Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Risskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag A
|
Lærer(e)
|
Mikkel Hald
|
Hold
|
2022 SA/u (1u SA, 2u SA, 3u SA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Politik og ideologier
Vi har arbejdet med det politiske system i Danmark, herunder ideologier samt projekt om FV nov. 2022.
FAGLIGE MÅL:
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
- Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- Analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer
- Med anvendelse af fagets terminologi på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
KERNESTOF:
- Politiske partier og Partiadfærd
- Valgmetode
- Vælgere og vælgeradfærd
- Politisk kommunikation og meningsdannelse
- Statistisk usikkerhed
MATERIALER:
Jakob Glenstrup Jensby og Peter Brøndum, Politikbogen (2.udg.), Columbus, 2022, s. 90-111 og s.127-154
Omfang i alt: ca. 55 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
FV 2022
|
04-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Er velfærdsstaten under pres?
Fokus har været på den danske velfærdsstat set i lyset af potentielle udfordringer og politiske skillelinjer. Vi har arbejdet med de økonomiske mål, finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik i Danmark, hvorfor det økonomiske kredsløb er anvendt i stort omfang.
FAGLIGE MÅL:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå.
KERNESTOF:
- udbud/efterspørgsel, makroøkonomiske sammenhænge, finans og pengepolitik, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring nationalt, regionalt og globalt, de økonomiske mål, Det Økonomiske Kredsløb, strukturpolitik, statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed.
MATERIALER:
Henrik Kureer: ØkonomiNU 3. udgave, Systime; sider: 22-56, 64-67, 79-85, 92-99, 128-132, 157-176
Omfang i alt: ca. 120 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Økonomi
|
08-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- IT
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Kriminalitet i det senmoderne samfund
Forløbet har gennemgået det danske retssystem og fokuseret på flere aktuelle sager. Desuden er inddraget statistisk materiale samt relevante sociologiske teorier, herunder kriminalitetsteorier.
FAGLIGE MÅL:
– forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
– forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
– formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
KERNESTOF:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur; overvågning og konkurrencesamfund.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Omfang ca. 75 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kriminalitet
|
31-05-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- IT
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
IP(1): Globale vindere og tabere
Den russiske invasion af Ukraine har gennemgående været et tema i dette forløb. Vi har fulgt krigens konsekvenser for forholdene mellem USA, Kina, Rusland og resten af Europa, bl.a. vha. realisme-idealisme. Derudover fokus på globalisering, økonomisk energikrise, klima, FN's verdensmål, oprustning og Mellemøsten.
FAGLIGE MÅL:
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
KERNESTOF:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin.
- internationale magtstrukturer med særligt fokus på ukrainekrigen og dens betydning eller dens indvarsling af en ny verdensorden, herunder trusler, internationalt system- og retsorden, aktører og organisationer, realisme-idealisme.
Hans Branner: Global politik, 2019, Columbus; sider: 24-35, 40-61, 69-74
Omfang i alt: ca. 90 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kriminalitet 2.0
|
10-09-2023
|
SRO-priselasticitet
|
24-11-2023
|
Notat til Biden
|
23-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
IP(2): Danmarks rolle internationalt
I forlængelse af IP(1) har vi pejlet udviklingen vedr. Danmarks udenrigspolitiske rolle, herunder ændringer i forsvars-, sikkerheds- og handelspolitik.
FAGLIGE MÅL:
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
KERNESTOF:
- mål og muligheder i Danmarks udenrigspolitik, herunder Danmark som småstat, trusler mod Danmark, tilpasning eller aktivisme, hård eller blød magt, Danmarks rolle i Arktis, den danske støtte til Ukraine.
Hans Branner: Global politik, 2019, Columbus; sider: 242-271
Omfang ca. 70 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Prostitution og trafficking
Så fordomsfrit som muligt forsøger vi at undersøge prostitutionen og dens gråzoner, navnlig i Danmark. Fokus er på kvindernes motivationer samt de konsekvenser, som dette arbejde har for mange. Vi kigger ligeledes på lovgivning, bagmænd, stigmatisering og exitprogrammer. Desuden ser vi på tilfælde af trafficking i både Danmark og i andre lande.
FAGLIGE MÅL:
– forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
– forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
– formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere.
KERNESTOF:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur; overvågning og konkurrencesamfund.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
VIVE-rapport om 'Salg af sex i Danmark 2020'.
Omfang ca. 110 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Personlige
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
EU og Sverige - 1
Vi har gennemgået EU's institutioner med Sverige in mente; dvs. politiske issues i Europa vedr. klima, kriminalitet, migration, økonomi og sikkerhed er relateret til svenske forhold.
Klassen har været på studierejse til Stockholm.
FAGLIGE MÅL:
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- Integration - bredden og dybden, stat og nation, suverænitet – formel og reel, overstatsligt- og mellemstatsligt, EU's centrale institutioner, beslutningsprocesser,
- EU integrationsteorier – primært fokus på neofunktionalismen og intergovernmentalismen.
- Danmark og EU
KERNESTOF:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- Valg til Europaparlamentet.
- Flygtningekrise
- Demokratisk underskud?
- Ukraine-krigen
Hans Branner: Det politiske Europa: en grundbog om EU, 2021
Omfang i alt: ca. 90 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
EU og Sverige - 2
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Storbyen i det senmoderne
Vi undersøger årsager til urbanisering og overturisme i Kbh og andre større byer samt de heraf følgende konsekvenser for individet og for byens design, infrastruktur og økonomi.
FAGLIGE MÅL:
– forklare og perspektivere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser ved anvendelse af begreber og teorier
– forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
KERNESTOF:
Anni Greve: Storbyen – urbanisering og urbanitet, Columbus, 2014. Sider: 44-51, 88-103, 181-195, 201-214.
Warburg Sørensen og Starup: Bysociologi, Systime, 2015. Sider: 11-32, 71-77, 187-198.
Tönnies’ Gemeinschaft og Gesellschaft samt Jane Jacobs.
Omfang ca. 95 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
11
|
Det delte USA
Valgsystem, vælgergrupper og aktuelle problemstillinger i det amerikanske samfund med særlig vægt på kampen mellem præsidentkandidaterne Donald Trump (R) og Kamala Harris (D).
FAGLIGE MÅL:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser samt forklare ændringer i sociale og kulturelle mønstre, social mobilitet, ligestilling, partiadfærd, vælgeradfærd, skillelinjer, polarisering og mediernes rolle.
KERNESTOF:
USA's udfordringer, 4. udg. Vælgertyper og vælgeradfærd, s. 124-134
Brøndum og Rasmussen. USA’s udfordringer, Columbus 2024, s. 109-114
Omfang i alt: ca. 65
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Er velfærdsstaten under pres? - 2
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Lectio
- Regneark
- Internet
- Konferencesystem
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
13
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52086664663",
"T": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52086664663",
"H": "/lectio/246/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52086664663"
}