Holdet H23svf Ty3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Skive College
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e)
Hold H23svf Ty3 (H23svf Ty3, H23svf Ty3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitales Leben
Titel 2 Märchen
Titel 3 Das Wunder von Bern
Titel 4 Migration und Integration
Titel 5 Deutschland in den 50igern
Titel 6 Wirtschaft und Nachhaltigkeit

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitales Leben

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Märchen

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Migration und Integration

EKSAMEN
Tekster:
• Erdahl Sezer: "Es wird immer etwas Fremdes bleiben"
• Kirsten Blume: "Deutschland als Einwanderungsland"
• "Assimilation, Integration, Segregation" fra http://soziologieheute.wordpress.com/tag/assimilation
• Selim Ozdogan: "Eins dieser Bilder"
• Nevfel Cumart "Über die Heimat I" + "Über die Heimat II"
• Aysegül Acevit "Der Bahnhof"
• Aysegül Acevit "Offenbarungen im Supermarkt"
• Film: "Almanya - Willkommen in Deutschland" se https://mitcfu.dk/film/?faust=CFUFILM1101982

I emnet "Migration und Integration" har vi arbejdet en del med begreberne Assimilation, Integration, Segregation med fokus på at eleverne kan bruge begreberne fx til at beskrive situationen i "Offenbarungen im Supermarkt" som "Segregation". Ellers har vi læst en tekst om indvandringens historie i Tyskland "Deutschland als Einwanderungsland" og set filmen "Almanya - Willkommen in Deutschland" med fokus på den særligt tyrkiske drejning, indvandringen fik i Tyskland.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tysktest 1 08-10-2024
Migration Integration Videopräsentation 10-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Deutschland in den 50igern

EKSAMEN
Tekster:
• "Neubeginn - Wiederaufbau" s. 6-11
• "Konjunktur Cha-Cha-Cha" s. 34-35
i "Wunderzeit", Kaleidoscope, 2001
• "Das Wunder von Bern", filmmanuskript, Rolf D. Erbst og Erik Wikkelsø Pedersen Tyskforlaget aps., 2004:
Scene 10-18, 24-26, 28-29, 31, 36 og 39, 40-43, 47-48, 54-56, 62-69, 72-75 og 140-142.
• Film „Das Wunder von Bern“. Se mitcfu - Das Wunder von Bern

I "Deutschland in den 50igern" har vi haft fokus på den historiske ramme omkring "Wirtschaftswunder" og den nationale genrejsning efter 2. verdenskrig. Vi har læst om "Marshallhilfe", "Währungsreform" og "Wohnungsnot" og Volkswagen "Käfer" (asfaltboblen / billen) i "Neubeginn - Wiederaufbau". Derudover har vi hørt og læst "Konjunktur Cha-Cha-Cha", som giver et ironisk / kritisk blik på opsvingets materialistiske fokus på penge og succes.
Vi har tillige arbejdet med filmanuskriptet til "Das Wunder von Bern" med særligt fokus på den fattige familie Lubanski, forholdet mellem faren og familien og farens personlige udvikling hen imod et rundere menneske, der kan leve med sine krigstraumer.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Wirtschaft und Nachhaltigkeit

EKSAMEN
Tekster:
• Handelskorrespondenz Intro
• Anfragen
• Wie kaufe ich korrekt ein?
• Da vergeht einem der Appetit
• Meins ist auch deins
• Lecker, Müll
• "Mit Plastiktüten gegen Plastikmüll"
• Winterprognose IfW Kiel: Deutsche Wirtschaft dürfte 2025 nur stagnieren
• Hier sind alle Prognosen für Konjunktur in Deutschland 2025 und 2026 auf einen Blick
• Bleibt Deutschland der "kranke Mann Europas?"

I forløbet Wirtschaft und Nachhaltigkeit har jeg integreret forløbet om handelsbreve og SO4 med international økonomi og tysk om den tysk økonomis status lige nu med et forløb om bæredygtighed.
Vi har arbejdet med bæredygtighed i forhold til den hverdagsnære indkøbs- og forbrugssituation med særligt fokus på madforbruget.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer