Holdet 2024 3h Ps/1 (1) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Nørresundby Gymnasium og HF
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Marianne Vestergård P. Jensen
Hold 2024 3h Ps/1 (1) (3h Ps/1 (1))
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mangfoldighedens psykologi og Fårup
Titel 2 Empiri: Bøger
Titel 3 Udviklingspsykologi: Omsorg og omsorgssvigt
Titel 4 Udviklingspsykologi: DET LILLE BARN (0-6 år)
Titel 5 Socialps/suppl: ONDSKAB OG PSYKOPATI
Titel 6 KULTURPS i fbm SOCIALPS
Titel 7 Positiv psykologi: LYKKE kontra STRESS
Titel 8 Kognition/læring og opsamling
Titel 9 UDVIKLING: UNGDOM OG RETNINGER
Titel 10 udviklings og socialps: Ungdom
Titel 11 Forløb#11
Titel 12 Socialps/suppl: ONDSKAB OG PSYKOPATI

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mangfoldighedens psykologi og Fårup

Formålet med forløbet er at skabe en introduktion til psykologi-faget og dets metoder. Dette er foregået ved forudgående og efterfølgende arbejde op til en ekskursion til Fårup sommerland, i een af de første uger efter skolestart.

Feltundersøgelse, Fårup - særligt udgangspunkt: Kognition, adfærdsps, nudging, udviklingspsykologi: - Hvordan kan vi ud fra opgaveark fra Fårup se hvad forlystelserne mon retter sig mod? Opgaveark er at finde under Fårups hjemmeside, og derudover indgår en del supplerende udviklingspsykologisk undervisningsmateriale omk ovenstående psykologiske teorier.

Psykologisk metode-præsentation har også haft omdrejningspunkt: Særligt observation har været i fokus. Vi har også snakket om andre forskellige metodetilgange. Disse fremgår også af de ark, som eleverne har arbejdet med undervejs i observationerne - og i det efterfølgende arbejde.

Færdiggørelse af opsamling på feltundersøgelse og præsentation på klassen: Hvad fandt vi ud af de forskellige forlystelser retter sig mod, og hvordan kan vi selv lave en nudging øvelse om, at Fårup gerne vil have flere til at benytte deres hotel - hvordan kan man mon få folk til det? Og hvad kan nudging i det hele taget?  Forskellige korte nudging-øvelser.

Hovedmateriale: Opgaveark, Fårup hjemmeside og supplerende materiale.
32 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Empiri: Bøger

1. "Psykologiens veje", e-bog, Systime, 2018

2. pdf´er fra "udviklingens veje", O. S. Larsen, Systime, 1994

Derudover:
Talrige cases og artikler. SE undervisningsbeskrivelse for detaljer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 144 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Udviklingspsykologi: Omsorg og omsorgssvigt

omsorg og svigt:

(KAN TRÆKKES SAMMEN MED "DET LILLE BARN" (det følgende tema), så 2 temaer evt i eet spørgsmål!) til eksamen.

Hvordan bør den normale omsorg foregå, og med særligt fokus på teoretikerne: Spitz, Bowlby, Harlow og Lagercrantz.
Derudover:  Hvordan kan det lille barn svigtes, og hvilke konsekvenser kan det have på sigt? Her har der været særligt fokus på de 4 typer omsorgssvigt, som det fremgår af lærerbogsmaterialet.
Centralet har været omkring: Tilknytning, omsorg, svigt og konsekvenser.

Derudover har der været udarbejdet mindre rapport i forbindelse med arbejdet  med dokumentarne: "Er du mors lille dreng", TV2 (1998, 2008, 2018) + øvrige læsecases  har været i fokus.

Endelig har der været skrevet en synopsis.


25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Udviklingspsykologi: DET LILLE BARN (0-6 år)

Hvordan kan det lille barn udviklingspsykologisk udvikle sig i alderen 0-6 år.
(KAN TRÆKKES SAMMEN MED "OMSORGSSVIGT og OPDRAGELSE" (det forudgående tema) til eksamen, så evt 2 temaer i eet spørgsmål!)

Der har været fokus på opdragelsesformer (udfra Diana Baumrinds teori heromkring) og de forskellige mulige konsekvenser for barns identitetsdannelsen dette kan afføde, særligt ved hjælp af Freuds personligshedsmodel.

Derudover har der været taget afsæt i den "normale" udvikling hos barnet udfra: Freud, Erikson, Mahler og Sterns teorier, om barnets udvikling i alderen 0-6 år.

Der har været foretaget analysearbejde i forbindelse med forskellige cases - og særligt har der været arbejdet med udsendelsesrækken "Kæft, trit og knus" i fht opdragelsesmetoder, selv om dette har været omkring unge - men hvor der ligeledes har været taget udgangspunkt i den tidlige udvikling i de unges liv, som har været fejludviklet.

Endelig har der været Feltundersøgelse ang køn, observation i tøjbutik og legetøjsbutik.

Der har været udarbejdet en synopsis omkring det lille barns udvikling i alderen 0-6 år.

29 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Socialps/suppl: ONDSKAB OG PSYKOPATI

Hvordan kan vi socialpsykologisk betragte identitetsdannelsen, og hvordan kan mennesker være onde? Derudover: Hvad gør sig gældende for den psykopatiske diagnose, årsager og symptomer, og hvad er forskellen på ondskab og psykopati?

Særligt fokus i socialpsykologien på:

Socialps, Grupper, roller, ledelse, forsøg, stereotyper, Aschs forsøg samt Milgrams forsøg og Zimbados forsøg.

Derudover på:
Ondskab, Svendsens teori om de 4 forskellige typer af ondskab

Endelig har der været set på:
psykopati (årsager og symptomer).

Der har været anvendt forskellige udsendelser samt artikler udover lærebogsmateriale.

Der har været udarbejdet en synopsis i fht psykopati-vinklen (fokus på Peter Lundin). Dybdegående analyse af filmen "En morder vender hjem".

137 sider (hvoraf nogle sider dækker over filmen + 2 udsendelser) og tilhørende materiale i forlængelse heraf.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 KULTURPS i fbm SOCIALPS

Hvordan kan der skabes integration - og hvorfor kan der være forskellige vanskeligheder heromkring?

Vi tager afsæt i tidligere arbejde med socialpsykologien og repeterer de forskellige typer grupper. Hvor vigtig er gruppen for individet, og hvordan møder vi så andre. Her tages der udgangspunkt i  kulturpsykologien med fokus på begreberne etnocentrisme, kulturrelativisme, kulturmøder, konflikter, etnicitet, integration.

Til eksamen kan man trække emnet SAMMEN med socialpsykologien, så derved 2 emner i eet)

Der foretages en feltundersøgelse (interview af en person ang integration).

39 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 54 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Positiv psykologi: LYKKE kontra STRESS

Hvordan kan stress og lykke være hinandens modpoler?

Aldrig har der været så mange stressramte.
- Hvad er stress: akut og kronisk samt i fht arbejde og privatliv - samt copingstrategier.

kontra

Hvad er lykke, og hvor er danskere så lykkelige (- og, er de det?). Positiv psykologi og lykketeorier, med udgangspunkt i Dan Gilberts teorier.

Synopsisskrivning med udgangspunkt i stressteorier og Dan Gilberts lykketeorier

Derudover har der været foretaget en feltundersøgelse: Interviewteknik og udarbejdelse samt udførelse af interview samt opsamling herpå i synopsisgrupperne.

Emnet kan trækkes sammen med ungdom, så der KAN være tale om 2 emner i eet.

55 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Kognition/læring og opsamling

Hvordan lærer barnet kognitivt, og hvordan foregår denne læring både personligt, udviklingsmæssigt - og i skolen.

Der skabes først fokus på kognitionsbegrebet og Piagets faseteori.
Dernæst foregår der videre vinkler på viden og læring - med særligt fokus på læringsstile samt motivationsteori.
Teoretikerne Dunn og Dunn´s skema omkring læring arbejdes der også med, særligt som afsæt til at foretage feltundersøgelse i en folkeskoleklasse.

