Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Kim Sønderskov Kristensen
|
Hold
|
2022 HI/b (1b HI, 2b HI, 3b HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til Historie
(Ikke eksamensforløb)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rom og Revolution
Forløbet fokusere på republikkens krise og overgangen til kejserrige.
Faglige mål:
- Redegøre for grundlæggende træk i periodens romerske historie samt relatere og perspektivere den i forhold til vores egen tids problemstillinger.
- Analysere og fortolke romerske tekster og andet materiale som kilder til deres samtids verden.
- Diskutere eftervirkningerne af udviklingen imod imperiedannelsen, og relatere til nutidige eksempler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Klassesamfundet - Land/By - Danmark 1865-1915
Forløbet er i samarbejde med Dansk ledende op til DHO.
I forløbet har vi arbejdet med at se på de sociale forhold i Danmark i perioden 1870-1890.
Herunder er bondestanden og arbejderklassens forhold belyst igennem kildearbejde.
Økonomien på land og i by undergår store forandringer. Landbruget omorganiseres med andelsbevægelse og øget eksport. Industrialiseringen og urbaniseringen skaber bevægelse i arbejderklassen, hvor skellet mellem faglærte og ufaglærte arbejdere bliver tydeligt. Ligesom skellet mellem mænd og kvinder, voksne og børn.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Den amerikanske revolution
Den amerikanske revolution
Forløb om USA's historie med fokus på skabelsen af statsforbundet, unionen og den amerikanske identitet i forbindelse med Uafhængigheden fra Storbritannien.
Boston tea party som eksempel på historiebrug.
Uafhængighedserklæringen
Den amerikanske forfatnin
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
USA fra stat til Nation
Forløb om skabelsen af den amerikanske nation i forbindelse med borgerkrigen samt perspektiver fra slaveriet i 17/1800-tallet til raceproblematikken i 1900-tallet og Obamas valg til præsident
Den amerikanske borgerkrig og skabelsen af en nation, herunder slavespørgsmålets indflydelse med tråde helt op til vor tid med Obama.
Vi har set filmen "Glory"
Kernestof ift. Læreplan
- National identitet
- Industrialisering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mellemkrigstiden
At eleverne får et indgående kendskab til de politiske, økonomiske og sociale forhold i Europa i perioden 1918-1939 herunder kendskab til børskrakket i 1929 og den økonomiske krise i 1930´erne.
At eleverne kan anvende deres viden om de økonomiske og sociale forhold i Europa i perioden til at forklare opblomstringen af totalitære regimer i Europa – herunder særligt Tyskland. Endvidere skal eleverne kunne reflektere over baggrunden for fascinationen af de totalitære bevægelser.
Der skal opnås kendskab til ideologiernes kamp i Europa i denne periode – med fokus på Tyskland og kampen mellem kommunister og nationalsocialister, såvel som der skal etableres en forståelse for demokratiernes status i 1930´erne med særlig henblik på Tyskland og med et udkig til Danmarks løsninger i perioden.
Faglige mål:
– redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– dokumentere viden om forskellige samfundsformer
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem
Kernestof:
National identitet
Ideologiernes kamp
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Den kolde krig
Forløbet arbejdes der med den kolde krig med særligt fokus på forholdet mellem USA og Sovjetunionen. Der arbejdes således med årsagerne til den kolde krigs begyndelse, ideologiernes modsætninger samt hvordan den kolde krig udspillede sig som regionale krige. Der fokuseres ligeledes på oprettelsen af forsvarsalliancer med et udkig til danske forhold i forhold til medlemskabet af Nato.. Der ses endvidere på terrorbalancen samt årsagerne til afslutningen på den kolde krig.
Kernestof:
-ideologiernes kamp
-Murens fald
-Afkolonialisering
- Danmarks placering i det internationale samfund
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– dokumentere viden om forskellige samfundsformer
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
- bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Indien
Indiens kamp for selvstændighed og INCs og Gandhis rolle heri behandles mere indgående (bla med fokus på Mahatma-myten) og leder frem mod selvstændigheden i august 1947 og dannelsen af Indien og Pakistan. Endelig behandles historiografien om Indien og nutidens Indiens situation i forhold til Historien.
Faglige mål:
- Kendskab til verden udenfor Europa og USA
- Analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- Anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på
brug af historie
- Opstille relevante problemstillinger
- Kendskab til forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Kendskab til kulturer og kulturmøder i verdens historie
- Kendskab til politiske og sociale revolutioner
- Berøre demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
velfærdsstaten
Velfærdsstaten fra 1930 og frem
Velfærdsstatens guldalder i 1960'erne og krisen i 1970'erne.
Den borgerligt-liberale, den socialdemokratiske og den nationalkonservative grundfortælling om velfærdsstaten er også blevet berørt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Mellemkrigstid (fortsat)
Forsættelse af Mellemkrigsforløb, hvor vi kiggede på Holocaust som forlængelse på begivenhederne i mellemkrigstiden. Derudover kiggede vi på andre folkedrab.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Repetition
Repetition af forløbene.
Eleverne har arbejdet i grupper der fordelte forløbene imellem sig.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52531944350",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52531944350",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52531944350"
}