Holdet 2023 Ty/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Bettina Værum Johansen
Hold 2023 Ty/2 (1g Ty/2, 2g Ty/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Typisch deutsch
Titel 2 Kindheit und Jugend
Titel 3 Reisen
Titel 4 Das Dritte Reich EKSAMEN
Titel 5 Migranten in Deutschland EKSAMEN
Titel 6 Krimi EKSAMEN
Titel 7 DDR, Berlin und die Wende EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Typisch deutsch

Introforløb med fokus på tysk geografi og kultur. Hvilke forestillinger er der om begrebet ”typisch deutsch”?
IT-øvelse i Landeskunde. Fokus på tysk geografi
”Siezen und duzen” (Fra: ”Dein Deutschland“)
„Haribo“
Hjalmar Jess: ”Dirndl und Lederhose” (Fra: Brennpunkt Deutsch”)
”Erklär’s mir – was ist ein Schlager?” (Fra: Badische Zeitung 02.05.09)
IT-øvelser: „Worauf können die Deutschen stolz sein?“, „Typisch deutsch/dänisch“
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kindheit und Jugend

Bosse: „Liebe ist leise“ (Fra: Mette Hermann: „Los geht’s“)

Julia Engelmann: „Ich habe einen Traum“ (Fra: Mette Hermann: „Los geht’s“)

Wilhelmine: „Drip“

„In welcher Familie lebst du? Norman, Thomas, Andreas, Julia“
(Fra: G.N. Møller: „Wie man lebt – Menschen untereinander“, Systime 2005)

Film: ”Das Wunder von Bern”

Trends und Lebensstile (Fra: http://www.pasch-net.de/pas/cls/sch/deindex.htm)

Kurzfilm: Eugen Merher: „Schwarm“

Kurzfilm: Christoph Baumann: „Amok“
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Reisen

Hvorfor rejser vi? Forløbets fokus er på moderne tekster, der anlægger meget forskelligartede syn på det at rejse.

Cro: “Einmal um die Welt”

Marc Forster: „Au Revoir“

Angelika Mechtel: „Marthas kleine Reise“ (Fra: „Alle Woche wieder“)

Fatih Akin: „Im Juli“ (Film)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Das Dritte Reich EKSAMEN

Fokus på Erziehung og Judenverfolgung

Adolf Hitler: „Erziehung der Jugend“ (Fra:Jørn Ørum Hansen & Ebba Harsaae: „Moderne Vergangenheit“, Hovedland, 1991)

Napola (Fra : http://www.zeitklicks.de/nationalsozialismus/zeitklicks/zeit/alltag/schule-und-bildung/napola/)

Film: Napola

Mariam Hahn-Cohn: “Kristallnacht”

Tilde Michels: „Freundschaftsringe“ (Fra: „Kurzgeschichten einmal anders“)

Der er brugt forskellige ordbøger: Gyldendals Røde, Ordbogen,com, ABC Ordbogen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Migranten in Deutschland EKSAMEN

Forløbet har haft fokus på specielt de tyrkiske migranters situation i Tyskland

„Integrationstheorie“ (Fra: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: ”Dein Deutschland”, Systime)

Birol Denizeri: „Das verlorene Gesicht“ (Fra: „Wir Kinder sind einer Erde“, Systime)

„Eine Frage der Ehre“

Al Gear: „Integration“

Film: Fatih Akin: „Gegen die Wand“
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Krimi EKSAMEN

Fokus på genrekrav og moderne variationer

Erik Christophersen: Der Krimi – einige Informationen“ (Fra: „Dein Deutschland“, Systime)

Jan Flieger: „Liebfrauenmorgen“ (Fra: „Dein Deutschland“, Systime)

Milena Moser: „Der Ausflug“

Film: Fatih Akin: „Aus dem Nichts“

Ferdinand von Schirach: „Kinder“ (Fra: Tyskforlaget)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 DDR, Berlin und die Wende EKSAMEN

Forløbet fungerer som optakt til sprogrejse til Berlin. Primært fokus på DDR og murens fald.

Niels Kaae Stimpel: ”Die Teilung Deutschlands”
(Fra: Niels Kaae Stimpel: ”Wende, Ende, Anfang)

DDR 1949-90
(Fra: Niels Kaae Stimpel: ”Wende, Ende, Anfang)

Dokumentar fra CFU: “Berlinmurens fald”

”Stasi” (Fra: http://www.sowieso.de/portal/lexikon/stasi)

Film: Das Leben der anderen”

Film: ”Das schweigende Klassenzimmer”

"Irgendwie ist es kälter"
(Fra: Ove Rimi Andersen og Poul Husum: "So ein Rummel". Munksgaard, 1994)

"Mauer, Opfer und Täter" (Fra: O.R. andersen og P. Husum: "Berlin - Hauptstadt und Metropole", Munksgaard 1992)

Hjalmar Jess: "Ein berühmtes Foto einer berühmten Flucht" (Fra: Brennpunkt Deutsch 4/2009)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde