Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Kasper Løgstrup
|
Hold
|
2022 HI/e (1e HI, 2e HI, 3e HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Romerriget
I forløbet har klassen arbejdet med at opnå forståelse for historiefaget i gymnasiet. Vi har arbejdet med materialetyper og faglige metoder. Emnemæssigt har vi arbejdet med årsagsforklaringer på, hvorfor Romerriget blev en stormagt, republikken og overgangen til kejserdømme (med fokus på Augustus), Romerrigets fald samt forståelser og brug af Romerriget i eftertiden.
Der er arbejdet med følgende faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Det moderne Danmarks opståen
Forløbet har fokuseret på centrale udviklinger i 1800-tallets Danmark, som kan menes at sætte rammen for det moderne Danmark. Her kan bl.a. nævnes industrialisering, urbanisering, demokratisering, arbejderbevægelsens fremkomst og især nationalisme.
Der er arbejdet med følgende faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO - besættelsestiden
DHO-forløbet har særligt vægtet træning i skriftlig formidling. Emnemæssigt har forløbet mest centreret sig primært om samarbejdspolitik og modstandskamp, men også de østfrontsfrivillige og retsopgøret er blevet behandlet.
Forløbet har behandlet følgende faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Danmarks internationale placering
I forløbet har vi arbejdet med Danmarks internationale placering fra 1864 og frem til idag med et særligt fokus på krigen i Afghanistan.
Der er arbejdet med følgende faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
DANMAR~1.PDF
-
Kühle, Ebbe: Danmarks historie i et globalt perspektiv, Gyldendal; sider: 232-237, 245-253, 316-324
-
Skovens dybeste hemmelighed_ Er det snart på tide at fortælle, hvor 16 mænd blev dræbt_ _ viborg-folkeblad.dk.pdf
-
Næppe en mindeplads for henrettelser i Undallslund
-
Historiker: bedst at holde henrettelsesplads hemmelig
-
United Nations Open Conference As San Francisco (1945)
-
Hans Hedtofts tale til A hovedbestyrelse 1949.pdf
-
Danmarks Historie i et globalt perspektiv, Kühle, Gyldendal, 2012, 316-340.pdf
-
Danmarks ændrede placering i verden siden 1914.pdf
-
Overblik og tidslinie - Danmarks int. placering.pdf
-
Søjlerne i dansk udenrigspolitik efter 1945, Fokus 3, s. 139.pdf
-
9/11: How America’s worst terror attack unfolded
-
George W. Bush tale til nationen d. 11. september 2001.docx
-
Statement by NATO Secretary General, Lord Robertson 2. oktober 2001.docx
-
Resolution 1368 i FNs sikkerhedsråd 12. september 2001.pdf
-
Genlæs de tre engelske kilder fra sidste gang.
-
Beslutningsforslag nr. B 45. Fremsat den 8. januar 2002 af udenrigsminis.PDF
-
LANGS FLODEN
-
Jimmys krig - soldat søger svar
-
Hvorfor gik det galt i Afghanistan, og hvad sker der nu?
-
Afghanistan crisis: Desperate locals cling to side of US Air Force plane taking off from Kabul
-
Chaos Outside Kabul Airport With Afghanistan Evacuations Ongoing
-
I skal som forberedelse til modulet skrive to spørgsmål ind i elevfeedbacken, som I godt kunne tænke jer at stille de to soldater.
-
Rubric med synlige evalueringskriterier i historie.docx
-
Her er syv pinefulde grunde til, at vi tabte i Afghanistan.docx
-
Hvordan vil det gå Afghanistan.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kirken i middelalderen: Reformation og korstog
Forløbet har haft middelalderkirken som omdrejningspunkt. Klassen har arbejdet med årsagerne til, at kirken blev så magtfuld i perioden, men også hvilke udfordringer det medførte i form af reformationen. Derudover har vi arbejdet med korstogene som begivenhed i samtiden og eftertiden.
En del af forløbet har været i form af et projekt, hvis eleverne selv skulle planlægge og afvikle undervisningen.
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Noter fra timen om introduktion til middelalderen.docx
-
Den kristne kirke - Ebbe Kühle.pdf
-
Kühle, Ebbe, Hvorfra hvorhen hvorfor - en verdenshistorie, 1998; sider: 72-76
-
Knudsen-m.fl.-Middelalderen.-Systime.-2011-s.-17-36-den-romersk-katolske-kirke.pdf
-
Pave Innocens III _Om den menneskelige tilværelses elendighed_.docx
-
Knudsen mf., Middelalderen, Systime, 2011; sider: 17-20
-
Projekt metamorfose.docx
-
Europæernes erobring af Jerusalem 1099.jpg
-
Ludvig d. 9 drager på korstog.gif
-
Peter Frederiksen - Korstogene.pdf
-
Kilder fra Fokus.pdf
-
renæssance.pptx
-
Grubb mf., Overblik, Renæssance..., 68-76.pdf
-
Luther om retfærdiggørelse ved tro.pdf
-
Martin Luther - Af de 95 teser - 1517.pdf
-
Reformationen.pptx
-
Fokus 1 - Reformationen.pdf
-
Test KL svar.docx
-
Lars Peter Visti Hansen - Perspektiv og vurderinger - kilder.pdf
-
Historiefagets idenitet og metoder.docx
-
Al-Qaidas fundament, 1998.pdf
-
Islamisk Stat og historiebrug.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Tysklands moderne historie
Forløbets røde tråd har været en undersøgelse af den tyske nationale identitetsforståelse og dens udvikling over tid. Fra omkring begyndelsen af 1800-tallet med nationalromatikken op til idag. Der er blevet arbejdet med betydningen af Tysklands samling, hvilket mundede ud i et forløb i forløbet omhandlende Første Verdenskrig. Derefter blev fokus rettet mod mellemkrigstiden og nazismens opståen, ideologi og krigsførelse. Sidste del af forløbet har omhandlet den nazistiske arv i Tyskland i efterkrigstiden samt de forskellige faser af forsøg på afnazificering i Tyskland.
I forbindelse med forløbet har klassen været på studietur i Leipzig.
I forløbet er følgende faglige mål blevet behandlet:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Da romantikken rystede vores verden ( 3 )
-
The Battle of Leipzig
-
Nationalismen i Tyskland og Nationalliberale revolutioner og Tysklands samling.pdf
-
Mentalitetshistorie.pdf
-
Historiebevidsthed.pptx
-
Carl_Gustav_Carus_-_Ruine_Eldena_mit_Hütte_bei_Greifswald_im_Mondschein.jpg
-
Carl-Johan Bryld: Verden Efter 1914 - 4. UDGAVE, Systime; sider: 9-15, 18-20, 26-28, 33-53, 97-103
-
Første Verdenskrig i billeder.pptx
-
Life in a Trench | World War I | History
-
Freden i Versailles.pdf
-
792f0160-ecd8-11e8-89c8-d36339d835c0.jfif
-
Brødpriser.jpg
-
Drageflyvning.jfif
-
HU007336.jpg
-
Hitler og folket ( 1 )
-
Længe leve Tyskland, kunstner ukendt, 1930'erne.jpg
-
Nazistisk lyskatedral.jpg
-
Jeppe Bæk Meier og Rasmus Thestrup Østergaard: Tyskerne og Nazismen, Columbus; sider: 62-64, 72-81, 88-94, 97-98, 113-127, 138-140, 144-149, 152-160
-
Hitler om ungdomsopdragelse - 1935.pdf
-
World War II Casualties by Country 2024
-
Kilde: Tilskuer i Ukraine, ingeniør Friedrich Hermann Gräbe
-
S. 131 i bogen.
-
Samme lektie som sidst.
-
Holocaust by bullets.pptx
-
Hvad er folkedrab?
-
Berlau & Thuge, Vejen til folkedrab, Columbus, 2023, s. 24-29.pdf
-
Nat og tåge
-
Holocaust i kz-lejrene.pptx
-
Treblinka: Reconstrucción digital del campo de exterminio nazi HD
-
Allied bombing of Dresden: Legitimate target or war crime? | DW News
-
What Happened at the Nuremberg Trials? | History
-
The Story Behind the Hunt for Adolf Eichmann
-
Fascisme, nazisme _ kommunisme, Olesen _ Sørensen, Verdens historie 2 - fra 1750-1945, Gads, 1998, 236-237.pdf
-
Life in East Germany | Animated History
-
1989 – Med Lykke Friis & Nynne Bjerre
-
Rammstein - Deutschland (Official Video)
-
I orienterer jer i jeres noter fra forløbet.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Amerikansk identitetshistorie
Forløbet tager udgangspunkt i amerikanernes forståelse af sig selv og andre i et historisk perspektiv fra USA’s grundlæggelsen til i dag. Vi har arbejdet med, hvordan identitetsforståelsen er blevet udfordret og har ændret sig over tid som følge af slaverihistorie og immigrationsbølger.
I forløbet er følgende faglige mål blevet behandlet:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Den amerikanske revolution 1776 - Carl-Johan Bryld.pdf
-
Niels Bjerre-Poulsen: USA - Historie og Identitet - 3. udg, Systime; sider: 9-12, 17-20, 26-27, 29-32, 34-35, 42-50, 56-59, 70-74, 78-86, 90-95, 98-103, 112-114, 117-125, 131-138, 140-147, 182, 249-252
-
Gast American Progress.png
-
The Thomas Jefferson Memorial.jpg
-
Lucky Luke rider mod vest.jpg
-
The Beach Boys – Cabin Essence (Smile Sessions Version)
-
brother records | Records, Smiley smile, The beach boys
-
Strange Fruit Lyrics Billie Holiday
-
Sæbereklame, 1910.jpeg
-
Famous Malcolm X speech "Any means necessary"
-
Muhammad Ali Gives His Stance On The Vietnam War | The Dick Cavett Show
-
Malcolm X og hip hop.jpg
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Moderne japansk historie
I forløbet har vi arbejdet med det moderne Japans opståen fra ca. midten af 1800-tallet op til i dag. Vi har fokuseret på japanernes forståelse af sig selv ift. de asiatiske naboer og Vesten. Vi har arbejdet med, hvordan Japan hurtigt bliver en industri- og militærmagt, hvilket førte flere krige med sig. Særligt har vi arbejdet med Japans rolle under Femtenårskrigen, hvor vi også har stillet skarpt på de japanske krigsforbrydelser. Sidste del af forløbet har omhandlet kampen om japanernes efterkrigstidsidentitet samt hvilke udfordringer, det har medført internt i Japan og ift. landets naboer.
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Annette Skovsted Hansen m.fl.: Japan mellem øst og vest, Systime; sider: 10-15, 21-23, 25-28, 32-37, 39-40, 47-54, 59, 61, 76-81, 87-99, 103-107, 110-112, 145-155
-
Det japanske shogunat
-
Historiefagets identitet, metoder og videnskabsteoretiske tilgange.docx
-
The Meiji Revolution (entire)
-
Feature History - Russo-Japanese War
-
Commando Duck | Donald Duck vs. the Japanese | 1944 | WW2 Era Cartoon
-
Anti-Jap4.jpg
-
Japanese Kamikaze attack on the USS Essex
-
Was Hiroshima A War Crime?
-
Arbejdsark til forskellige japanske historiesyn på Japans rolle i Femtenårskrigen.docx
-
Japanske krigsforbrydelser
-
Berlau & Thuge, Vejen til folkedrab, Columbus, 2023, s. 24-29 (3).pdf
-
Hvad er folkedrab?
-
Why is Japan’s Yasukuni Shrine so controversial?
-
The Japanese Textbook Controversy.avi
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111635842",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111635842",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52111635842"
}