Egaa Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Egaa Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/v - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Egaa Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Christine Nødskov
Hold
2022 DA/v (
1v DA
,
2v DA
,
3v DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Mundtlighed, retorik og argumentation
Titel 2
Historisk læsning
Titel 3
Værkforløb Hvis der skulle komme et menneske forbi
Titel 4
DHO
Titel 5
Essayforløb om den reflekterende artikel
Titel 6
Dokumentaren som genre
Titel 7
Romantikken
Titel 8
Medieværk
Titel 9
Studietursforløb
Titel 10
Postmodernisme
Titel 11
Det moderne gennembrud
Titel 12
Projekt 5
Titel 13
Den personlige stemme
Titel 14
Nyhedsformidling
Titel 15
Modernisme (med fælles værk Camus Den fremmede)
Titel 16
Realimen efter DMG og op gennem 1900-tallet
Titel 17
Forløb#1
Titel 18
Forløb#5
Titel 19
Forløb#9
Titel 20
Forløb#15
Titel 21
Forløb#16
Titel 22
Forløb#19
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Mundtlighed, retorik og argumentation
Forløbet har fokus på mundtlighed, retorik og argumentation. I forløbet holder eleverne selv en lille tale.
Indhold
Kernestof:
Velkommende til dansk! Jeg glæder mig til at møde jer.
Tre slags kommunikation 285 Psykologihåndbogen.PDF
klip fra film: Den eneste ene, Kærlighedens smerte, Idioterne og festen.
Sprog og tale - mundtlighed i dansk; sider: 12-19, 31-40, 43-63, 80-85
Læs den angivne lektie. Husk at medbringe bogen.
Læs den angivne lektie, der handler om kommunikationsmodellen pentagrammet. Husk at medbringe bogen.
Vi holder gruppefremlægger af jeres valgte taler. Sørg for, at jeres PPT er færdig og klar!
Sidste gruppe holder oplæg!Der er mange sider i lektion, men I må gerne nøjes med at skimme de angivne sider i bogen. Dvs. det skal ikke læses grundigt, men I skal være klar over, hvad talerens fem faser indeholder.
retoriske virkemidler figurer.html
Argumentationskneb.pdf Flere argumentationskneb.docx
Hold en tale! Vi mødes i jeres klasselokale.
Afsnit
Læs vedlagte link om Toulmins argumentationsmodel. De, der var fraværende sidst, skal læse særligt grundigt op på denne model, da vi arbejdede med den i sidste lektion.I skal skrive et debatindlæg i denne lektion, som I har mulighed for at rette igen
Argumentationsmodel (Toulmin)
CN: Husk udlevering af bog til holdet.
Argumenttyper
Vi arbejder videre med argumentationsteori. Læs det vedlagte link.
Artikel: Fogh ændrer forklaring om krigen (Information, 3.11.03)
MobilePay Box: Aarhus Teater, 8. Feb 2023, 1.v Egaa Gym
Debat: 18-års aldersgrænse er en afgørende forudsætning for en mere ansvarlig alkoholkultur
Læs vedlagte debatindlæg (linket), som jeres kommende aflevering skal bygge på. Vi varmer op på denne aflevering i denne lektion.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Historisk læsning
Forløbet handler om sagafortælling, folkeviser (riddervise og tryllevise), folkeeventyr, barokken og oplysningstiden. Ang. oplysningstiden læses et uddrag af "Jeppe paa Bjerget" og vi ser en filmatisering af komedien.
Indhold
Kernestof:
Vi starter på et nyt forløb. Det handler om den ældre litteratur (historisk læsning). Vi starter med den vedlagte sagafortælling, som I bedes læse.I behøver alligevel ikke at have Dansk Litteratur 1 (Den røde Falkenstjerne-bog) med til denne lektion.
Gisl Illugeson sagafortælling.pdf
Vikingerne og den norrøne kultur
Den nordiske mytologi
Sagaernes univers: slægt, ære og hævn
Middelalderens samfund: et slægtssamfund
Middelalderens litteratur: underholdning og fællesskab
Folkevisens flade personer og voldsomme temaer
Læs de 3 links.Medbring den røde Falkenstjerne-bog!
Falkenstjerne: Dansk Litteratur 1; sider: 85-86, 185-190
Ridderviser og trylleviser: en farlig overgang
Riddervisens ære og hævn: Torbens datter
Tryllevisens onde lykke: Germand Gladensvend
Læs de 3 links! Husk den røde Falkenstjerne-bog!
