Holdet 2022 SA/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Risskov Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Mikkel Hald
Hold 2022 SA/u (1u SA, 2u SA, 3u SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Politik og ideologier
Titel 2 Er velfærdsstaten under pres?
Titel 3 Kriminalitet i det senmoderne samfund
Titel 4 Repetition
Titel 5 IP(1): Globale vindere og tabere
Titel 6 IP(2): Danmarks rolle internationalt
Titel 7 Prostitution og trafficking
Titel 8 EU og Sverige - 1
Titel 9 EU og Sverige - 2
Titel 10 Storbyen i det senmoderne
Titel 11 Det delte USA
Titel 12 Er velfærdsstaten under pres? - 2
Titel 13 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Politik og ideologier

Vi har arbejdet med det politiske system i Danmark, herunder ideologier samt projekt om FV nov. 2022.


FAGLIGE MÅL:

- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer
- Med anvendelse af fagets terminologi på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.   


KERNESTOF:
- Politiske partier og Partiadfærd
- Valgmetode
- Vælgere og vælgeradfærd
- Politisk kommunikation og meningsdannelse
- Statistisk usikkerhed


MATERIALER:
Jakob Glenstrup Jensby og Peter Brøndum, Politikbogen (2.udg.), Columbus, 2022, s. 90-111 og s.127-154

Omfang i alt: ca. 55 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
FV 2022 04-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Er velfærdsstaten under pres?

Fokus har været på den danske velfærdsstat set i lyset af potentielle udfordringer og politiske skillelinjer. Vi har arbejdet med de økonomiske mål, finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik i Danmark, hvorfor det økonomiske kredsløb er anvendt i stort omfang.


FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå.


KERNESTOF:
- udbud/efterspørgsel, makroøkonomiske sammenhænge, finans og pengepolitik, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt, de økonomiske mål, Det Økonomiske Kredsløb, strukturpolitik, statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.


MATERIALER:
Henrik Kureer: ØkonomiNU 3. udgave, Systime; sider: 22-56, 64-67, 79-85, 92-99, 128-132, 157-176


Omfang i alt: ca. 120 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Økonomi 08-03-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Kriminalitet i det senmoderne samfund

Forløbet har gennemgået det danske retssystem og fokuseret på flere aktuelle sager. Desuden er inddraget statistisk materiale samt relevante sociologiske teorier, herunder kriminalitetsteorier.


FAGLIGE MÅL:
– forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
– forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
– formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.

KERNESTOF:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur; overvågning og konkurrencesamfund.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data


Omfang ca. 75 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kriminalitet 31-05-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Internet
  • Konferencesystem
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 IP(1): Globale vindere og tabere

Den russiske invasion af Ukraine har gennemgående været et tema i dette forløb. Vi har fulgt krigens konsekvenser for forholdene mellem USA, Kina, Rusland og resten af Europa, bl.a. vha. realisme-idealisme. Derudover fokus på globalisering, økonomisk energikrise, klima, FN's verdensmål, oprustning og Mellemøsten.


FAGLIGE MÅL:
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser


KERNESTOF:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
- internationale magtstrukturer med særligt fokus på ukrainekrigen og dens betydning eller dens indvarsling af en ny verdensorden, herunder trusler, internationalt system- og retsorden, aktører og organisationer, realisme-idealisme.

Hans Branner: Global politik, 2019, Columbus; sider: 24-35, 40-61, 69-74


Omfang i alt: ca. 90 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kriminalitet 2.0 10-09-2023
SRO-priselasticitet 24-11-2023
Notat til Biden 23-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 IP(2): Danmarks rolle internationalt

I forlængelse af IP(1) har vi pejlet udviklingen vedr. Danmarks udenrigspolitiske rolle, herunder ændringer i forsvars-, sikkerheds- og handelspolitik.


FAGLIGE MÅL:
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed


KERNESTOF:
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik, herunder Danmark som småstat, trusler mod Danmark, tilpasning eller aktivisme, hård eller blød magt, Danmarks rolle i Arktis, den danske støtte til Ukraine.

Hans Branner: Global politik, 2019, Columbus; sider: 242-271

Omfang ca. 70 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Prostitution og trafficking

Så fordomsfrit som muligt forsøger vi at undersøge prostitutionen og dens gråzoner, navnlig i Danmark. Fokus er på kvindernes motivationer samt de konsekvenser, som dette arbejde har for mange. Vi kigger ligeledes på lovgivning, bagmænd, stigmatisering og exitprogrammer. Desuden ser vi på tilfælde af trafficking i både Danmark og i andre lande.


FAGLIGE MÅL:
– forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
– forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
– formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.


KERNESTOF:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur; overvågning og konkurrencesamfund.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data

VIVE-rapport om 'Salg af sex i Danmark 2020'.

Omfang ca. 110 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 EU og Sverige - 1

Vi har gennemgået EU's institutioner med Sverige in mente; dvs. politiske issues i Europa vedr. klima, kriminalitet, migration, økonomi og sikkerhed er relateret til svenske forhold.
Klassen har været på studierejse til Stockholm.


FAGLIGE MÅL:
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- Integration - bredden og dybden, stat og nation, suverænitet – formel og reel, overstatsligt- og mellemstatsligt, EU's centrale institutioner, beslutningsprocesser,
- EU integrationsteorier – primært fokus på neofunktionalismen og intergovernmentalismen.
- Danmark og EU

KERNESTOF:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- Valg til Europaparlamentet.
- Flygtningekrise
- Demokratisk underskud?
- Ukraine-krigen

Hans Branner: Det politiske Europa: en grundbog om EU, 2021

Omfang i alt: ca. 90 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 10 Storbyen i det senmoderne

Vi undersøger årsager til urbanisering og overturisme i Kbh og andre større byer samt de heraf følgende konsekvenser for individet og for byens design, infrastruktur og økonomi.


FAGLIGE MÅL:
– forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
– forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre

KERNESTOF:
Anni Greve: Storbyen – urbanisering og urbanitet, Columbus, 2014. Sider: 44-51, 88-103, 181-195, 201-214.
Warburg Sørensen og Starup: Bysociologi, Systime, 2015. Sider: 11-32, 71-77, 187-198.
Tönnies’ Gemeinschaft og Gesellschaft samt Jane Jacobs.

Omfang ca. 95 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 11 Det delte USA

Valgsystem, vælgergrupper og aktuelle problemstillinger i det amerikanske samfund med særlig vægt på kampen mellem præsidentkandidaterne Donald Trump (R) og Kamala Harris (D).


FAGLIGE MÅL:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser samt forklare ændringer i sociale og kulturelle mønstre, social mobilitet, ligestilling, partiadfærd, vælgeradfærd, skillelinjer, polarisering og mediernes rolle.

KERNESTOF:
USA's udfordringer, 4. udg. Vælgertyper og vælgeradfærd, s. 124-134
Brøndum og Rasmussen. USA’s udfordringer, Columbus 2024, s. 109-114

Omfang i alt: ca. 65
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde