Holdet 2022 HI/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Kim Sønderskov Kristensen
Hold 2022 HI/b (1b HI, 2b HI, 3b HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til Historie
Titel 2 Rom og Revolution
Titel 3 Klassesamfundet - Land/By - Danmark 1865-1915
Titel 4 Den amerikanske revolution
Titel 5 USA fra stat til Nation
Titel 6 Mellemkrigstiden
Titel 7 Den kolde krig
Titel 8 Indien
Titel 9 velfærdsstaten
Titel 10 Mellemkrigstid (fortsat)
Titel 11 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til Historie

(Ikke eksamensforløb)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Rom og Revolution

Forløbet fokusere på republikkens krise og overgangen til kejserrige.

Faglige mål:
- Redegøre for grundlæggende træk i periodens romerske historie samt relatere og perspektivere den i forhold til vores egen tids problemstillinger.
- Analysere og fortolke romerske tekster og andet materiale som kilder til deres samtids verden.
- Diskutere eftervirkningerne  af udviklingen imod imperiedannelsen, og relatere til nutidige eksempler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Klassesamfundet - Land/By - Danmark 1865-1915



Forløbet er i samarbejde med Dansk ledende op til DHO.

I forløbet har vi arbejdet med at se på de sociale forhold i Danmark i perioden 1870-1890.
Herunder er bondestanden og arbejderklassens forhold belyst igennem kildearbejde.
Økonomien på land og i by undergår store forandringer. Landbruget omorganiseres med andelsbevægelse og øget eksport. Industrialiseringen og urbaniseringen skaber bevægelse i arbejderklassen, hvor skellet mellem faglærte og ufaglærte arbejdere bliver tydeligt. Ligesom skellet mellem mænd og kvinder, voksne og børn.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Den amerikanske revolution

Den amerikanske revolution

Forløb om USA's historie med fokus på skabelsen af statsforbundet, unionen og den amerikanske identitet i forbindelse med Uafhængigheden fra Storbritannien.

Boston tea party som eksempel på historiebrug.
Uafhængighedserklæringen
Den amerikanske forfatnin
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 USA fra stat til Nation

Forløb om skabelsen af den amerikanske nation i forbindelse med borgerkrigen samt perspektiver fra slaveriet i 17/1800-tallet til raceproblematikken i 1900-tallet og Obamas valg til præsident

Den amerikanske borgerkrig og skabelsen af en nation, herunder slavespørgsmålets indflydelse med tråde helt op til vor tid med Obama.

Vi har set filmen "Glory"

Kernestof ift. Læreplan

- National identitet
- Industrialisering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Mellemkrigstiden

At eleverne får et indgående kendskab til de politiske, økonomiske og sociale forhold i Europa i perioden 1918-1939 herunder kendskab til børskrakket i 1929 og den økonomiske krise i 1930´erne.
At eleverne kan anvende deres viden om de økonomiske og sociale forhold i Europa i perioden til at forklare opblomstringen af totalitære regimer i Europa – herunder særligt Tyskland. Endvidere skal eleverne kunne reflektere over baggrunden for fascinationen af de totalitære bevægelser.
Der skal opnås kendskab til ideologiernes kamp i Europa i denne periode – med fokus på Tyskland og kampen mellem kommunister og nationalsocialister, såvel som der skal etableres en forståelse for demokratiernes status i 1930´erne med særlig henblik på Tyskland og med et udkig til Danmarks løsninger i perioden.


Faglige mål:
– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– dokumentere viden om forskellige samfundsformer
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem

Kernestof:
National identitet
Ideologiernes kamp
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Den kolde krig

Forløbet arbejdes der med den kolde krig med særligt fokus på forholdet mellem USA og Sovjetunionen. Der arbejdes således med årsagerne til den kolde krigs begyndelse, ideologiernes modsætninger samt hvordan den kolde krig udspillede sig som regionale krige. Der fokuseres ligeledes på oprettelsen af forsvarsalliancer med et udkig til danske forhold i forhold til medlemskabet af Nato.. Der ses endvidere på terrorbalancen samt årsagerne til afslutningen på den kolde krig.


Kernestof:
-ideologiernes kamp
-Murens fald
-Afkolonialisering
- Danmarks placering i det internationale samfund


Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– dokumentere viden om forskellige samfundsformer
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
- bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Indien

Indiens kamp for selvstændighed og INCs og Gandhis rolle heri behandles mere indgående (bla med fokus på Mahatma-myten) og leder frem mod selvstændigheden i august 1947 og dannelsen af Indien og Pakistan. Endelig behandles historiografien om Indien og nutidens Indiens situation i forhold til Historien.

Faglige mål:
- Kendskab til verden udenfor Europa og USA
- Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på
        brug af historie
- Opstille relevante problemstillinger
- Kendskab til forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Kendskab til kulturer og kulturmøder i verdens historie
- Kendskab til politiske og sociale revolutioner
- Berøre demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 velfærdsstaten

Velfærdsstaten fra 1930 og frem

Velfærdsstatens guldalder i 1960'erne og krisen i 1970'erne.

Den borgerligt-liberale, den socialdemokratiske og  den nationalkonservative grundfortælling om velfærdsstaten er også blevet berørt.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Mellemkrigstid (fortsat)

Forsættelse af Mellemkrigsforløb, hvor vi kiggede på Holocaust som forlængelse på begivenhederne i mellemkrigstiden. Derudover kiggede vi på andre folkedrab.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Repetition

Repetition af forløbene.
Eleverne har arbejdet i grupper der fordelte forløbene imellem sig.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer