Holdet 2024VH ps/4 (III) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Line Kaack Hansen
Hold 2024VH ps/4 (III) (3g ps/4 (III))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til psykologi
Titel 2 Præstationer
Titel 3 Når mennesker gør andre ondt
Titel 4 Fra barn til ung
Titel 5 Repetition og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til psykologi

Kort introforløb, hvor forskellige retninger indenfor psykologien berøres; den mangfoldige psykologi. Forskellige retninger har forskellige tilgange til at undersøge psykologiske fænomener. Metoder er også en naturlig del af faget, og en værktøjskasse til at kunne forholde sig kritisk til undersøgelser præsenteres.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Præstationer

I forløbet har omdrejningspunktet været præstationer, både indenfor idræt og særligt uddannelse. Vi har arbejdet med motivation (indre/ydre - forskellige teorier), grit (Angela Lee Duckworth), behovsudsættelse (marshmallow eksperimentet), mindset (Carol Dweck), herunder kritik. Indenfor kognitiv psykologi har vi arbejdet med studiet af menneskets informationsprocesser - særligt opmærksomhed, perception og hukommelse. Vi har arbejdet med personlighed (big 5 ved Costa & MaCrae og forsigtig/risikovillig type ved Henrik Høgh Olesen), samt i den forbindelse stress (akut og kronisk, indre og ydre faktorer ved Richard S. Lazarus) og coping (problemfokuseret og emotionsfokuseret).

Af kernestof indgår:

- psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
- personlighed
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Når mennesker gør andre ondt

Personlighedsforstyrrelse (psykopati), D-faktor og mangel på empati hos individet har åbnet temaet op som individuelpsykologisk forklaring på onde handlinger. Vi har her set "Samtale med en barnemorder" (DR, 2019).

Vi har i forløbet kigget på forskellige årsager, der kan ligge til grund for at mennesker gør andre ondt. Viden om sociale grupper, roller og forskellige påvirkninger (herunder bl.a. gruppetænkning og gruppepolarisering), som mennesket udsættes for, når det indgår i sociale sammenhænge er blevet gennemgået. Socialpsykologiske forsøg af Muzafer Sherif (om intergruppekonflikter mellem in- og udgrupper), Tajfel (minimalgruppeeksperimentet og den sociale identitetsteori om samme), Solomon Asch (om konformitet), Phillip Zimbardo (og den deraf afledte Lucifereffekt) og Stanley Milgram (om lydighed overfor autoriteter) har fået særlig opmærksomhed. Også stereotyper, fordomme, diskrimination og strukturel racisme har været behandlet. Vi har desuden beskæftiget os med perspektiver som moralsk frakobling (Albert Bandura) og opvækstens betydning for udvikling af aggressiv og destruktiv adfærd (Carl Goldberg).

Vi har undervejs set uddrag af "Manipulator - Lemmingeeffekt" (DR, 2018), "Sexisme i Musikbranchen: Du skal være ung og fuckable" (DR, 2024), som eleverne har arbejdet selvstændigt med kort og afsluttende har vi set "Kriminelt: Vaneforbryderen fra Vendsysssel" (DR, 2021), hvor der er blevet arbejdet mere indgående.

Vi har afholdt en fællestime med en socialrådgiver, Trine, fra Aarhus Arrest.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Fra barn til ung

Første del af forløbet omhandler udviklingsteori (med fokus på Daniel Stern), teori om tilknytning (John Bowlby og Mary Ainsworth), teori om omsorgssvigt samt viden om risiko og resiliens (herunder Kauai-undersøgelsen).

Med kort afsæt i kendskabet til Freud har vi arbejdet indgående med Stern og den moderne spædbarnsforskning, hvor vi har talt om de metodemæssige styrker ved sidstnævnte. Vi har set og diskuteret klip/udsendelser omhandlende Ainsworths fremmedsituationstest samt Harry Harlows abestudier.

Vi har set uddrag af TV2 dokumentaren ”Er du mors lille dreng” del 1+2 samt ”Mors dreng på egne ben” med fokus på Jørns udvikling.

I anden del af forløbet har vi arbejdet med kendetegn ved det senmoderne samfund (ved Thomas Ziehe, Anthony Giddens, Ulrich Beck, Pierre Bourdieu), narcissisme, forskellige identitetsforståelser (Erik H. Erikson, Kenneth Gergen, Giddens). Vi har i den forbindelse arbejdet med "Tværs - Nikita bliver aldrig til noget" (DR, 2018). VI har derudover arbejdet med kønsidentitet og kønsroller (herunder set første afsnit af "Når 2 køn ikke er nok" (DR, 2016)), ungdomshjernen og risikovillighed samt ensomhed.

Af kernestof indgår:

- menneskets udvikling, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
- tilknytning, sårbarhed og resiliens
- identitet
- kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer