Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Filosofi C
|
Lærer(e)
|
Andreas Colding Hauervig
|
Hold
|
2024/2g fi2 (2g fi2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
Hvad er filosofi?
Hvordan arbejdes der med filosofi i gymnasiet?
Hvilke krav?
Filosofiens opdeling
Praktisk filosofi: Etik og politik
Teoretisk filosofi: Ontologi/metafysik og epistemologi
Ontologiske positioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
At være menneske
Ontologi - Hvad vil det sige at noget er?
At være og det værende (Den ontologiske differens)
Menneskets status i verden
Erkendelsesteori 1 (Hvad vil det sige at vide?)
Eksistentialisme - det frie valg
Fænomenologi
Bevidsthed
Transhumanisme
Kunstig intelligens
Det fysiske menneske
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte - Mundtlig formidling
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
At vide
Epistemologi
Sikker viden (sand, begrundet overbevisning)
Vidensformer
Argumentationsteori
Syllogismer
Modus ponens og modus tollens
Intuition
Indlevelse
Fornuft
Kultur
Diskurs og diskursanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
At leve i fællesskab
Etik og politisk filosofi
Dydsetik - Platon, Aristoteles og Hursthouse
Pligtetik/deontologi - det katagoriske imperativ - Kant
Nytteetik/utilitarisme - handlings- og regelutilitarisme - Bentham og Mill
Styreformer
Demokrati
Oligarki
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Epistemologi - SRP/SRO
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksistntialisme
Eksistentialisme
Udgangspunkt i elevønske om at læse Albert Camus
Camus begreber
Absurditet
Angst
Supplerende eksistentialistiske positioner
Jean-Paul Sartre
Essens og eksistens
Maurice Merleau-Ponty
Sprog og tanke
Søren Kierkegaard
Stadielæren
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Stoisk filosofi
Elevønske
Grundelementer i den stoiske tænkning
Logik, natur og etik
Begrebsanalyse
De filosofiske underdiscipliners sammenhæng
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Opsamling og eksamenstræning
Lidt om natur, teknologi og menneske
Begrebet økologi
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612522735",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612522735",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64612522735"
}