Holdet 2n ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Mariagerfjord Gymnasium
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Bo Jensen Buchreitz, Christoffer Østergaard Carstens, Mads Hvam Bjerregaard
Hold 2024 ks/n (1n ks-Hi, 1n ks-re, 1n ks-sa, 2n ks-Hi, 2n ks-re, 2n ks-sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vikingetiden
Titel 2 Dansk slavehandel og Vestindien
Titel 3 Holocaust og HO
Titel 4 Ulighed i velfærdsstaten
Titel 5 Danmark i verden, kold krig, EU og aktivisme (fra
Titel 6 Politik
Titel 7 Globalisering og kulturmøder sa
Titel 8 Globalisering og kulturmøder (historie)
Titel 9 Globalisering og kulturmøder - (alle KS-fag)
Titel 10 USA - et splittet land
Titel 11 USA - Et splittet land (alle KS fag)
Titel 12 USA et splittet land (sa)
Titel 13 Forløb#5
Titel 14 USA - et splittet land (sa)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vikingetiden

Forløb om vikingetiden med fokus på Danmarks tilblivelse og forhold til omverden.

I dette forløb har vi set nærmere på vikingetiden som historisk periode. I forløbet er der arbejdet med temaer som: Vikingernes samfund, handelsmønstre, en nationalstat, vikingernes krigstogter og omverdenens syn på vikingerne. Blandt arkæologer og historikere er der faktisk ikke enighed om, hvornår vikingetiden begynder, eller hvornår den slutter. Derfor er det blevet diskuteret om, om det overhovedet er berettiget at tale om en vikingetid som en bestemt tidsperiode. Der er nemlig en række forskellige syn på, hvad der egentlig kendetegner vikingetiden, og hvordan vi afgrænser vikingetiden tidsmæssigt.

Begreber og begivenheder:
- En særskilt periode
- Vikingernes samfund
- Ringborge
- Handel og globalisering
- Omverdenens syn på vikingerne
- Kultur og tro
- Harald Blåtand
- Jellingstenene
- Danerne
- Skandinaviske bosættelser i England
- Gamle og nye guder
- Menneskeofringer
- Krigere og plyndring
- Krigsførelse
- Fra høvdingesamfund til centralisering
- En dansk stat (statsdannelse)
- Nutidens syn på vikingerne
- Historiebrug
- Nye transportformer og en global verden
- Internationale alliancer
- En økonomisk revolution
- Kristendommen
- Dannevirke

Kernestof:
- dansk historie og identitet
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og
periodiseringsprincipper
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion
̶ styreformer, herunder demokrati og demokratiseringsprocesser
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ nationale og internationale konflikter og samarbejdsrelationer
-historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige begreber.

Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ opnå indsigt i samspillet mellem natur, kultur, individ og samfund i et historisk perspektiv
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid, samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende metodisk-kritiske tilgange til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til kursisternes egen tid
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt, og begrunde de formidlingsmæssige valg
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Dansk slavehandel og Vestindien

Forløbet handler om den transatlantiske slavehandel fra opdagelsernes tid igennem oplysningstiden og ind i det danske demokratis første år. I forløbet ser vi nærmere på slaverne fra det centrale Afrika ud til kysten, hvorfra de blev fragtet til fjerne kolonier. Forløbet giver også indblik i og kilder til at forstå slaveriets oprindelse og retfærdiggørelsen af slaveriet. Ophævelse af slavehandelen og senere ophævelsen af slaveriet belyses ligeledes. Hvem stod for handlen? Og skylder Danmark slavernes efterkommere en undskyldning i dag?

Begreber og begivenheder:
- Den transatlantiske slavehandel
- Historiebrug
- Oplysningstiden
- Dansk kompagni
- Kolonier i Vestindien og handelsstationer i Afrika
- Slaver og slaveopkøbere
- Slavehandel og salgsmetoder
- Slaver og sukker
- Slavernes forhold, helbred og sygdom
- Oprør
- Slavekaravaner
- Handelsvarerne
- Slaveskibe
- Overfarten
- Ophævelsen af slavehandelen
- Ophævelsen af slaveriet
- Salget i 1917
- Undskyldning eller ej?

Flerfaglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske,
samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og
viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder
professionsrettede problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og
struktur
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og
kvantitative data.
- kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og
billedmateriale
- gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig
terminologi
- argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
- kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.

Kernestof i historie:
- dansk historie og identitet
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Holocaust og HO

Dette forløb sætter fokus på Holocaust - udryddelsen af 6 millioner jøder under Anden Verdenskrig. Eleverne får indblik i Hitlers vej til magten, de økonomiske og kulturelle baggrunde for nazismen, ideologien, der ligger til grund for det nazistiske Tyskland samt en dansk vinkel på jøder og nazister. I forløbet arbejdes der desuden med begreber som race, antisemitisme, nazisme, darwinisme.

I forløbet indgår elevernes arbejde med deres HO, der omhandler Holocaust samt Danmarks syn på jøderne.

Begreber og begivenheder:
- Jødehad og antisemitisme
- Adolf Hitler og nazistpartiet
- Rigskansler
- Diskrimination og tvangsudvandring
- Nurnberg lovene
- Ghettoer og koncentrationslejre herunder masseudryddelse
- Wannseekonferencen
- Holocaust og folkedrab
- Gerningsmænd og tilskuere
- Ofre og overlevende
- De danske jøder
- Historiebrug
- Nazisme og racisme
- Socialdarwinisme
- Krystalnatten
- Racehygiejne/eugenik
- Einzatskommando
- 2. verdenskrig

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske,  samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder
professionsrettede problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og
samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.
- kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
- gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
- argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
- kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.

Kernestof:
- dansk historie og identitet
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og
periodiseringsprincipper
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- Holocaust og andre folkedrab
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering af redegørelsen 21-02-2025
Aflevering af analysen 28-02-2025
Aflevering af HO-opgave 10-03-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Ulighed i velfærdsstaten


Faglige mål
anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske,
samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og
viden fra fagenes kernestof
̶ forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder
professionsrettede problemstillinger
̶ redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng
kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og
billedmateriale
̶ gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
̶ formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig
terminologi
̶ argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
̶ kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.

Kernestof:
sociale og kulturelle forskelle
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.




Maslows behovspyramide
Socialgrupper
Socialklasse
Velfærd
Velfærdsstat - universel - korporativ - residual.
Velfærdstrekanten
Social ulighed
Absolut fattigdom
Relativ fattigdom
Ginikoefficient
Lorenzkurve
Skattens omfordelende effekt.
Bourdieu
Kapitaler - social - økonomisk - kulturel - symbols
Habitus
Social arv
Bernstein - sproglige koder

Grundbog: Brøndum, P. og Banke Hansen, T. "Luk Samfundet Op! 4. udgave Columbus 2021 s.83-100, s.167-185, s.196-203.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Danmark i verden, kold krig, EU og aktivisme (fra

Historie
Forløb: Danmark i verden, kold krig, EU og aktivisme (fra 1945 til i dag)

I dette forløb stilles der skarpt på den danske politik og aktivisme fra slutningen af 2. verdenskrig gennem flere kritiske politiske begivenheder frem til i dag. Vi følger et skift i både udenrigs- og sikkerhedspolitikken efter Danmarks besættelse og befrielsen i 1945, fra neutralitetspolitik til medlemskaber i bl.a. FN og EF gennem den kolde krig og til deltagelse i Kosovo-, Irak- og Afghanistankrigene til bekæmpelse af international terrorisme i dagens Danmark.

Begreber og begivenheder:
- Den Kolde Krig
- Neutralitet og besættelse
- Alliancer
- Det munch'ske system
- Danmark som småstat
- EU (EF), FN og NATO
- Marshallplanen
- EU forbehold
- Neutralitetspolitik og besættelse
- Sovjetunionen og USA - øst og vest
- Warszawa-pagten
- Maastricht traktaten
- Nationalt kompromis
- Danmarks internationale placering
- Atomvåben
- Terrortrusler
- Fodnotepolitikken
- Det nationale kompromis
- Sikkerhedspolitik
- Idealisme vs. realisme
- Aktivisme og tilpasningspolitik
- Krig i Afghanistan og Irak

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og
viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder
professionsrettede problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og
struktur
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og
samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og
kvantitative data.
- kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og
billedmateriale
- gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig
terminologi
- argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
- kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.

Kernestof:
- dansk historie og identitet
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og
periodiseringsprincipper
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Politik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Globalisering og kulturmøder sa

Samfundsfag

Kernestof
̶ sociale og kulturelle forskelle
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
̶ kvantitativ og kvalitativ metode
̶ identitetsdannelse og socialisering

Faglige mål
̶ undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug
af begreber samt kvalitative og kvantitative data.
̶ kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistik materiale og billedmateriale
̶ gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
̶ formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
̶ argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
̶ kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter

Forløbet har omhandlet hvordan globaliseringen i øget grad har bragt forskellige kulturer sammen. Hvad sker der, når der opstår kulturmøder? Hvad er en kultur? Hvordan spiller kultur sammen med normer og værdier og hvordan tillæres disse? Hvilken betydning har kultur for identitet? Hvilken identitet får man egentligt, når kulturer mødes? Hvad sker der, når globaliseringen bringer mennesker med en bestemt kulturel baggrund til et nyt land? Hvordan foregår integrationen og foregår den i forskellige felter?


Globalisering
-økonomisk
- kulturelt

Normer og værdier
Social kontrol
Ren identitet
Bindestregsidentitet
Kreolsk identitet
Traditionelle samfund
Patriarkalsk
Senmoderne samfund
Giddens
Individualisering
Refleksivitet
Udlejring af sociale relationer

Begreber samfundsfag:
Primær socialisering
Sekundær socialisering
Dobbelt socialisering
Normer og sanktioner
Social kontrol
Identitet
- jeg-identitet
. personlig-identitet
-social identitet
- gruppe identitet
National kultur
- Hofstedes løgmodel
Pluralistisk Integration
Assimilation
Segregation
Integration - strukturel - kulturel - social - emotionel
Jeg-kultur
Vi-kultur
Grupper
-primære
-sekundære
-sociale
-reference
Traditionelle samfund
Ren identitet
Bindestregsidentitet
Kreolsk identitet
Majoritet
Minoritet

Honneths anderkendelses sfærer
- individuel
- retslig
- social

Brøndum, P. og Banke Hansen, T. Luk samfundet op! 4. udgave, s.29-52, 61-73,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 67 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Globalisering og kulturmøder (historie)

HISTORIE
Forløbet har taget udgangspunkt i et kronologisk og tematisk fokus over de forskellige indvandringsbølger, der siden 1960'erne har præget Danmark.

Begreber og begivenheder:
- Indvandringens historie
- Indvandrere som arbejdstagere
- Gæstearbejdere
- Venstre- og højrefløjen
- Mogens Glistrup og Fremskridspartiet
- Dansk Folkeparti
- Muhammedkrisen
- Finanskrisen 2008
- Oliekrisen og jordskredsvalget
- Udlændingeloven 1983
- Indvandringsstop
- Komparativ metode
- Indvandringspolitik
- Indvandring i terrorens tidsalder - 9/11
- Systemskiftet 2001
- Indvandrere og flygtninge
- Tamilsagen
- Dansk økonomi
- Integrationsformer
- Push- og pull faktorer

Flerfaglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og
viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder
professionsrettede problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og
struktur
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og
samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og
kvantitative data.
- kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og
billedmateriale
- gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig
terminologi
- argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
- kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.

Kernestof:
- dansk historie og identitet
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og
periodiseringsprincipper
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug.

Grundbog: https://dennyindvandring.systime.dk/?id=1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Globalisering og kulturmøder - (alle KS-fag)

Samfundsfag

Kernestof
̶ sociale og kulturelle forskelle
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
̶ kvantitativ og kvalitativ metode
̶ identitetsdannelse og socialisering

Faglige mål
̶ undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug
af begreber samt kvalitative og kvantitative data.
̶ kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistik materiale og billedmateriale
̶ gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
̶ formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
̶ argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
̶ kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter

Forløbet har omhandlet hvordan globaliseringen i øget grad har bragt forskellige kulturer sammen. Hvad sker der, når der opstår kulturmøder? Hvad er en kultur? Hvordan spiller kultur sammen med normer og værdier og hvordan tillæres disse? Hvilken betydning har kultur for identitet? Hvilken identitet får man egentligt, når kulturer mødes? Hvad sker der, når globaliseringen bringer mennesker med en bestemt kulturel baggrund til et nyt land? Hvordan foregår integrationen og foregår den i forskellige felter?


Globalisering
-økonomisk
- kulturelt

Normer og værdier
Social kontrol
Ren identitet
Bindestregsidentitet
Kreolsk identitet
Traditionelle samfund
Patriarkalsk
Senmoderne samfund
Giddens
Individualisering
Refleksivitet
Udlejring af sociale relationer

Begreber samfundsfag:
Primær socialisering
Sekundær socialisering
Dobbelt socialisering
Normer og sanktioner
Social kontrol
Identitet
- jeg-identitet
. personlig-identitet
-social identitet
- gruppe identitet
National kultur
- Hofstedes løgmodel
Pluralistisk Integration
Assimilation
Segregation
Integration - strukturel - kulturel - social - emotionel
Jeg-kultur
Vi-kultur
Grupper
-primære
-sekundære
-sociale
-reference
Traditionelle samfund
Ren identitet
Bindestregsidentitet
Kreolsk identitet
Majoritet
Minoritet

Honneths anderkendelses sfærer
- individuel
- retslig
- social

Brøndum, P. og Banke Hansen, T. Luk samfundet op! 4. udgave, s.29-52, 61-73,

HISTORIE:

HISTORIE
Forløbet har taget udgangspunkt i et kronologisk og tematisk fokus over de forskellige indvandringsbølger, der siden 1960'erne har præget Danmark.

Begreber og begivenheder:
- Indvandringens historie
- Indvandrere som arbejdstagere
- Gæstearbejdere
- Venstre- og højrefløjen
- Mogens Glistrup og Fremskridspartiet
- Dansk Folkeparti
- Muhammedkrisen
- Finanskrisen 2008
- Oliekrisen og jordskredsvalget
- Udlændingeloven 1983
- Indvandringsstop
- Komparativ metode
- Indvandringspolitik
- Indvandring i terrorens tidsalder - 9/11
- Systemskiftet 2001
- Indvandrere og flygtninge
- Tamilsagen
- Dansk økonomi
- Integrationsformer
- Push- og pull faktorer

Flerfaglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og
viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder
professionsrettede problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og
struktur
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og
samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og
kvantitative data.
- kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og
billedmateriale
- gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig
terminologi
- argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
- kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.

Kernestof:
- dansk historie og identitet
- nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og
periodiseringsprincipper
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug.

Grundbog: https://dennyindvandring.systime.dk/?id=1
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 56 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 USA - et splittet land

Historie

Begreber og begivenheder:
- Den oprindelige befolkning
- Kolonier
- Checks and balances
- Magtens tredeling (lovgivende, dømmende og udøvende magt)
- Kolonister og indianere
- Fra europæiske kolonier til amerikansk føderation
- Føderation
- Det republikanske og demokratiske parti
- Amerikanske stater
- Den amerikanske uafhængighedskrig
- Uafhængighedserklæringen
- Den amerikanske forfatning
- A manifest Destiny
- Slaveri og borgerkrig
- Indvandring
- Magtens tredeling i USA
- Borgerrettighedsbevægelsen
- Jim Crow systemet
- Borgerretsloven
- Strukturel racisme
- The frontier
- Den progressive periode, børskrakket og New Deal
- Efterkrigstidens Amerika
- Fair Deal og overflodssamfundet
- Abort i USA (pro-life og pro-choice)
- Roe vs. Wade
- "Make America Great Again"
- "Yes we Can"
- Polarisering i USA
- Stormen på Kongressen
- Historiebrug

Kernestof:
-  nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug.

Flerfaglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.

Grundbog: https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=127
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 USA - Et splittet land (alle KS fag)

HISTORIE:

Begreber og begivenheder:
- Den oprindelige befolkning
- Kolonier
- Checks and balances
- Magtens tredeling (lovgivende, dømmende og udøvende magt)
- Kolonister og indianere
- Fra europæiske kolonier til amerikansk føderation
- Føderation
- Det republikanske og demokratiske parti
- Amerikanske stater
- Den amerikanske uafhængighedskrig
- Uafhængighedserklæringen
- Den amerikanske forfatning
- A manifest Destiny
- Slaveri og borgerkrig
- Indvandring
- Magtens tredeling i USA
- Borgerrettighedsbevægelsen
- Jim Crow systemet
- Borgerretsloven
- Strukturel racisme
- The frontier
- Den progressive periode, børskrakket og New Deal
- Efterkrigstidens Amerika
- Fair Deal og overflodssamfundet
- Abort i USA (pro-life og pro-choice)
- Roe vs. Wade
- "Make America Great Again"
- "Yes we Can"
- Polarisering i USA
- Stormen på Kongressen
- Historiebrug

Kernestof:
-  nedslag i verdens og Europas historie fra antikken til i dag, herunder forskellige typer af årsagssammenhænge og periodiseringsprincipper
- natur, teknologi og produktions betydninger for mennesker i historisk og nutidigt perspektiv
- forholdet mellem aktør og struktur i et historisk og nutidigt perspektiv
- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- globalisering og kulturmøder i historisk og nutidigt perspektiv
- historiefaglige metoder
- historiebrug.

Flerfaglige mål:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende, herunder en forståelse af samspillet mellem aktør og struktur
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.

Grundbog: https://usahistoriesamfundreligion.systime.dk/?id=127

SAMFUNDSFAG

Kernestof

̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

Faglige mål

anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske,
samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og
viden fra fagenes kernestof
̶ forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder
professionsrettede problemstillinger
̶ redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng
undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og
kvantitative data
̶ kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og
billedmateriale
̶ gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
̶ formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig
terminologi
̶ argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
̶ kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter

Begreber
Den amerikanske drøm
Amerikanske værdier
Forfatningen
Valgsystem
Flertalsvalg i kredse - Winner takes it all
Republikanere
Demokrater
Valgmænd
Integration - Salad Bowl og Melting Pot
Identitet - latino
Indvandrere
Immigrantsamfund
Købekraft
Inflation
Kernevælgere og svingvælgere
Svingstater
Residual velfærdsstat
Trumpisme
MAGA-bevægelsen
Abort
Pro-Life/ Pro-Choice
Magtens tredeling
Kongressen - repræsentanternes hus og senatet
Præsidenten
Højesteret
Forfatningen
Det økonomiske kredsløb
Opgangskonjunktur
Nedgangskonjunktur
Finanspolitik - Kontraktiv og Ekspansiv
Inflation
BNP
Økonomisk vækst
Arbejdsløshed
Økonomisk globalisering
Eksport/import
Residual velfærdsstat
Stat
Marked
Civilsamfund


Grundbog: Banke Hansen, Thor og Bonne Sindberg, Andreas "USA - Historie, samfund, religion" I-bog, Systime Kapitel 2 USA - Samfund, politik og økonomi.

Religion:
Puritanisme
Evangelikal kristendom
Mainline protestantisme
The Wall of Separation
Religionsfrihed
Vækkelsesbevægelse
Afrikansk-amerikansk protestantisme
A City Upon a Hill
Biblicisme
Konversionisme / Personlig omvendelse
Nones
Bibelbæltet
Pinsebevægelsen
Megakirke
McChurch
Wall of Separation
Negativt menneskesyn
Positivt menneskesyn
Arvesynden
Bibeletik
Situationsetik
NK som individuel pligt
NK som social forpligtelse
Den menneskelige Jesus
Den Guddommelige Kristus
Skabelsesmyten
Syndefaldsmyten
Frelsesmyten/Jesu Korsdød
Dommedag
Pro-Life
Pro-Choice
Fremgangsteologi

Litteratur: Grundbog: Banke Hansen, Thor og Bonne Sindberg, Andreas "USA - Historie, samfund, religion" I-bog, Systime Kapitel 3: Religion i USA USA
Dokumentarer:
Fify Shades of America (Megakirker)
Pind og Holdt i USA
Guds børnehær (Jesus Camp)
So fucking Special: Religion i USA
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 USA et splittet land (sa)

Kernestof

̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

Faglige mål

anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske,
samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og
viden fra fagenes kernestof
̶ forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder
professionsrettede problemstillinger
̶ redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng
undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og
kvantitative data
̶ kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og
billedmateriale
̶ gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
̶ formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig
terminologi
̶ argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
̶ kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter

Begreber
Den amerikanske drøm
Amerikanske værdier
Forfatningen
Valgsystem
Flertalsvalg i kredse - Winner takes it all
Republikanere
Demokrater
Valgmænd
Integration - Salad Bowl og Melting Pot
Identitet - latino
Indvandrere
Immigrantsamfund
Købekraft
Inflation
Kernevælgere og svingvælgere
Svingstater
Residual velfærdsstat
Trumpisme
MAGA-bevægelsen
Abort
Pro-Life/ Pro-Choice
Magtens tredeling
Kongressen - repræsentanternes hus og senatet
Præsidenten
Højesteret
Forfatningen
Det økonomiske kredsløb
Opgangskonjunktur
Nedgangskonjunktur
Finanspolitik - Kontraktiv og Ekspansiv
Inflation
BNP
Økonomisk vækst
Arbejdsløshed
Økonomisk globalisering
Eksport/import
Residual velfærdsstat
Stat
Marked
Civilsamfund


Grundbog: Banke Hansen, Thor og Bonne Sindberg, Andreas "USA - Historie, samfund, religion" I-bog, Systime Kapitel 2 USA - Samfund, politik og økonomi.

Samfundsfag

Kernestof

̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

Faglige mål

anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske,
samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og
viden fra fagenes kernestof
̶ forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder
professionsrettede problemstillinger
̶ redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng
undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og
kvantitative data
̶ kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og
billedmateriale
̶ gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
̶ formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig
terminologi
̶ argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
̶ kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter

Begreber
Den amerikanske drøm
Amerikanske værdier
Forfatningen
Valgsystem
Flertalsvalg i kredse - Winner takes it all
Republikanere
Demokrater
Valgmænd
Integration - Salad Bowl og Melting Pot
Identitet - latino
Indvandrere
Immigrantsamfund
Købekraft
Inflation
Kernevælgere og svingvælgere
Svingstater
Residual velfærdsstat
Trumpisme
MAGA-bevægelsen
Abort
Pro-Life/ Pro-Choice
Magtens tredeling
Kongressen - repræsentanternes hus og senatet
Præsidenten
Højesteret
Forfatningen
Det økonomiske kredsløb

Inflation
BNP
Økonomisk vækst
Arbejdsløshed
Økonomisk globalisering
Eksport/import
Residual velfærdsstat
Stat
Marked
Civilsamfund


Grundbog: Banke Hansen, Thor og Bonne Sindberg, Andreas "USA - Historie, samfund, religion" I-bog, Systime Kapitel 2 USA - Samfund, politik og økonomi.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Forløb#5

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 USA - et splittet land (sa)

Kernestof

̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ sociale og kulturelle forskelle
̶ velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
̶ det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
̶ kvantitativ og kvalitativ metode.
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

Faglige mål

anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske,
samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og
viden fra fagenes kernestof
̶ forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder
professionsrettede problemstillinger
̶ redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng
undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og
kvantitative data
̶ kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og
billedmateriale
̶ gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
̶ formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig
terminologi
̶ argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
̶ kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter

Begreber
Den amerikanske drøm
Amerikanske værdier
Forfatningen
Valgsystem
Flertalsvalg i kredse - Winner takes it all
Republikanere
Demokrater
Valgmænd
Integration - Salad Bowl og Melting Pot
Identitet - latino
Indvandrere
Immigrantsamfund
Købekraft
Inflation
Kernevælgere og svingvælgere
Svingstater
Residual velfærdsstat
Trumpisme
MAGA-bevægelsen
Abort
Pro-Life/ Pro-Choice
Magtens tredeling
Kongressen - repræsentanternes hus og senatet
Præsidenten
Højesteret
Forfatningen
Det økonomiske kredsløb
Opgangskonjunktur
Nedgangskonjunktur
Finanspolitik - Kontraktiv og Ekspansiv
Inflation
BNP
Økonomisk vækst
Arbejdsløshed
Økonomisk globalisering
Eksport/import
Residual velfærdsstat
Stat
Marked
Civilsamfund


Grundbog: Banke Hansen, Thor og Bonne Sindberg, Andreas "USA - Historie, samfund, religion" I-bog, Systime Kapitel 2 USA - Samfund, politik og økonomi.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer