Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
Informatik C
|
Lærer(e)
|
Armin Adrovic, John Kjær Jensen
|
Hold
|
as2023-hhxb-ifC (ashhx-2b-ifC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1: IT-systemers/menneskelig akt. påvirkning
Fagligt mål:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
Eleverne skal kunne
̶ analysere og vurdere, hvordan it-systemer har betydning for og påvirker menneskelige aktiviteter samt anvende
brugerorienterede teknikker til konstruktion af it-systemer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2: Hardware/software
Fagligt mål:
Konstruktion af it-system som løsning til en problemstilling
Eleverne skal kunne
̶ løse et problem ved at beskrive og analysere problemet samt designe, realisere og teste et it-system gennem
brugerorienterede teknikker, og reflektere over løsningen.
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
IT-arkitektur
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
IOS/Windows
|
03-09-2024
|
Hardware
|
04-09-2024
|
Sammensæt computer
|
12-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3: IT-sikkerhed
Fagligt mål:
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
Eleverne skal kunne
̶ redegøre for beskyttelse af egen digital identitet og egne data på internettet samt redegøre for tekniske og menneskelige
aspekter af it-sikkerhed
̶ redegøre for-, anvende - og analysere generelle arkitekturer ved udarbejdelse af it-systemer og tilpasning af eksisterende it-
systemer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
IT-sikkerhed - foreløbige arbejde
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4: Repræsentation og manipulation af data
Fagligt mål:
Repræsentation og manipulation af data
Eleverne skal kunne
̶ modellere data, analysere egenskaber ved typer af data, samt udvælge og anvende forskellige typer af data i it-systemer
eller udvidelser af disse
1
̶ oprette og anvende databaser i it-systemer eller udvidelser af disse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Database over klassen
|
01-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5: Programmering
Fagligt mål:
Programmering
Eleverne skal kunne
̶ redegøre for strukturer i programmeringssprog, modellere programmer, samt anvende programmeringsteknologier til
udvikling af it-systemer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#6: Foto- og video forløb
Fagligt mål:
Repræsentation og manipulation af data
Eleverne skal kunne
̶ modellere data, analysere egenskaber ved typer af data, samt udvælge og anvende forskellige typer af data i it-systemer
eller udvidelser af disse
1
̶ oprette og anvende databaser i it-systemer eller udvidelser af disse
Herunder hvordan det skal bruges på en hjemmeside
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Video: Markedsføring af skolen
|
21-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#7: AI/Etik
Fagligt mål:
It-systemers og menneskelig aktivitets gensidige påvirkning
̶ it-systemer og brugeres gensidige påvirkning og konsekvens i forhold til etik og adfærd
̶ modellering som middel til at forstå et problemområde
̶ brugsmønstre til afdækning af brugertypers krav til et it-system
̶ arbejdsformer i udviklingsarbejdet
̶ brugertest til kvalitetssikring af et it-system i forhold til brugertypers krav
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb#8: ERP/3-lags model
Fagligt mål:
It-sikkerhed, netværk og arkitektur
̶ Internettets teknologi og sikre kommunikationsformer
̶ client-server arkitektur
̶ trelagsarkitektur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forløb#9: AI i programmering
Fagligt mål:
Programmering
Eleverne skal kunne
̶ redegøre for strukturer i programmeringssprog, modellere programmer, samt anvende programmeringsteknologier til
udvikling af it-systemer
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
App-case
|
28-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb#10: Databaser
Fagligt mål:
Repræsentation og manipulation af data
̶ abstraktion og strukturering, begrebs- og datamodeller
̶ data og datatypers repræsentation og manipulation
̶ E/R-modeller
̶ relationelle databaser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aktivitets-database
|
10-03-2025
|
ER-diagram
|
13-03-2025
|
SQL-forespørgsler
|
21-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb#11: Innovation
Fagligt mål:
Innovation
Eleverne skal kunne
̶ analysere forskellige typer af innovative it-systemer sammenholdt med egne udviklede it-systemer.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aktivitets-database
|
10-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#12: Interaktions- og webdesign
Fagligt mål:
Interaktionsdesign
̶ design af en brugergrænseflade og den tilhørende interaktion
̶ prototyper til i samarbejde med brugerne at udvikle it-systemets interaktionsdesign
̶ principper for interaktionsdesign
̶ modellering af interaktion mellem it-systemet og omgivelserne
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Link til webside
|
25-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb#13: Opsamlig/eksamen
Samt aflevering af logbog
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/941/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65966286387",
"T": "/lectio/941/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65966286387",
"H": "/lectio/941/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65966286387"
}