Dansk Litteratur 1; sider: 116-119, 154-156
Den røde Falkenstjerne
"Verden er alt for stor!" – H.C. Andersens kunsteventyr
Læs folkeeventyret "Kong Lindorm" samt linket i Ibogen. Bemærk, at i Ibogen læses kun boksen "Eventyrgenrer: Folkeeventyr og kunsteventyr. De to modeller her vedlagt skal vi arbejde med i lektionen.
aktantmodellen.jpg
Freuds personlighedsmodel.png
Barokken: en litterær periode og stil
Husk at medbringe den røde Falkenstjerne-bog!
Barokken: selviscenesættelse og forfængelighed
csm_019_Vanitas_Still_Life_red_a25ae9c87c.jpg
csm_02835_058c_red_d9bdd6676d.jpg
csm_02835_058d_red_98975ed2a7.jpg
frederik iv.htm
Husk at medbringe den røde Falkenstjerne-bog. I skal arbejde selv i denne lektion. I skal i læsegrupperne lave arb.spm. til Kingo-digtet, som vi læste højt i sidste lektion. De er her vedlagt.
Kingo_Keed af verden.doc
Vi gennemgår digtet, som I arbejdede med i sidste lektion. Husk at medbringe den røde Falkenstjerne-bog!
Husk teatret i morgen aften (onsdag d. 8/2-2023). Vi mødes UDE foran Århus Teater kl. 19.00).
Husk, at vi skal i teatret i aften! Vi mødes UDE foran Århus Teater kl. 19.00. Stykket er færdig kl. 22, og der er 20 min. pause undervejs.
Vi mødes UDE foran Århus Teater kl. 19.00! Stykket slutter kl. 22, og der er 20 min. pause undervejs.
I skal bruge lektionen til at lave jeres kreative anmeldelse af teaterstykket.
Skrivelektion. I får mulighed for at starte på jeres kommende aflevering om værket. Medbring romanen.
Læs akt III i Holberg: Jeppe paa Bierget.
Vi kan lige nå at få oplysningstiden med, inden vi skal i gang med DHO. Derfor vender vi kort tilbage til den historiske læsning, inden vi skal i gang med DHO efter påske.
Filmatiseringen af "Jeppe paa Bjerget".
Læs de 3 links. Husk at medbringe den røde Falkenstjerne. Genlæs evt. uddraget fra "Jeppe paa Bjerget" (lektien fra sidste lektion).
Oplysningstiden: nar og norm
Oplysningen: fornuftens tidsalder
Idealer om fremskridt og frihed
Leksikonartikel om drama.docx
Ludvig Holberg: repræsentant for oplysningens tanker i Danmark
Vi arbejder videre med Jeppe paa Bjerget. Medbring den røde Falkenstjerne. Læs linket.
Dansk Teater 300 år, afsnit 1, Holberg og det første teater, DR2, 2022 (ligger på CFU).
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Værkforløb Hvis der skulle komme et menneske forbi
Værkforløb om Thomas Korsgaards roman "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (2018).
Indhold
Kernestof:
Sørg for at have læst Thomas Korsgaards roman "Hvis der skulle komme et menneske forbi" til denne lektion. Husk at medbringe romanen.
Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (2018).
Medbring romanen!
Vi arbejder videre med arb.spm. til romanen.Husk at tage bogen med.
Teori om autofiktion. Selvfortalt. (1).pdf
Generelt om autofiktion.docx
Læs det vedlagte dokument. Husk at medbringe romanen.
Forfatterweb-stafet med Thomas Korsgaard
En hel bog af smattede glansbilleder
Læs anmeldelsen af Korsgaards roman. Husk at medbringe romanen.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
DHO
DHO-forløb om besættelsen. Eleverne kan til DHO vælge en spillefilm, en dokumentar, en politisk tale eller skønlitteratur.
Indhold
Kernestof:
Autenticitetsmarkører fakta og fiktionskoder
Dansksiderne: Fakta- og fiktionskoder
Vi starter DHO-forløbet op i dansk.Læs linket om fakta- og fiktionskoder.
DRTV - Min mor var tyskertøs
Vi skal se en film om besættelsestiden. Vi mødes i auditoriet.
Hvidstengruppen
I får jeres analyserende artikler retur, der genafleveres i lektionen. Genafleveringen laves i lektionen.
Filmiske virkemidler
Martin A Hansen Soldaten og pigen.pdf
I fremlægger de filmiske virkemidler i jeres valgte scene fra filmen. Læs vedlagte novelle til denne lektion.
De humanistiske videnskaber
Læs det angivne link "De humanistiske videnskaber". Læs også det vedlagte digt. Tjek, at du har adgang til Ibogen "Opgaveguide" - se link nedenfor.
