Holdet as2023-hhxb-ifC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Informatik C
Lærer(e) Armin Adrovic, John Kjær Jensen
Hold as2023-hhxb-ifC (ashhx-2b-ifC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1: IT-systemers/menneskelig akt. påvirkning
Titel 2 Forløb#2: Hardware/software
Titel 3 Forløb#3: IT-sikkerhed
Titel 4 Forløb#4: Repræsentation og manipulation af data
Titel 5 Forløb#5: Programmering
Titel 6 Forløb#6: Foto- og video forløb
Titel 7 Forløb#7: AI/Etik
Titel 8 Forløb#8: ERP/3-lags model
Titel 9 Forløb#9: AI i programmering
Titel 10 Forløb#10: Databaser
Titel 11 Forløb#11: Innovation
Titel 12 Forløb#12: Interaktions- og webdesign
Titel 13 Forløb#13: Opsamlig/eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1: IT-systemers/menneskelig akt. påvirkning

Fagligt mål:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
Eleverne skal kunne
̶ analysere og vurdere, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter samt anvende
brugerorienterede teknikker til konstruktion af it-systemer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2: Hardware/software

Fagligt mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
Eleverne skal kunne
̶ løse et problem ved at beskrive og analysere problemet samt designe, realisere og teste et it-system gennem
brugerorienterede teknikker, og reflektere over løsningen.
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder

IT-arkitektur
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
IOS/Windows 03-09-2024
Hardware 04-09-2024
Sammensæt computer 12-09-2024
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3: IT-sikkerhed

Fagligt mål:
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
Eleverne skal kunne
̶ redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige
aspekter af it-sikkerhed
̶ redegøre for-, anvende - og analysere generelle arkitekturer ved udarbejdelse af it-systemer og tilpasning af eksisterende it-
systemer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
IT-sikkerhed - foreløbige arbejde 11-10-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4: Repræsentation og manipulation af data

Fagligt mål:
Repræsentation og manipulation af data
Eleverne skal kunne
̶ modellere data, analysere egenskaber ved typer af data, samt udvælge og anvende forskellige typer af data i it-systemer
eller udvidelser af disse
1
̶ oprette og anvende databaser i it-systemer eller udvidelser af disse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Database over klassen 01-11-2024
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5: Programmering

Fagligt mål:
Programmering
Eleverne skal kunne
̶ redegøre for strukturer i programmeringssprog, modellere programmer, samt anvende programmeringsteknologier til
udvikling af it-systemer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#6: Foto- og video forløb

Fagligt mål:
Repræsentation og manipulation af data
Eleverne skal kunne
̶ modellere data, analysere egenskaber ved typer af data, samt udvælge og anvende forskellige typer af data i it-systemer
eller udvidelser af disse
1
̶ oprette og anvende databaser i it-systemer eller udvidelser af disse

Herunder hvordan det skal bruges på en hjemmeside
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Video: Markedsføring af skolen 21-01-2025
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#7: AI/Etik

Fagligt mål:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
̶ it-systemer og brugeres gensidige påvirkning og konsekvens i forhold til etik og adfærd
̶ modellering som middel til at forstå et problemområde
̶ brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
̶ arbejdsformer i udviklingsarbejdet
̶ brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#8: ERP/3-lags model

Fagligt mål:
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
̶ Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
̶ client-server arkitektur
̶ trelagsarkitektur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb#9: AI i programmering

Fagligt mål:
Programmering
Eleverne skal kunne
̶ redegøre for strukturer i programmeringssprog, modellere programmer, samt anvende programmeringsteknologier til
udvikling af it-systemer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
App-case 28-02-2025
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Forløb#10: Databaser

Fagligt mål:
Repræsentation og manipulation af data
̶ abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
̶ data og datatypers repræsentation og manipulation
̶ E/R-modeller
̶ relationelle databaser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aktivitets-database 10-03-2025
ER-diagram 13-03-2025
SQL-forespørgsler 21-03-2025
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Forløb#11: Innovation

Fagligt mål:
Innovation
Eleverne skal kunne
̶ analysere forskellige typer af innovative it-systemer sammenholdt med egne udviklede it-systemer.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aktivitets-database 10-03-2025
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Forløb#12: Interaktions- og webdesign

Fagligt mål:
Interaktionsdesign
̶ design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
̶ prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
̶ principper for interaktionsdesign
̶ modellering af interaktion mellem it-systemet og omgivelserne
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Link til webside 25-04-2025
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb#13: Opsamlig/eksamen

Samt aflevering af logbog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer