Holdet 2023 2G IØ - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Opl 2025 (EUD)
Fag og niveau International økonomi A
Lærer(e) Kristoffer Zwergius Christensen, Lennart Keller
Hold 2023 2G IØ (2G IØ, 3G IØ)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundlæggende samfundsøkonomi
Titel 2 Case 1: Inflation og prisdannelse
Titel 3 Betalingsbalance, Valuta & Pengepolitik
Titel 4 Case 2 Makroøkonomisk Landeanalyse
Titel 5 Arbejdsmarkedet i Europa
Titel 6 Konkurrenceevne
Titel 7 Case 3 International handel
Titel 8 Repetition + Intro til skriftlighed
Titel 9 PBL: Irsk konkurrenceevne
Titel 10 Amerikansk valg og skrifltighed
Titel 11 Klima og miljøpolitik
Titel 12 Økonomiske skoler
Titel 13 PBL: Udviklingsøkonomi
Titel 14 PBL: Europæisk økonomier
Titel 15 Forløb#9

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundlæggende samfundsøkonomi

Formål:

Forløbet er et introforløb, da faget er ”nyt” for eleverne. Dele af pensum i International økonomi er præsenteret for eleverne i samfundsfag og Økonomisk Grundforløb.

Forløbet skal give en grundlæggende introduktion til økonomi herunder følgende punker i læreplanens faglige mål:

Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder

Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst

Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer

Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data

Kernestof:
Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet. Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem. Vækst og konjunkturer. Ulighed

Indhold:

Grundlæggende samfundsøkonomi. Med udgangspunkt i det økonomiske kredsløb bevæges eleverne rundt i samfundsøkonomien.

Eleverne skal lære at tænke og ræsonnere økonomisk. Skal trænes i at tale fagsproget og kunne give økonomiske forklaringer på empiriske handlinger og bevægelser.

Danmarks økonomi – de samfundsøkonomiske mål

Produktion og indkomst herunder det økonomiske kredsløb, årets priser og faste priser, forsyningsbalancen og multiplikator-virkningen

Husholdninger og virksomheder

Forburgskvote og marginal forbrugskvote

Den offentlige sektor

Finanspolitik

Lorenz-kurven, Gini-koefficient

Metode:

Der er anvendt deduktiv  undervisningsformer i forløbet.

Deduktiv:
Svære fagbegreber og årsagssammenhænge er ofte gennemgået som et lærerstyret oplæg, hvor efter eleverne har arbejdet i grupper med at løse opgaver.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering af repetition video 24-08-2023
Databaser og grafisk fremstilling 17-09-2023
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Case 1: Inflation og prisdannelse

Formål med undervisningsforløb

- Undervisningsforløbet har haft fokus på emnerne inflation og prisdannelse

- At give eleverne indblik hvorledes prisen dannes på en vare

- Eleverne kan redegøre for forskellige typer af Inflation

- Eleverne skal kunne vurdere konsekvenserne ved inflation og deflation

- Elevernes evne til at arbejde problembaseret er trænet, da forløbet er afsluttet med et PBL-forløb om inflation og prisdannelse



De faglige mål i forbindelse med undervisningsforløbet

- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske
ubalancer og den økonomiske vækst

̶  Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer

̶  Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række
samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data

̶  Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes
troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag


Materiale
Grundsbogsmateriale: Kureer, Henrik: International Økonomi A-Niveau, Systime 2018, kap. 4 og 18.

Udover det angivende materiale har eleverne arbejdet med en række artikler fra danske medier i deres PBL-forløb om samfundsøkonomiske konsekvenser ved inflation
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Case 1 - Prisdannelse og inflation 10-10-2023
Peer Feedback Case 1 13-10-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Betalingsbalance, Valuta & Pengepolitik

Formål med undervisningsforløb:

- At give eleverne indsigt i samfundsøkonomiske prioriteringer ift. de samfundsøkonomiske mål

- At introducere eleverne til grundlæggende årsag/virkning forhold i samfundsøkonomien

- At give eleverne indsigt i de økonomiske konjunkturer og årsagerne til disse

- At give eleverne forståelse for grundlæggende økonomisk politik

- At styrke elevernes forståelse af EU’s og ECB’s rolle ift. danske penge- og valutapolitik

- At give eleverne forståelse af begrænsninger i danske penge og valutapolitik samt betydning af disse begrænsninger


De faglige mål i forbindelse med undervisningsforløbet

- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske
ubalancer og den økonomiske vækst

̶  Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer

̶  Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række
samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data

̶  Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes
troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag

- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold

Skriftlighed: Eleverne er i forløbet introduceret til notatgenren.

Materiale:
Grundsbogsmateriale: Kureer, Henrik: International Økonomi A-Niveau, Systime 2018, kap. Dele af kap. 10 om betalingsbalancen, Kap 11, 12, 13

Samt supplerende materiale fra Nationalbankens undervisningsmateriale.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Case 2 Makroøkonomisk Landeanalyse

Formål med undervisningsforløb:

- Eleverne introduceres til hvorledes en makroøkonomisk landeanalyse foretages og hvilke økonomiske nøgletal en sådan bør indeholde.

- Eleverne introduceres til økonomiske databaser og generel dataindsamling i faget

- Eleverne trænes i formidling af data både hvad angår grafisk og med beregninger

- Elevernes evne til at opstille problemstillinger og besvare disse trænes videre med en PBL-opgave om et selvvalgt i-land, hvor eleverne skal undersøge et lands økonomiske udvikling





De faglige mål i forbindelse med undervisningsforløbet

- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et
globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske
ubalancer og den økonomiske vækst

̶  Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer

̶  Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række
samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data

̶  Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes
troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag

- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold

Materiale
Grundsbogsmateriale: Kureer, Henrik: International Økonomi A-Niveau, Systime 2018, kap. 21

eleverne har derudover selv indsamlet data i forhold til det land de har arbejdet med i PBL-forløbet

6 moduler casearbejde, 2 moduler er mundtlig fremlæggelse af casearbejde

Materialer:
Grundbogen i International økonomi A af Henrik Kureer - kapitel 21 + Selvstændig research på et eller flere lande.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Case 2: Makroøkonomisk landeanalyse 11-12-2023
Case 2: Powerpoint 12-12-2023
Notat til Case 2 19-12-2023
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Arbejdsmarkedet i Europa

Formål:

Undervisningsforløbet har haft til formål at introducere eleverne til arbejdsmarkedet og dets betydning for et lands økonomi. Fokus har været på: Løndannelse, arbejdsløshed og årsager hertil, flexicurity, arbejdsmarkedspolitik og udfordringer med manglen på arbejdskraft.

Skriftlighed: Eleverne har arbejdet videre med notatgenren, da klassen har IØA. Eleverne har på den baggrund skrevet et notat om manglen på arbejdskraft og udfordringer forbundet herved.

I forløbet har klassen besøgt jobcenteret i Viborg, hvor eleverne har hørt om hvorledes kommunen arbejder med at få folk i arbejde og hvilke jobmuligheder der er i Viborg

Forløbet dækker særligt kernestof området: Arbejdsmarkedet.

Faglige mål:

udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data

identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Notatopgave arbejdsmarkedet 04-02-2024
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Konkurrenceevne

Formål med undervisningsforløb

- Eleverne introduceres til begrebet konkurrenceevne

- Eleverne kan afgøre hvad der har betydning for et lands konkurrenceevne

- Eleverne introduceres til strukturpolitik og kan vurdere hvorledes det kan anvendes på at styrke et lands konkurrenceevne


De faglige mål i forbindelse med undervisningsforløbet

- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske
ubalancer og den økonomiske vækst

̶  Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer

̶  Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række
samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data

̶  Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes
troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag

- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold

Materiale
Grundbogen i International økonomi A af Henrik Kureer - kapitel 23 og 16
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Notatopgave konkurrenceevne 29-03-2024
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Case 3 International handel

Formål med undervisningsforløb:

- Eleverne arbejder videre med hvordan en makroøkonomisk landeanalyse foretages og hvilke økonomiske nøgletal en sådan bør indeholde.

- Eleverne trænes videre  til brugen af økonomiske databaser og generel dataindsamling i faget

- Eleverne trænes i formidling af data både hvad angår grafisk og med beregninger

- Eleverne introduceres til handelsteorier og skal kunne ræsonnere sig frem til fordele ved frihandel

- Eleverne introduceres til handelshindringer og protektionisme og skal herunder kunne skelne mellem forskellige handelshindringer og hvorledes de tænkes at kunne virke empirisk

- Elevernes evne til at opstille problemstillinger og besvare disse trænes videre med en PBL-opgave om et selvvalgt i-land eller NIC-land, hvor eleverne skal undersøge hvorledes deltagelsen i international handel påvirker landets økonomi.

- Forløbet har dannet grundlag for elevernes mundtlige årsprøve i faget, hvor de på baggrund af den skriftlige rapport har skrevet en synopsis  som de dernæst er blevet eksamineret i ved en årsprøe.

De faglige mål i forbindelse med undervisningsforløbet

- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et
globalt perspektiv og derigennem demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- Identificere, formulere og behandle de samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske
ubalancer og den økonomiske vækst

̶  Anvende samfundsøkonomisk teori, modeller og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer

̶  Udarbejde et samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række
samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data

̶  Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes
troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag

- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold


Materiale:

Grundsbogsmateriale: Kureer, Henrik: International Økonomi A-Niveau, Systime 2018, kap. Dele af kap 22 om Danmarks handel, kap 24, 26, 27, dele af kap 29 om det indre marked i EU

Derudover har eleverne selv indsamlet en mængde empirisk materiale i forbindelse med PBL-forløbet
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Case 3: Rapport 16-05-2024
Case 3: Synopsis + Powerpoint 28-05-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 9 PBL: Irsk konkurrenceevne

Konkurrenceevne
EU's indre marked

SO6-forløb i kombination med engelsk.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer




Titel 13 PBL: Udviklingsøkonomi

Udviklingsøkonomi:
Udviklingsteori, udviklingsstrategier, udviklingsbistand, udviklingsøkonomisk landeanalyse

Mundtlig eksamen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 PBL: Europæisk økonomier

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Forløb#9

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer