Holdet 2024 3g bk - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Anders Mølgaard
Hold 2024 3g bk (3g bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Portrættet.
Titel 2 landskabet
Titel 3 Det grimme, das unheimliche.
Titel 4 Kroppen i kunsten.
Titel 5 lille performens forløb- Bamseofringen.
Titel 6 Eksamensprojekt: Havet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Portrættet.

Der arbejdes analytisk og praktisk med portrættets æstetiske virkemidler.
Der introduceres til billedkunstfaglige begreber og metode, med fokus på Ittens farvelære
Eleverne laver gruppeportræt i pap og individuelle portrætter i ler.

PENSUM:
Jonas Wolter: Temaer i kunsten 2, Det ny forlag s. 75-89
Ittens farvelære, fra Billedkunstbogen, Systime s.1-7

Vi arbejder med værker af bl.a.
JM. Basquiat
Michel Kvium
Gudrun Hasle
Pipilotta Rist


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 landskabet

Landskabet
Der arbejdes analytisk og praktisk med landskabskunst. Der er fokus på Per Kirkebys landskabsmaleri.
Eleverne laver egne malerier, fokus på udsnit af et landskab med menneskeskabte elementer.

PENSUM
Temaer i kunsten 2, Det Ny Forlag: side 55-59

Vi arbejder med værker af bl.a.
PC Skovgaard
CD Friedrich
Peter Doig
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Det grimme, das unheimliche.

Vi undersøger udvalgte kunstværker som er grimme, ulækre og grænseoverskridende – og så dem der ligger et sted midt i mellem, -er urovækkende/unheimlische.
Vi ser værker af bl.a. Mikael Kvium og Patricia Picininni.
Med udgangspunkt i Bjørn Nørgårds hesteofring laver vi selv et værk: bamseofringen; en performance, hvor vi ofrer vores barndoms bamser. Efterfølgende bliver de sat på glas og udstillet.

PENSUM:
om Das unheimliche: https://taetpaakunsten.dk/laeringsmaterialer/das-unheimliche
Bjørn Nørgaard: https://bjoernnoergaard.dk/da/works/aktion-film/hesteofringen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kroppen i kunsten.

Vi undersøger det klassiske formsprog overfor ”det grimmes æstetik”
Som en del af forløbet er vi på ekskursion til Glyptoteket og til Nikolaj kunsthal.
Vi laver en gruppeskulptur i papmaché.

PENSUM:
Vi arbejder med værker af bl.a.
Michelangelo
Thorvaldsen
Christian Lemmerz
Peter Land

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 lille performens forløb- Bamseofringen.

Vi undersøger performance-genren og udfører vores egen bamseofring.

PENSUM:

Perspektiv: Bjørn Nørgaards hesteofring (udleveret som pdf)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Eksamensprojekt: Havet

Vi indleder eksamensprojektet med at se værker fra Louisianas udstilling "havet"
Som forberedelse til forløbet orienterer eleverne sig i udstillingskataloget.
Efterfølgende arbejdes der med forskellige inspirationsøvelser inden eleverne udformer individuelle værker:

PENSUM:
Undervisningsmaterialet HAVET, Louisiana, 2025.

Katrine Charlotte Busk: Billedkunstbogen: Form, indhold og kontekst (forlaget Columbus) s. 1-20 (udleveret som pdf)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer