Holdet 2024Vh ps/3 (II) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Britt Møldrup
Hold 2024Vh ps/3 (II) (3g ps/3 (II))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kriminalitet
Titel 2 Menneskelig adfærd: manipulation, frygt og fobier
Titel 3 Unges udfordringer
Titel 4 Præstationer, motivation og stress

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kriminalitet

I forløbet er der søgt svar på, hvorfor man bliver kriminel herunder hvorfor man opfører sig ondskabsfuldt/voldeligt overfor andre og slår ihjel. Forløbet beskæftiger sig med forskellige dele af retspsykologien herunder straf og resocialisering.
Der er i forløbet arbejdet med forskellige typer af grupper, gruppepåvirkning, konformitet og social kontrol, intergruppekonflikter (RKT & SIT) samt gruppetænkning og gruppepolarisering. Stereotyper, fordomme og strukturel racisme er blevet inddraget som forklaringsramme sammen med kontaktteorien som et muligt redskab til at øge tolerancen.
Banduras teori om moralsk frakobling og social indlæringsterori er blevet diskuteret og anvendt, sammen med fravær af empati og kort om personlighedsforstyrrelser.
Desuden er der arbejdet med dele af udviklingspsykologien herunder Stern og Bowlbys teorier samt tilknytning og omsorgssvigt i en diskussion af forholdet mellem arv og miljø.
Sidst er der arbejdet med kognitive skemaer, opmærksomhed, perception og hukommelse herunder falske erindringer i forbindelse med vidnepsykologi.
Holdet har desuden deltaget i en fællestime med oplæg fra en socialrådgiver fra Aarhus Arrest.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Menneskelig adfærd: manipulation, frygt og fobier

Forløb omhandlende forskellige perspektiver og teorier, der kan forklare, hvad der styrer menneskelig adfærd, herunder holdninger, evolutionspsykologi og kognitive biases, behaviorismen og social indlæringsteori. Forløbet bygger videre på og inddrager begreber fra forløbet om kriminalitet (gruppepåvirkning, social kontrol og konformitet, gruppepolarisering, SIT/Tajfel&Turner, moralsk frakobling mm.).
Desuden er der blevet arbejdet med begrebet manipulation, nudging og teorien om dobbeltprocesteori og adfærdsøkonomi, samt teorien om identitetsfusion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Unges udfordringer

Unges udfordringer: identitet, kønsidentitet, forelskelse og kærlighed, ensomhed, afhængighed, meningen med livet …
I forløbet har vi arbejdet med teorier om identitet, kønsidentitet og kønsroller samt teorier om personlighedstyper. Vi har arbejdet med ungdomshjerner og risikovillighed, ensomhed og afhængighed samt Viktor Frankl's teori om det værdifulde. Derudover er der arbejdet med forskellige teorier omkring forelskelse og kærlighed. Sidst har vi arbejdet med usunde relationer herunder vold i parforhold.
Der er i forløbet desuden inddraget teorier fra tidligere forløb om gruppetyper, konformitet og gruppepolarisering samt teori om empati.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Præstationer, motivation og stress

I forløbet er søgt svar på motivationen for at dyrke bla. idræt og hvad der skaber motivation, præstationsoptimering og mentaltræning herunder håndtering af transitioner, stress og regulering af arousal gennem blandt andet selvtillidsteknikker. I forløbet er der arbejdet med viljestyrke, grit og mindset samt effekten af dette på indlæring.
I forløbet har vi desuden inddraget teori fra tidligere forløb herunder Frankl's teori om det værdifulde og teorier om identitet og personlighedstyper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer