UNORD Hillerød Handelsgymnasium og Handelsskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UNORD Hillerød Handelsgymnasium og Handelsskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet tm22hh1e DA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
UNORD
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Iben Jørgensen Asplund, Sara Borgbjerg Jensen
Hold
tm22hh1e DA (
tmhh1e DA
,
tmhh2e DA
,
tmhh3e DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Retorik og argumentation
Titel 2
Forløb#2 Litteraturhistorie del 1
Titel 3
Forløb#3 Novelleanalyse
Titel 4
Forløb#4 Humor & Satire & Oplysning
Titel 5
Forløb#5 Romantikken
Titel 6
Forløb#6 Det moderne Gennembrud
Titel 7
Forløb#7Folkemord og film
Titel 8
Forløb#8 Symbolisme og Folkelige gennembrud
Titel 9
Forløb#9 Nyhedsformidling
Titel 10
Forløb#10Tendenser i tiden - den nye underklasse
Titel 11
Forløb#11 Kanonforfattere i det 20. århundrede
Titel 12
Værker læst i E-klassen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Retorik og argumentation
Indhold
Kernestof:
Øvelser til påstand, belæg og hjemmel.pptx
Læs om argumenttyper: Argumenttyper fra Håndbog i dansk.docx
DRTV - Debatten: Forbandede ungdom
Download - Som man siger - fra talerstolen #25 | Podbean
I skal læse talen og finde appelformer og påstande og belæg. Tale i Oslo domkirke - Stoltenberg OCR.pdf
I denne time skal I læse de første tre kapitler. I skal gå ind og finde bogen på CFU, hvor den er lånt til jer. alternativt spørg pænt Anneline på kontoret, om I kan få en fysisk udgave, kun til dem, der ikke kan logge ind på cfu.
Mathias Tesfaye om EPX.docx
Mette Frederiksens nytårstale 1. januar 2023
Slotsholmen | Mettes skjulte budskab i vindueskarmen | DR LYD
1e 2022 Opgaver til del 1,2,3 Hvis der skulle komme et menneske forbi af Thomas Korsgaard 2017.docx
Alle skal som minimum have læst til s. 210 i Hvis der skulle komme et menneske forbi. I får denne lektion til at arbejde i grupper med jeres aflevering.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 Litteraturhistorie del 1
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål til Middel på langs og tværs uden Norrøne digtning.docx
I skal læse om Middelalderen, middelalderens samfund og middelalderens litteratur. se på Systime og bogen Litteraturhistorie på langs og på tværs. følg link.
1. 1000-1536: Middelalderen
Spørgsmål til tidslinje og tekst om forskellen på DK og Euro.docx
Læs artiklen:
Ebbe Skammelsøn.docx
Introduktion+til+Psykoanalysen.pdf
Harpens Kraft.docx
tekst til germand gladensvend analyse.pdf
Germand Gladensvend tekst og noter 2022.doc
Spørgsmål til Renæssancen langs og tværs.docx
græsk kultur.pdf
Læs s. 1-7 (44-50) Renæssancen fra litt på langs og tværs.pdf
renæssancens portræt
Kunst i renæssancen (1).pdf
St. Jerome in his study Antonello da Messina.docx
Raphael analyse.pptx
Oplysningstiden fra Johnny Thiedecke.pdf
Spørgsmål til tekst om oplysningstiden af Johnny Tiedecke.docx
Spørgsmål til teksten: Litteraturhistorien på langs og på tværs
https://mitcfu.dk/Booking/BookingPeriode.aspx
I skal arbejde selv hjemme med følgende opgaver:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Hvis der skulle komme et menneske forbi
01-02-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 Novelleanalyse
Indhold
Kernestof:
Sig nærmer tiden Blicher (1).docx
Ond i sulet - Naja Marie Aidt.docx
Genlæs novellen "Ond i sulet". 1. Beskriv hvad der gør teksten til en novelle - hvilke genretræk kan I finde? 2. Find temaer i teksten. Skriv jeres besvarelser i elevfeedbacken til dette modul.
Lønningsdag - M.A. Nexø.pdf
Arbejdsopgaver M A Nexø Lønningsdag.docx
Novelleforløb Nexø og miljøkarakteristik.pptx
Lektie:
om fortælleteknik.pdf
Læs kapitel 3.3 Fortæller, skriv noter og formuler 5 spg. til teksten, som du kan svarer på med den viden teksten har givet dig.
Naadsensbrød. 1887 -Henrik Pontoppidan.docx
Lektie: Læs Frøkenen af Herman Bang. Notér/overstreg karakteristika for frøkenen og anvend fagtermer (flad/rund, statisk...), så I er klar til at skrive en karakteristik på klassen.
Frøkenen af Herman Bang.docx
Arb.selv opgave:
Arb. selv opgave:
Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
Hej 1E
Den sidste gæst.pdf
Case 8.1: Dan Cake
Program for dagens dansklektioner:
RESUMÉ
Resumé af Den grimme ælling
Læs om Tid og miljø + Personkarakteristik + Forholdet mellem personer (link)
Håndbog til dansk - Tid og miljø mm.
Håndbog til dansk - 3.1 Hvad handler teksten om?
Stil opbygning (1).docx
Vi arbejder videre med "Myggestik".
Vi arbejder videre med Myggestik-dokument.
Stil opbygning (2).docx
Håndbog til dansk - 3. Litteratur
Vi afrunder vores arbejde med Myggestik.
Stil opbygning (5).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4 Humor & Satire & Oplysning
Indhold
Kernestof:
Rather Homemade Productions: "Oplysningstiden - Hvad fanden skete der lige der"
2e Spørgsmål til Oplysningstiden Hvad fanden skete der lige der.docx
Læs artikel som intro til: Immanuel Kant (1724-1804) fra kristendom.dk.docx
Kant Brorson Holberg (1).pdf
Ubegribeligt | DR LYD
Arbejdsspørgsmål til En kongelig affære.docx
Oplysningstiden perspektivering til i dag fra litt. på langs og tværs.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5 Romantikken
Indhold
Kernestof:
Guldhornene.docx
Romantikken fra litt. på tværs og langs.docx
intro til romantikken youtube links.docx
Nyplatonisme - dansk litteratur
Grundtvig Håndbog til dansk litt. hist. .docx
De ti bedste Grundtvig salmer.docx
Ordet
Blicher vs. Oehlenschlager.docx
Fortællertyper.pptx
Sildig Opvaagen tekst.docx
Søren Kierkegaard og fire mennesketyper.docx
Glasskabet af Ingemann.docx
Paa Sneen Aarestrup.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Romantikken
08-10-2023
Analyse af Glasskabet
10-12-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#6 Det moderne Gennembrud
Indhold
Kernestof:
Læs om: Freud og Jung fra Religion og psykologi, Systime.docx
I skal i timen eller i ferien læse 1. akt af Et Dukkehjem. s. 1-39
Læs dramaet færdigt: DRVIT_Du_Duht Et dukkehjem.pdf
Ved Alteret af Herman Bang.docx
Jens Vejmand.docx
Snart dages det brødre.docx
Sædelighedsfejden litt. Veje version 2.pdf
Georg Brandes | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie
Sædelighedsfejden | Håndbog til dansk – Litteraturhistorie
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Et dukkehjem
31-01-2024
Terminsprøve
08-02-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#7Folkemord og film
Indhold
Kernestof:
Filmanalyse, filmgenrer og filmiske virkemidler fra Håndbog til dansk (blå bog).docx
Dem der ikke var til undervisning tirsdag skal læse s. 120 midt til 124 midt i svær tekst: Holocaust unikke og dog normale karakter af Zygmunt Bauman.pdf
Læs de første 20 sider af en af vores kollegaers bedsteforældres dagbog: Flugten til Sverige 1943.pdf
Etik og æstetik i traumatisk litteratur.pdf
Vidnesbyrd, Helvede på jord.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#8 Symbolisme og Folkelige gennembrud
Indhold
Kernestof:
Tråden ovenfra.docx
Spørgsmål til symbolisme fra hb dansk litt. hist. .docx
Afsnit
LÆS:
Læs og besvar spørgsmål: Symbolisme fra Håndbog til dansk litteraturhistorie.docx
Der var et rædselsfuldt land af Jes Stein Pedersen.pdf
Jens Vejmand (1).docx
Folkelig realisme fra litt på langs og tværs.docx
Når jeg ser et rødt flag smælde.docx
Jeppe Aakjær Tyendesangen.docx
Det Folkelige Gennembrud.docx
Gruppearb til folkelige gennembrud 3e.docx
Sekundære tekster til hjælp til analysen:
Saje.mp4
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#9 Nyhedsformidling
Indhold
Kernestof:
Spørgsmål til nyhedsjournalistik .docx
fra Danmarkshistorien om aviser.docx
Læs intro til avisjournalistik. Det skal anvendes i forbindelse med SO5
Læs om de to første genrer, nyhedsjournalistik og meningsjournalistik.
Den opfordrende genre, hvad er det.docx
Gæt en genre Danske unge har rekord i druk - Kopi.docx
Gæt en genre Politiken - Kopi.docx
Gæt en genre Tekst OM ISH.docx
3e Spørgsmål til Avisjournalistik fra håndbog til dansk.docx
For 50 år siden advarede han medierne mod konflikter og sensationer.docx
For 50 år siden advarede han medierne mod konflikter og sensationer. Så blev hans advarsel til en opskrift
Galtung mangler 3e.docx
Intro til semiotik og virksomhedskommunikation.pptx
Louis Nielsen .docx
Læs s. 17-22 Under lup i offentligheden Mie Femø Nielsen.pdf
Gæt en genre OM ISH - Kopi.docx
I skal i 3. lektion læse begge tekster. Husk at overstreg og noter samtidig med, at I læser.
Spg. 6 Nyhedsformidling Sidney Lee.pdf
Fortællende journalistik og journalistisk sprog fra Håndbog til dansk.docx
Fairness doctrine USA.docx
blooket login - Søg
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Nyhedsformidling
22-09-2024
SO5 Dansk og VØ
25-10-2024
Analyse af informationsartikel
05-11-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#10Tendenser i tiden - den nye underklasse
Indhold
Kernestof:
Supertanker | Har vi fået nok af eliten? | DR LYD
Opg. Glenn Bech kap. 2 Klassesamfundet.docx
Ditlev og dæmonerne | Den kreative klasse | DR LYD
OG ANDRE PRIVILEGIER Glenn Bech afsnit af Jeg anerkender ikke længere.pdf
DU, Glenn Bech Afsnit af Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet.pdf
Tekstgrundlag til opgavebesvarelserne | Guide til skriftlig dansk hhx/eux
Alle har læst vedhæftede kapitel af Glenn Bech:
PRIEST og MADONNA Glenn Bech .docx
Glenn Bech Kap. SELVLIV og JULIUS.docx
PROVINSBØSSER ER GUD Glenn Bech.docx
I skal læse dokumentet: Diskursanalyse håndbog til dansk.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb#11 Kanonforfattere i det 20. århundrede
Indhold
Kernestof:
2025 Poul Henningsen forfatterportræt .docx
Man binder os på mund og hånd original version.docx
På Memphis Station.docx
RINGEN af Karen Blixen, indgår i Skæbneanekdoter fra 1958.docx
Mest til Nicklas og Simon: Om Martin A. Hansen.docx
ca. 40 min. ALLE læser: Paradisæblerne.pdf
Klaus Rifbjerg Menneskeforfatter.docx
Terminologi af Rifbjerg.docx
Analyse og fortolkning: Al deres snak om skønhed | Litteraturportalen
1.1 Genrer i dansk | Guide til skriftlig dansk hhx/eux
ALLE læser novellen: Hullet af Seeberg.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Værker læst i E-klassen
1. Hvis der skulle komme et menneske forbi af Thomas Korsgaard
2. En kongelig affære en film af Nicolaj Arcel (2012)
3. Et dukkehjem af Henrik Ibsen
4. Pelle Erobreren af Martin Andersen Nexø, filmatiseret af Bille August
5. The zone of interest, film af Jonathan Glazer (2023)
6. Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet af Glenn Bech
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53498254501", "T": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53498254501", "H": "/lectio/240/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53498254501" }