Digt Hetære.docx
Opgaveguide
Nøglen til Vidensmønstre: 61688330-76144-992
Formalia-øvelse. Læs vedlagte dokument til denne lektion.Formaliaøvelse før DHO.docx
SRP Video 4: Automatisk litteraturliste, kildehenvisninger og fodnoter
I dag skal det handle om det mundtlige oplæg, I skal lave til selve DHO-fremlæggelsen. Herefter vil I få resten af lektionen til at arbejde med jeres DHO.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Essayforløb om den reflekterende artikel
Forløbet handler om essayet som genre. Vi fokuserer særligt på disse genretræk. Endelig introduceres den reflekterende artikel som skrivegenre.
Indhold
Kernestof:
Svømmerne i Basel.PDF
Vi starter forløb om den reflekterende artikel, som er den sidste af de 3 skriftlige eksamensgenrer. Læs vedlagte essay.
Knudsen - Lad os sætte os ned.PDF
Læs vedlagte essay. I får det udleveret i kopi i lektionen.
Du skal være klar til at holde dit 5 min. oplæg i denne lektion. Se mappen om den reflekterende artikel! Ligger også vedlagt her.
oplæg essay.doc
Vi mødes i lokale 25!
Vi starter med et oplæg om den reflekterende artikel som genre. Herefter arbejder I med jeres makker på den kommende aflevering.
CN: Husk udlevering af bøger til holdet (Ibøger + fra bogkælderen)CN: Husk besked til holdet om registrering af Ibog.
Link til Ibog
Stemmen i den reflekterende artikel
I får også denne lektion til jeres pararbejde med den kommende aflevering. Læs opskriften til den reflekterende artikel på flg. link.
Den reflekterende artikels opbygning
I får også denne lektion til jeres pararbejde med den kommende aflevering. Læs vedlagte eksempler på elevbesvarelser på den reflekterende artikel på flg. link, til inspiration.
Elevstile i genren "reflekterende artikel"
Komma-kursus. Ingen lektier til denne lektion.
Komma – det korte overblik – DSN
Sprognævnets kommaøvelser – DSN
Med startkomma — sproget.dk
Komma-basisreglerne.pdf
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Dokumentaren som genre
Forløbet har fokus på den klassiske, forklarende dokumentar, men der vises også uddrag fra andre dokumentartyper. Vi har fælles set dokumentaren: "Narret til porno", og derefter har læsegrupperne selv arbejdet med flg. dokumentarer i forløbet:
Bedraget i Helmand
Herlufsholm hemmeligheder
Forfulgt af ekskæresten
Amalie skal dø
Selvmordslægen
Den falske rugemor
Indhold
Kernestof:
Vi starter forløb om dokumentaren som genre. Læs vedlagte link.
Dokumentarfilm (Bill Nichols)
Dansksiderne: Fakta- og fiktionskoder
autenticitetsmarkoslashrer fakta og fiktionskoder.html
https://indidansk.dk/berettermodellen/
Dokumentar "Narret til porno" TV2, 2006 (ligger på CFU)
Typer af dokumentarer
Læs om de forskellige typer af dokumentarer. I dag skal vi arbejde videre med dokumentaren fra sidst. Derudover skal I vælge gruppens egen forklarende dokumentar i denne lektion.
I får lektionen til at lave jeres oplæg til gruppens valgte dokumentar.
I får jeres reflekterende artikler retur.
Jeg har overtaget Jons samf-lektion, så I får dansk i stedet. Det skyldes, at jeg vil gerne have, at I får varmet op på dokumentaristen Nagieb Khaja, der kommer til fællestimen tirsdag. Derfor ser vi fælles hans dokumentar Bedraget i Helmand (som en
DRTV - Horisont: Bedraget i Helmand
I får denne lektion til at blive færdige med jeres oplæg.
Vi starter med fremlæggelser af jeres valgte dokumentarer. Så I skal sørge for at være klar med jeres oplæg. Gruppen med dokumentaren "Bedraget i Helmand" er på i denne lektion. "Herlufsholm hemmeligheder" er på som nr. 2, men muligvis når vi kun når
Vi fortsætter med jeres dokumentar-fremlæggelser. I dag har vi flg. grupper på:"Forfulgt af ekskæresten""Amalie skal dø"Evt. "Selvmordslægen" (hvis vi når det)
Sidste gruppe fremlægger ("Den falske rugemor")
Vi starter herefter op på den kommende aflevering. Læs opgaveformuleringen + se klippet - under opgaver i Lectio. Husk at læse opgavenoten til opgaven, for her har jeg suppleret med et link til dokumentaren, som rent faktisk virker:)
Typer af dokumentarfilm
I dag skal vi se eksempler på nogle af de andre typer af dokumentarfilm. Genlæs linket ovenfor, hvor I har fokus på de dokumentartyper, der står listet efter den forklarende dokumentar. Vi arbejder videre med opgaveformuleringen til den kommende anal
CN: husk info om navneliste!
Dansksiderne: Typer af dokumentarfilm (Her med klip fra forskellige typer af dokumentarfilm. Klippene vises i lektionen).
Intro til "Limbo - når sabbatår er fucked", DR3, 2019. Eksempel på performativ dokumentar. Se eksempler på de øvrige dokumentarer på det vedlagte link med klip.
Sørg for at udfylde linket til navnelisten. Tjek, hvordan navnet står opført på dit pas, så du får det indtastet korrekt på dette link.
Rejseformular for elever
Vi afslutter dokumentarforløbet med at se en dokumentar i en helt særlig genre, en såkaldt mockumentary, som I godt kan glæde jer til.
The Red Chapel (2009) English Subtitles, uddrag
Læs vedlagte dokument (Kun indtil afsnittet: "Fakta og fiktion". Vi afrunder dokumentarforløbet.
Om genren mockumentary 16-9_februar2007_side05_feature2.pdf
Brügger: "Muldvarpen" (2020), dokumentar, ligger på CFU.
Sørg for at udfylde linket til navnelisten. Tjek, hvordan navnet står opført på dit pas, så du får det indtastet korrekt på linket, der ligger på lektionen den 13/11.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Romantikken
I forløbet arbejdes med romantikken. Under perioden læses fælles værk: Blichers "Sildig Opvaagnen"
Indhold
Kernestof:
I dag starter vi forløb om romantikken. I denne lektion skal det handle om universalromantikken. Læs linket (kun afsnittet før billedet) og medbring den røde Falkenstjerne-bog.
Universalromantikken
I dag skal det handle om nationalromantikken. Læs den vedlagte fædrelandssang + linket. Jeg har lige sat linket ind fra sidst igen til universalromantikken. Hvis I ikke fik læst dette link sidst, så læs det til denne lektion. Husk at medbringe den rø
Adam Oehlenschläger_Der er et yndigt land.doc
Nationalromantisk harmoni
I dag skal vi se på kunstbilleder fra romantikken.Ingen lektier til denne lektion.
Christen Købke Efterårsmorgen ved Sortedamssøen, 1838.jpg
Christen Købke Udsigt fra Dosseringen ved Peblingesøen, henad Nørrebro, 1838.jpg
J Th Lundbye Efterårslandskab. Hankehøj, 1847.jpg
J Th Lundbye En dansk kyst. Motiv fra Kitnæs ved Isefjord, 1842-43.jpg
J Th Lundbye En gravhøj fra oldtiden ved Raklev på Refsnæs, 1839.jpg
J.C. Dahl Vinterlandskab ved Vordingborg. I forgrunden en forstyrret kæmpegrav, 1829..jpg
Falkenstjerne: Dansk Litteratur 1; sider: 301-302, 371-382, 419-420
I dag skal vi arbejde med en salme. Læs denne og husk at medbringe den røde Falkenstjerne-bog.
Læs den vedlagte novelle og linket om Biedermeier.
Novellen Den lille Karen.doc.pdf
Biedermeier: enhedskultur og idyl
I får jeres analyserende artikler retur, og vi tager i lektionen hul på den kommende aflevering.
CN: Husk besked til holdet om fælles værk!
Skrivelektion (kommende aflevering), læselektion (Fælles værk efter nytår i den røde Falkenstjerne) eller bare jule-hygge i denne lektion:)
HUSK RESTBETALINGEN AF STUDIETUR SENEST 1. JAN. 2024. HVIS BREVET VEDR. BETALING ER BLEVET VÆK, LIGGER DET OGSÅ I DANSK-KONF. UNDER MAPPEN "STUDIETUR".
Dansk Litteratur 1; sider: 354-371
Den røde Falkenstjerne
Læs 1. halvdel af "Sildig Opvaagnen"Husk at tage bogen med!
Dansksiderne: Sildig Opvaagnen - af St. St. Blicher (1828)Den ligger også på dette link.
HAR DU HUSKET RESTBETALINGEN AF STUDIETUR? DEADLINE VAR SENEST 1. JAN. 2024. HVIS BREVET VEDR. BETALING ER BLEVET VÆK, LIGGER DET OGSÅ I DANSK-KONF. UNDER MAPPEN "STUDIETUR".
