Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Kirsten Birkegaard Madsen, Pia Bjerre
|
Hold
|
2024 3g dr (3g dr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundlæggende skuespil teknik
Centralt i introforløbet står skuespillerens arbejde. Vi skal udforske den praktiske side af faget: at skabe sceniske udtryk med krop og stemme for et publikum. Vi skal bruge vores fantasi, turde gøre det uventede og anderledes. Grine af os selv og hinanden. At spille skuespil er ligesom barnets leg - vi lader som om vi er nogle andre et andet sted og med andre formål med vores handlinger. Vi bruger også eksempler fra det virkelige liv, og fra film og teater igennem billeder og filmklip.
Mål:
- Præsentation af Dramatik C (faglige mål og fagligt indhold), præsentation og definition af portfolio samt en plan for det kommende skoleår (teaterforestillinger, ekskursioner m.m)
- Introduktion til det ’at skabe’: kreativitet, kropssprog, fantasi, rolle, , samarbejde, koncentration, nærvær og samspil med andre
- bevægelseskvalitet, rummet, relationer, aktionen, statuen, bevægelsesmønstre, mimik, gestik, stemmeføring og blikretninger.
-dramaturgi: figur, rum, forløb
-Variation i udtrykket og udtryksniveau.
-Keith Johnstones begreber: at sige ’JA’, improvisation og status, konflikt, spænding, timing og glæden ved at "tabe ansigt med vijle".
- Skabe et trygt arbejdsmiljø
- Fortælle uden ord. Hvad afslører kropssproget om os selv og andre?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Commedia dell'Arte
Introduktion til Commedia dell' arte: Oprindelse, omrejsende grupper.
Gennemgang af de sceniske og dramaturgiske forhold
Masker: Eleverne afprøver de forskellige masker, der er karakteristiske for figurerne (typerne). Hvad gør en maske ved skuespilleren? Ændrer masken kropssproget? Hvad tilføjer masken rollen?
Typer: Eleverne beskriver de forskellige typer i den klassiske commedia dell' arte tradition, prøver at spille dem i forskellige improviserede situationer og prøver at arbejde med et "skelet" til handlingen.
Lazzi: Gennemgang af de tre hovedtyper af lazzi.
1. Ordlazzi
2. Episodelazzi
3. Pantomimelazzi
Eleverne arbejder med improviserede scener, hvor de forskellige lazzi indgår, og hvor statusforholdet synliggøres.
Eleverne spiller Tandudtrækningen af Flaminio Scala.
Set forestilling: "Gengangere" på Husets teater
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Børneteater - devising som kunstnerisk metode
Juleforestillinger for børn
Eleverne har i mindre grupper samarbejdet om et større afrundet forestilling, hvor de selv har skullet skrive, spille, komponere, synge og instruere samt skaffe scenografi og kostumer - med devising-principperne som gennemgående afsæt for konceptudarbejdelsen og manuskriptskrivningen. Alle har prøvet at skrive dramatiske scener.
Afsluttet med forestilling for tre 0.klasser og deres lærere
Fokus:
Improvisation – om kunsten at sige JA!
Devising – om at skabe teater her og nu
At turde tro – om at vise tillid til sig selv og omverden
Research
Konceptudarbejdelse
Mødet med publikum
Refleksion over proces og produkt
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Naturalistisk og episk spillestil
Forløb med fokus på de to hovedretninger indenfor spillestile; den naturalistiske og den episke:
1) Teaterhistorisk forløb om Det Naturalistiske Drama og Stanislavskijs skuespilteknikker.
- At opnå teaterhistorisk viden om naturalismens betydning for teatrets udvikling
- At få kendskab til periodens tre centrale dramatikere: Henrik Ibsen, August Strindberg og Anton Tjekhov.
- At få viden om de ”nye” skuespilteknikker Stanislavskij udviklede
- At afprøve teknikkerne gennem øvelser og mindre realisationer
- At arbejde med at forstå og opbygge en rolle
- At arbejde med dramaturgi og iscenesættelse på moderne dramatik: "Skakten" (Scene 1) og Christian Lollike og "Pis (scene 10 i "Intimhygiejne") af Kamilla Wargo Brekling.
Centrale Stanislavskij-begreber:
1) Det magiske HVIS
2) De givne omstændigheder
3) Fantasi og forestillingsevne
4) Fysiske handlinger og motivation
5) Undertekst
6) Hovedhandling og mål
7) Afspænding og koncentration
8) At indleve sig
2) Det episke teater og Brecht
- At få kendskab til opgøret med naturalismen
- At lære om episk teater
- At arbejde med Verfremdungseffekter (V-effekter):
Songs, der kommenterede på handlingen og gav publikum tid til at reflektere over handlingens gang (fx cirkusmusik):
Synligt orkester – altså på scenen.
Fortæller: direkte publikumshenvendelser
Projektioner af lysbilleder, tekster, skilte på scenen
Ophævelse af De tre enheder (Aristoteles) (tiden, stedets og handlingens)
Synlige kulisseskift eller sceneskift (intet fortæppe)
Skuespilleren siger også regibemærkninger på scenen.
- Iscenesættelse af " Pis", scene 1: J"eg sad på toppen af et lille bjerg" (Fra naturalisme til episk spillestil)
Set forestilling: "Verdensherskerne" på Mungo Park + efterfølgende samtale om bl.a. brugen af henholdvis episke og naturalistiske elementer
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt
-At skabe og realisere en ide: teaterforestillingen som en arbejdsproces:
I en vekselvirkning mellem teori og praksis guides dramatikeleverne gennem teaterprocessens/eksamensprojektets faser fra idegenerering, planlægning, fremførelse og evaluering; dette med udgangspunkt i en logbog. Eksamensprojekterne vises med efterfølgende feedback fra publikum med formål at skærpe det kritiske og refleksive blik på produkterne inden selve eksamen.
Fokus:
- At skabe og realisere en ide
- Rolleopbygning
- Iscenesættelse
- Scenografi
- Møde med et publikum
- Refleksionsevne
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585190828",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585190828",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64585190828"
}