Holdet 2022 re/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution X - Frederiksberg Gymnasium
Fag og niveau Religion C
Lærer(e)
Hold 2022 re/b (3b re)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til faget Religion C
Titel 2 Islam
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Buddhisme
Titel 5 Myter - veldefineret religionsfagligt emne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til faget Religion C

Kernestof:
Grundbogen til Religion C, red. af A. Nielsen, Bodil J. Pedersen, m.fl. (Systime, 2012), s. 11-20.

Emil Bo Rask: ”Løkke vil forsøge at stoppe koranafbrændinger foran ambassader”, Berlingske Tidende 30. juli 2023.

Louise Bolvig Hansen og Michael Kragelund: ”Tusindvis af muslimer i optog gennem København med koranen”, TV-2 Nyhederne 29, juli 2023.

Supplerende stof:
Anahita Malakians: ”Jeg vil hellere dø for ytringsfriheden end at knæle for islamisterne”, debatindlæg på Facebook, 31. juli 2023.

Fokuspunkter:
- En introduktion til faget religion, dets indhold, discipliner og metoder.
- Religionskarakteristika og definitioner af religion, herunder Ninian Smarts religionsdefinitionsmodel.
- Kendskab til synsvinkel, 'indefra' og 'udefra', genrebestemmelse og anvendelse af religionsfaglige begreber.
- Indsigt i religion som et kulturelt og menneskeskabt fænomen
- Religionssociologi som en disciplin i faget og en metodisk tilgang til at arbejde med religion.
- Case-studie af aktuelt tema om koranafbrændinger i DK.

Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Pararbejde
Individuel læsning med refleksionsopgaver
Inddragelse af IT
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Islam

Kernestof:
Primære kilder:
"Sura 96, 1-19: Blodklumpen (Muhammeds kaldelse til profet og første forkyndelse)" fra F. Hvidberg-Hansen, Hvad siger Koranen? (Gyldendal, 2006), s. 42.

"Sura 1, 1-7: Åbningssuraen" fra Hvad siger Koranen?, s.42.

"Sura 112, 1-4: Den ublandede (rene) dyrkelse" fra Hvad siger Koranen?, s.40.

"Sura 2, 255 (Tronverset)" fra Hvad siger Koranen?, s.40.

"Sura 2, 115-117" fra Hvad siger Koranen?, s.42.

"Sura 56: Den indtræffende (om helvede og paradis)" fra Hvad siger Koranen?, s.77-79.

Filmen "Pilgrimsfærd til Mekka" fra BBC, 2003 via Mit CFU.

Klaus & Mikael Rothstein: Bomben i turbanen (Tiderne skifter, 2006), s. 49-56 (om profeten Muhammed og Muhammedkrisen).

Tekst 54: 'På tro kan demokrati ikke bygges' fra Jens Forman: Muslimernes religion - tro, praksis og sharia (Systime, 2006), s. 169-171.

Tekst 8: Sendebudene før Muhammed - i særdeleshed Jesus (Koranen, sura 4, 157-166, 172) fra Mennesket og Magterne - en tekstsamling i religion.

Sherin Khankan, 'En islamisk stat er en illusion' (2002) fra Allan F. Clausen og Poul S. Mikkelsen, Det multikulturelle samfund - og det danske (Systime, 2005), s. 123-125.

Reportage om shariazone i Tingbjerg fra TV-Bella 2011:
http://www.youtube.com/watchv=Ch64dkivM0&feature=results_main&playnext=1&list=PL50D4BD23EFE1A88C

Silas Bay Nielsen: "Sine konvertede til islam på trods af modstand fra familien" - artikel fra www.dr.dk (13. september 2020):
https://www.dr.dk/mitliv/tvaers/sine-konverterede-til-islam-paa-trods-af-modstand-fra-familien-jeg-naegter-lade-mig

Uddrag fra Tværs på DR3, sæson 4: "Sine er hjernevasket", dokumentar om 19-årige Sines konversion til islam (13. september 2020):
https://www.youtube.com/watch?v=oEd0adxTrW8


Supplerende stof:
Dorte Thelander Motzfeldt, "Grundbogen til Religion C", 3. udgave, Systime 2019.  Følgende afsnit læst som baggrundsstof om islam:

s. 111-122: Introduktion til islam og fakta om islam, islams formative historie, Muhammed som profet, forgreninger inden for islam (sunni og shia), kalifatet.

s. 135-136: Islams dogmatik og de 6 trosartikler, teologi og det monoteistiske syn på Gud.

s. 123-134: De 5 søjler i islam og ritualer i praksis.

s. 137-139: Det islamiske samfundssyn og sharia.

s. 140-147: Religionen i spil, religion og politik, Hitz-but-Tahrir og Euro-islam, muslimske orienteringer og læsning af Koranen.

”Overgangsritualer” fra Religion: Teori – Fænomenologi – Metode (Systime 2017)

"Begrebsnøglen til religion" om konversion, s. 46-50. Systime, 2017.

Fokuspunkter:
- Islams dogmatik, riter, etik og religiøse fællesskab
- Islams formative periode og Muhammeds betydning som profet og religionsstifter
- Valfarten i islam i relation til riter og religiøs identitet
- Sharia (teokrati) versus demokratiske værdier og menneskerettigheder
- En komparativ analyse af profeten Muhammed og Jesus i henholdsvis islam og kristendommen
- Konversion som fænomen og det religionspsykologiske aspekt af processen.

Arbejdsformer:
• Gruppearbejde
• Individuelt arbejde
• Lærerstyret undervisning
• Pararbejde
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Kristendom

Kernestof:
Det Gamle Testamente: 1. Mosebog, kap. 1-3 (skabelse og syndefald, problemmyten introduceres)

Det Gamle Testamente: 1. Mosebog, kap. 12, 1-9 og kap. 17, 1-27 (pagt, udvælgelse og ritualer).

Det Gamle Testamente: 2. Mosebog,  20, 1-26 (De 10 bud) og Det Nye Testamente, Lukas Evangeliet, 14, 1-6.

Det Gamle Testamente: Esajas' Bog, kap. 40, 1-5,  kap. 53,1-12, Daniels Bog kap. 7, 1-18. (Messiasforjættelser og eskatologi)

Det Nye Testamente: Markus Evangeliet, kap. 1, 1-45, og kap. 8, 27-38 (evangeliegenren og Jesus som Messias).

Det Nye Testamente: Matthæus Evangeliet, kap. 5 - kap. 6, 1-8 (Bjergprædiken).

Det Nye Testamente: Lukas Evangeliet, kap. 10, 25-37 (lignelsen om den barmhjertige samaritaner): Jesu eksempelfortællinger, mirakler og forkyndelse.

Det Nye Testamente: Markus Evangeliet, kap. 14-16 (Jesu korsfæstelse, død og opstandelse).

Det Nye Testamente: Apostlenes Gerninger, kap. 9, 1-31 og Paulus' Brev til Romerne, kap. 4, vers 1-5 og 9-16 samt kap. 5, vers 12-15 og vers 18, og kap. 6, vers 3-4 og vers 6-15. Paulus' Brev til Galaterne, kap. 3, vers 23-29 (Paulus' omvendelse og virksomhed som missionær samt hans forståelse af synd og nåde).

Martin Luther: 'Et opgør med gerningsretfærdigheden' fra F. Jacobi: Religionerne - tekster og fremstillinger (Munksgaard, 1992), s. 242-244.

Lone Vinsten: 'Hvem er jeg?' og 'Jesus forvandlede mit liv' - internetartikler fra www.jesusfrelser.dk og interview med en konvertit, iraneren Massoud Fouroozaneh: http://www.youtube.com/watch?v=uSJ_bcwUwoQ (kristne vidnesbyrd)

'Præsten tror ikke på Gud' fra Weekendavisen, 25/5 2003 (om Thorkil Grosbøll).

Supplerende stof:
Jørn Borup: "Hvad er en myte?" fra religion.dk: https://www.religion.dk/undervisning/hvad-er-en-myte

Henning Nørhøj, 'Hvad er arvesynd?' fra http://www.kristendom.dk/artikel/365297:Indfoering--Hvad-er-arvesynd

Thomas Hoffmann, "Abraham og Ibrahims alternativ" https://teol.ku.dk/formidling/Gymnasieskolen/at_ressourcerum/at-2018/abraham-og-ibrahims-alternativ/

Aron Skop, "Jødisk krav på det hellige land", 9. april 2022, religion.dk

Esben Andreasen og Allan Poulsen (red): Religion og kultur - en grundbog, 1.udgave, (Systime, 2002), s. 135-162.

Jens Forman: ...Og tog bolig i blandt os (Musagetes, 1993), s. 28-31 (om grupperinger inden for jødedommen).

Klip fra Narnia-filmen 'The Lion, the Witch and the Wardrobe' (2005):
1) https://www.youtube.com/watch?v=0-wOPUHlIt0
2) https://www.youtube.com/watch?v=WsOBsj8g6Dw

Peter Boile Nielsen (red): Religionshåndbogen , (G.E.C. Gad, 1994), s. 252-257.

Uddrag fra filmen 'Jesus of Nazareth' af Franco Zeffirelli (1977), ca. 45 minutter.

Fokuspunkter:
-Jødedommen som baggrund for kristendommen som religion: Den Gamle Pagt og Den Nye Pagt.
- Bibelen som hellig skrift og fortolkning af denne.
- Det Gamle Testamentes myter, ritualer og messiasforestillinger, m.m.
- Det Nye Testamente og opfyldelsen af profetierne fra GT: Troen på Jesus Kristus som Guds søn og frelser.
- Kristendommens formative periode: myter, riter, fællesskab og teologi samt dens fremtrædende skikkelser.
- Problemmyten og løsningsmyten i kristendommen.
- Kristendommens udvikling og Martin Luthers rolle under reformationen: Fokus på tro og nåde.
- Nutidige eksempler på kristendom og religionens betydning i et sekulariseret samfund.
- Teori om konversion og deprivation.

Arbejdsformer:
• Klasseundervisning
• Gruppearbejde med produkter
• Individuelt arbejde og højtlæsning
• Pararbejde
• Elevoplæg
• Dramatisering
• Quiz
• Prøveksamen

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Buddhisme

Kernestof:
'Buddhalegenden' fra Lene Højholt: Buddhas lære - og den tibetanske buddhisme (Gyldendals Uddannelse, 1999), s. 12-15.

Esben Andreasen: Buddhismen - introduktion, udbredelse og tekster til de første århundreder (Gyldendal Uddannelse,2002) - herfra hentet følgende tekster:

Tekst 20: 'Benarestalen', s. 76.

Tekst 14: 'De fire ædle sandheder', s. 74.

'Livshjulet, tibetansk bloktryk fra det 20. århundrede', s. 22-23.

Tekst 33: 'Optagelse i munkeordenen', s. 92-93.

Tekst 34: 'De 10 forskrifter', s. 93.

Tekst 15: 'Intet jeg', s. 71-73.

Anne-Sophie Bernstorff og Tove Ahlmark: 'Tibetansk buddhisme i Danmark: Interview med Flemming Faber fra 'Religion 2003 nr. 3 Dec.', s. 9-14.

Anders Nygaard, 'Forskelle mellem kristendom og buddhisme' (kronik i Kristeligt Dagblad, 15. oktober, 2002)

Supplerende stof:
Esben Andreasen: 'Buddhismen' fra Andreasen og Poulsen (red): Religion og kultur - en grundbog (Systime, 2002), s. 55-72.
Introduction to Buddhism by Damien Keown:
https://www.youtube.com/watch?v=p5HxC2q90RU

The Enlightenment of the Buddha:
https://www.youtube.com/watch?v=nVKK-WVW2uw

'Hvem er buddhister?' af Jørn Borup, internetartikel, april 2005 fra:
http://www.religion.dk/artikel/248037:Buddhisme--Hvem-er-buddhister

Introduktion til buddhismen ved Religionsnørden:
https://www.youtube.com/watch?v=dhSu7o3A-Aw&t=2s

Munkeordination i Myanmar:
https://www.youtube.com/watch?v=MpKzoH0mTDU

A Buddhist Story of No Self:
https://www.youtube.com/watch?v=Eg-kyOUOtH8&t=21s

'På Herrens Mark', dokumentar fra TV-SYD af Anne Klysner om buddhisme:
http://www.youtube.com/watch?v=bTUTj-MuWmM

Fokuspunkter:
Buddhismens religionsstifter, lære og religiøse fællesskab.
Meditation og riter.
Buddhismens opfattelse af sindet.
Læren om karma, samsara og nirvana (etik og soteriologi).
Tibetansk buddhisme i Vesten.
Det moderne menneske i Vestens oplevelse af buddhismen.
Religionsfænomenologisk metode.
Religionssociologisk metode.

Arbejdsformer:
Gruppearbejde og fremlæggelser
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Do debate
Eksperimentelt arbejde
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Myter - veldefineret religionsfagligt emne

Kernestof:
Det Gamle Testamente: 1. Mosebog, kap. 1-3 (skabelsesmyter og syndefaldsmyte)
Det Gamle Testamente: 2. Mosebog, kap. 20, 1-26 (De 10 bud).
"Myte fra Nordgrønland 1903/1904" fra Dorte T. Motzfeldt: Religion: Teori - fænomenologi - metode, s. 58.
"Sura 56: Den indtræffende (om helvede og paradis)" fra F. Hvidberg-Hansen, Hvad siger Koranen? Gyldendal, 2006, s.77-79.
Lissi Rasmussen: "Islam og kristendom - forskelle og ligheder", downloadet d. 24/5 2012 fra Islamisk og Kristent Studiecenter: http://www.ikstudiecenter.dk/undersider/litteratur/pdf/27_Islam%20og%20kristendom.pdf


Supplerende materiale:
Dorte Thelander Motzfeldt: Religion: Teori - fænomenologi - metode, 2. udgave, Systime 2012, s. 55-69.
Grundbogen til Religion C, red. af A. Nielsen, Bodil J. Pedersen, m.fl., Systime, 2012, s. 11-20.

Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Individuelt arbejde og gruppearbejde med skriveøvelser
Inddragelse af internetkilder
Dramatisering, produktion af digte, tegninger og sange
Gruppearbejde med produkt og fremlæggelser: skriv en myte og fremlæg den for klassen

Religionsfaglige fokuspunkter:
- Myten som genre og dens karakteristika
- Forskellige slags myter: kosmogoni, antropogoni, theogoni samt ætiologiske og eskatologiske myter
- Koblingen mellem myte og ritual
- Mytisk versus naturvidenskabelig virkelighedsopfattelse
- Den komparative religionsfaglige tilgang til myter i forhold til tematikker, indhold og struktur
- Strukturalisme: Analyse af myters opbygning og struktur og teori fra Lévi-Strauss.
- Myters relevans i dag i et sekulariseret samfund


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer