Holdet 2024 ng/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Naturgeografi C
Lærer(e) Adam Ring
Hold 2024 ng/j (2j ng)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vejr og klima
Titel 2 Vand & bæredygtighed
Titel 3 Danmarks energi - hvor skal den komme fra?
Titel 4 Geologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vejr og klima

Forløbet omhandler klima og vejrsystemer samt de globale klimaforandringer som verdenen står over for. Undersøgelse af drivhusgassers effekt ift. opvarmning af kloden og forsøg med forskellige overfladers reflektionsevne (albedoeffekten). Forsøg med vand og jords varmekapacitet i relation til kyst- og fastlandsklima. Klimamodeller i fokus. Vejrdata og analyse af vejrkort, herunder dannelse af høj og lavtryk. Det globale vindsystem. Konvektionsforsøg og journal om vindcirkulation. Klimazoner og plantebælter. Nedbørsdannelse og nedbørstyper med fokus på Danmarks vejr

Forsøg/eksperimentelt arbejde

Øvelse i aflæsning af kort og globus
Solen og Jorden_globusøvelse
Forsøg med varmekapacitet
Feltøvelse og opgave om Strålingsbalancen
Forsøg om Albedo
Konvektionsforsøg (Rapport om konvektion)
Kondenseringsforsøg - nedbør i DK

Kernestof

̶  Det globale vindsystem og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
̶ Vandets kredsløb,  herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
̶  Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
̶  Klimaændringer og samfundsudviklingens klimapåvirkning


Faglige mål:

̶  benytte fagets fagsprog, såvel mundtligt som skriftligt
̶  identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶  udføre simple former for empiribaseret arbejde i laboratorium og i felten
̶  udvælge og anvende digitale kort, geoinformation samt andre geofaglige repræsentationsformer
give en beskrivelse af udviklingsforløb og processer i naturen og menneskets omgivelser baseret på empiriske data og
observationer
̶  forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Konvektionsforsøg 30-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 2 Vand & bæredygtighed

Forløbet tager udgangspunkt i danskernes vandforbrug samt bæredygtig udnyttelse af vandresurser, herunder vandets kredsløb med fokus på Danmarks og det nordlige Indiens forskellige årlige nedbørsfordeling og vandbalance. Vi ser på grundvandsdannelse herunder forureningstrusler mod rent drikkevand i relation til jordbundstyper samt regionale forskelle på vandbalancen i Danmark

Faglige mål

̶  identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre
̶  forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden

Kernestof

̶  Vandets kredsløb, herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer

Empirisk arbejde/forsøg

- Øvelse water footprint
- Vandbalancediagram ('Vandbalance_Danmark & NV-Indien (2j'))
- Permeabilitet, vandets bevægelse i jorden – en øvelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Danmarks energi - hvor skal den komme fra?

Forløbet tager udgangspunkt i Danmarks energiforbrug med fokus på oliedannelse- og udvinding af de fossile brændsler samt grøn omstilling, herunder regeringens energipolitik med mål om et fossiltfrit Danmark i år 2050.

Forsøg/empirisk arbjede:
Forsøg med vindenergi
Oliemigration (rapport om oliemigration)
Undersøgelse af energiformer

Kernestof:

̶  Det globale kulstofkredsløb i geofaglige sammenhænge
̶  Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug
̶
Faglige mål:

̶  formidle geofaglig viden og forholde sig til den aktuelle samfundsdebat om geofaglige emner med mulig inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
̶  behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rapport om oliemigration 02-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Geologi

Forløbet har fokus på Jordens geologiske aktivitets påvirkning af menneskets levevilkår.
Jordskælv, tsunamier og vulkanisme. Pladetektonik og Wegeners teori om kontinentaldrift. Konstruktive, destruktive og bevarende pladegrænser. Øvelsesopgaver i Google Earth med fokus på vulkanisme. Skriftlig aflevering og om vulkaner med mundtlig formidling. Lavaforsøg om væskers viskositet.

Øvelser/forsøg/empiriske opgaver:

Øvelse om Vulkantyper (Google Earth)
Vulkanundersøgelse (2j)
Lavaforsøg

Kernestof:

Jordens og landskabernes processer
̶ Jordens udvikling, herunder den pladetektoniske model, jordskælv og vulkaner
̶ Geologiske processer og kredsløb og menneskers anvendelse af ressourcer

Faglige mål:
̶  forstå og kritisk anvende geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
- demonstrere viden om naturgeografis identitet og metoder
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Vulkanundersøgelse 08-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer