Holdet 2022 DA/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Egedal Gymnasium & HF
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Britt Eriksen, Susan Pauli Petersen
Hold 2022 DA/x (1x DA, 2x DA, 3x DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Litterær analyse
Titel 2 kortfilm og spillefilm om ungdom
Titel 3 Dokumentaranalyse inkl. værk 1
Titel 4 Dansk/historieforløb
Titel 5 Tove Ditlevssen- værk 2
Titel 6 Senmoderne litteratur, inkl litteraturdag(værk 3)
Titel 7 Argumentation og retorik
Titel 8 Sprog er magt, inkl værk 4
Titel 9 Det moderne gennembrud
Titel 10 Litteraturhistorisk overblik(værk 5) Døden
Titel 11 Romantikkens perioder i DK: Værk 6
Titel 12 Fremstillinger af køn i reklamer gennem tiden
Titel 13 Nyhedsformidling i traditionelle og nye medier
Titel 14 Sportens sprog

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Litterær analyse

Kernestof:
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Grundbogsstof;
Håndbog i dansk, afsnit 3.1-3.5
Håndbog i dansk: Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa (tema 1)

Noveller:
Hun græder ikke af Naja Marie Aidt
Alle kan ro af Pia Juul
Thi Her findes Tigre af Steven King
Bulbjerg af Naja Marie Aidt
Paradis af Rebecca Bach-Lauritzen
Vinyl af Sarah Engell

Forløbet slutter med en skriftlig analyseopgave

Begreber:
novelletræk, personkarakteristik (indre og ydre), komposition, fortælleforhold, synsvinkel, miljø, historisk tid, fortalt tid, symboler, tematik, perspektivering
Vi har analyseret en række tekster og især haft fokus på hvordan man finder citater i teksten, der underbygger ens analyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 kortfilm og spillefilm om ungdom

Kernestof:
Mediemæssige perspektiver
- visuelle udtryksformer
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler


Grundbogsstof:
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/genrer-og-genrefilm 
Håndbog i dansk: Medieanalyse af spillefilm (punkt 12)

Kortfilm:
Det er gratis for piger. (Filmcentralen)
I Dare You;  https://www.casperbalslev.com/I-Dare-You
Bawke (Filmcentralen)
Næste stop (Filmcentralen)
En eftermiddag: (Filmcentralen)
Musen: (Filmcentralen)
Pusling: (Filmcentralen)
Kuppet (Filmcentralen)
Frederikke: (Filmcentralen)


Begreber:
Komposition, Personkarakteristik, Miljø, Tid (historisk tid(hvilken tidsperiode foregår fortællingen i), fortalt tid, fortælletid(hvor lang tid strækker fortællingen sig over?) (hvor lang tid varer filmen, Fortælleforhold (subjektiv eller objektiv eller blanding), Symboler Temaer.
Filmiske virkemidler: frø og fugleperspektiv, farver, klipning, tempo, underlægningsmusik, lys, lyd

Opgaver:
Gruppeopgave med analyse af kortfilm samt litterær analyse af kortfilm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Dokumentaranalyse inkl. værk 1

Kernestof:
- dokumentartekster, visuelle udtryksformer
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Grundbogsstof:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/undervisning/fokus-paa-dokumentar
Krydsfelt om analyse af levende billeder s 329-338.pdf
Håndbog i dansk: 5.2 Dokumentarfilm

Vi ser klip fra en række dokumentarer, herunder:
Amadillo (filmstriben)
Bandekrigerne (sociologisk)( Filmcentralen),
BIG TIME, (portrætdokumentar) (Filmcentralen),
De tavse piger(institutionel)( Filmcentralen)
En fremmed flytter ind (fokus på blandingsgenrer)
https://www.dr.dk/drtv/saeson/indefra-med-anders-agger_-vestre-faengsel_357555 (Anders Agger i vestre fængsel)
Skjold og Isabel - det første breakup (Filmcentralen)
Moskeerne bag facaden (uddrag)
En fremmed flytter ind (blandingsform) (værk 1- dokumentar)

Begreber: dokumentargrundform, fortælleform, bølgemodellen, fakta og fiktionskoder, fremstilling af personer, interviews, filmiske virkemidler, vinkling og tematik

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Dansk/historieforløb

Kernestof:
– tekster fra 1700- og 1800-tallet
– tekster fra 1900-tallet
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
---dokumentartekster
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus
på skriftlighed i 1. og 3.g.


Grundbogsstof:
Filmanalysevejledning; Håndbog i dansk
Håndbog i dansk; Analysevejledninger: 2. Litterær analyse af digte

Materiale - særfagligt dansk:
Der er et yndigt land, Oehlenschläger
Kong Cristian stod ved højen mast, Ewald
Brodermorderen Martin A Nexø
Morten Nielsen Skæbne
Under sandet (film)

Forløb i samarbejde med historie:

DHO- opgaveformulering - lavet i par, Der vælges 1 af følgende opgaver:
1.    Første Verdenskrig

Første verdenskrig påvirkede soldatens mentale tilstand. Hvordan og med hvilke konsekvenser har det ændret synet på krig? 

* Redegør for første verdenskrigs udbrud og den rolle teknologiudviklingen spillede for krigen. 
* Giv en kildekritisk analyse af Christian Campradts ”Brev fra en soldat” og en danskfaglig analyse og fortolkning af uddrag fra Remarques roman ”Intet nyt fra Vestfronten” med fokus på, hvordan soldaterne oplever og påvirkes af krigen. 
* Diskuter, hvilken betydning første verdenskrig fik for opfattelsen af krig og soldater.

Krigen i Ukraine; Hvordan er vi endt med en krig i Ukraine i vores egen samtid? 

* Redegør kort for Ruslands forhold til Ukraine i et historisk perspektiv og med fokus på krigen i Ukraine. Du kan inddrage Rusland angriber Ukraine – her er, hvad vi ved. 
* Analysér Erklæring om Ukraine fra Europa-Parlamentets politiske ledelse og sæt kilden i relation til Hyldest til Sovjetunionen, Nationalhymne 1944 og til satiretegningen Not Russia.  
* Lav en analyse og fortolkning af filmen Olegs krig, hvor du fokuserer på, hvordan krigen fremstilles i dokumentaren, og hvilken betydning det har, at vi følger Oleg. Inddrage viden om filmiske virkemidler og fakta og fiktionskoder. 
* Vurder: På hvilken måde ny og gammel krig adskiller sig fra hinanden. Inddrag viden fra analysen. 

Begreber og fokus:
Litterær analyse og filmanalyse. Metode i dansk og tværfaglighed, taksonomi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Tove Ditlevssen- værk 2

Kernestof:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

I dette forløb har vi læst og analyseret Tove Ditlevsens roman "Gift" og set Tove I stykker (CFU)

Fokus har været på litterær analyse og værklæsning af roman.

Begreber:
komposition, personkarakteristik, genretræk, miljø, sted, symboler, tid, synsvinkel, fortælleforhold, perspektivering.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Senmoderne litteratur, inkl litteraturdag(værk 3)

Kernestof:
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Værk 3: Haidar Ansari: Institutionaliseret (digtsamling)(seneste 5 år)

Grundbogsstof:
Håndbog i dansk; tema 2. Litterær analyse af digte

Tekster:

Kristin Vego Vinter.pdf

Fra Haidar Ansari digtsamling Institutionaliseret:
Kvarteret
Hånd i hånd
Folkeskole
Ungdomsklubben
Knivstik
Underskud
2. Knivstik
Grundlovsforhør
Den sikrede institution sølager
Den sikrede institution Sønderbro
Den sikrede institution Kompasset
Den sikrede institution stevnsfortet
Den særligt sikrede afdeling
Khalid
Stockholmsyndromet


I dette forløb har eleverne desuden været til litteraturoplæg med Haidar Ansari og Kristin Vego på Egedal Rådhus samt lavet deres egen bogmesse for 1g elever.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Argumentation og retorik

Kernestof:
- argumenterende tekster og taler
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– kommunikationsanalyse
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.


Håndbog i dansk: 4.1-4.3 + 4.9--4.11 (sproglige virkemidler, sproglig analyse, diskursanalyse)

Tekster;
Line Knutzon,  1 maj tale, 2017
Sproglig analyse af; https://www.boerneraadet.dk/vores-viden/2017/nyheder/brev-aldersgraensen-for-koeb-af-alkohol-boer-haeves-til-18-aar/
Kønsdiskurser og nodalpunkt i artikler:
Sociale strukturer tvang kvinde til barnløst liv som topforsker
Feminine fængsler skal sikre ligestilling blandt kriminelle
Ordets magt: Sproget er et slagkraftigt værktøj, når man mestrer
’naming’ og ’framing’

Begreber:
Det retoriske pentagram(afsender, modtager, emne, sprog, situation), metafor, ironi, sammenligning, anafor, gentagelsesfigurer, udråb, versaler, appelformer, toulmins argumentationsmodel, nodalpunkt, flydende betegnede, hegemoni, ækvivalenskæder, naming og framing
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Sprog er magt, inkl værk 4

Kernestof:
– tekster fra 1900-tallet, herunder modernisme
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
Grundbogsstof:
Håndbog i dansk; 1. Litterær analyse af romaner.
Materiale:
Roman: Orwell: 1984 (del 1+2)(værk)
https://www.kino.dk/nyheder/hvad-er-dystopiske-film-noget
Joan is Awful (Black Mirror)
Filmen: 1984

I dette forløb har vi læst romanenen 1984 og haft fokus på sprogets magt og hvordan sproget kan bruges til at kontrollere andre. Vi har blandt andet været inde på dystopien som genre og eleverne har desuden set filmatiseringen af 1984.
Forløbet indeholder desuden en skriftlig opgave med fokus på sprog og magt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Det moderne gennembrud

Kernestof
– tekster fra 1700- og 1800-tallet
– læsning af en afgrænset periode før 2000
-  Herman Bang, Henrik Pontoppidan
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Materiale:
Billeder fra det moderne gennembrud
Litteraturhistorie: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=622 (uddrag)
Oversigtsskema over naturalismen.

Tekster:
Historien om Danmark(Grundloven, folket og magten)- DR.dk
Aftenvisiter af Peter Nansen
Constance Ring af Amalie skram (uddrag)
Billeder fra det moderne gennembrud
Litteraturhistorie: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=622 (uddrag)
Karens jul af Amalie Skram
Den sidste balkjole - Herman Bang
Lykkeper (film)af Henrik Pontoppidan
Et grundskud Henrik Pontoppidan
Pernille af Herman Bang

Aktiviteter
Laver deres eget brætspil om det moderne gennembrud, skuespil (Pernille)

Begreber:
Impressionisme, naturalisme, realisme, Litterær analyse  (se oversigtskema)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Litteraturhistorisk overblik(værk 5) Døden


kernestof:
– tekster fra tiden før 1700
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– tekster fra 2000-tallet
– fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne:  N.F.S. Grundtvig, H.C Andersen, Steen St. Blicher,  Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen  og Klaus Rifbjerg.

– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Grundbogsstof:
Håndbog i dansk: Analyse af film og novelle (analysevejledninger)
Læreroplæg oplæg - fra middelalder til senmodernitet (kendetegn ved litterære perioder)

Materiale:
German Gladensvend (folkevise)
Mors dreng; https://www.berlingske.dk/aok/mors-dreng
Nåede de færgen (Joh. V. Jensen)
De nåede færgen; https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/de-naede-faergen
(kortfilm) CFU
Litteraturhistorisk overblik (fra Middelalder til senmodernitet)- læreroplæg
at-sige-verden-ret-farvel af Grundtvig
I sporet på Grundtvig (CFU) forfatterportræt
 https://www.youtube.com/watch?v=lLaJ-HXan-M (salmen)
H.C. Andersen: Historien om en moder
Martin A. Hansen: Roden
Tom Kristensen: Henrettelsen
Klaus Rifbjerg: Den Kroniske uskyld (værk 5)
Kim Fups Aakerson: Dødsbo
Forfatterportræt: Karen Blixen + De blå øjne.


I dette overbliksforløb læser vi en række kanonforfattere og placerer dem i litteraturhistorien - indholdsmæssigt og genremæssigt. Vi har fokus på temaet død som går igen i alle tester på forskellig vis. Vi har også fokus på forskellen på film og tekst og de muligheder og begrænsninger de to genrer har.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Romantikkens perioder i DK: Værk 6

Kernestof:
– tekster fra 1800-tallet, herunder romantik og romantisme
– læsning af en afgrænset periode før 2000
Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher

Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Grundbogsstof:
Om Romantikken:
romantikken oversigtsskema.doc (læreroplæg - sammenfatning fra Litteraturens veje)
1800 tallet på vrangen (CFU)
Malerier fra romantikken (læreroplag)
Uddrag af Historien om DK: Folket og magten

Tekster:
Morgenvandring: Adam Oehlenschläger 
Simon Peder; Adam Oehlenschläger
A.W. Schack von Staffeldt: Liljen og dugdråben
Guldhornene af Adam Oehlenschläger
Natascha: Gi mig Danmark tilbage
Kong Cristian stod ved højen mast (igen)Johannes Ewald
Sildig Opvaagen af ST.st. Blicher (Lydbog) værk 6
Marie Krøyer(Film)

Begreber: Biedermeier, universalromantik, monisme, dualisme, nyplatonisme, organismetanken, nationalromantik, romantisme, guldalderen, dannelsestanken,
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Fremstillinger af køn i reklamer gennem tiden


Kernestof:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– kommunikationsanalyse
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus
på skriftlighed i 1. og 3.g.

I dette modul har vi arbejdet med emnet "Køn i reklamer"
Vi har fulgt undervisningsforløbet som er lagt op under 1 modul. Her fremgår alle tekster, reklamer, billeder og opgaver til modulet.
Fokus har været på hvordan køn er blevet fremstillet i reklamer gennem tiden og hvilke kønsopfattelser og stereotyper det trækker på.
Vi har desuden set på virkemidler i både trykte og visuelle reklamer, analyseret sproget og lavet billedanalyse.

Eleverne har desuden arbejdet med skriftlighed i forbindelse med skriftlig opgave og skriftlig test(opgave i timen)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Nyhedsformidling i traditionelle og nye medier

Kernestof
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation

Mediemæssige perspektiver
-  varieret udvalg af teksttyper, herunder nyhedsformidling,
– kommunikationsanalyse
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Grundbogsstof:
Håndbog i dansk. Afsnit 5.1 + analysevejledning af nyheder

Tekster:
artikel D.T og Grønland.docx 
Uddrag af nyhedsudsendelser; DR.dk
d. 13+14+15+16+17+18+19 februar
Forsider fra aviser (ekstabladet og BT, politiken og Berlingske og Jyllands posten)
Minervamodellen

Begreber:
Opbygning, stofområder, nyhedskriterier, interviewtyper, vinkling. Public service, nyhedstrekant eller Hey-You-see So-model, sproglige markører, rubrik, underrubrik, manchet, brødtekst, faktaboks, billedtekst, byline, Fake news, clickbait.

Forløbet har indehold en skriftlig opgave med fokus på nyhedsformidling.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Sportens sprog

kernestof:
Sproglige perspektiver
- argumenterende tekster
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation

Grundbogsstof:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk. Litteratur, sprog, medier. 4. udg., Dansklærerforeningens Forlag: side 4,2 - 4,3

Materiale:
Fodboldkulturen er i forandring, men i kampens hede råber vi stadig bøsserøv
https://www.dr.dk/lyd/p1/klog-paa-sprog/klog-paa-sprog-2017/klog-paa-sprog-11031711416 (podcast om sportsmetaforer)
https://www.bt.dk/fodbold/bts-dom-brutal-aften-i-parken-men-haabet-lever?referrer=RSS&gaa_at=eafs&gaa_n=AerBZYP-
https://politiken.dk/sport/fodbold/art10330078/Medgørlige-Chelsea-sender-FC-København-ud-af-Conference-League-med-smal-sejr



Begreber:
Metaforteori, orienteringsmetaforer, hverdagsmetaforer, konnotationer, afsender, modtager, diskurser, magt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer