Holdet 2023 FrF/g2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Tårnby Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Andreas Brigelsgaard
Hold 2023 FrF/g2 (1g FrF/2, 2g FrF/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Les jeunes (17%)
Titel 2 L'amour (10%)
Titel 3 Entre deux cultures (14%)
Titel 4 Le polar (21%)
Titel 5 Le cinéma (18%)
Titel 6 Le rap (7%)
Titel 7 Online-værktøjer

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Les jeunes (17%)

Med udgangspunkt i 1. sæson af ungdomsserien SKAM France sætter forløbet fokus på ligheder og forskelle mellem unge i Frankrig og Danmark. I den forbindelse arbejdes der målrettet med at vende spørgsmål til svar.

Kernetekster:

1) SKAM France (1re saison de la série).
2) Les ados disent tout ! Ça va ? Septembre / Octobre (sans date) p. 7-9.
3) Régine Detambel: La boîte aux lettres. Kaleidoscope 2004.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Présente-toi 18-12-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 L'amour (10%)

Der arbejdes med forskellige mediers fremstillinger af kærlighed, herunder det særlige sprog, som knytter sig til dating-profiler og 'score-replikker'.

Kernetekster:

1) Sylvie Doizelet: La petite annonce. Kaleidoscope 1999.
2) Régine Detambel: La boîte aux lettres. Kaleidoscope 2004.
3) Gurinder Chadha: Les Quais de Seine (court métrage). Paris, je t’aime 2006.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 3 Entre deux cultures (14%)

Med udgangspunkt i den historiske forbindelse mellem Frankrig og Le Maghreb fokuserer forløbet på de mange, som lever mellem to kulturer i Frankrig samt de fordele og ulemper, der knytter sig hertil.

Kernetekster:

1) Le Maghreb i Entrées, p. 122 + 129. Gyldendal 2009.
2) Entre Intouchables i Paroles francophones, p. 57-59. Gyldendal 2015.
3) Amel Bent : Ma philosophie (chanson). Un jour d'été 2004.
4) Doc Gynéco : Né ici (chanson). Virgin Records 1996.
5) Régine Detambel: La boîte aux lettres. Kaleidoscope 2004.
6) Gurinder Chadha: Les Quais de Seine (court métrage). Paris, je t’aime 2006.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Le polar (21%)

Der ses nærmere på en genre, som nyder stor popularitet i Frankrig og har sin helt egen sproglige stil.

Kernetekster:

1) Jean Cau: Un viol. Innocence, p. 69-72. Systime 1993.
2) Albert Camus: Un vieux morceau de journal. Activités écrites, p. 123. Kaleidoscope 1997.
3) Daniel Cattan: Manivelle (court métrage). 1994.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 5 Le cinéma (18%)

Forløbet beskæftiger sig med filmens historiske status i Frankrig samt den særlige æstetik, som knytter sig til 1980'ernes 'cinéma du look'.

Kernetekster:

1) Le septième art i Voici la France, p. 62. Alinea 1997 (1. udg.).
2) Beineix og Besson i Fokus, p. 165-166. Gyldendal 2002.
3) Luc Besson: Nikita (scénario), p. 7-10. Kaleidoscope 2001 (1. udg.).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Le rap (7%)

Der sættes fokus på en genre, som nyder stor popularitet i Frankrig og i stigende grad domineres af kvinder.

Kernetekster:

1) Jean-Marie Jacono: Le rap (démarche pédagogique). Sans date.
2) Hip-hop - les filles se rebiffent ! Le Journal des Enfants, 2 novembre 2006, p. 6-7.
3) MC Solaar: Caroline (chanson). Qui sème le vent récolte le tempo 1991.
4) Diam’s: Jeune demoiselle (chanson). Dans ma bulle 2006.
5) Diams et l'Islam (reportage sur France 2). En ligne: https://www.youtube.com/watch?v=DvoqkT5HaCw
6) Stromae: Carmen (chanson). Racine carrée 2013.
7) Lous & The Yakuza: Dilemme (chanson). Gore 2020.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 7 Online-værktøjer

https://www.ordbogen.com
https://leconjugueur.lefigaro.fr
https://www.lawlessfrench.com/subjunctivisor
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer