Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Tårnby Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
Andreas Brigelsgaard
|
Hold
|
2023 FrF/g2 (1g FrF/2, 2g FrF/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Les jeunes (17%)
Med udgangspunkt i 1. sæson af ungdomsserien SKAM France sætter forløbet fokus på ligheder og forskelle mellem unge i Frankrig og Danmark. I den forbindelse arbejdes der målrettet med at vende spørgsmål til svar.
Kernetekster:
1) SKAM France (1re saison de la série).
2) Les ados disent tout ! Ça va ? Septembre / Octobre (sans date) p. 7-9.
3) Régine Detambel: La boîte aux lettres. Kaleidoscope 2004.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Présente-toi
|
18-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
L'amour (10%)
Der arbejdes med forskellige mediers fremstillinger af kærlighed, herunder det særlige sprog, som knytter sig til dating-profiler og 'score-replikker'.
Kernetekster:
1) Sylvie Doizelet: La petite annonce. Kaleidoscope 1999.
2) Régine Detambel: La boîte aux lettres. Kaleidoscope 2004.
3) Gurinder Chadha: Les Quais de Seine (court métrage). Paris, je t’aime 2006.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Entre deux cultures (14%)
Med udgangspunkt i den historiske forbindelse mellem Frankrig og Le Maghreb fokuserer forløbet på de mange, som lever mellem to kulturer i Frankrig samt de fordele og ulemper, der knytter sig hertil.
Kernetekster:
1) Le Maghreb i Entrées, p. 122 + 129. Gyldendal 2009.
2) Entre Intouchables i Paroles francophones, p. 57-59. Gyldendal 2015.
3) Amel Bent : Ma philosophie (chanson). Un jour d'été 2004.
4) Doc Gynéco : Né ici (chanson). Virgin Records 1996.
5) Régine Detambel: La boîte aux lettres. Kaleidoscope 2004.
6) Gurinder Chadha: Les Quais de Seine (court métrage). Paris, je t’aime 2006.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Le polar (21%)
Der ses nærmere på en genre, som nyder stor popularitet i Frankrig og har sin helt egen sproglige stil.
Kernetekster:
1) Jean Cau: Un viol. Innocence, p. 69-72. Systime 1993.
2) Albert Camus: Un vieux morceau de journal. Activités écrites, p. 123. Kaleidoscope 1997.
3) Daniel Cattan: Manivelle (court métrage). 1994.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Le cinéma (18%)
Forløbet beskæftiger sig med filmens historiske status i Frankrig samt den særlige æstetik, som knytter sig til 1980'ernes 'cinéma du look'.
Kernetekster:
1) Le septième art i Voici la France, p. 62. Alinea 1997 (1. udg.).
2) Beineix og Besson i Fokus, p. 165-166. Gyldendal 2002.
3) Luc Besson: Nikita (scénario), p. 7-10. Kaleidoscope 2001 (1. udg.).
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Le rap (7%)
Der sættes fokus på en genre, som nyder stor popularitet i Frankrig og i stigende grad domineres af kvinder.
Kernetekster:
1) Jean-Marie Jacono: Le rap (démarche pédagogique). Sans date.
2) Hip-hop - les filles se rebiffent ! Le Journal des Enfants, 2 novembre 2006, p. 6-7.
3) MC Solaar: Caroline (chanson). Qui sème le vent récolte le tempo 1991.
4) Diam’s: Jeune demoiselle (chanson). Dans ma bulle 2006.
5) Diams et l'Islam (reportage sur France 2). En ligne: https://www.youtube.com/watch?v=DvoqkT5HaCw
6) Stromae: Carmen (chanson). Racine carrée 2013.
7) Lous & The Yakuza: Dilemme (chanson). Gore 2020.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61966005277",
"T": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61966005277",
"H": "/lectio/30/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d61966005277"
}