Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Viborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Signe Nygaard Fly
|
Hold
|
2024 fy/c (1c fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi
I dette forløb har vi arbejdet med følgende:
Energiformer (især elektrisk, termisk og latent energi), energikæder og energiomdannelse, energibevarelse og energikvalitet.
Elektrisk energi og enhederne J og kWh, effekt og enheden W.
Termisk energi og specifik varmekapacitet
Nyttevirkning
Tilstandsformer og vands opvarmningskurve
Latent energi og specifik fordampningsvarme og specifik smeltevarme
Forløbet sluttede af med at eleverne i grupper lavede en poster over et emne indenfor bæredygtig energiforsyning.
Eksperimentelt arbejde:
Eksperiment - Vands specifikke varmekapacitet
Eksperiment - Nyttevirkning af elkedel og kaffemaskine
Eksperiment - Vands opvarmningskurve
Eksperiment - Latent energi
Eksperiment - Is
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Den nære astronomi
I forløbet har vi arbejdet med:
Solsystemet og afstande i solsystemet samt lidt om afstande i universet (hvornår vi anvender enhederne AE og ly)
Verdensbillederne og deres udvikling gennem tiden ud fra observationer. Herunder begreber som geocentrisk verdensbillede og heliocentrisk verdensbillede.
Densitet
Keplers love
Dag og nat, årstider, månens faser og formørkelser. Herunder ekliptika.
Eksperimentelt arbejde:
Eksperiment - Densitet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger
I forløbet har vi arbejdet med følgende:
Amplitude, bølgelængde, periode, (og hvordan disse kan aflæses på grafer), frekvens og udbredelseshastighed (beregnes).
Bølgeligningen
Tværbølger og længdebølger (bogen kalder dem for transversale og longitudinale bølger)
Lydens og lysets udbredelseshastighed
Interferens (konstruktiv og destruktiv)
Stående bølger på en streng og hvordan disse opstår forklaret med begreber som udsendt og reflekteret bølge, konstruktiv og destruktiv interferens samt bug og knudepunkt. Partialtoner og deres bølgelængde samt frekvens.
Det hørbare område.
Det elektromagnetiske spektrum
Dopplereffekt (Forklaret kvalitativt og gennemgået via arbejdsark).
Refleksion og brydning. Herunder begrebet normal og hvor stor indfaldsvinklen er i forhold til brydningsvinklen, lysets udbredelseshastighed i forskellige materiale
Eksperimentelt arbejde:
Eksperiment - Lydens hastighed
Eksperiment - Stående bølger på en streng
Eksperiment - Refleksion og brydning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atomfysik og lys
I forløbet har vi arbejdet med:
Atommodellens udvikling gennem tiden (berørt kort, her er det vigtige at have et overblik over atommodellen og hvordan modellen har udviklet sig gennem tiden)
Bohrs atommodel (skalmodellen)
Protoner, neutroner, elektroner og deres placering i atomet samt deres ladning.
Notation for kernen (herunder protontal og tal for protoner + neutroner)
Emission og absorption
Fotoner og deres energi, frekvens samt bølgelængde
Spektre, herunder emissionsspektre, absorptionsspektre og kontinuert spektrum
Demonstrationsforsøg: Lys fra Solen (her kiggede vi kort på lyset fra solen og ud fra dyk i intensitet fandt frem til nogle grundstoffer)
Eksperimentelt arbejde:
Eksperiment - Emissionsspektre
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Stjerner og kosmologi
I forløbet har vi arbejdet med:
Afstande i Universet og enhederne AE og ly
Big Bang-teorien (hovedpunkter af og argumenter for teorien) og Universets udvidelse
Rødforskydning (forklaret ud fra dopplereffekten) og bestemmelse af galaksers hastighed ud fra denne
Måling af afstanden til stjerner med parallaksemetoden og afstandskvadratloven
Hubbles lov (fokus på at beskrive sammenhængen mellem galaksers hastighed og afstanden til dem som en proportionalitet, herunder forsøge selv at lave regression på et datasæt for et antal galakser)
Eksperimentelt arbejde:
Eksperiment - Afstandskvadratloven
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forberedelse til eksamen
Gennemgang af formelle krav og procedure for eksamen.
Repetition af stof på baggrund af foreløbige eksamensspørgsmål.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64419325961",
"T": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64419325961",
"H": "/lectio/265/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64419325961"
}