Feltundersøgelse: Besøg i folkeskoleklasser - fokus på læringsstile - efterfølgende bearbejdning af resultaterne, og opsamling på klassen.
Derudover også arbejde med udsendelse om den kinesiske lærer Xinxin, der laver et skoleeksperiment ang lektielæsning og i fbm børn af anden etnisk herkomst.

Opsamling på året (kort repetition)

30 sider SAMT 18 sider i fht repetition.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 UDVIKLING: UNGDOM OG RETNINGER

Ungdom og identitetsdannelse: - Hvordan kan dette betragtes ud fra forskellige teoretikeres synsvinkel, og hvordan kan man opleves vanskeligheder i fht identitetsdannelse som ung - særligt i forhold til Eriksons teorier - og omkring stress diagnosen.


Hvordan kan identitetsdannelsen foregå  hos den unge i det senmoderne samfund (med kort historisk tilbageblik også): Og i senmoderniteten med fokus på teoretikerne Ziehe, Giddens, Gergen, Sartre, Bourdieu og Erikson. Derudover har der været set på narcissismebegrebet og nynarcissime - samt  den mulige påvirkning fra de sociale medier, og som en mulig stressfaktor i den unges personlighedsdannelse.

Endelig har ungdommen været betragtet udfra, at der her også er risiko for livskrise, jvf Cullbergs teorier. Derudover har akut traumatiske kriser (hvis man oplever tab eller krænkelse også været betragtet - samt dets kriseforløb), kroniske kriser og kollektive katastrofer  har også været kort at betragte - og endelig har der været set på PTSD - med afsæt i et klip omkring en ung piges fortælling om hvordan hun gennem mobning har udviklet PTSD.


Til eksamen kan emnet inddrages i fbm "lykke kontra stress emnet", så derved 2 emner i eet.
Læsestof:  ca 40 sider.
Her har der ikke været udarbejdet skriftligt produkt/synopsis.

OBS
(Hvor der generelt har været læst fra "Psykologiens veje" har der været tale om "Psykologiens veje", Ole S. Larsen,  Systime, 1. udgave, 8. oplag, 2013
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 udviklings og socialps: Ungdom

Ungdom og identitetsdannelse: - Hvordan kan dette betragtes ud fra forskellige teoretikeres synsvinkel, og hvordan kan man opleves vanskeligheder i fht identitetsdannelse som ung - særligt i forhold til Eriksons teorier - og omkring stress diagnosen.


Hvordan kan identitetsdannelsen foregå  hos den unge i det senmoderne samfund (med kort historisk tilbageblik også): Og i senmoderniteten med fokus på teoretikerne Ziehe, Giddens, Gergen, Sartre, Bourdieu og Erikson. Derudover har der været set på narcissismebegrebet og nynarcissime - samt  den mulige påvirkning fra de sociale medier, og som en mulig stressfaktor i den unges personlighedsdannelse.

Endelig har ungdommen været betragtet udfra, at der her også er risiko for livskrise, jvf Cullbergs teorier. Derudover har akut traumatiske kriser (hvis man oplever tab eller krænkelse også været betragtet - samt dets kriseforløb), kroniske kriser og kollektive katastrofer  har også været kort at betragte - og endelig har der været set på PTSD - med afsæt i et klip omkring en ung piges fortælling om hvordan hun gennem mobning har udviklet PTSD.


Der har været foretaget synopsisskrivning med særligt fokus på unge og identitetsdannelse - og mulig udviklingskrise. Derudover har der indgået mindre projektarbejde omkring forskellige ungdomsproblematikker.

ca 40 sider.

OBS
(Hvor der generelt har været læst fra "Psykologiens veje" har der været tale om "Psykologiens veje", Ole S. Larsen,  Systime, 1. udgave, 8. oplag, 2013
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Forløb#11

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Socialps/suppl: ONDSKAB OG PSYKOPATI

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer