Holdet 2023 DA/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Gribskov Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Ingeborg Gade
Hold 2023 DA/k (1k DA, 1k DA 80t, 2k DA, 2k DA 80t)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sprog 1: Kunsten at overbevise
Titel 2 Skriv løs - skriveforløb
Titel 3 Medier: Nyheder og reportage
Titel 4 At læse og fortolke tekster
Titel 5 Det moderne gennembrud - litterær periode (VÆRK)
Titel 6 Lær at elske lyrik (VÆRK)
Titel 7 Lær at elske lyrik - fortsat fra sidste skoleår
Titel 8 Eventyr
Titel 9 Sprog 2: Samtaleanalyse
Titel 10 Roman - (VÆRK)
Titel 11 Fakta og fiktion (VÆRK)
Titel 12 Dansk i praksis (VÆRK)
Titel 13 UD OG SE Margasinet (VÆRK)
Titel 14 Litteraturen på Langs
Titel 15 Repetition
Titel 16 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sprog 1: Kunsten at overbevise

Formålet med forløbet er at lære eleverne elementære retoriske og argumentatoriske begreber og modeller. Dette sker gennem læsning/lytning af forskellige typer tekster(taler, debatindlæg, emails mv)
Udover en analytisk receptiv dimension arbejder eleverne praktisk og produktivt med at skrive taler under temaet ”hjem". Denne del af forløbet arbejder med såvel struktur og  argumentation på det indholdsmæssige plan samt med mundtlighed, mimik og gestik i forbindelse med det formmæssige niveau. Talerne fremføres til sidst foran en gruppe i klassen.

Kernestof:
Jonas Eika: Takketale ved modtagelsen af Nordisk Råds litteraturpris  (2019)   
Greta Thunberg: Tale ved klimamarch (2019)
Kronprinsesse Mary: Tale ved kronprinsens 50 års fødselsdag (2018).
Carsten Jensen: Grundlovstale d. 5. juni 2018.
Katarina Skøtt Jensens tale om ældrepleje ved Talefest (2022).

Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier:
Afsnit 4:9: Retorik og i 4.10.  afsnittet om Toulmins argumentationsmodel
Derudover afsnit 4:12: Kommunikationsanalyse: afsnittene "Samarbejdsprincippet og det underforståede" og "Høflighedsprincippet".
DR: "Mellem fjender" - afsnit 4. "Fucking landsforræderiske perkersnude" (2019).
Søren Vrist Christensen: Retorik og argumentation - retoriske virkemidler.https://www.youtube.com/watch?v=Vlgpe6h6jNc


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Skriv løs - skriveforløb

Forløbet har fokus på skriftlighed.
Anette Nielsen og Lene Trolle Schütter: Skriveøvelser til dansk:
Teoriafsnittene: Præsentation, redegørelse og citater
Min læring: E-bogen God stil, afsnittet om redegørelse.

Thomas Tiedje: "Vi voksne har ansvaret for de unges druk", Politiken, 20. februar 2013.
Lotte Bjerre Lassen: "Avisernes vrangbillede af Prag", Jyllands Posten, 21. februar 2013.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Medier: Nyheder og reportage

Forløbet har haft fokus på, hvordan virkeligheden skildres i nyheder og i reportagen  - herunder særligt, hvordan og hvornår noget bliver en nyhed (udvælgelse og nyhedskriterier), de to forskellige genrers fremstillinger af virkeligheden (fremstillingsformer og opbygning)

Anvendt litteratur i forløbet:
Lisbet Borker, Povl Erik Brøndgaard og Sanne Zillo Rokamp: "Reportagen i ord og billede", 2021. Afsnittene "Genren", "Historien" og "objektiviteten".
Line Holm Nielsen: "Fire sekunder" - bragt i Berlingske Tidende d. 17.april 2003
Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe: "Den iscenesatte virkelighed" afsnittet om Nyhedskriterier, kildetyper, stofområder og vinkling.
Lærerproducerede power point til nyhedsformidleingen.
DR: TV-Avisen - næranalyse af enkeltindslag og en udsendelse som helhed (november 2023)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 At læse og fortolke tekster

Forløbet har haft fokus på at undersøge litterære tekster uden brug af en fast analysemodel. I stedet har der været fokus på en mere undersøgende tilgang, hvor forforståelse, oplevelse, reaktionsskrivning, undersøgelse og fortolkning har været omdrejningspunktet.
I forløbet er der særligt arbejdet med fortællersynsvinkler, person- og miljøkarakteristik og undertekst.

Læste tekster i forløbet:
Helle Helle: "En stol for lidt" (1996)
Pia Juul: "En flinker fyr" (2005)
Thomas Kordgaard: "Lasagne" (2019)
Naja Maria Aidt: "Er verden lille" (1993)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Det moderne gennembrud - litterær periode (VÆRK)

Forløbet har haft fokus på Det moderne gennembrud som en periode i dansk litteratur, herunder:
- De tre K'er: Køn, Klasse og Kristendom
- kendskab til Brandes samt andre af periodens ideer og tanker og kunne forbinde dem til litteraturen
- viden om udvalgte forfattere og kunne redegøre for ligheder og forskelle mellem dem.
- forholde sig kritisk analyserende og fortolkende til en tekst i den litteraturhistoriske kontekst.

Demonstrere viden om og kunne perspektivere træk af den danske litteraturs historie - herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof:
Henrik Pontoppidan: ”Naadsensbrød" (1887)
Henrik Ipsen: "Et dukkehjem" (1879)  - VÆRK!

Supplerende:
Mimi Sørensen og Mads Rangvid: ”Brug litteraturhistorien”
Kapitlet: Det moderne gennembrud: Ud med Gud
Afsnittene: Mande- og kvinderoller til debat, Henrik Pontoppidan: ud med Gud,
Malerier fra perioden bl.a.
Christoffer-Wilhelm Eckersberg: "Bella og Hanna. M.L. Nathansons ældste døtre", 1820 (billede Statens Museum for Kunst)
Bertha Wegmann: "Portræt af Jeanna Bauck", 1881
(billede Nationalmuseum, Stockholm)
Yahya Hassan: ”Barndom” (2013)
Michael Strunge: ”Rebel” (1981)
Lasse Nyholm Jensen: ”Så ka’ vi lidt igen” (2015)
Pia Juul: En sang til hans søster (2005)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Lær at elske lyrik (VÆRK)

Forløbet har haft fokus på lyrik og har været et kombineret sprogligt og litterært forløb. Eleverne har dels hørt, læst og endvidere prøvet kræfter med produktionen af lyrik. De er blevet præsenteret for den læserorientere metode og har i forløbet også arbejdet med den nykritiske samt litteraturhistoriske metode. Fokus har været at give strategier til at analysere og forstå lyrik – også den sværere tilgængelige lyrik.
Sidst i forløbet har vi læst og arbejdet med Klaus Rifbjergs digtsamling "Under vejrs med mig selv" fra 1956. Gennem nærlæsning og analyse af udvalgte digte har vi undersøgt Rifbjergs refleksioner over identitet, erindring og det moderne menneskes erfaringer. Eleverne har haft fokus på digtenes billedsprog, komposition, stemme og desuden arbejdet med semantiske felter.


Anvendt litteratur:
Tove Ditlevsen "Selvportræt 1" (1969)
Tove Ditlevsen: "Børnene" (1947)
Tove Ditlevsen. "Til mit døde barn" (1937)
Pia Tafdrup "Min mors hånd" (1998)
Dan Turell: "Hyldest til hverdagen" (1984)
Rifbjerg, Klaus: "Under vejrs med mig selv" (1956) - VÆRK


Supplerende:
Ole Schulz Larsen: ”Håndbog til dansk”, kap. 4,2 (om billedsprog)


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Lær at elske lyrik - fortsat fra sidste skoleår

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Eventyr

I forløbet har vi arbejdet med folkeeventyret og deres tilblivelseshistorie gennem en mundtlig tradition og de særlige litterære og sproglige karakteristika, der er opstået herved. Vi har brugt aktantmodellen og kontraktmodellen samt en række forskellige fortælleregler.
I forløbet har vi inddraget kunsteventyret og lavet en sammenligning af den mundtlige og skriftlige fremstillingsform.
I løbet af forløbet har eleverne lavet gruppefremlæggelse af selvvalgte kunsteventyr.

Kernestof:
Ukendt forfatter: "Jesper og Prinsessen"
Ukendt forfatter: ”Kong Lindorm”
H.C. Andersen: ”Thepotten" (1863)
H.C. Andersen: Klods Hans (1855)

Supplerende:
Kontraktmodellen
Aktantmodellen
Lærerproduceret materiale.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Sprog 2: Samtaleanalyse

I forløbet har vi haft fokus på, hvad der foregår i en samtale og hvordan vi anvender sproget i praksis. Formålet har dels været at kunne analysere samtaler, dels at træne mundlighed og det faglige oplæg.
Eleverne er blevet introduceret til turtagning, gambitter, sproghandlinger og principper for god dialogskik.
Derudover er de blevet introduceret til at anvende centrale mundtlige fremstillingsformer med formidlingsbevidsthed ifm. det faglige oplæg.
Eleverne har trænet det mundtlige oplæg ifm. deres studietur, hvor de har holdt faglige oplæg for hinanden.
Derudover har de lavet kvartersanalyse ifm. deres studietur, som de efterfølgende har fremlagt på klassen.

Kernestof:
Om sproghandlinger og transaktionsanalyse
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk" side 176 - 183 og 191 - 195.
Fagligt oplæg: Eline Palm Meldgaard: "Parasitter" - fra Ph. D. Cup 2019
Anette Olesen: "Løsladt eller Gældsat" - fra Ph.D. Cup 2014.


Supplerende:
Lærerproduceret power point og øvelser
Anna Maria Lassen: "Sprog i brug".
Herfra arbejdsteksterne:
- "Ansættelsessamtalen"
- "Samtalen hos parterapeuten".

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Roman - (VÆRK)

I dette forløb har eleverne arbejdet med en selvvalgt roman (Værk).
Efter endt læsning har de udarbejdet en bograpport med fokus på indhold, temaer, fortællerteknik og personkarakteristik. Dernæst har de fremlagt deres romaner i grupper, hvor de har delt deres analyser og vurderinger med klassen.
Forløbet har haft fokus på at styrke elevernes litterære forståelse samt deres evne til at formidle fagligt stof for andre i mindre grupper.

Nicki Gregers Nordgren: NIVIAQ KORNELIUSSEN: “Blomsterdalen”
Nicolas Egedius Miller: William Golding: "Fuernes Herre".
Andrew Høyberg Maclennan: George Orwell: "1984".
Kalle Søltoft Hendriksen: J.K. Rowling: "Harry Potter og de vise sten".
Laura Kirstine Stendevad Topholt: J.K. Rowling: "Harry Potter og de vise sten".
Gustav Batting: Lene Kaaberbøl: "Skammerens datter".
Anton Waldemar Friis Warnke: Stephen King: "Kennedymordet".
Michelle Rasborg Hansen: Ewan Morrison: "Sådan overlever man alt".
Nikita Koch Larsen: Stephanie Meyer: "Bree Tanners korte liv efter døden".
Eliot Falke Klitgaard: Brandon Sanderson: "Stålhjerte".
Ane-Mette Bendsen Pedersen: Sanne Munk Jensen og Sarah Engell: "Tag gaden tilbage".
Louise Rahbek Kansing: J.K. Rowling: "Harry Potter og de vise sten".
Camma Sinne Baadsmand Dam-Andersen: Martha Christensen: "Dansen med Regitze".
Carla Barenkop Gade: Sarah J. Maas: "Askens rige".
Niclas Rosenstand Bach: J.K. Rowling: "Harry Potter og De Vises Sten".
Mathilde Zelina Freja Clemen Andersen: Jussi Adler-Olsen: "Marco-effekten".
Vitus Tonning Boserup Sass: Peter Sloth Steffen Andersen: "Røver".
Benjamin Kirk Roikier: J.K. Rowling: "Flammernes Pokal".
Jeppe Christensen: Khaled Hosseini: "Drageløberen".
Alberte Lindgaard Hansen: Linn Ullmann: "Når jeg er hos dig".
Malaika Margit Laursen Muttendango: Kathrine Assels: "Flaskebarn".
Liv Folkmann Andersen: Jussi Adler-Olsen: "Kvinden i buret".
Ayla Julia Emily Birkholm: Jussi Adler-Olsen: "Journal 64".
Julie Lund Jensen: Sigbjørn Mostue: "I morgen er alt mørkt".
Christoffer Bodekær Bendixen: Niels Krause-Kjær: "Kongekabale".
Sebastian Svanholm Hansen: Niels Krause-Kjær: "Kongekabale".
Victoria Dianna Hjorth: Kenneth Bøgh Andersen: "Djævlens lærling".
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Fakta og fiktion (VÆRK)

