Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2021/22 - 2024/25
|
Institution
|
Egedal Gymnasium & HF
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Britt Eriksen, Susan Pauli Petersen
|
Hold
|
2022 DA/x (1x DA, 2x DA, 3x DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Litterær analyse
Kernestof:
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
Grundbogsstof;
Håndbog i dansk, afsnit 3.1-3.5
Håndbog i dansk: Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa (tema 1)
Noveller:
Hun græder ikke af Naja Marie Aidt
Alle kan ro af Pia Juul
Thi Her findes Tigre af Steven King
Bulbjerg af Naja Marie Aidt
Paradis af Rebecca Bach-Lauritzen
Vinyl af Sarah Engell
Forløbet slutter med en skriftlig analyseopgave
Begreber:
novelletræk, personkarakteristik (indre og ydre), komposition, fortælleforhold, synsvinkel, miljø, historisk tid, fortalt tid, symboler, tematik, perspektivering
Vi har analyseret en række tekster og især haft fokus på hvordan man finder citater i teksten, der underbygger ens analyse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
kortfilm og spillefilm om ungdom
Kernestof:
Mediemæssige perspektiver
- visuelle udtryksformer
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
Grundbogsstof:
https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/genrer-og-genrefilm
Håndbog i dansk: Medieanalyse af spillefilm (punkt 12)
Kortfilm:
Det er gratis for piger. (Filmcentralen)
I Dare You; https://www.casperbalslev.com/I-Dare-You
Bawke (Filmcentralen)
Næste stop (Filmcentralen)
En eftermiddag: (Filmcentralen)
Musen: (Filmcentralen)
Pusling: (Filmcentralen)
Kuppet (Filmcentralen)
Frederikke: (Filmcentralen)
Begreber:
Komposition, Personkarakteristik, Miljø, Tid (historisk tid(hvilken tidsperiode foregår fortællingen i), fortalt tid, fortælletid(hvor lang tid strækker fortællingen sig over?) (hvor lang tid varer filmen, Fortælleforhold (subjektiv eller objektiv eller blanding), Symboler Temaer.
Filmiske virkemidler: frø og fugleperspektiv, farver, klipning, tempo, underlægningsmusik, lys, lyd
Opgaver:
Gruppeopgave med analyse af kortfilm samt litterær analyse af kortfilm
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dokumentaranalyse inkl. værk 1
Kernestof:
- dokumentartekster, visuelle udtryksformer
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.
Grundbogsstof:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/undervisning/fokus-paa-dokumentar
Krydsfelt om analyse af levende billeder s 329-338.pdf
Håndbog i dansk: 5.2 Dokumentarfilm
Vi ser klip fra en række dokumentarer, herunder:
Amadillo (filmstriben)
Bandekrigerne (sociologisk)( Filmcentralen),
BIG TIME, (portrætdokumentar) (Filmcentralen),
De tavse piger(institutionel)( Filmcentralen)
En fremmed flytter ind (fokus på blandingsgenrer)
https://www.dr.dk/drtv/saeson/indefra-med-anders-agger_-vestre-faengsel_357555 (Anders Agger i vestre fængsel)
Skjold og Isabel - det første breakup (Filmcentralen)
Moskeerne bag facaden (uddrag)
En fremmed flytter ind (blandingsform) (værk 1- dokumentar)
Begreber: dokumentargrundform, fortælleform, bølgemodellen, fakta og fiktionskoder, fremstilling af personer, interviews, filmiske virkemidler, vinkling og tematik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dansk/historieforløb
Kernestof:
– tekster fra 1700- og 1800-tallet
– tekster fra 1900-tallet
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
---dokumentartekster
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus
på skriftlighed i 1. og 3.g.
Grundbogsstof:
Filmanalysevejledning; Håndbog i dansk
Håndbog i dansk; Analysevejledninger: 2. Litterær analyse af digte
Materiale - særfagligt dansk:
Der er et yndigt land, Oehlenschläger
Kong Cristian stod ved højen mast, Ewald
Brodermorderen Martin A Nexø
Morten Nielsen Skæbne
Under sandet (film)
Forløb i samarbejde med historie:
DHO- opgaveformulering - lavet i par, Der vælges 1 af følgende opgaver:
1. Første Verdenskrig
Første verdenskrig påvirkede soldatens mentale tilstand. Hvordan og med hvilke konsekvenser har det ændret synet på krig?
* Redegør for første verdenskrigs udbrud og den rolle teknologiudviklingen spillede for krigen.
* Giv en kildekritisk analyse af Christian Campradts ”Brev fra en soldat” og en danskfaglig analyse og fortolkning af uddrag fra Remarques roman ”Intet nyt fra Vestfronten” med fokus på, hvordan soldaterne oplever og påvirkes af krigen.
* Diskuter, hvilken betydning første verdenskrig fik for opfattelsen af krig og soldater.
Krigen i Ukraine; Hvordan er vi endt med en krig i Ukraine i vores egen samtid?
* Redegør kort for Ruslands forhold til Ukraine i et historisk perspektiv og med fokus på krigen i Ukraine. Du kan inddrage Rusland angriber Ukraine – her er, hvad vi ved.
* Analysér Erklæring om Ukraine fra Europa-Parlamentets politiske ledelse og sæt kilden i relation til Hyldest til Sovjetunionen, Nationalhymne 1944 og til satiretegningen Not Russia.
* Lav en analyse og fortolkning af filmen Olegs krig, hvor du fokuserer på, hvordan krigen fremstilles i dokumentaren, og hvilken betydning det har, at vi følger Oleg. Inddrage viden om filmiske virkemidler og fakta og fiktionskoder.
* Vurder: På hvilken måde ny og gammel krig adskiller sig fra hinanden. Inddrag viden fra analysen.
Begreber og fokus:
Litterær analyse og filmanalyse. Metode i dansk og tværfaglighed, taksonomi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Tove Ditlevssen- værk 2
Kernestof:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
I dette forløb har vi læst og analyseret Tove Ditlevsens roman "Gift" og set Tove I stykker (CFU)
Fokus har været på litterær analyse og værklæsning af roman.
Begreber:
komposition, personkarakteristik, genretræk, miljø, sted, symboler, tid, synsvinkel, fortælleforhold, perspektivering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Senmoderne litteratur, inkl litteraturdag(værk 3)
Kernestof:
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
Værk 3: Haidar Ansari: Institutionaliseret (digtsamling)(seneste 5 år)
Grundbogsstof:
Håndbog i dansk; tema 2. Litterær analyse af digte
Tekster:
Kristin Vego Vinter.pdf
Fra Haidar Ansari digtsamling Institutionaliseret:
Kvarteret
Hånd i hånd
Folkeskole
Ungdomsklubben
Knivstik
Underskud
2. Knivstik
Grundlovsforhør
Den sikrede institution sølager
Den sikrede institution Sønderbro
Den sikrede institution Kompasset
Den sikrede institution stevnsfortet
Den særligt sikrede afdeling
Khalid
Stockholmsyndromet
I dette forløb har eleverne desuden været til litteraturoplæg med Haidar Ansari og Kristin Vego på Egedal Rådhus samt lavet deres egen bogmesse for 1g elever.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Argumentation og retorik
Kernestof:
- argumenterende tekster og taler
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– kommunikationsanalyse
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.
Håndbog i dansk: 4.1-4.3 + 4.9--4.11 (sproglige virkemidler, sproglig analyse, diskursanalyse)
Tekster;
Line Knutzon, 1 maj tale, 2017
Sproglig analyse af; https://www.boerneraadet.dk/vores-viden/2017/nyheder/brev-aldersgraensen-for-koeb-af-alkohol-boer-haeves-til-18-aar/
Kønsdiskurser og nodalpunkt i artikler:
Sociale strukturer tvang kvinde til barnløst liv som topforsker
Feminine fængsler skal sikre ligestilling blandt kriminelle
Ordets magt: Sproget er et slagkraftigt værktøj, når man mestrer
’naming’ og ’framing’
Begreber:
Det retoriske pentagram(afsender, modtager, emne, sprog, situation), metafor, ironi, sammenligning, anafor, gentagelsesfigurer, udråb, versaler, appelformer, toulmins argumentationsmodel, nodalpunkt, flydende betegnede, hegemoni, ækvivalenskæder, naming og framing
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sprog er magt, inkl værk 4
Kernestof:
– tekster fra 1900-tallet, herunder modernisme
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
Grundbogsstof:
Håndbog i dansk; 1. Litterær analyse af romaner.
Materiale:
Roman: Orwell: 1984 (del 1+2)(værk)
https://www.kino.dk/nyheder/hvad-er-dystopiske-film-noget
Joan is Awful (Black Mirror)
Filmen: 1984
I dette forløb har vi læst romanenen 1984 og haft fokus på sprogets magt og hvordan sproget kan bruges til at kontrollere andre. Vi har blandt andet været inde på dystopien som genre og eleverne har desuden set filmatiseringen af 1984.
Forløbet indeholder desuden en skriftlig opgave med fokus på sprog og magt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Det moderne gennembrud
Kernestof
– tekster fra 1700- og 1800-tallet
– læsning af en afgrænset periode før 2000
- Herman Bang, Henrik Pontoppidan
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
Materiale:
Billeder fra det moderne gennembrud
Litteraturhistorie: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=622 (uddrag)
Oversigtsskema over naturalismen.
Tekster:
Historien om Danmark(Grundloven, folket og magten)- DR.dk
Aftenvisiter af Peter Nansen
Constance Ring af Amalie skram (uddrag)
Billeder fra det moderne gennembrud
Litteraturhistorie: https://litteraturensveje.systime.dk/?id=622 (uddrag)
Karens jul af Amalie Skram
Den sidste balkjole - Herman Bang
Lykkeper (film)af Henrik Pontoppidan
Et grundskud Henrik Pontoppidan
Pernille af Herman Bang
Aktiviteter
Laver deres eget brætspil om det moderne gennembrud, skuespil (Pernille)
Begreber:
Impressionisme, naturalisme, realisme, Litterær analyse (se oversigtskema)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Litteraturhistorisk overblik(værk 5) Døden
kernestof:
– tekster fra tiden før 1700
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– tekster fra 2000-tallet
– fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne: N.F.S. Grundtvig, H.C Andersen, Steen St. Blicher, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Martin A. Hansen og Klaus Rifbjerg.
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
Grundbogsstof:
Håndbog i dansk: Analyse af film og novelle (analysevejledninger)
Læreroplæg oplæg - fra middelalder til senmodernitet (kendetegn ved litterære perioder)
Materiale:
German Gladensvend (folkevise)
Mors dreng; https://www.berlingske.dk/aok/mors-dreng
Nåede de færgen (Joh. V. Jensen)
De nåede færgen; https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/de-naede-faergen
(kortfilm) CFU
Litteraturhistorisk overblik (fra Middelalder til senmodernitet)- læreroplæg
at-sige-verden-ret-farvel af Grundtvig
I sporet på Grundtvig (CFU) forfatterportræt
https://www.youtube.com/watch?v=lLaJ-HXan-M (salmen)
H.C. Andersen: Historien om en moder
Martin A. Hansen: Roden
Tom Kristensen: Henrettelsen
Klaus Rifbjerg: Den Kroniske uskyld (værk 5)
Kim Fups Aakerson: Dødsbo
Forfatterportræt: Karen Blixen + De blå øjne.
I dette overbliksforløb læser vi en række kanonforfattere og placerer dem i litteraturhistorien - indholdsmæssigt og genremæssigt. Vi har fokus på temaet død som går igen i alle tester på forskellig vis. Vi har også fokus på forskellen på film og tekst og de muligheder og begrænsninger de to genrer har.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Romantikkens perioder i DK: Værk 6
Kernestof:
– tekster fra 1800-tallet, herunder romantik og romantisme
– læsning af en afgrænset periode før 2000
Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
Grundbogsstof:
Om Romantikken:
romantikken oversigtsskema.doc (læreroplæg - sammenfatning fra Litteraturens veje)
1800 tallet på vrangen (CFU)
Malerier fra romantikken (læreroplag)
Uddrag af Historien om DK: Folket og magten
Tekster:
Morgenvandring: Adam Oehlenschläger
Simon Peder; Adam Oehlenschläger
A.W. Schack von Staffeldt: Liljen og dugdråben
Guldhornene af Adam Oehlenschläger
Natascha: Gi mig Danmark tilbage
Kong Cristian stod ved højen mast (igen)Johannes Ewald
Sildig Opvaagen af ST.st. Blicher (Lydbog) værk 6
Marie Krøyer(Film)
Begreber: Biedermeier, universalromantik, monisme, dualisme, nyplatonisme, organismetanken, nationalromantik, romantisme, guldalderen, dannelsestanken,
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Fremstillinger af køn i reklamer gennem tiden
Kernestof:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– kommunikationsanalyse
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus
på skriftlighed i 1. og 3.g.
I dette modul har vi arbejdet med emnet "Køn i reklamer"
Vi har fulgt undervisningsforløbet som er lagt op under 1 modul. Her fremgår alle tekster, reklamer, billeder og opgaver til modulet.
Fokus har været på hvordan køn er blevet fremstillet i reklamer gennem tiden og hvilke kønsopfattelser og stereotyper det trækker på.
Vi har desuden set på virkemidler i både trykte og visuelle reklamer, analyseret sproget og lavet billedanalyse.
Eleverne har desuden arbejdet med skriftlighed i forbindelse med skriftlig opgave og skriftlig test(opgave i timen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Nyhedsformidling i traditionelle og nye medier
Kernestof
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
Mediemæssige perspektiver
- varieret udvalg af teksttyper, herunder nyhedsformidling,
– kommunikationsanalyse
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.
Grundbogsstof:
Håndbog i dansk. Afsnit 5.1 + analysevejledning af nyheder
Tekster:
artikel D.T og Grønland.docx
Uddrag af nyhedsudsendelser; DR.dk
d. 13+14+15+16+17+18+19 februar
Forsider fra aviser (ekstabladet og BT, politiken og Berlingske og Jyllands posten)
Minervamodellen
Begreber:
Opbygning, stofområder, nyhedskriterier, interviewtyper, vinkling. Public service, nyhedstrekant eller Hey-You-see So-model, sproglige markører, rubrik, underrubrik, manchet, brødtekst, faktaboks, billedtekst, byline, Fake news, clickbait.
Forløbet har indehold en skriftlig opgave med fokus på nyhedsformidling.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Sportens sprog
kernestof:
Sproglige perspektiver
- argumenterende tekster
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
Grundbogsstof:
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk. Litteratur, sprog, medier. 4. udg., Dansklærerforeningens Forlag: side 4,2 - 4,3
Materiale:
Fodboldkulturen er i forandring, men i kampens hede råber vi stadig bøsserøv
https://www.dr.dk/lyd/p1/klog-paa-sprog/klog-paa-sprog-2017/klog-paa-sprog-11031711416 (podcast om sportsmetaforer)
https://www.bt.dk/fodbold/bts-dom-brutal-aften-i-parken-men-haabet-lever?referrer=RSS&gaa_at=eafs&gaa_n=AerBZYP-
https://politiken.dk/sport/fodbold/art10330078/Medgørlige-Chelsea-sender-FC-København-ud-af-Conference-League-med-smal-sejr
Begreber:
Metaforteori, orienteringsmetaforer, hverdagsmetaforer, konnotationer, afsender, modtager, diskurser, magt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52744392319",
"T": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52744392319",
"H": "/lectio/62/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52744392319"
}