Holdet 2024 bk/1g bk3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egaa Gymnasium
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Rikke Holm Sørensen
Hold 2024 bk/1g bk3 (1g bk3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Portrætter
Titel 2 Forløb#2 Kroppen i kunsten
Titel 3 Forløb#3 Forbundethed
Titel 4 Forløb#4 Stof til eftertanke...
Titel 5 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Portrætter

Eleverne arbejder i forskellige medier og introduceres for forskellige kunstneriske epoker under temaet 'portrætter'. Kunsthistorisk arbejder vi med samtidskunst og ekspressionisme. Vi dykker ned i de formelle virkemidler farve, lys/skygge, rum og komposition, og eleverne opbygger derved et grundlæggende ordforråd til at tale om værker ud fra og kan beskrive og bruge formalanalyse på værker på en flade. Eleverne udarbejder forskellige slags portrætter i forløbet i forskellige medier som broderi, tegning, akrylmaling og akvarel.

I portfolien er følgende
- En visualisering af ‘mig’ inspireret af Gudrun Hasle: 'Hvordan kan man lave et selvportræt der ikke nødvendigvis viser én billedligt, men som fremviser hvem man er?'
- Udvælg et portræt og noter hvad du synes der er interessant ved portrættet.
- Farvecirkel af genstande fundet på skolen
- Find 2 billeder til din portfolio. Billederne skal have forskellige farvekontraster. Beskriv hvordan kunstnerne har brugt farvekontrasterne til at understrege en betydning eller en stemning i billederne.
- Fotosafari efter farvekontraster på skolen.
- 'Mit flag': Hvordan kan man lave et flag som afspejler hvem man er?
- Ekspressionistisk portræt
- Rumdannelse med lys og skygge (kugleøvelse)
- Find et værk af en professionel kunstner, der er lavet inden for de sidste 10 år, og analysér ift. rum.
- Opgave i perspektiv: Skitser den perspektiviske rumkonstruktion i de 2 malerier.
- Opgave i perspektiv: Fotoøvelse
- Statisk vs. Dynamisk collager
- Statisk vs. Dynamisk analyseøvelse
- Portrætanalyse


Faglige mål i fokus
• Undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
• Forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
• Anvende fagterminologi
• Eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det analytiske arbejde med andres og egne værker
• Forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Kroppen i kunsten

Forløbet fokuserer på kroppen og dens udvikling i kunsten, ligesom at vi begynder at kigge på værker i 3D. Særligt fokus på renæssancen, surrealismen og samtidkunsten. Der er ligeledes stort materialefokus/taktilitetsfokus og forløbets overordnede spørgsmål er:
Hvordan kan kroppen fremstilles og hvilken betydning har materialer og medie for opfattelsen af værket?

I forløbet arbejdes der teoretisk, praktisk og analytisk med kroppen og dens kunsthistoriske udvikling. Her med et særligt fokus på skulpturer og hvordan man går til tredimensionel kunst. Vi vil arbejde med parafraser, affalds-skulpturer, modellering af egen krop med fokus på en kropslig hukommelse, samt med surrealistisk modellering i ler. Forløbet sluttes af med en udstilling af værker, en elevevaluering samt en begrebsquiz i quizlet.
Medier/materialer der fokuseres på: Ler, affald, skulptur, collage (parafrasen)

Materiale:
• Kap 4.1: Kroppen i kunsten (i billedkunstbogen): https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=166
• Kunsthistorisk podcast: https://open.spotify.com/episode/741LfJYipFp4dHOcHHxQz7
• B.2 Skulpturanalyse (i Kunstens Stemmer) (et uddrag)
• Hvad er en parafrase? TEKST
• Kapitlet ’Fra følelse til fantasi’ (i ’Grundbog i kunst og arkitektur’) (et uddrag): https://ka.systime.dk/?id=218
• Kunst til tiden: surrealisme. Sæson 1 episode 4: https://www.dr.dk/drtv/se/kunst-til-tiden_-surrealismen_484185 (28:30)

Faglige mål:
• Undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
• Forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
• Udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling. Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
• forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
• anvende fagterminologi


I portfolien er:
- Elevernes kunsthistoriske oversigt over kroppens udvikling i kunsten
- Renæssancepodcast-refleksionsøvelse og hertil selvfundne renæssanceværker
- Skulpturanalyse af Michelangelos 'David', 1501-1504
- Undersøgelse af krops ideal(erne) i dag
- Affalds-skulptur af en krop
- Parafrase af antik skulptur
- Automattegning
- Surrealistisk lerskulptur af en krop

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Forbundethed

Formål
I dette forløb er der arbejdet med særligt tre fokuspunkter, som forløbet er tilrettelagt efter:
• At styrke elevernes læring gennem brugen af legende aspekter som sansning og fantasi
• Træne eleverne i den undersøgende arbejdsform
• At eleverne opnår en viden om det antropocæne og ser en kobling mellem omverdenen og deres egen livsverden.

Indhold
Vi dykker ned i begrebet om det antropocæne og vil gennem legende tilgange som sansning og fantasi give os i kast med dette vigtige emne kunstnerisk set på 10 moduler. Forløbets tematiske relevans begrundes med læreplanernes fokus på bæredygtighed.

Forløbet starter induktivt og sansende hvor vi har fokus på at være i vores krop og mærke efter (med alle vores sanser) og lege med æstetik, ligesom at der gennem spørgsmål som ’hvad er forbundethed’ vil blive åbnet op for forløbet og elevernes fælles forståelse. Der lægges vægt på den undersøgende metode i billedkunst. Vi ser netflix dokumentaren ’Hvad jeg lærte af en blæksprutte’ som har til formål rent visuelt og fortælleteknisk at sætte spot på omsorg og forbundethed til andre levende mekanismer (og ikke blot mennesker imellem). Vi bruger en lektion på at sidde i rundkreds og sanse clementiner med alle vores sanser og registrere disse, og vi bruger en lektion på at se udstilling ’Breathing coral’ på Naturhistorisk Museum (ultranære sanselige videoportrætter der bidrager med nye indsigter til forskningen og til at forstå sammenhængen mellem menneske og natur).

Herefter arbejdes der teoretisk med de to verdenssyn (antropocæn og holocæn) og vi dykker ned i natursynet fra renæssancen og frem til i dag med nedslag i romantikken og industrialiseringsperioden – det primære fokus lægger dog på samtidskunsten. Dette munder ud i en forståelse af begreberne holocæn og antropocæn, som to teoretiske tilgange til at forstå kunsten. Eleverne analyserer et selvvalgt værk inden for samtidens klimakunst i forhold til de to tilgange og verdenssyn.

Dernæst arbejdes der praktisk med selv at vende op og ned på verden ud fra spørgsmålet ’Kan vi se og forholde os til verden på en ny måde?’ (inspireret af Anish Kapoor) og eleverne analyserer deres egne værker. Der læses højt af den grønne ungdomsbevægelses klimamanifest og eleverne skal finde et træ, sanse det og anvende deres fantasi til at skrive et manifest for træet. Hvordan ser træets fremtid ud, drømme og håb? Vi laver fysiske manifester som fastholdelse af fantasien og bevis på vigtigheden af disse tekster.

Praktisk fokuseres der herfra på installationskunst og eleverne får til opgave at lave en installation til en anden art (interspecies). Vi har indgået et samarbejde med 3g biologi B, som briefer hver gruppe om en dyreart, som bk-eleverne så skal lave et kunstværk til. Her er der fokus på inddragelse af sanser og forståelse af det tildelte dyr, samt kunstprocessen (skitser, ideer, refleksioner over budskaber og teori, og analyse af eget værk). Forløbet afrundes med en præsentation af værkerne for biologieleverne.


Metode
Undersøgende undervisning med udgangspunkt i elevernes observationer og sansninger. Forløbet er bygget op omkring en vekselvirkning mellem teori, analyse og praksis, og der arbejder i forskellige læringsrum fra Becks læringscirkel. Fokus er undervejs på legende aspekter som sansning og fantasi og hvordan de kan åbne op for elevernes erkendelser og læring. Undervejs i forløbet arbejdes der både individuelt, i makkerpar og i grupper sammensat af eleverne selv.
Der er fokus på at eleverne skal have få lektier for, og at teorien i stedet skal præsenteres i undervisningen, samt at eleverne rystes sammen og oplever en forbundethed med hinanden.

Materiale og anvendt teori
• "Hvad jeg lærte af en blæksprutte" (Netflix dokumentar. 85 minutter)
https://www.naturhistoriskmuseum.dk/breathingcoral
• Den Grønne Ungdomsbevægelse (2023): Retfærdig Naturbevarelse, Forlaget Økotopia, s. 21-23, 29-31(omhandlede utopier for en bæredygtig fremtid)
• Kapitlet Installationskunst i ’Billedkunstbogen – Form, indhold og kontekst’ af Katrine Busk, Forlaget Columbus i lettere omskrevet og forsimplet udgave: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=171
• Moma-video om installationskunst: https://www.facebook.com/reel/1221823198933153
• Teori om Det antropocæne og posthumanisme fra TAP. Teori til analyse og praksis I billedkunst (2021) af Bonnie Bay Andersen & Line Højgaard Porse. Forlaget Praxis. s. 73-77
• Teori om æstetik (sansning) fra TAP. Teori til analyse og praksis I billedkunst (2021) af Bonnie Bay Andersen & Line Højgaard Porse. Forlaget Praxis. s. 257-259
• ’Afsnit 6: I fremtiden vil vi tænke og leve helt anderledes. Velkommen til det sanselige samfund’. Podcast fra Zetland, 23.7.24: https://www.zetland.dk/historie/s8RWbJ6A-moNA4vnW-6ddf8

Værker eleverne er blevet præsenteret for – enkelte har de analyseret i makkerpar
Der har været et stort fokus på at præsentere eleverne for nyere samtidskunst for at vise hvordan emnet er præsent og relevant her og nu, og hvordan dette udmønter sig visuelt og kunstnerisk. Der har ligeledes været kunsthistoriske tilbageblik for at sætte naturskildringen og menneskets forhold til naturen i historisk perspektiv.
• C.W. Eckersberg, Landskab med stente, Møn, 1810
• Krøyer, P. S., Fra Burmeister og Wains Jernstøberi, 1885
• Robert Smithson: Spiral Jetty, 1970
• Katharina Grosse ”Untitled”, 2017
• Gejl Kristensen og Godwin, "Burn Baby Burn", 2015
• Rune Bosse: Tempus circularis, 2016
• Meg Webster: Concave room for bees, 2016
• Rune bosse, LUNGETRÆER 2022
• Superflex: interspecies campus, 2022
• Silas Inoue: Wash, 2023
• Uffe Isolotto: We Walked the Earth, danish pavillion 23.4-27.11 2022
• Studio thinking hand: DEEP TIME, 2023
• BENEDIKTE BJERRE: IS THIS TOMORROW, 2023 (Godsbanen januar-marts 2024)
• Patricia Piccinini: værk fra udstillingen ‘en kærlig verden’, 2018 (forsiden af kataloget)
• Julian Charriére. Værker fra udstillingen SOLAR¬STALGIA På Arken 28.11.24-20.04.25. Specifikt værket ’An Invitation to Disappear - Bengkulu, 2018’
• Michael Kvium (2024): The Conqueror
• Nina Beier (2024): Fleet (Flåde)
• Leopold & Rudolf Blaschka (1860-1890):Model af blæregople
• BIG (2026): SKUM (installation)

Evaluering
Der er løbende fokus på feedback og vejledning i undervisningen med særlig vægt på sidste del af forløbet hvor eleverne arbejder praktisk med installationer.

Til portfolien:
• Sansning af clementin/mandarin
• Leg med æstetik: Kan vi bygge noget af clementinskrællerne/som vi synes er smukt eller bryder med det skønne?
• Refleksionsspørgsmål til ”Hvad jeg lærte af en blæksprutte?”:
• Refleksionsspørgsmål til udstilling ’Breathing Coral’ samt fotos fra udstillingen
• Refleksionsskrivning i naturen: hvad er forskellen på et menneske og på naturen? Hersker mennesker over naturen eller behersker naturen os? kom med eksempler. Er mennesker en del af naturen eller er naturen en del af os? Er er det to adskilte dele?
• Gruppearbejde: definer det antropocæne + hvad er menneskets forhold til naturen? hvordan adskiller det antropocæne verdenssyn sig fra det holocæne (tidligere) verdenssyn?
• Analyse af 1 antropocænt og 1 holocænt værk
• Tegn med tape
• Praktisk øvelse: Vend op og ned på verden: Kan vi se og forholde os til verden på en ny måde (og kan vi selv vende op og ned på verden)?
• Analyse af Anish Kapoor værk ”Sky mirror”, 2006
• Refleksion over earthing/kramme et træ
• Manifest for et træ
• Installationsprojekt/kunstværk til en dyreart (værk, analyse, proces (skitser, ideer valg/fravalg osv.))
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Stof til eftertanke...

Formål med forløbet
I dette forløb dykkes der særligt ned i de danske kvindelige kunstnere Julie Nord (f. 1970) og Astrid Kruse Jensen (f. 1975) og vi tager hul på teori om det grimmes æstetik, das unheimliche og magi. Eleverne skal selv udvælge værker, sammenligne og analysere dem, og vi træner særligt elevernes mundtlighed og præsentationer af værker – både egne og professionelle. Eleverne øves i at bruge fagbegreber og gå analytisk til værks, og vi snakker eksplicit om koblingen mellem Teori, Analyse og Praksis.

Portfolien indeholder:
• Det grimmes æstetik: Praksis opgave + analyseopgave
• Find tre værker af kunstneren Julie Nord, hvor du synes, der er noget uhyggeligt på spil.
• Doodle-tegning, hvor du bruger Julie Nords teknik
• Naturalistisk Frida Kahlo portræt (Kalker portræt af Frida Kahlo retvendt)
• Surrealistisk Frida Kahlo portræt: Hvordan kan man lave et Julie Nord-inspireret værk, hvor man bruger hendes teknikker og symboler, men også henviser til grimhedens æstetik?
    - Lav en formalanalyse af begge dine værker (naturalistisk og surrealistisk)
    - Lav en betydningsanalyse af værket i opgave 2 (surrealistisk)
    - Udvælg et Julie Nord-værk og sammenlign med dit eget (Frida kahlo 2). Er der ligheder og forskelle?
• Praktisk: Hvor meget eller lidt skal der til før det hjemlige fremstår fremmed? Hvilke virkemidler kan man bruge til at frembringe das unheimliche?
• VANITAS: Hvilke Vanitas symboler bruger Julie Nord? Find konkrete eksempler og tænk over hvad de mon betyder. Undersøg og find selv professionelle barokke værker til din portfolio med vanitas motiver.
• Praktisk: Fotografisk øvelse hvor I eksperimenterer med Astrid Kruse Jensens virkemidler/univers


Teori
- Det grimmes æstetik (TAP-bogen)
- Das unheimliche (Kunsten: https://kunsten.dk/da/indhold/til-underviseren-2440)
- Magi (TAP-bogen s. 93-96)


Værker
- Selvfundne Julie Nord
- Selvfundne barokke værker med vanitas motiver
- Barok
o Peter Paul Rubens: Bortførelsen af Leukippos’ døtre, ca. 1618
o Caravaggio: David med Goliats afhuggede hoved, 1609-10
o Caravaggio: Skt. Peters korsfæstelse
o Peter Paul Rubens: Den hellige familie, 1630’erne
o Pieter van der Willigen: Vanitas-stilleben, 1670
o Christian Lemmerz eksempel på vanitas: Udstillingsview fra Scene, 1994
o Damien Hirst eksempel på vanitas: For the love of God, 2007
- Astrid Kruse Jensen
o She was looking for herself, 2008
o Memory, 2006
o The Infinite Lake, 2018-2019
o Looking Out, 2001
o The House Inside Her (Still fra kortfilmen), 2011
o Within The Landscape #19, 2013
o Fading Into The Mountains, 2018
o The Room Of Resonance, 2022

Faglige mål fra læreplanen der arbejdes med
- undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
- forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
- udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling. Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
- forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
- anvende fagterminologi
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamensprojekt

Kunstnerisk problemstilling: Hvad kan kunsten, når vi arbejder med køn?

I skal lave et individuelt værk som I præsenterer under temaet køn. I præsentationen skal indgå inspiration, analyser, teori, proces (skitser/valg/fravalg) og selve værket - ligesom at I skal svare på den kunstneriske problemformulering. Præsentationen er på 5-6 minutter.

I skal vælge én følgende indgangsvinkler til jeres projekt:
- Samfundsmæssige kønsproblematikker (ligeløn, værnepligt, direktørposter, drenge i uddannelsessystemet….)
- Sociale kønsproblematikker (kønsroller, husligt arbejde, #metoo….)
- Leg med/udfordring af kønskoder (queerteori, homoseksualitet…)
- Det kønnede blik (mail gaze, det kvindelige blik….)
- Mig og mit køn! (hvordan lever jeg i mit køn – på godt og ondt?)

Undervejs har i besøgt ARoS som en del af jeres research og inspiration. Her fik i følgende opgaver:
- Se udstillingen 'No Comment' af Barbara Krüger - Hvad handler den om? Hvad tager du med dig?
- Gå på niveau –1 (installationskunst): Udvælg et værk og beskriv hvilke sanser der kommer i spil, og hvad installationskunst kan. Kan du evt. knytte det sammen med teori du har haft om? (antropocæne, unheimliche osv.)
- Udvælg 3 værker (hvor som helst på museet) som du tænker kan relatere sig til køn og som du synes er interessante. Brug 5 minutter hvor du tavst observerer et af værkerne. Hvad lagde du mærke til, og hvilken effekt havde det at betragte det samme værk så længe?

Materialer i eksamensprojektet:
- TAP om Kønnede blikke
- TAP om Feministisk teori
- Inspirations pp med stort udvalg af kunstværker der berører temaet
- Kunstnerkolonien på DR.dk med Adam Christensen (udklip af de seancer han er med i: https://www.dr.dk/drtv/episode/kunstnerkolonien_-kampen-om-at-komme-i-gang_288674. se eventuelt det sammenkog jeg har sat sammen i powerpointen i modul2).
Afsnit 1: 3.53 – 4.55
Afsnit 2: 21.29 – 22.05
Afsnit 3: 5.35 – 7.13, 15.43 – 16.47,          
Afsnit 4: 1.54 – 3.00, 13.15 – 14.10
Afsnit 5: 15.20 – 15.50, 22.19 – 23.19
Afsnit 6: 25.47 – 27.17
Afsnit 7: 8.33 – 9.45, 15.15 – 16.20
Afsnit 8: 10.30 – 11.15, 20.20 - 21.52)
- Anmeldese af 'No Comment' i Magasint Kunst (Nr.1, 2025. s. 42-45).

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer