Titel
11
|
Forløb#13: Diskurs/strukturel racisme/statuer
Hvad er en diskurs? Vi undersøger diskurserne, der knytter sig til spørgsmål om racisme, og forholder os til diskursive ord og begreber som 'privilegieblindhed' og 'krænkelsesparat', ’strukturel racisme’ eller ’hyggeracisme’. Hvordan italesættes emnet og hvad betyder ordene, og hvem siger hvad og hvorfor?
Vi ser nærmere på eksemplet om racisme og statuer i det offentlige rum. Og bruger endvidere eksempler fra sociale medier, artikler, og litteratur for at undersøge hvordan emnet italesættes og hvilke retoriske virkemidler der benyttes.
Vi arbejder med analyse af statuer og skulpturer i det offentlige rum, er på ekskursion til København, Sct. Annæ Plads, Amalienborg og Vestindisk Pakhus, og ser den nye Karen Blixen-statue, David og rytterstuen og hvor I am Queen Mary stod.
’Diskursanalyse 4.11’. Håndbog til dansk i-bog. https://hbdansk.systime.dk/?id=202
Frederik Guy Hoff Sonne: Hvad er strukturel racisme? Og findes strukturel racisme i Danmark? Videnskab.dk, 8/6 2020.
https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvad-er-strukturel-racisme-og-findes-strukturel-racisme-i-danmark
Historiedokumentar: 'Slavenation Danmark' (2. episode, 29 min., DR)
https://www.dr.dk/drtv/episode/slavenation-danmark_198469
Tre cases om racisme og statuer i det offentlige rum:
1) I er byråd: Skal skiltning i Gentofte Kommune ændres, f.eks. Schimmelmannsvej?
2) I am Queen Mary-projektet, artikel og video, Idoart.dk
https://www.agency.idoart.dk/i-am-queen-mary
3) Buste-sagen
Anonyme billedkunstnere: ’Kunstakademiets grundlægger smidt i havnen’, IdoArt.dk, 6/11 2020 (inklusive video af happening).
https://www.idoart.dk/blog/det-kgl-danske-kunstakademis-grundlaegger-smidt-i-havnen
Nielsen, Kleinschmidt, Bjerregaard: ’Hun smed buste i havnen som en kunstnerisk happening’, dr.dk nyheder,
DR 28/10 2021 (inklusive video med Katrine Dirckink-Holmfeldt).
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/hun-smed-buste-i-havnen-som-en-kunstnerisk-happening-nu-er-hun-tiltalt-groft#!/
Statue- og Skulpturanalyse.
Vi læser interviews med Lilibeth Cuenca, Gry Jexen, Kristian Hornsleth fra Information og debatindlæg af Nikolaj Høgh.
Med afsæt i Hornsleths skulptur af Eske Villerslev, ved RG, og med artiklerne om statuer/skulpturer i det offentlige rum som baggrund: Research i grupper de nævnte skulpturer/statuer og præsenter med powerpoint en analyse af skulpturen/statuen, med særlig opmærksomhed på skala, detaljeringsgrad, bevægelse og sokkel.
Dokumentet ’3m skulpturanalyse’ benyttes til analyse og præsentation.
1. Bertel Thorvaldsen: Jason med det gyldne skind (1803) - Sofie, Bertil, Valdemar, Emilia
2. Piero Manzoni: Socle du monde (1961) - Sofie, Tobias, William, Valdemar
3. Umberto Boccioni: Unikke former for kontinuitet i rummet (1913) - Lisa, Eidur, Christian, Theodor
4. Anne Marie Carl Nielsen: Rytterstatue af Christian d. 9 (1927) - Lukas, Amalie, Oliver, Michael
5. Michael Elmgreen og Ingar Dragset: Powerless structures, fig. 101 (2012) - Oscar, Emil, Philippa, Isabella
6. Christian Lemmerz: Godot (2022) - Almaliva, Jocelyn, Clara, Anne
7. Sophie Kalkau: Zygote (2023) - Bertram, Mads, Jonas, Adam
8. Ron Mueck: Boy (1999) - Andreas, Christopher, Dagmar, Silas
Diskursanalyse, ækvivalenskæde, hegemonisk eller herskende diskurs, antagonistisk diskurs. Argumentationsanalyse. Retorisk og sproglig analyse. Skulpturanalyse.
|