Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Mariagerfjord Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Christoffer Østergaard Carstens
|
Hold
|
2024 Sa/3vhf (3vhf Sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Identitetsdannelse i en verden med sociale medier
Kernebegreber:
- Thomas Ziehe – Kulturel frisættelse, ontologisering, subjektivisering, potensering og formbarhed
- Anthony Giddens – Aftraditionalisering, individualisering
- Socialisering – primær og sekundær
- Erving Goffman - Backstage vs. Frontstage:
- FOMO og JOMO
- Alain de Botton - Status angst
- Axel Honneth - Anerkendelse
- Hartmut Rosa - Højhastighedssamfund
- Ehrenberg - Det udmattede selv
- Bourdieu - kapitaler, habitus og felt
- Social arv (negativ og positiv)
- Habermas - system og livsverden
- Kvalitativ, kvantitativ og komparativ metode
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Valg i USA 24 - et demokrati i frit fald?
Kernebegreber:
- Massemedier og sociale medier
- Kanyleteorien
- Politisk kommunikation
- Fake News
- Det amerikanske politiske system
- Demokratiformer (Direkte, repræsentativt, deltagelses- og konkurrencedemokrati)
- To-parti-systemet
- Flertalsvalg i enkeltmandskredse og forholdstalsvalg
- Gerrymandering
- Checks and balances
- Polarisering og identitetspolitik
- Den residuale velfærdsmodel
- Lovgivningsprocessen og lobbyisme
- Integrationsformer: Assimilation, segregation og pluralistisk integration
- Strukturel racisme
- Social og økonomisk ulighed
- Gini-koefficient
- Partiadfærd (Molins model, Downs model, catch-all)
- Vælgeradfærd (sociotropiske- og egotropiske vælgere, issue-voting, Michigan-modelen, Downs model
- Kerne- og marginalvælgere
- Populisme
- Sving- og sikre stater
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Danmarks økonomi i et internationalt perspektiv
Kernebegreber:
- Markeds, plan og blandingsøkonomi
- Prismekanismen (udbud og efterspørgsel)
- Det økonomiske kredsløb
- BNP
- Finans og pengepolitik (ekspansiv og kontraktiv)
- Økonomiske konjunkturer
- Arbejdsløshed (sæson, struktur og konjunktur)
- De samfundsøkonomiske mål
- Inflation
- Gini-koefficient
- Arbejdsmarkedspolitik- og forhold
- Økonomisk globalisering
- International handel
- Outsourcing
- Det økonomiske samarbejde i EU
- Det indre marked
- Danmarks konkurrenceevne (pris og struktur konkurrenceevnen)
- Bæredygtig udvikling
- Økonomisk ligestilling (løngab, kønskvoter, horisontal- og vertikalkønsopdeling)
- Grøn vækst og cirkulær økonomi
- Kvalitativ, kvantitativ og komparativ metode
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Kriminalitet
Kernebegreber:
- Kriminalitetstyper og mørketal
- Struktur- og aktørforklaringer.
- Social arv og social mobilitet.
-- Primær og sekundær socialisering
- SNAP-modellen, årsager til kriminelle handlinger.
- Kriminalitetsteori: (Robert Mertons, Sutherland, Hirschi, Honneth)
- Goffmann (stigmatisering)
- Pierre Bourdieu: Økonomisk, kulturel, symbolsk og social kapital, felt og habitus
- Grundloven og straffeloven
- Værdi- og fordelingspolitik
- Magtens tredeling
- Byretten, landsretten og højesteretten, herunder to-instansprincippet.
- Thomas Hobbes’ begreb ”Samfundspagten”: hvorfor retssamfund?
- Straf og forebyggelse
- Resocialisering
- Retspolitik herunder partiernes holdninger
- Immanuel Kant: Retfærdig straf
- Kvantitativ, komparativ og kvalitativ metode
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare
og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer
og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret
måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk
sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur.
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling
af forskellige typer data
- komparativ metode og casestudier
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Velfærdsstatens udfordringer
- Velfærdsmodeller: Korporative, residuale og universelle.
- Velfærdstrekanten: Civilsamfundet, stat og marked.
- Ideologier: Liberalisme, konservatisme og socialisme
- Velfærdsstat
- Globalisering
- Velfærdsstatens udfordringer: Demografisk udfordring, Globalisering, borgernes forventningspres, migration
- Konkurrencestat vs. velfærdsstat
- Hartmus Rosas højhastighedssamfund
- Brugerbetaling
- Globalisering og konkurrenceevne
- Progressivt skattesystem
- Social dumping
- Outsourcing
- EU og dansk velfærd (det indre marked, direktiver/forordninger)
- Velfærdsturisme
- Det danske arbejdsmarked og flexicurity
- Privatisering og udlicitering
- Kaare Strøms model
- Molins model
- T.H Marshalls medborgerskabsbegreb
- Rettigheder og pligter
- Værdi- og fordelingspolitik
- Kvalitativ, kvantitativ og komparativ metode
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof:
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64343646672",
"T": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64343646672",
"H": "/lectio/285/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64343646672"
}