Titel
1
|
Forløb#1 Portrætter. Grundforløb i dansk
Perspektiver: Litteratur, sprog og medier
FORMÅL
Første forløb i dansk introducerer jer til portrættet på tværs af de tekster og genrer, som I kan komme til at møde i danskfaget i gymnasiet. Formålet med forløbet er, at I lærer at arbejde analytisk med at afkode forskellige typer af portrætter samt at fremstille egne portrætter.
INDHOLD
Vi læser tekster, arbejde med digte, videoer og film om forskellige store personligheder i dansk kulturliv bl.a. Yahya Hassan og Kronprins Frederik. Men vi skal også se, hvordan privatpersoner kan fremstilles, så det bliver en del af en større fortælling, som vi har mulighed for at spejle os i. Vi arbejder afslutningsvis med jeres egne, filmiske portrætter af jeres klassekammerater.
Der arbejdes introducerende med et bredt spektrum af metoder: litteraturanalyse og fortolkning, sproglig analyse, fortolkning og vurdering, kommunikationsanalyse (billeder), medieanalyse og fortolkning - herunder filmiske virkemidler (dokumentar) samt mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge (dokumentar) samt produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge - herunder remediering (fra foto til valgplakat og fra interview til lommefilm). Yderligere arbejdes der produktivt og refleksivt med udtryksfærdighed i dansk.
Kernetekster:
Yahya Hassan: "Plastikblomst" i Yahya Hassan - Digte, Gyldendal, 2013
Caspar Eric: NIKE, Gyldendal, 2015, lyrik, uddrag s. 1-5.
Amalie Laulund Trudsø: Koordinater, Rosinante, 2013, romanuddrag s. 7-
15.
Martin Krasnik: "Vi har tabt ham, men i det mindste har vi haft ham", nekrolog fra Weekendavisen, 30. april 2020.
Portræt af Caspar Eric, Lyrikporten, Gyldendal, 2018
(https://28danskedigtere.gyldendal.dk/#show/fb5b71d3-7872-480e-9e0e-c320841fd336)
Emil Langballe: Q's barbershop, dokumentarfilm, 2019, 60 min.
"Yahya Hassan performance video", oplæsning, Gyldendal, 2013 (https://www.youtube.com/watch?v=N839DlASGkA)
Grundbogsmateriale
Schultz Larsen, Ole: Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier (2015). Dansklærerforeningens Forlag og Systime a/s, s. 44-45, s. 223-227.
|