I dette forløb har eleverne arbejdet med forholdet mellem fakta og fiktion og lært at identificere fakta- og fiktionkoder i både trailers og dokumentarfilm. Gennem analyser af forskellige dokumentariske virkemidler har de opnået indsigt i dokumentargenrens formål og udtryksformer. Der har været særligt fokus på tre dokumentarformer: den autoritative, den observerende og den deltagende. Som en del af forløbet har eleverne set og analyseret værket "Forfulgt af politiet" og desuden været med til filmforevisning og instruktørbesøg af dokumentarinstruktør Mads Graversen. Afslutningsvis har eleverne skrevet en analyserende artikel med fokus på dokumentariske greb og virkemidler.

Anvendte tekster i forløbet:
Dorthe Granild og Mette Wolfhagen: "DOX" s. 18-26
Mimi Olsen, Jan Aasbjerg Petersen og Cecilie Ruby Tolstrup: "Dansk i tiden – Grundbog” Systime 2020: Afsnittene om Den Observerende, autoritativ og deltagende dokumentar, om dokumentarens dramaturgi.
Claus Christensen: "Ekspert: DR sætter troværdigheden over styr", EKKO, januar 2024.

Sete film i forløbet:
Visit Denmark: Danish Mother Seeking (2009)
Andreas Thaulow: Pistol (2016)
Trailere til hhv. Jurassic World: Fallen Kingdom (2018),
The Jinx (2015), The Crown (2016), What We Do in the Shadows (2014) og Tiger King (2020)
DR: "Forfulgt af politiet" (oktober 2023) - VÆRK
Mads Graversen: Mr. Graversen (2022)

Klip fra:
Michael Moore: Fahrenheit 9/11 (2004)
Per Wennick: ”Skøn, skæv og 98” (2018)

Desuden:
Min Læring: E-bogen "God stil" - afsnittet om Dokumentar

Lærerproduceret materiale om de filmiske virkemidler






Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Personfremstillinger i dokumentarer 28-11-2024
Forfulgt af politiet 16-12-2024
Fremstillingen af køn i reklamer 19-01-2025
Del 2: Debatterende artikel 31-01-2025
TERMINSPRØVE 06-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Dansk i praksis (VÆRK)

Dette forløb er knyttet til elevernes projekt- og praktikforløb med fokus på fagpakkerne sundhed samt politi og forsvar.

I sundhedspakken har eleverne arbejdet med tekster om sundhed, kropsidealer og begrebet "når sundhed bliver sygt" med fokus på samfundets og individets syn på kroppen. Afslutningen på dette emne i forløbet har været at producere en reklamekampagne for en sund livsstil eller et sundhedsprodukt.

I politipakken har eleverne beskæftiget sig med lovgivningen bag Den Uafhængige Politiklagemyndighed og set Anders Aggers dokumentar om samme myndighed. Derudover har de undersøgt True Crime-genren med særligt fokus på Ubådssagen, hvor de har analyseret, hvordan virkelige forbrydelser formidles i medie- og dokumentarform.

Læste tekster i forløbet:
TV2 "Unge piger hader deres kroppe: - Jeg bliver svimmel af at trække maven ind hele dagen", 25. juni 2017.
Jesper Wung-Sung: De tre veninder, 2000.
Mette Bjerre: "Forældre vægter sundhed højere end klima, når børnene skal have mad", udgivet på DCA - Nationalt Center for Fødevarer og Jordbrug AU, 2024.
Politiloven og Forsvarsloven.
Forskellige avisartiklen om Ubådssagen 2018.

Derudover to dokumentarer:
DR: "Indefra" Den Uafhængige Politiklagemyndighed fra 2017 og
Endelig har eleverne arbejdet David Silsets film "Battlemind" (2020) i relation til deres fagpakke. - VÆRK
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 UD OG SE Margasinet (VÆRK)

I dette forløb har eleverne arbejdet med DSB’s gratis magasin UD & SE som medietekst. De har undersøgt magasinet som genre med fokus på layout, målgruppe og indholdstyper. Eleverne har analyseret forskellige annoncetyper og reflekteret over samspillet mellem tekst og billede. Som en del af forløbet har de næranalyseret en artikel om Mick Øgendahl med særligt fokus på sprog, fremstillingsform og journalistiske virkemidler.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Litteraturen på Langs

I dette forløb har eleverne arbejdet med dansk litteraturhistorie i et kronologisk forløb fra middelalderen til midten af det 20. århundrede. Forløbet har haft fokus på at give eleverne en grundlæggende forståelse af, hvordan litteratur afspejler og påvirker samfund, kultur og menneskesyn gennem tiden. Målet har været at styrke elevernes historiske bevidsthed og gøre dem i stand til at genkende og analysere centrale træk ved litterære perioder og genrer.

Eleverne har læst følgende tekster - som hele tekster og i uddrag:
Ukendt forfatter: "Torbens datter" (Middelalder)
Ludvig Holberg: "Epistel 92" (oplysningstiden),
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land"  (romantikken),
Steen Steensen Blicher: "Marie. En erindring fra Vesterhavet" 1836 (poetisk realisme), Herman Bang:  "Fattigliv" 1886 (det moderne gennembrud),
Johannes V. Jensen: "Arbejderen" 1906 (tidlig modernisme)
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål", 1920 (modernisme - ekspressionisme og mellemkrigstid),
Martin A. Hansen: "Agerhønen", 1947 (eksistentialisme).
Karen Blixen: "Ringen", 1958


Undervejs har eleverne analyseret teksterne med fokus på tema, sprog, fortæller og periodekendetegn. Der har været fokus på at sammenligne tekster og trække linjer på tværs af perioder – både i form og indhold.

For at understøtte elevernes forståelse af de litterære perioder, har vi set på samtidige kunstværker fra malerkunsten, for at få en visuel fornemmelse af tidens æstetik og idealer og sætte litteratur i en bredere kulturel sammenhæng.

Forløbet blev afsluttet med et besøg på Den Hirschsprungske Samling, hvor eleverne oplevede værker fra Romantikken og Det moderne gennembrud. Besøget fungerede som en kulturel perspektivering og en konkret måde at koble litteratur og kunsthistorie sammen på.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Repetition

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Elever, der skal op i dansk, må bruge følgende online-kilder:

Den danske ordbog - Moderne dansk sprog
http://ordnet.dk/ddo

Ordbog over det danske sprog - Historisk ordbog 1700-1950
http://ordnet.dk/ods

Retskrivningsordbogen på Dansk Sprognævns hjemmeside
http://www.dsn.dk/

Alle ordbøger under http://www.ordbogen.com/


Minlæring, bog: God stil (opgavestruktur mv.)
https://app.minlaering.dk/bog/45

Minlæring, bog: Dansk gram (kommatering mv.)
https://app.minlaering.dk/bog/3


Disse kilder må bruges både til skr. og til mdt. eksamen.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer