Skive College
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Skive College
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet H23svf Ty3 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Skive College
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Hold
H23svf Ty3 (
H23svf Ty3
,
H23svf Ty3
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Digitales Leben
Titel 2
Märchen
Titel 3
Das Wunder von Bern
Titel 4
Migration und Integration
Titel 5
Deutschland in den 50igern
Titel 6
Wirtschaft und Nachhaltigkeit
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Digitales Leben
Indhold
Kernestof:
Til brug i timen: Dennis Metz: Gefällt mir
Tim Bendzko: Programmiert
Lukas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co.? Ein Vergleich
OK KID: Mehr Mehr
Supplerende stof:
Brug 15 min. på at øve ord til emnet Digitales Leben via Quizlet (se link).
Medbring grammatikbogen.
Medbring grammatikbog
Lav opgave 7 til sangen "Programmiert".
Sein, haben og werden_oversættelse.png
Sein, haben og werden_oversigt.pdf
Oversæt sætningerne 1-18. Brug skemaet s. 29 i grammatikbogen som hjælp.
Medbring grammatikbog og blyant. Vi mødes i auditoriet.
I skal i modulet arbejde selv med følgende opgaver:
3. Verber (udsagnsord) - Sproglinks.dk
Lav opgave 4 til teksten "Gefällt mir", hvis I ikke blev færdige i modulet sidste gang.
Lav "1.4.3.4 Opgave A" til regelmæssige udsagnsord.
Medbring grammatikoversigt!
Regelmæssige udsagnsord_forberedelse til test.docx
I kan forberede jer til testen ved at udfylde skemaet:
OK KID: Mehr Mehr
Husk grammatikbog og grammatikoversigt.
Intro: Ab ins Deutsche
Læs og oversæt teksten til "Mehr mehr", og lav opgave 4, 5 og 8.
Thea og Helena tager testen i regelmæssige udsagnsord i dag. Medbring grammatikbog og -oversigt.
Til brug i timen:
Få skrevet alle ordene fra opgave C ind i teksten og besvar spørgsmål 1-7 (opgave D). Det kan også være en god idé at prøve at oversætte teksten (selvfølgelig bare mundtligt).
Følgende elever skal til samtale i dag: Ali, Bjørn, Caroline, Casper, Emil, Helena, Ida, Isabella og Jannick.
Når I ikke er til samtale, skal I arbejde med kendeord via Minlæring.
Når man ikke er til samtale, arbejder man med kendeord via Minlæring og opgaver på papir, som I får udleveret.
Følgende elever skal til samtale i dag: Johanne, Lau, Line, Marcus, Mark, Mathilde, Mikkel og Manse.
Følgende elever skal til samtale i dag: Nikolai, Nikoline, Patrik, Sebastian, Sissel, Sofie, Thea og Tobias + Lau
Når man ikke er til samtale, arbejder man med kendeord via Minlæring og opgaver på papir, som I får udleveret. Det er lektie til efter ferien, så nogle af jer har travlt!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Märchen
Indhold
Kernestof:
I klassen efter testen: Læs om Märchenmerkmale (eventyrkendetegn), s. 6 i kompendiet (lektie til næste gang).
Das Märchen vom Schlaraffenland.pptx
Vom Ritter...
Supplerende stof:
Vi gennemgår opgaverne til kendeord i dag (opgave A, B, C og E).
Kendeord_opgaver.pdf
Grammatikoversigt_basis.xlsx
Märchen-kompendium 2024.pdf
Lav opgave A og B til kendeord
Rumpelstilzchen_stikord.docx
Lav opgave C til kendeord og kein.
Forbered at kunne genfortælle eventyret "Rumpelstizchen" for en klassekammerat ud fra stikord.
Medbring grammatikoversigt
Analysér og oversæt_kendeord.docx
Märchen - Quizlet
Vi mødes i auditoriet - medbring grammatikbog/oversigt + blyant.
Forbered en kort præsentation af eventyrgenren på tysk, så du kan fortælle en klassekammerat om den - se siderne 6-9 i kompendiet.
Lektien fra tirsdag er lektie til i dag i stedet for.
I Märchen-kompendiet bedes I lave opgave 5, 6 og 7 (s. 20-21) og opgaven Autorenpräsentation på s. 18.
Personlige stedord.pdf
Lav opgave B og F til personlige stedord.
Märchen
Lav krydsordet - husk at tage et screenshot, når den er lavet.
Medbring grammatikbog, grammatikoversigt, blyant og viskelæder. Vi mødes i klassen, inden vi går i auditoriet.
Manse og Sebastian tager resten af testen i dag.
Hav billedbeskrivelsen klar, som I begyndt på sidste gang.
Personlige stedord_repetition.docx
Das Märchen vom Schlaraffenland.pptx Afsnit
Forbered at kunne tale 3 min. om "Das Märchen vom Schlaraffenland" (se slide 6) ud fra stikord.
Ejestedord.pdf
Lav opgave C og D til ejestedord.
Læs s. 24 i kompendiet (Vom Ritter...) og besvar spørgsmål 1-8 dertil (s. 28).
Vom Ritter_ordstilling.docx
Læs side 2 af "Vom Ritter..." og besvar spørgsmål 9-13 (s. 28 i kompendiet).
Oversæt fra dansk til tysk_eventyrsætninger.docx
Læs s. 3 af "Vom Ritter..." og besvar spørgsmål 14-18 (s. 28 i kompendiet).
Læs de to sidste sider af "Vom Ritter..." og besvar spørgsmål 19-27 (s. 28 i kompendiet).
Ordstillingsopgaver_april.pdf
I skal kunne resumere eventyret "Vom Ritter..." ud fra stikord.
Hvis I ikke nåede det i undervisningen sidst, skal oversætte sætningerne 6-10 (opgave E).
Medbring grammatikbog/-oversigt.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Das Wunder von Bern
Indhold
Kernestof:
Das Wunder von Bern 2024 kompendium.pdf
Supplerende stof:
Bjørn, Casper, Emil og Marcus fremlægger deres Lieblingsmärchen for mig i dag.
Das Wunder von Bern 2024 kompendium.pdf
Læs og forstå tekststykket på s. 3, så I kan besvare spørgsmål dertil i modulet.
Lav en kort beskrivelse af Mathias og en selvvalgt person fra filmen. Lav helt simple sætninger på tysk - gerne bare stikord.
Følgende grupper skal til samtale i dag:
Grammatikoversigt_basis.xlsx
Das Wunder von Bern Test 2024.doc
Vi skal bl.a. samle op på grammatikken, som I har siddet med de seneste par moduler.
Deutsche Musik.docx
Det er MEGET vigtigt, at I medbringer jeres grammatikbog i dag!
Casper, Emil, Isabella, Johanne og Nikolai har mulighed for at tage testen i dag.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Migration und Integration
EKSAMEN
Tekster:
• Erdahl Sezer: "Es wird immer etwas Fremdes bleiben"
• Kirsten Blume: "Deutschland als Einwanderungsland"
• "Assimilation, Integration, Segregation" fra
http://soziologieheute.wordpress.com/tag/assimilation
• Selim Ozdogan: "Eins dieser Bilder"
• Nevfel Cumart "Über die Heimat I" + "Über die Heimat II"
• Aysegül Acevit "Der Bahnhof"
• Aysegül Acevit "Offenbarungen im Supermarkt"
• Film: "Almanya - Willkommen in Deutschland" se
https://mitcfu.dk/film/?faust=CFUFILM1101982
I emnet "Migration und Integration" har vi arbejdet en del med begreberne Assimilation, Integration, Segregation med fokus på at eleverne kan bruge begreberne fx til at beskrive situationen i "Offenbarungen im Supermarkt" som "Segregation". Ellers har vi læst en tekst om indvandringens historie i Tyskland "Deutschland als Einwanderungsland" og set filmen "Almanya - Willkommen in Deutschland" med fokus på den særligt tyrkiske drejning, indvandringen fik i Tyskland.
Indhold
Kernestof:
Etwas Fremdes bleibt I
Etwas Fremdes bleibt II
DE als Einwanderungsland I
DE als Einwanderungsland II
Assimilation... & Eins dieser Bilder
I skal se filmen "Almanya - Willkommen in Deutschland" via linket til MitCFU
Der Bahnhof
Türkei oder DE?
Artikler repetition I
Artikler repetition II
Abschied
Ankunft
Offenbarungen im Supermarkt I
Offenbarungen im Supermarkt II
Supplerende stof:
es-wird-immer-I_richtig-falsch.docx
es-wird-immer-II_richtig-falsch.docx
de-als-einwanderland_grp-arb.docx
eins-dieser-bilder_einstieg_bild-beschreib.docx
eins-dieser-bilder_personcharak_grparb.docx
videopraesent_migration-Integration.docx
der-bahnhof_heimat_individ_partarb.docx
I kan se filmen derhjemme via linket til CFU i 3 dage. Der er mødepligt til timen, som vi plejer
almanya_filmresue_frag_matchauf-2.docx
Almanya - Filmresümee
tuerkei-oder-de_0809-1315_opg.docx
artikel-bestemt-ubest_hinkeruder.docx
de-8-saetningsled.doc
abschied_2530-3040_grparb.docx
abschied_2530-3040_opg_lille.docx
Tysktest forberedelse
ankunft_almanya_opg.docx
ankunft_42-52_grparb.docx
offenbar-I_adj_perscharak_part-grparb.docx
offenbar-I_diskus_partarb.docx
Find det dokument, I arbejdede med sidst ("offenbar-I_adj_perscharak_part-grparb.docx"). Hvis I ikke kan finde det, kan I åbne dokumentet herunder
offenbar-II_diskus_partarb.docx
offenbar-II_perspektive_partarb.docx
migration-integration_kahoot_frag.docx
zusamfas_migra-integra_grp-arb.docx
Migration Integration - Zusammenfassung
rep-2g_bestemt-art-akk-dat_praep-akk-dat.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Tysktest 1
08-10-2024
Migration Integration Videopräsentation
10-10-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Deutschland in den 50igern
EKSAMEN
Tekster:
• "Neubeginn - Wiederaufbau" s. 6-11
• "Konjunktur Cha-Cha-Cha" s. 34-35
i "Wunderzeit", Kaleidoscope, 2001
• "Das Wunder von Bern", filmmanuskript, Rolf D. Erbst og Erik Wikkelsø Pedersen Tyskforlaget aps., 2004:
Scene 10-18, 24-26, 28-29, 31, 36 og 39, 40-43, 47-48, 54-56, 62-69, 72-75 og 140-142.
• Film „Das Wunder von Bern“. Se mitcfu - Das Wunder von Bern
I "Deutschland in den 50igern" har vi haft fokus på den historiske ramme omkring "Wirtschaftswunder" og den nationale genrejsning efter 2. verdenskrig. Vi har læst om "Marshallhilfe", "Währungsreform" og "Wohnungsnot" og Volkswagen "Käfer" (asfaltboblen / billen) i "Neubeginn - Wiederaufbau". Derudover har vi hørt og læst "Konjunktur Cha-Cha-Cha", som giver et ironisk / kritisk blik på opsvingets materialistiske fokus på penge og succes.
Vi har tillige arbejdet med filmanuskriptet til "Das Wunder von Bern" med særligt fokus på den fattige familie Lubanski, forholdet mellem faren og familien og farens personlige udvikling hen imod et rundere menneske, der kan leve med sine krigstraumer.
Indhold
Kernestof:
Neubeginn - Wiederaufbau I
Neubeginn - Wiederaufbau II
Das Wunder Szene 10-17
Szene 18 und 24-26
Das Wunder von Bern - mitCFU.dk
Szene 28-29,31,36 und 39
Szene 40-43
Szene 47-48 + 54-56
Szene 62-69
Szene 72-75
Szene 140-142
Konjunktur Cha-Cha-Cha
Supplerende stof:
neubeginn-wiederauf-I_grp-arb.docx
szene10-17_part-grp-arb.docx
alles-allem_praep_opg1-6_s-49-50.docx
Præpositioner
szene18_24-26grp-arb.docx
Student - Exam.net
praep-akk-dat_sprogboeger_lille.docx
Præpositioner m. akk el. dativ
mit-verben-spielen_grp-arb.docx
Sein, haben og werden repetition
Test forberedelse - 2 timer
o-tannenbaum_grp-arb_23Ty3.docx
der-6-dez-ist-der-nikolaustag.pdf
der-6-dez-ist-der-nikolaustag_fragen.docx
Weihnachten
Minlæring
faste-pladser_23Ty3.docx
szene28-29_36_39_grp-arb.docx
szene-40-43_grp-arb.docx
szene47-48_54-56_grp-arb.docx
szene47-48_54-56_grp-arb (1).docx
szene41_praep_partarb.docx
Szene 47-48 + 54-56
Szene62-69_grp-arb.docx
szene72-75_part-arb.docx
szene140-142_part-arb.docx
konjunktur-cha-cha-cha_grp-arb.docx
alles-allem_opg1_denn-weil.docx
Ordstilling I
Forberedelse test:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Wirtschaft und Nachhaltigkeit
EKSAMEN
Tekster:
• Handelskorrespondenz Intro
• Anfragen
• Wie kaufe ich korrekt ein?
• Da vergeht einem der Appetit
• Meins ist auch deins
• Lecker, Müll
• "Mit Plastiktüten gegen Plastikmüll"
• Winterprognose IfW Kiel: Deutsche Wirtschaft dürfte 2025 nur stagnieren
• Hier sind alle Prognosen für Konjunktur in Deutschland 2025 und 2026 auf einen Blick
• Bleibt Deutschland der "kranke Mann Europas?"
I forløbet Wirtschaft und Nachhaltigkeit har jeg integreret forløbet om handelsbreve og SO4 med international økonomi og tysk om den tysk økonomis status lige nu med et forløb om bæredygtighed.
Vi har arbejdet med bæredygtighed i forhold til den hverdagsnære indkøbs- og forbrugssituation med særligt fokus på madforbruget.
Indhold
Kernestof:
Handelskorrespondenz I
HK III - Anfragen
Anfragen II
Wie kaufe ich korrekt ein? I
Wie kaufe ich korrekt ein? II
Da vergeht einem der Appetit
Meins ist auch deins I
Meins ist auch deins II
Lecker, Müll I
h23Ty3_emner-og-tekster_oversigt.pdf
lecker-muell_textfrag_grp-arb.docx
Lecker, Müll II
B-niveau_vejl-elev_intro.pdf
Eksamensforberedelse
RedemittelEksamen.docx
plastiktueten-gegen-plastikmuell_frag_partarb.docx
Mit Plastiktüten gegen Plastikmüll
Supplerende stof:
hk-intro_aufgaben_partarb.docx
Handelskorrespondenz - Exam.net
1 Teams link vælg "Klassearbejde"
2 "At give" i HK
3 pos-pron_Ihr_boej_udfyld.docx
4 Brugen af 'Deres' i HK - Analyser og oversæt
5 tysk-grammatik-samlet-oversigt.pdf
HK II - Ejestedord
1 Sein haben werden examnet
2 hkIII_anfrage-aufgabe.docx
Student - Exam.net
wie-kaufe-ich-korrekt-ein_part-arb.docx
wie-kaufe-ich-korrekt-ein-II_frag-an-euch.docx
da-vergeht-einem-der-appetit_aufgaben.docx
meins-auch-deins-I_aufgaben.docx
meins-auch-deins-I_grp-arb.docx
meins-auch-deins-II_grp-arb.docx
lecker-muell-I_skive_aufgaben.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60916798243", "T": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60916798243", "H": "/lectio/562/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60916798243" }