Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Jacob Teglgaard Jakobsen
|
Hold
|
2023 En/x (1x En, 2x En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduction to Reading Texts: Fiction
Introduktion til engelskanalyse, hvori der fokuseres på at give alle elever grundlæggende færdigheder indenfor analyse, fortolkning, opgaveskrivning, samtale, grammatik samt naturligvis det engelske sprog. Dette sker med fokus på fiktions-genrerne - hér noveller, digte og sangtekster, og eleverne lærer relevant fagterminologi og analysemetode.
Undervisningen tager form af lærerstyrede og elevstyrede former, diskussion, gruppearbejde, projektarbejde og fremlæggelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
All My Friends Are Superheroes (novel) - EKSAMEN
Forløbet består af en læsning, analyse og fortolkning af Andrew Kaufmans roman ”All My Friends Are Superheroes” fra 2003.
Romanen analyseres og fortolkes fuldt ud, men fokuserer på romanens usædvanlige fortællestil, der inkluderer korte sætninger, alvidende fortæller og symbolisme – men specielt også en struktur domineret af ”Chinese Boxes” samt at forfatteren lader alt, hvad der ville være at betragte som abstrakte elementer i andre fortællinger, blive til virkelige ting.
Undervisningen tager form af lærerstyrede og elevstyrede former, diskussion, gruppearbejde og fremlæggelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Introduction to Reading Texts: Non-Fiction
Dette forløb sigter mod at give eleverne grundige færdigheder i analyse af non-ficton tekster - specielt artikler, taler og "talks" á la dem man finder hos organisationen TED. Et videre fokus er at gøre eleverne bevidste om hvordan dette adskiller sig fra den fiktionsanalyse, de hidtil har arbejdet med.
Undervisningen tager form af lærerstyrede og elevstyrede former, diskussion, gruppearbejde, projektarbejde og fremlæggelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
South Africa - EKSAMEN
Forløbet sigter mod at give eleverne indsigt i, hvad det vil sige at leve i Sydafrika.
Forløbet kredser om den stærke kontrast imellem det ideal, som man siden 1994 har forsøgt at bygge et nyt Sydafrika op omkring, og så den virkelighed, man mødes i hverdagen. Denne virkelighed forankres i en række historiske tekster, der giver eleven indblik i Apartheit og ANCs kamp – specielt set gennem taler af Nelson Mandela, men også gennem digt og fiktion.
Undervisningen tager form af lærerstyrede og elevstyrede former, diskussion, gruppearbejde og fremlæggelse.
Hjælpemidler til skriftlig eksamen og terminsprøve.
Tilladte online ordbøger:
www.ordbogen.com
www.dictionary.cambridge.com
www.thesaurus.com
www.merriam-webster.com
www.dictionary.com
Kildehenvisning til Stifinderen:
Wacher & Kjærgaard: Stifinderen, 3. udgave (Forlaget Andrico)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Guns, Control & School Shootings - EKSAMEN
Forløbet forankres historisk i grundlæggende amerikanske værdier som udtrykt i Declaration of Independence og Bill of Rights, hvorfra der fokuseres på The 2nd Amendment.
De to sider af våben-debatten trækkes op og sættes i et kulturelt og samfundsmæssigt perspektiv gennem arbejde med non-fiktionstekster og dokumentarfilm, hvorefter fokus indsnævres til Columbine-skyderiet og dens indvirkning på det amerikanske samfund. Endelig gives der et fiktions-perspektiv på problemstillingen igennem uddrag af en kortere roman.
Undervisningen tager form af lærerstyrede og elevstyrede former, diskussion og gruppearbejde.
Følgende ordbøger og hjælpemidler er brugt i undervisningen igennem hele året og må bruges til eksamen:
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.ordbogen.com/
https://www.merriam-webster.com/
https://www.thesaurus.com/
https://www.urbandictionary.com/
https://ordnet.dk/
Wacher & Kjærgaard: Stifinderen, 3. udgave. (Forlaget Andrico)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Ethnic Minorities in the UK - EKSAMEN
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Humour (UK)
Forløbet sigter mod at give eleven et indblik i den britiske mentalitet og identitet set gennem den britiske humor, der er en stor del af briternes selvforståelse.
Dette gøres gennem generel humoranalyse anvendt på eksempler spændende over de sidste 50 års britisk humor. Gennem sagprosatekster og fiktionstekster sammenlignes der med den amerikanske humor, og på samme måde gives et kort historisk overblik over britisk humor.
Undervisningen tager form af lærerstyrede og elevstyrede former, diskussion, gruppearbejde, projektarbejde og fremlæggelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60367553733",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60367553733",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60367553733"
}