Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Sønderborg Statsskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Sine Drimer Berg
|
Hold
|
2023 En/ux (1ux En, 2ux En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Evil in life and literature
Vi arbejder med ondskab i litteraturen og i virkeligheden. Forløbet skal øve eleverne i at diskutere og argumentere f.eks. for hvorvidt en karakter er født ond eller et blevet det pga. omstændighederne.
Derudover kigger vi på hvilke virkemidler forfatteren anvender for at vise ondskab i en tekst.
Materialet ses nedenfor
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The End of the World
I dette forløb arbejder vi her med måder hvorpå verdens, jordens og menneskehedens undergang er blevet fremstillet i litteraturen og i film/serier. Vi kigger efter fællestræk og forskelle og diskuterer disse.
Anvendt materiale ses nedenfor:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
True Crime
I dette forløb arbejdes der med true crime som genre og som fænomen i populærkulturen. Vi fokuserer især på hvorfor den er blevet så udbredt og kigger nærmere på hvem den er henvendt til.
Materialet ses nedenfor:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
EKSAMENSFORLØB South Africa
Forløb om Sydafrika med primært fokus på apartheid og tiden efter. Forløbet fungerer også som læsning af værk jvf. læreplanens krav om læsning af 1 værk på b niveau.
Trevor Noah: Born a Crime, 2016
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
EKSAMENSFORLØB American Election
Fokus:
Det politiske system i USA
De politiske partier og deres kernevælgere
Kandidaterne: Harris og Trump
Politiske taler
Materialer ses på modulerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
EKSAMENSFORLØB Poverty in Britain
Fokus med fokus på fattigdom - i særdeleshed børnefattigdom - samt den stigende ulighed i Storbritannien. Der er læst en del non-fiction, men vi har også arbejdet med fiktion om emnet.
Materiale ses nedenfor:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Twisted Minds
Forløbet arbejder med analyse af både tekst og film og viser forskellige sider af begrebet "Twisted" - Det kan både noget eller nogen i teksterne som er twisted og vi arbejder derfor også med upålidelige fortællere.
Materiale ses nedenfor:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
EKSAMENSFORLØB Sorry is the hardest word..
I dette non-fiction forløb har vi arbejdet med undskyldningsretorik og de tilhørende retoriske virkemidler.
Vi har i forløbet skelnet mellem "apology" og "apologia" og arbejdet med forskellige "image repair strategies" som hjælper os til at forstå hvordan den pågældende person griber undskyldningen an.
Vi har arbejdet med mange forskellige typer af undskyldninger - og hver gang haft fokus på den retoriske situation (the rhetorical pentagon) undskyldningen eller apologien udspringer af - samt hvordan forskellige "image repair strategies" spiller en rolle i undskyldningen.
Eleverne har også arbejdet med egne undskyldninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Conspiracy Theories
Konspirationsteorier er populære som aldrig før. Populærkulturen og internettet bliver oversvømmet med teorier om, hvem der i virkeligheden stod bag 9/11, at vacciner medfører autisme, og at små børn misbruges i kældre af ledende demokrater.
Men hvordan opstår konspirationsteorier, og hvorfor er det vigtigt at beskæftige sig med dem?
Forløbet skal give eleverne konkrete redskaber til at analysere konspirationsteorier og værktøjer til at skelne mellem konspirationer og konspirationsteorier.
Forløbet tager udgangspunkt i Katrine Brøndsteds "Narrating Truth"
Materialet ses nedenfor:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Sorry is the hardest word...
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58680514321",
"T": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58680514321",
"H": "/lectio/164/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58680514321"
}