Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Gribskov Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Religion B
|
Lærer(e)
|
Keld Toftgaard Jakobsen, Lotte Damsgaard
|
Hold
|
2024 Re/V5 (V5 Re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til Religion B
Et modul er på 47 min
Introduktion til religion B, med fokus på de forskellige tilgange indenfor religionsfaget. Vi bygger videre på elevernes C-niveau viden med fokus på teori, metode og terminologi. Der vil være tale om grundbogslæsning, opgaveløsning samt enkelte fremlæggelser. Desuden forkuseres der på begrebsafklaring samt religionsdefinitioner.
Med baggrund i filmen "Kumare - den falske Guru" skal eleverne inddrage videnskabelige teorier om religion, her med fokus på anvendelse af Ninian Smarts 7 dimensioner samt typologisering.
Meget kort intro til feltarbejde og mulige ekskursionsmuligheder
Kernestof:
-religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi
Faglige mål:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Omfang fagligt stof ca. 22 sider samt filmen "Kumaré - den falske guru"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Nils Thorsen, "Gudetesten", Politiken 4. maj 2012
-
De hellige tekster er ikke facitlister.docx
-
Dorthe Reflund Christensens religionsdefinition med SIMs uddybelse.doc
-
Dorte Thelander Motzfeld: Religion Teori - Fænomenologi - Metode, 3. Udgave, Systime 2012-18; sider: 7-13, 53-54, 58, 65-67
-
”Kumare - den falske guru”, Vikram Gandhi, DR2 2012
80 min. vist i Dokumania på DR2 tirsdag den 22. maj 2012
-
Jensen, Tim, "Minoritetsreligioner i Danmark, Columbus 1991; sider: 20-25, 27-28
-
Jørgensen, Martin. ”McGuires firefeltsmodel” i Religion, Tidsskrift for Religionslærerforeningen for Gymnasiet og HF, nr. 1, marts, 2023. Uddrag
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Into the Wild, Skabelsen af et Axis Mundi
Forløbet tager udgangspunkt i filmen "Into the Wild" og fortællingen om Chris Mc Candless/Alexander Supertramps identitetsskabende rejse
Der teoretiseres med udgangspunkt i Eliade og Durkheim om helligsteders skabelse. Vi kommer i arbejdet med filmen ind på betydningen af fænomenerne valfart, ofring, hagiografi samt ritual med fokus på Arnold Van Genneps teori om overgangsritualer (de tre faser) samt Victor Turner (Betwict and between). Desuden anskues forholdet mellem myte og ritual generelt. Komparation til valfart generelt inddrages.
Forløbet starter med vores egen tur i vildmarken (Gribskov :-), hvor vi i naturen hører afsnittet af "Den yderste grænse" afsnit S14E1, hvor skuespilleren Thure Lindhardt i samtale med eventyreren og værten Bjørn Harvig filosoferer over Christopher McCandles odysse som ender så fatalt i Alaskas vildmark.
Kernestof:
̶ et veldefineret religionsfagligt emne
̶ religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi
Materiale på engelsk indgår i forløbet
Faglige mål:
Eleverne skal i dette forløb kunne:
-redegøre for væsentlige sider af et veldefineret religionsfagligt emne
-karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
Omfang fagligt stof ca. 30 sider samt filmen "Into the Wild" og videoklip
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Den Yderste Grænse S14E1 "Christopher McCandless: Ind i vildmarken", Podcast 2024-08-06
-
Dorte Thelander Motzfeld: Religion Teori - Fænomenologi - Metode, 3. Udgave, Systime 2012-18; sider: 27-31, 69-86, 109-111, 147-153
-
Sean Penn, Into the Wild, 2007
140 min. Baseret på en bog af Jon Krakauer
-
Anna Mogensen, "Axis mundi - verdens midte er mange steder" 25. april 2007 religion.dk
-
Hans-Erik Lindström, "7 nøgler til pilgrimmens sjæl", 26. sep. 2011, prigrimsvandring.dk
Taget fra www.pilgrimsvandring.dk
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Islam - sufisme, sharia og konversion
Vi har i forløbet fokuseret på sufisme, sharia og konversion. Teoretisk har vi arbejdet med myteteori, mystik og konversionsteori (Lofland & Stark, Rambo).
Ekskursion til Islamisk Trosamfund. Overværelse af fredagsbøn samt oplæg af en konvertit.
Ca. 40 siders fagligt stof samt dokumentar og feltarbejde
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Dorte Thelander Motzfeld: Religion Teori - Fænomenologi - Metode, 3. Udgave, Systime 2012-18; sider: 49-67, 91-97, 125-130, 142-144
-
Forman, Jens, "Muslimernes Religion. Tro, praksis og sharia", Systime 2006
-
1. Mosebog kap. 18 vers16-33
-
Birgitte Beck, "Religionspsykologi - et grænseland", Systime 1989; sider: 51-52
-
Kitir, Deniz et al, ’Tyrkiet – historie, samfund, religion’, Systime (2011); sider: 118-121
-
Den 2. dimension (2:8), DR2 30. okt. 2013
Kristian Leth besøger Sufisterne i Rødovre.
28 min.
-
Kate Østergaard, "Danske Verdensreligioner Islam", Gyldendal 2007; sider: 78-79, 194-201
-
Mogensen, Mogens S., "Når danskerne skifter tro - omvendelse mellem religionerne, Unitas forlag 2005
-
Islam og konversion
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tibetansk buddhisme
Buddhismen med fokus på tibetansk buddhisme
Der er i forløbet lagt vægt på forståelse af buddhismen generelt, herunder de forskellige retninger med speciel fokus på den tibetanske buddhisme samt læren (Dharma) herunder en billedlig forståelse gennem Livshjulet.
Siddharta Gautama/Buddhas betydning for buddhismen inddrages gennem Buddhalegenden, herunder forbindelsen til buddhismens vigtigste pilgrimssteder (Axis Mundi).
Der er læst en klassisk tekst fra buddhismen - uddrag af Buddha-legende fra Tripitaka
Desuden trækkes tråde til vestens buddhisme med fokuser på diamantvejsbuddhismen , herunder forskellen mellem immigrantbuddhister og konvertitbuddhister i vesten.
Besøg/feltarbejde hos Buddhistisk Center København som repræsenterer Diamantvejsbuddhismen, som den praktiseres inden for den tibetanske Karma Kadjy Skole.
De buddhistiske praksisformer inddrages teoretisk med anvendelse af Melford E. Spiros´ typologi (Nirvanisk, karmisk og apotropæisk buddhisme)
Forløbet afsluttes med dokumentaren "Det udvalgte barn" om jagten efter en reinkarnation af en tibetansk lama.
Faglige mål - Eleverne skal kunne:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode
̶ redegøre for centrale sider ved kristendom og islam samt hinduisme eller buddhisme, herunder disse religioners formative, historiske og nutidige skikkelser - for os buddhismen
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en
globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og
konflikter
Kernestof:
-buddhisme eller hinduisme, herunder tekster fra religionernes tidlige udviklingshistorie og nutiden
-religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi
Omfang fagligt stof, Kernestof ca. 50 sider (baggrundslitteratur og primærtekster) samt dokumentar. Desuden feltarbejde ifm. besøg hos Buddhistisk Center København.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
De vigtigste ting at vide om buddhismen
-
Fem forskelle mellem buddhisme og hinduisme
-
Dorte Thelander Motzfeld: Religion Teori - Fænomenologi - Metode, 3. Udgave, Systime 2012-18; sider: 49-67, 98-100
-
Højholt, Lene, "Buddhas Lære - og den tibetanske buddhisme, Gyldendal 1999; sider: 12-15, 26-30
-
Lene Madsen et al., Grundbog til religion C, Systime 2012, 2. udg.; sider: 147-149, 156-162, 167-169
-
Triratna: De tre juveler er fundamentet for den buddhistiske tro
-
Anders Nielsen, "Buddhisme - introduktion og tekster", Systime 2012-2016:; sider: 62-63, 113-129, 131-138
-
5 skarpe om buddhismen , DRKultur, 2014
Er på CFU
-
Det udvalgte barn, Dokumania DR2 2009
Er på CFU
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kristendommen i forandring
Forløbet har fokus på kristendommens historiske og teologiske udvikling fra Jesus til Ramsdal. Sidst i forløbet er omdrejningspunktet kristendommens historiske udvikling i Danmark, hvor eleverne bl.a. skal forholde sig til kristendommens betydning og teologiske mangfoldighed i nutidens Danmark.
Elevernes forhåndsviden fra religion niveau C inddrages og det forventes at eleverne har en forståelse af at der både er et spændingsforhold og kontinuitet mellem GT/jødedommen og NT/kristendommen. Tekster fra både GT og NT inddrages for at vise denne kontinuitet.
Religionsvidenskabelig teori inddrages for at vise at kristendommen ikke er statisk men i konstant udvikling. Centrale teologiske og videnskabelige nedslag inddrages for at vise denne udvikling, både globalt og i Danmark, hvor bl.a. Folkekirkens holdning til aktuelle emner som trosbekendelsen og homoseksualitet anskueliggør kristendommens mangfoldighed og begrænsninger.
Under forløbet arbejdes med sociologisk metode i forbindelse med feltarbejde og deltagerobservation - Feltarbejde: KROP-SIND-ÅND Helsemesse i Brøndby Hallen d. 31. januar 2025
Kernestof:
̶ kristendom set i globalt perspektiv, samt europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, samt andre tekster fra kristendommens historie og nutidige tekster
̶ religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi - herunder bl.a.
René Girards syndebukteori
Rudolf Bultmann, afmytologiseringen og eksistensteologien
Richard Dawkins ”The God Delusion”, Nyateisme
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale sider ved kristendom, herunder disse religioners formative, historiske og nutidige skikkelser
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Omfang fagligt stof ca. 50 sider samt dokumentaren ”The God Delusion” af Richard Dawkins. Desuden feltarbejde på KROP-SIND-ÅND Helsemesse i Brøndby Hallen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Storgaard Mikkelsen, "Kristendom og en moderne dansk virkelighed", Systime 2003; sider: 7-13, 38-40
-
Per Bilde - Den historiske Jesus ville ikke grundlægge kristendommen.docx
-
Jens-André Herbener, "Den historiske Jesus ville ikke grundlægge kristendommen, Politiken 4. dec. 2012
-
Den apostolske trosbekendelse
-
5 skarpe om Jesus, dr.dk/gymnasium, 2014
-
Lene Madsen et al., Grundbog til religion C, Systime 2012, 2. udg.; sider: 46, 70-73
-
3. Mosebog kapitel 16
-
Lene Madsen et al., Grundbog til religion C., Systime 2012; sider: 253-256
-
Mads Aamand Hansen, "René Girard: Samfundet hviler på et drab", fra "Hvem stod bag", Frydenlund 2014: side 61-63
-
Ingrid Ank, "Rene Girard", 4. juli 2007 kristendom.dk
-
Paulus - kristendommens selvstændiggørelse.pdf
-
Apostlernes Gerninger 1, vers 6-8
-
Lindhardt og Lund, "Da Gud slog i bordet", Gyldendal 1998; sider: 81-83
-
Romerbrevet kap. 5, vers 1-21
-
5 skarpe om de kristne skrifter, dr.dk/gymnasium, 2014
-
1. Thessalonikerbrev 4, vers 13-18
-
Følner og Lund, "Fundamentalisme i kristendom og islam", Sysime 2008; sider: 183-188
-
5 skarpe om Kristendommens danske historie, dr.dk, 2014
-
Bultmann - Det kristne budskab og den moderne verdensanskuelse.pdf
-
Præsten tror ikke på Gud, Weekendavisen 23. maj 2003
-
Thomas Vibjerg,"Jeg kan ikke tro på, at Jesus fysisk stod op af graven", Jyllands-Posten 25. dec. 2014
-
Ramsdal, Per, "Ramsdal forsøger at forklare sig i bekendelse, Kristeligt Dagblad, 10. jan. 2015
-
Allan Ahle m.fl., "Horisont", Gyldendal 2013; sider: 126-129
-
Dorte Thelander Motzfeld: Religion Teori - Fænomenologi - Metode, 3. Udgave, Systime 2012-18; sider: 23-27
-
Dorthe Enger, ”Religionskritik”, Systime 2013; sider: 107-108
-
Richard Dawkins, "The God Delusion", DR2 dokumentar 2009
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
28,00 moduler
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Hovedværkslæsning - Robert N. Bellah
Med fokus og udgangspunkt i Robert N. Bellahs værk "Civilreligion i Amerika" (1967) arbejdes teoretisk med begrebet "Civilreligion". En meget kort komparation til Danmark inddrages med udgangspunkt i en sociologisk sammenligning af graden af religiøsitet i USA og Danmark (Danskernes Akademi, Phil Zuckerman, "Religions betydning i Danmark og USA", dr.dk/undervisning)
Peter Bergers teori om "Sacred Canopy" og dialektiske model inddrages som en del af det teoretiske grundlag.
Kernestof
- hovedværkslæsning: en længere tekst af religiøs eller religionsvidenskabelig karakter. Robert N. Bellah, "Civilreligion i Amerika", Oversat og redigeret med kommentarer af Carin Laudrup, Systime 2011-2013
̶ kristendom set i globalt perspektiv, samt europæiske og danske fremtrædelsesformer. I arbejdet indgår tekster fra Det Gamle og Det Nye Testamente, samt andre tekster fra kristendommens historie og nutidige tekster
̶ religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi
2.1. Faglige mål - Eleverne skal kunne:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode'
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
̶ analysere en længere, kompleks religiøs eller religionsvidenskabelig tekst
Materiale på engelsk samt indgår i forløbet
Omfang fagligt stof ca. 50 sider samt dokumentaren "God Bless America: How the US is Obsessed with Religion" og interview med Phil Zuckerman, "Religions betydning i Danmark og USA".
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Projekt
Projekt
I den sidste del af undervisningstiden udarbejder eleverne, individuelt eller i grupper på maksimalt tre, et projekt. Omfanget ved individuel udarbejdelse er maksimalt seks sider og ved gruppearbejde maksimalt 12 sider.
Elever, der samarbejder i en gruppe, har fælles ansvar for det afleverede projekt.
Fra vejledningen til bekendtgørelsen:
-Er projektopgaven ikke afleveret inden undervisningens afslutning (jf. 3.2.) og medsendt til eksaminator, kan eleven ikke indstilles til eksamen, da projektopgaven er en del af eksaminationsgrundlaget (jf. eksamensbekendtgørelsens § 7).
-Eleverne indkredser under vejledning relevante faglige problemstillinger og materialer.
- I har 2 moduler tirsdag den 1. april i uge 14, hvor jeg introducerer projektrapportens krav mv. - de 2 moduler skal bruges til under vejledning at indkredse emne.
-I uge 17 har I 4 moduler til jeres rådighed, hvor jeg vil fungere som vejleder.
-I uge 18 har I 6 moduler til jeres rådighed, hvor jeg vil fungere som vejleder.
Projektet skal ligge inden for eller i forlængelse af områder, der er arbejdet med tidligere i forløbet og afspejle kravet om anvendelse af religionsvidenskabelig teori.
Projektet kan tage udgangspunkt i feltarbejde, religionsvidenskabelig teori og metode eller fordybelse i et religionsvidenskabeligt emne.
Der afsættes fem til syv timers undervisningstid til projektarbejdet (1. april og uge 17+18) Projektet skal afleveres inden undervisningens afslutning.
-Projektrapporten skal afleveres senest mandag den 5. maj kl. 20.00 – I WORD FORMAT! Indgår med 12 elevtimer
-Skal fremlægges i klassen mundtligt torsdag den 8. maj - fremlæggelsen indgår i årskarakteren. I får tirsdag den 6. maj til at forberede fremlæggelsen.
Det afsluttende projekt er forinden prøven ikke rettet og kommenteret af eksaminator. Hvis der gives årskarakter i faget, skal projektet indgå i fastsættelsen heraf.
• Projektrapporten indgår i årskarakteren
Omfang fagligt stof ca. 8 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sikhisme
Forløb Sikhisme
Kernestof:
̶ væsentlige sider af yderligere mindst én valgfri religion - her Sikhisme
̶ religionsvidenskabelig teori, metode og terminologi.
Faglige mål:
̶ disponere en mundtlig fremstilling af et religionsfagligt stof og anvende religionsfaglig terminologi, teori og metode:
forløbet er udover specifik terminologi indenfor Sikhisme tænkt som repetition af anvendt teori og metode gennem hele året – dog med fokus på myte og ritual samt hagiografiske fremstillinger
̶ redegøre for væsentlige sider af yderligere én valgfri religion – her sikhisme
̶ karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber og -teorier
̶ karakterisere og analysere religiøse og ikke-religiøse synspunkter, herunder etiske, og aktuelle diskussioner af religionsfaglig relevans med anvendelse af både indefra- og udefraperspektiver
̶ karakterisere og analysere væsentlige problemstillinger vedrørende forholdet mellem religion og nutidige samfund i en globaliseret verden, samt anvende religionsfaglige tilgange til bedre at forstå og håndtere aktuelle problemstillinger og konflikter
Med udgangspunkt i ovenstående faglige mål skal I specifikt i dette forløb kunne:
-Redegøre for guru-begrebets betydning i sikhisme, herunder analysere og fortolke hagiografiske skildringer af især guru Nanak.
-Redegøre for sikhismen som skriftreligion og betydningen af Guru Granth Sahib, herunder analysere og fortolke kilder fra helligskriftet Adi Granth.
-Udfolde de centrale trosforestillinger i sikhisme, herunder gudsopfattelse (transcendent og immanent = panenteisme), maya, karma, samsara og mukti. I skal desuden kunne anvende begreberne i en analyse og fortolkning af centrale kilder i sikhismen.
- Karakterisere forskellige ritualer i sikhismen, herunder khalsa-broderskabets oprindelse og nutidige indvielsesritual med fokus på forskellige grader af religiøst engagement i sikhismen.
Vi slutter forløbet af med at se dokumentaren - Hvad betyder det at være: Sikh? Dokumentaren ser på sikhismen i et moderne, multireligiøst Storbritannien, med fokus på sikhismen fra fødsel til voksenalderen, ægteskabet og til livets afslutning. Hvordan håndterer sikher sorg? Og hvordan hylder de livet?
Forløbet tager udgangspunkt i "Sikhisme" af Stine Ballisager og Ann-Louise Ljungcrantz, Systime 2019. Eleverne har anvendt iBogen på systeme.dk, men de anførte sidetal er fra bogen.
Omfang fagligt stof i alt ca. 50 sider samt diverse videoklip fra iBogen og dokumentaren "Hvad betyder det at være: Sikh?"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Stine Ballisager og Ann-Louise Ljungcrantz, "Sikhisme", Systime 2019; sider: 12-16, 24-25, 30-36, 47-49, 51-59, 66-73, 130-140
-
De vigtigste ting at vide om sikhismen
-
Uddrag af Sikh Rehit Maryada
-
Don"t Freak I"m Sikh
-
The Life of Guru Nanak (In English) HINDU/MUSLIM/SIKH
-
Bhai Nand Lal
-
A Historic Move of 149 Swaroops of Shri Guru Granth Saheb Ji from India to Canada YouTube
-
Protokol for opbevaring af Guru Granth Sahib Ji i hjemmet
-
Birth of Khalsa
-
Becoming a Singh...a Short film.
-
Canada mener, at Indien kan stå bag drabet på religiøs leder: 'Sikkerhedstjenester har aktivt forfulgt beskyldninger'
-
Guru Nanak"s Greatest Message - Oneness - What is God?
-
Video-kilder
-
Hvad betyder det at være: Sikh?, DR2 2022
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538343300",
"T": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538343300",
"H": "/lectio/61/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64538343300"
}