Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Psykologi C
|
Lærer(e)
|
Line Kaack Hansen
|
Hold
|
2024VH ps/4 (III) (3g ps/4 (III))
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til psykologi
Kort introforløb, hvor forskellige retninger indenfor psykologien berøres; den mangfoldige psykologi. Forskellige retninger har forskellige tilgange til at undersøge psykologiske fænomener. Metoder er også en naturlig del af faget, og en værktøjskasse til at kunne forholde sig kritisk til undersøgelser præsenteres.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Præstationer
I forløbet har omdrejningspunktet været præstationer, både indenfor idræt og særligt uddannelse. Vi har arbejdet med motivation (indre/ydre - forskellige teorier), grit (Angela Lee Duckworth), behovsudsættelse (marshmallow eksperimentet), mindset (Carol Dweck), herunder kritik. Indenfor kognitiv psykologi har vi arbejdet med studiet af menneskets informationsprocesser - særligt opmærksomhed, perception og hukommelse. Vi har arbejdet med personlighed (big 5 ved Costa & MaCrae og forsigtig/risikovillig type ved Henrik Høgh Olesen), samt i den forbindelse stress (akut og kronisk, indre og ydre faktorer ved Richard S. Lazarus) og coping (problemfokuseret og emotionsfokuseret).
Af kernestof indgår:
- psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
- personlighed
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Når mennesker gør andre ondt
Personlighedsforstyrrelse (psykopati), D-faktor og mangel på empati hos individet har åbnet temaet op som individuelpsykologisk forklaring på onde handlinger. Vi har her set "Samtale med en barnemorder" (DR, 2019).
Vi har i forløbet kigget på forskellige årsager, der kan ligge til grund for at mennesker gør andre ondt. Viden om sociale grupper, roller og forskellige påvirkninger (herunder bl.a. gruppetænkning og gruppepolarisering), som mennesket udsættes for, når det indgår i sociale sammenhænge er blevet gennemgået. Socialpsykologiske forsøg af Muzafer Sherif (om intergruppekonflikter mellem in- og udgrupper), Tajfel (minimalgruppeeksperimentet og den sociale identitetsteori om samme), Solomon Asch (om konformitet), Phillip Zimbardo (og den deraf afledte Lucifereffekt) og Stanley Milgram (om lydighed overfor autoriteter) har fået særlig opmærksomhed. Også stereotyper, fordomme, diskrimination og strukturel racisme har været behandlet. Vi har desuden beskæftiget os med perspektiver som moralsk frakobling (Albert Bandura) og opvækstens betydning for udvikling af aggressiv og destruktiv adfærd (Carl Goldberg).
Vi har undervejs set uddrag af "Manipulator - Lemmingeeffekt" (DR, 2018), "Sexisme i Musikbranchen: Du skal være ung og fuckable" (DR, 2024), som eleverne har arbejdet selvstændigt med kort og afsluttende har vi set "Kriminelt: Vaneforbryderen fra Vendsysssel" (DR, 2021), hvor der er blevet arbejdet mere indgående.
Vi har afholdt en fællestime med en socialrådgiver, Trine, fra Aarhus Arrest.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Psykopatitjekliste.doc
-
D-faktor illustration.png
-
Kan en psykopat selv gøre for det - gruppearbejde.docx
-
Kan en psykopat selv gøre for det?
-
Forskere afslører personlighedens mørke kerne
-
Mini-test: Find ud af, om du er empatisk
-
Gruppearbejde om empati.docx
-
EQ test - ekstra
-
Larsen, Ole Schultz: Psykologiens veje/ 3. udgave; sider: 149-151, 186-188, 375, 378-386, 391-400, 464-467, 470-473, 477-481
-
Huskesedler om grupper.docx
-
Thomas var nynazist i 15 år.docx
-
Sæt jer gerne i de nye grupper angivet under øvrigt indhold:-)
-
The Asch Experiment
-
Metoder i psykologi - oversigt med spørgsmål.pdf
-
DRTV - Manipulator: Lemmingeeffekt
-
Selvrefleksion forud for evalueringssamtale i psykologi (LH).docx
-
Gruppearbejde om intergruppekonflikter.docx
-
Ingen læselektie, men HUSK "Psykologiens Veje".
-
DRTV - Sexisme i musikbranchen: Du skal være ung og fuckable
-
uddrag af Hvad er strukturel racisme.docx
-
Dukketesten - The Danish Doll Test
-
Kvinder er ikke så meget værd som mænd: Apples nye danske tastatur indeholder bias og stereotyper
-
Huskesedler om roller.docx
-
Rollefigur.png
-
Teori om Lucifer-effekten af Philip Zimbardo.docx
-
The psychology of evil
-
Moralsk frakobling.png
-
Gruppearbejde til moralsk frakobling.docx
-
videnskab.dk_-_mobbere_ignorerer_moralske_standarder_-_2011-04-14.pdf
-
Vil du læse teksten op?
-
Milgram-eksperimentet: Forsker pressede folk til at gøre andre ondt
-
Pararbejde til lydighedens dilemma.docx
-
Det mest berømte psykologistudie nogensinde kan være fup
-
Hvilken stemme giver du videre?
-
DRTV - Kriminelt: Vaneforbryderen fra Vendsyssel
-
LH´s eksamensguide og metode - psyk C.docx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Fra barn til ung
Første del af forløbet omhandler udviklingsteori (med fokus på Daniel Stern), teori om tilknytning (John Bowlby og Mary Ainsworth), teori om omsorgssvigt samt viden om risiko og resiliens (herunder Kauai-undersøgelsen).
Med kort afsæt i kendskabet til Freud har vi arbejdet indgående med Stern og den moderne spædbarnsforskning, hvor vi har talt om de metodemæssige styrker ved sidstnævnte. Vi har set og diskuteret klip/udsendelser omhandlende Ainsworths fremmedsituationstest samt Harry Harlows abestudier.
Vi har set uddrag af TV2 dokumentaren ”Er du mors lille dreng” del 1+2 samt ”Mors dreng på egne ben” med fokus på Jørns udvikling.
I anden del af forløbet har vi arbejdet med kendetegn ved det senmoderne samfund (ved Thomas Ziehe, Anthony Giddens, Ulrich Beck, Pierre Bourdieu), narcissisme, forskellige identitetsforståelser (Erik H. Erikson, Kenneth Gergen, Giddens). Vi har i den forbindelse arbejdet med "Tværs - Nikita bliver aldrig til noget" (DR, 2018). VI har derudover arbejdet med kønsidentitet og kønsroller (herunder set første afsnit af "Når 2 køn ikke er nok" (DR, 2016)), ungdomshjernen og risikovillighed samt ensomhed.
Af kernestof indgår:
- menneskets udvikling, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
- tilknytning, sårbarhed og resiliens
- identitet
- kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693749421",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693749421",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64693749421"
}