Holdet 2024 eø/2h3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Himmelev Gymnasium
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Line Bach Pedersen
Hold 2024 eø/2h3g (2h3g eø)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Strategi og iværksætteri
Titel 2 Forløb 2: Marketing
Titel 3 Forløb 3: Regnskab
Titel 4 Forløb 4: Organisation og ledelse
Titel 5 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Strategi og iværksætteri

Hvordan kan en virksomhed lave en strategi, hvor den ud over at fokusere på egne mål, også tager hensyn til dens omverden og konkurrenter?
Desuden arbejder vi med iværksætteri og innovation (ifm. Coconf-konkurrencen).

Grundbog: Luk virksomheden op (2. udg)

Ift. iværksætteri:
- B2B, B2C
- Vision, mision, idégrundlag
- Business Model Canvas (forretningsmodel)
- Virksomhedstyper, virksomhedsformer, oplevelsesøkonomi
- Franchising

Modeller ift. strategi:
1. Konkurrenceformer (fire forskellige)
2. Porters generiske konkurrencestrategier (fire forskellige)
3. SWOT-analyse
4. STEEPLE-analyse
5. Positoneringskort
6. Porters five forces
7. Boston Consulting Group Matrix (fire produktkategorier)
8. PLC-kurve
9. Ansoffs vækstmatrice (fire veje til intern vækst)


Ift. innovation og Coconf-projekt har vi arbejdet med:
- innovation vs. invention
- brugerinddragelse i innovationsprocessen
- Rogers diffusionsmodel

_______________________

Her kan man se små videoer om modellerne:
https://forklarmiglige.dk/

____________________________

Generelt om undervisningen:
Vi arbejder undersøgende ved at sammenholde empiri med teori, hvorfor casearbejde er en aktiv del af undervisningen i alle forløbene. Desuden skal eleven kunne forholde sig kritisk og diskuterende til de anvendte modeller og den anvendte teori.

Faglige mål i erhvervsøkonomi c:
- demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
- anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
- undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
- indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
- diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag
- strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb 2: Marketing

Hvordan kan en virksomhed ramme sin målgruppe for dermed at få sit produkt afsat hos kunden?

Grundbog: Luk virksomheden op   (2. udg)

Faglige omdrejningspunkter:  
Marketingmix (handleparamtre som skal påvirke målgruppen):  
Produkt / Place (distribution) / Pris / Promotion   
(desuden berører vi overordnet Process / People / Physical Evidence)

Desuden:
- Branding  
- Købsadfærd (differentiering og involvering)
- Segmentering (seks forskellige måder at segmentere på - herunder psykologiske kriterier, adfærdsmæssige kriterier, Minerva-modellen og købsmotiver)
- Pris: priselasticitet, seks prisstrategier
- Psykologisk prisfastsættelse og prisdiskrimination
- Promotion: above og below the line samt push og pull strategi
- Influencer marketing (herunder social medie-stigen (s. 136)
- Markedsføring på de emotionelle markeder (seks forskellige)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb 3: Regnskab

Hvad består en virksomheds regnskab af, og hvordan kan man lave en regnskabsanalyse for at vurdere, om virksomheden generelt er økonomisk velfungerende?  

Grundbog: Luk virksomheden op (2. udgave)

Faglige omdrejningspunkter:  
- Årsrapport og årsregnskab
- Omsætning og faste og variable omkostninger
- Resultatopgørelse
- Balance
- Afskrivninger
- Regnskabsanalyse - herunder tre nøgletal: afkastningsgrad, soliditetsgrad, egenkapitalens forrentning
(se afsnit i bogen samt 'skabelon til regnskabsanalyse' i excel)
- CSR
- ESG-regnskab
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb 4: Organisation og ledelse

Hvordan påvirker ledelse en virksomhed, og hvordan kan man som leder motivere sine medarbejdere?
Desuden arbejder vi med forskellige organisationsstrukturer, samt kobler motivation til en senmoderne tid, som er kendetegnet ved nye ønsker fra medarbejderens side.

Grundbog: Luk virksomheden op (2. udg.)

Faglige omdrejningspunkter:
- Organisation: mekanisk og organisk
- Tre former for ledelse
- Værdibaseret ledelse
- Situationsbaseret ledelse
- Hofstedes kulturelle dimensioner (særligt magtdistance og individualisme/kollektivisme)
- Maslows behovspyramide
- Hertzbergs teori om motivation og tilfredshed
- Pinks motivationsteori (motivation i en senmoderne tid)
- Belønningssystemer (finansielle og ikke-finansielle)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamensprojekt

Hvordan arbejder virksomheden med at blive strategisk bæredygtig?

(strategisk bæredygtighed = langsigtet værdiskabelse)

Udvælg en lokal virksomhed og tal med dem for at få info til jeres opgave.

KRAV:
1. Hvilken type virksomhed skriver I om, og hvad tjener de deres penge på?
a. Skriv en kort introduktion til jeres virksomhed

2. Hvad kendetegner virksomhedens konkurrencesituation? Inddrag disse to modeller:
a. Porters five forces
b. Porters konkurrencestrategi-model

3. Hvad kendetegner virksomhedens marketing-mix? Inddrage viden om:
a. Målgruppe og promotion

4. Hvad kendetegner virksomhedens økonomiske situation?
a. Inddrag tal fra deres regnskab og se på minimum de seneste to år udvikling. Kommentér på tallene ift. virksomhedens strategiske bæredygtighed
b. Læg virksomhedens regnskab samt nøgletalsoversigt ved som bilag til jeres opgave.  

5. Hvad kendetegner virksomhedens ledelse og motivation af medarbejderne?
a. Vurdér selv hvilken faglig viden fra forløbet, der er mest relevant at inddrage i relation til jeres virksomhed.

6. I hvor høj grad er jeres virksomhed strategisk bæredygtig? Svar på dette ved at samle de centrale pointer i en SWOT-model:
a. Styrker og svagheder: hvilke forhold, som virksomheden selv har kontrol over, er en styrke og en svaghed for den strategiske bæredygtighed?
b. Muligheder og trusler: hvilke udefrakommende faktorer/tendenser kan være en mulighed og en trussel for den strategiske bæredygtighed? Inddrag viden om fremtidige tendenser.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer