolde krig.
Hvorfor engagerede USA sig i Vietnam efter Frankrigs mislykkede forsøg på at få landet tilbage som koloni efter 2.vk og hvorfor mislykkedes USA med forsøget på at bevare et kapitalistisk Vietnam?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Ny Verdensorden og Rusland/Ukraine
Ny Verdensorden og Rusland/Ukraine
Der er set på hvordan man forestillede sig at verden kunne udvikle sig efter murens fald (Fukuyama og Huntington) - magtstrukturer og konflikter - og diskuteret hvordan det blev.
Ruslands historie fra omkring revolutionen i 1917 er gennemgået. Fokus har især været på perioden op til Stalins død og igen fra Putins magtovertagelse. Herunder selvfølgelig forholdet til Ukraine og hvordan Rusland har blandet sig (fx annekteringer) i indre Ukrainske anliggender.
Ukraines historie og årsagerne til den modvilje mod Rusland der prægede Ukraine også før krigen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kronologiforløb (repetition)
Der har været er modul om hver af de områder der er læst med AG, for at skabe en fælles forståelse af de faglige pointer der er/har været i forløbene
Der har også være mindre repetition af de 4 forløb der er læst i 3g med HAKS.
I det hele er det forsøgt at skabe sammenhæng mellem forløbene (de historiske perioder) og synliggøre den kronologiske læsning der - i grove træk - har været.
En enkelt prøveeksamen er blevet holdet (om Berlinmuren)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52566227358",
"T": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52566227358",
"H": "/lectio/137/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52566227358"
}