Læs 2. halvdel af "Sildig Opvaagnen"Husk at tage bogen med!
Ak, hvor forandret – St.St. Blichers noveller
Vi gennemgår jeres arb.spm. og afrunder arbejdet med "Sildig Opvaagnen". Læs det angivne link (læs kun indtil skriveøvelsen). HUSK at medbringe den røde Falkenstjerne-bog.
Den blicherske fortæller.pdf
Romantismen
Dansk Litteratur 2; sider: 48-57, 67-70
Den blå Falkenstjerne
Kierkegaards pseudonymer
For at bruge linket skal I aktivere denne Ibog på Systime med flg. enøgle. Husk at logge ind:61627179-8cfb7-989
kokkens datter
Jørgen Leth: "Kokkens datter", uddrag af "Det uperfekte menneske".
Vi laver en fælles opsamling om romantikken som periode. Dernæst vælger vi film til vores kommende forløb om et medieværk.
Overvej kommende filmværk (med både indholdsmæssig tyngde og filmteknisk interessant).Overvej også 3 ønsker til værelseskammerater til studieturen. Se besked på Teams. Ønsker afleveres på papir i lektionen.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Medieværk
I forløbet arbejdes med en spillefilm, som klassen selv har valgt. Det er:
Spillefilm: The Wolf of Wall Street, hvor vi har haft fokus på postmodernistiske træk i form og indhold.
Indhold
Kernestof:
Vi mødes i auditoriet kl. 12.00 og ser jeres valgte medieværk.
Spillefilm: The Wolf of Wall Street
I får jeres artikler retur.
I får ½ time til at lave jeres oplæg færdige. Derefter starter vi oplæg om filmen.
I får den første ½ time til at gøre jeres oplæg færdige, hvorefter vi starter oplæg.
Husk at tjekke jeres blå sygesikringsbevis (at I har et kort, og at det er gyldigt i hele rejseperioden).
CN: husk billetbestillinger for elever
Vi fortsætter med jeres gruppeoplæg. Husk at tage jeres kompendium med filmanalysen med, da vi skal bruge det i lektionen.
Anmeldelse af The Wolf of Wall Street.docx
Vi gennemgår fortolkningen af filmen. Derudover er der en præsentation af den kommende aflevering.
Analysemodel til film.pdf
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Studietursforløb
I forløbet har vi haft fokus på impressionistisk kunst og besøg de to museer Louvre og Musée d'Orsay.
Vi har også læst et essay af Hemingway, der beskriver hans vandring rundt i Paris' gader.
Indhold
Kernestof:
Faglig optakt til studietur. Medbring jeres notesbog. I dag varmer vi op til de 2 museumsbesøg - på Louvre og Musée d'Orsay. Nedenstående links er ikke lektier, men bruges i lektionen.
Elever under 18 år medbringer studietursregler underskrevet.
Exhibition Paris 1874 Inventing impressionism
De skandaløse impressionister (fransk dokumentar fra 2010, DRKultur)
Faglig optakt til studietur. I dag varmer vi op til den skriveøvelse, I skal lave i Paris - kaldet "I Hemingways fodspor". Husk at medbringe jeres notesbog. Linket er ikke lektie, men bruges i lektionen.
From the 'Mona Lisa' to 'The Wedding Feast at Cana' - The Salle des États
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Postmodernisme
Forløbet handler om postmodernistisk litteratur. I forbindelse med forløbet har vi læst Yahya Hassans første digtsamling, som eleverne også har skrevet en analyserende artikel om.
Indhold
Kernestof:
Vi starter forløb om postmodernisme. Læg vedlagte tekst.
Svend Aage Madsen: Alle tiders karneval (1990)
SÅM_Alle tiders karnevalg.PDF
Til de, der var fraværende sidst: Sørg for at have læst "Alle tiders karneval" til denne lektion, da den danner baggrund for det, vi skal lave i dagens to lektioner.
Spillefilm "American Psycho"
Vi arbejder med filmen.
I får jeres artikler retur!
Guldager Nørreport.PDF
Da jeg har lagt lektien lidt for sent ind, får I lige starten af lektionen til at læse den:)Elever, der har "gæld" i bogkælderen, skal gå derned og få hentet Hassans digtsamling.
Katrine Marie Guldager: Nørreport (2004)
Repetition efter jeres noterede ønsker.I får også jeres artikler retur, og så skal vi jo have afgjort, om alle har den rigtige overskrift:)Der er også prøveeksamen i denne lektion, hvor Melika og Berta har "meldt sig". Teksterne til prøveeksamen er v
Prøveeksamen Sex.doc Sonnergaards Sex (1).pdf
Sonnergaard: "Sex" (1997)
Jørgen Leth MAGNUM
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Det moderne gennembrud
Forløbet handler om det moderne gennembrud og går i dybden med denne periode. Vi ser optagelsen af "Et dukkehjem" sammen. Læsegrupperne får en tekst hver fra det moderne gennembrud, som de underviser klassen i.
Indhold
Kernestof:
Vi starter forløb om det moderne gennembrud. Læs linket om det moderne gennembrud samt uddraget af dramaet "Et dukkehjem". Husk at medbringe den blå Falkenstjerne-bog.
En litterær revolution
Dansk Litteratur 2; sider: 120-123, 155-159, 162-165, 191-195, 220-232
Den blå Falkenstjerne
Ibsen: "Et dukkehjem" (1879), trykt i Dansk Litteratur angivet ovenfor. Vi har set til minuttal 41:45.
Vi ser "Et dukkehjem" færdigt og arbejder med stykket. Husk at medbringe den blå Falkenstjerne.
Vi arbejder videre med "Et dukkehjem". Til jer, der ikke var der til sidste lektion: Se stykket færdig derhjemme FØR lektionen i dag (Det ligger på CFU under mine materialer, når I logger ind).Medbring den blå Falkenstjerne.
Sørg for at have læst gruppens tekst til denne lektion. Se vedlagte dok. vedr., hvilken tekst din gruppe skal læse. Alle grupper medbringer den blå Falkenstjerne, undtagen "En hanske"-gruppen, hvor teksten er udleveret i kopi samt vedlagt denne lekti
Forside3v til kompendium_tekster til det moderne gennembrud.doc
Bj. Björnson En Hanske (uddrag) 1883.pdf
I får denne lektion til at lave jeres undervisningsplan for de 45 min. Husk at medbringe den blå Falkenstjerne (eller kopier for Björnsson gruppen). Planen afleveres ved slutningen af lektionen.
Bjørnson-gruppen og Jacobsen-gruppen står for undervisningen i dag. Læs derfor deres 2 tekster. Husk at medbringe den blå Falkenstjerne.
Kvindefrigørelse og sædelighedsfejde
Jacobsen: Af "Fru Marie Grubbe"
Naturalisme: J.P. Jacobsen
De 2 Pontoppidan-grupper står for undervisningen i dag. Læs derfor deres 2 tekster. Medbring den blå Falkenstjerne.
Pontoppidan: "Naadsensbrød"Pontoppidan: "Ørneflugt"
Fra social indignation til eksistensproblemer: Henrik Pontoppidan
Bang-gruppen og Skram-gruppen står for undervisningen i denne lektion. Sørg for at læse disse to tekster. Husk at medbringe den blå Falkenstjerne.
Bang: "Frøkenen"Skram: Af "Professor Hieronymus"
Bang – det moderne livs maler
Vi mødes på AROS kl. 11.00! Omvisningen tager ca. 1 time, hvorefter I har tid til en frokost inde i byen:) - inden I drager hjem til Egå Gym til 4. lektion (de af jer, der skal det).
Jeg har fået flg. besked fra AROS om den indgang, vi skal benytte:I skal på besøg på AroS I den kommende uge."På grund af vedligeholdelse ... bedes du benytte indgangen mod Musikhusparken, som du kan ankomme til fra Ridehuset ved krydset mellem Veste
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Projekt 5
Forløbet er tværfagligt. Der læses et eventyr af H. C. Andersen, og forløbet har fokus på de forskellige typer af læsninger, man kan lave af dette eventyr.
Indhold
Kernestof:
Læs eventyret "Tepotten" af H. C. Andersen. Linket om metoder og videnskabsteori ser vi sammen på i lektionen.
H.C. Andersen: Tepotten (1862)
Metoder og videnskabsteori i Dansk
Videnskabsteoretiske dimensioner til elever 2.docx
hermeneutik.ppt
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Den personlige stemme
Forløbet den personlige stemme går i dybden med den personlige stemme i postmoderne litteratur. I forbindelse med forløbet for vi besøg af digteren Mads Mygind, der underviser klassen i 2 lektioner og tilbyder yderligere skriveværksted for interesserede elever.
Indhold
Kernestof:
I søndags uploadede jeg jeres kommentarer til den seneste artikel. I får mulighed for at lave genafleveringen i denne lektion. Husk at tage Hassans digtsamling med til denne lektion.
Yahya Hassan digtsamling (2013)
Yahya Hassan: Poems of Rage
Læst fælles værk: Yahya Hassan (2013)
Ingen lektier til lektionen, men det er meget vigtigt, at du husker at tage det udleverede kompendium med.
Hvis I ser denne besked, så husk at tage 4 farveblyanter el.lign. med i morgen: blå, gul, rød og grøn.
Kompendium - den personlige stemme. Jan.2024.pdf
Karl Ove Knausgaard "Sommernat" fra Om sommeren (2016), s. 29-30.
Den personlige stemme.Lektion 1.pptx
Ingen lektier til lektionen, men det er meget vigtigt, at du husker at tage det udleverede kompendium med. Tag gerne farver med.
Jesper Stein: af "Rampen" 2020 (s. 11-14)
Lektion 2 Rampen.pptx
Husk at medbringe kompendiet til forløbet om den personlige stemme. I dag skal vi arbejde med Mads Myginds egne tekster. Det er ham, der står for undervisningen mandag den 18/11.I får jeres reflekterende artikler retur, der genafleveres i lektionen.
Digte af Mads Mygind. Min hule hånd..pdf
Uddrag af Mads Mygind: "I min hule hånd" (2023), s. 5-8, s. 12-14 og s. 35-43 (ikke lektie, læses i lektionen)
Tekstanalyse Mads Mygind I min hule hånd.docx
Husk at tage kompendiet med! Mads Mygind står for denne lektion.
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Nyhedsformidling
Forløbet handler om nyhedsformidling særligt i aviser. Både den klassiske kritiske journalistik og den konstruktive journalistik behandles i forløbet.
Indhold
Kernestof:
Vi starter nyt forløb om nyhedsformidling. Læs vedlagte link (indtil afsnittet om de konstruktive nyheder).
nyhedskriterier.html
Det 6. nyhedskriterie
Nyhedsudsendelse, 18.11.24, kl. 21.30, tv2news
I skal arbejde selv i denne lektion. Brug den på at læse opgaveformuleringen og de to tekster igennem til den kommende aflevering: Hvilken rolle har journalistik i dag (debatterende artikel). Start på jeres aflevering, fx ved at få styr på de forskel
Læs vedlagte dokument, der beskriver de konstruktive nyhedskriterier.
De-konstruktive-kriterier-1030x751 (7).png
Eksempel på de konstruktive nyhedskriterier:Forbandet Ungdom - politiken.dk
Koldkald på Radio24/7: Nyvalgt folketingsmedlem Pernille Bendixen - Nedskæring af BNP...?
Mads Brügger kalder forløbet med lukningen af Radio24syv for magtmisbrug og politisk chikane
Bruggers nye kritiske medie: Frihedsbrevet
I dag skal det handle om nyhedstrekanten og vinkling af nyheder. Læs de 2 angivne links.
nyhedstrekanten.html
nyhedskompasset og vinkel.html
NATO-chef slår alarm: Vi er ikke klar til det, der kommer
Seneste nyt om krigen i Ukraine og situationen i Rusland – følg udviklingen her
Gallups Kompas Test
gallupkompasmodel_ren_c3fd7d679a.png
5.1 Avisjournalistik.docx
Jeg tager dagens aviser med til jer, som vi skal undersøge nærmere. Læs s. 3-6 (øverst) om avistyper og stofområder.Læs også s. 9-11 om ydre komposition.Læs endelig s. 13-17 om avisens genrer, herunder nyhedsjournalistik og meningsjournalistik.
Noter_billeder.doc
Figurer om avisernes politiske holdning.docx
LIX.PDF
Beregning af Lix-tal:Uddrag fra artikler Beregning af LIX.docx Enden på begyndelsen WeekendAvisen.docx Breivik dropper sin besøgsven BT.docx
Det journalistiske sprog.docx
lixberegner.htm
The Future of Photojournalism
Afghan Girl - Manipuleret billede?
Fotografen bag "Pigen med de grønne øjne" anklages for manipulation
How Real Is Fake News? | Sharyl Attkisson | TEDxUniversityofNevada
President Donald Trump: I'm Not Against The Media, Just 'Fake News' | CNBC
Desinformation, disinformation, misinformation og fake news - Dansk Sprognævn
Fake news kontra troværdige nyheder - Ritzaus Bureau A/S
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Modernisme (med fælles værk Camus Den fremmede)
Forløbet handler om modernismen, og der læses fælles værk: Camus: Den fremmede.
Indhold
Kernestof:
Vi starter forløb om modernisme, hvor I også skal læse et fælles værk i dette forløb. Vi starter med surrealismen. Læs derfor vedlagte link. Genaflevering af seneste artikel i lektionen.CN: Husk udlevering af værk til holdet.
Surrealisme i Danmark: Schade og Munch-Petersen | Litteraturens veje
I dag skal det handle om ekspressionismen. Læs vedlagte link.I får jeres artikler fra eksamenssæt 1 retur.
Ekspressionisme – en subjektiv kunst | Litteraturens veje
Dansk Litteratur 3; sider: 14, 42-43
Tom Kristensen: Henrettelsen (1922)
Gelsted: Reklameskibet (1923)
Læs "første del" af Camus' Den fremmede. "Anden del" læses først til næste lektion.
Camus: Den fremmede; sider: 7-71, 75-143
I får jeres terminsprøver retur, og jeg holder karaktersamtaler, mens I arbejder med romanen.
Vi vender lige terminsstilene igen i starten af lektionen.Vi gennemgår 1. del af romanen (Camus' Den fremmede)., som I arbejdede med sidste lektion. Husk at medbringe bogen. (2. del af romanen skal først læses til næste lektion).
Afsnit
Læs "Anden del" af Camus' Den fremmede. De resterende karaktersamtaler afholdes.
Leksikonartikel om Eksistentialisme
Karen Blixen_Ringen.PDF
Eksistentialisme – fra Kierkegaard til Sartre | Litteraturens veje
Læs vedlagte novellen samt linket. I lektionen skal vi arbejde med eksistentialisme ift. dansk litteratur, her novellen af Karen Blixen.
Soldaten og pigen.PDF
Læs også lige "Soldaten og pigen" færdig, hvis du ikke fik læst den helt færdig i lektionen. Husk at tage den med. Ellers skal vi i dagens lektion videre med 2. fase modernisme. Læs derfor vedlagt novelle "Patienten" af Seeberg samt linket.
Seeberg patienten.pdf Peter Seeberg: Patienten (1962)
14. 1960"erne: Modernisme og virkelighed | Litteraturens veje
16. 1980"erne: Det postmoderne | Litteraturens veje
Læs kun første afsnit (indtil afsnittet "Neoeklekticisme").
"Danske digtere" Dokumentar (CFU) om 80'er-lyrikerne.
Michael Strunge Den hæslige by.docx Michael Strunge Natmaskinen.docx Michael Strunge PLASTICSOLEN.docx Pia Tafdrup Sommerfugl.docx Søren Ulrik Thomsen Digte om natten.docx Søren Ulrik Thomsen Ukendt under den samme måne.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Realimen efter DMG og op gennem 1900-tallet
Forløbet handler om realismen efter det moderne gennembrud og op gennem 1900-tallet frem til nyrealismen.
Indhold
Kernestof:
Vi starter på det sidste forløb, der handler om realimen efter det moderne gennembrud og op igennem 1900-tallet. I denne lektion skal det handle om det folkelige gennembrud.Læs novellen og linket.
Cecil.PDF Johannes V. Jensen: "Cecil" (1898)
10. Det folkelige gennembrud | Litteraturens veje
I har jo for længst fået kommentarer til eksamenssæt 2 retur på Lectio. Alligevel får I fælleskommentarer till dette sæt og laver genaflevering i denne lektion. Og så skal vi jo have afsløret, om der er en, der skal give kage næste gang jævnfør jeres
Klip fra "Pelle Erobreren" (spillefilm)
I dag skal det handle om socialrealismen. Læs novellen og det vedlagte link.
Hans Kirk En plads i verden 1931 (1).pdf Hans Kirk: "En plads i verden" (1931)
30"erne: Krise og arbejdsløshed | Litteraturens veje
Nyrealisme – velfærdsstat uden velfærd | Litteraturens veje
Bodelsen_Fejlen 1972.PDF Anders Bodelsen: "Fejlen" (1972).
I dag skal det handle om nyrealismen. Læs novellen og det vedlagte link.
CN: husk kage!
Tag Yahya Hassan digtsamlingen med, der skal afleveres i bogdepotet.
Information om den mundtlige prøve + jeres ønsker til repetition.
Repetition efter jeres noterede ønsker.Husk at medbringe det udleverede eksamenspørgsmål+tekst til prøveeksamen.
Der er stadig nogen af jer, der mangler at aflevere Hassans digtsamling i bogkælderen. Husk at tage bogen med i dag!
Afslutning og hygge:) Vi ses hos Jon:)
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Forløb#1
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Forløb#5
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Forløb#9
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Forløb#15
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
Forløb#16
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22
Forløb#19
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53399378249", "T": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53399378249", "H": "/lectio/256/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d53399378249" }