Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
UNORD
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Emilie Shirin Holmgaard
|
Hold
|
cb23ht1b-engb (cbht1b-engb, cbht2b-engb)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
The English Language (eksamensemne)
Different dialects
- Lingua Franca
- Studying dialects
Old English
- Beowulf and Caedmon’s Hymn
- Grammar in context - Uregelmæssige verber
Does grammar matter?
- “Descriptivism” or “Prescriptivism”
- Grammar in context - Kongruens
British English vs American
- Læreroplæg med forskelle på RP og GA
- Creative writing - British slang
Understanding English
- How English sounds to non-speakers
- Short film: Skwerl (2011)
The New British
- The Windrush generation and British subculture
- Grime and Drill
African American English
- Læreroplæg om den sproglige baggrund for AAE
- The Colour Purple
- Creative language assignment
Argumentative essay: AI Tools and Education
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Argumentative essay
Argument vs. Opinion
Opinion cards
The Thesis Statement
General statements/simple + improved statements
Five paragraph essay
The Introduction
PEE-structure
Counter argument
A title that reflects your thesis
(Conclusion)
Feed-forward exercise
Evaluate an essay
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Argumentative essay - Introduction
|
19-01-2024
|
AI Tools and Education - argumentative essay
|
11-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Comedy
- History of Comedy
- Humorous Devices
- Comedy and Power
- Theories of Humor
- Writing and performing a Comedic Bit
Watch clips from comedy show "Inside" by Bo Burnham
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Grammatik: Kulturanmelder
|
05-03-2024
|
Make your own bit - transript and audio
|
23-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Graphic novels
Graphic novels as a medium/format
- Introduction to graphic novels
- The mechanics of a grpahic novel (toolbox)
- Picture & word combinations
- Themes and genres
- Learning history thorugh visual narratives
- Create your own graphic novel
Tekster
- Alone by Mårdøn Smet (2015)
- Ghost World by Daniel Clowes (1997) - uddrag
- Maus by Art Spiegelman (1991) - uddrag
- Understanding Comics by Scott McCloud (1993)
Grammatik:
- Genitiv
- Adverbier
- Adjektiver
Orienteringsløb: Jagten på Genitiv
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Argumentative essay - Graphic Novels
|
24-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Animal Farm
Værklæsning: Animal Farm af George Orwell (ca. 150 normalsider)
Themes covered:
- Literary criticism
- Modernism
- Genre characteristics
- Propaganda
- Skriftlighed (argumentative essay + emailkorrespondance + rewrite ending)
- Historisk kontekst
- Character analysis
Grammatik:
- Adjektiver og adverbiers funktion
- Verbers tider: nutid, datid, førnutid, førdatid
- Sætningsanalyse
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
En svine-handel: email-korrespondance
|
26-09-2024
|
Argumentative essay: Propaganda
|
27-10-2024
|
Comparing Endings
|
29-10-2024
|
Becoming literary critics
|
01-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
US: A Gun Nation (eksamensemne)
Dette forløb omhandler det amerikanske samfund med udgangspunkt i USA's fremtrædende og dominerende våbenkultur. Overvejende nonfiktion-orienteret tilgang til emnet ved at undersøge retorik, argumentation, samfundsværdier og politik. Kort introduktion til den historiske kontekst m. udgangspunkt i Michael Moores satiriske fortælling om våbenkulturens oprindelse og videre med et primært fokus på våbenkulturen i det 21. århundrede.
Der er arbejdet med følgende temaer gennem forløbet:
- 2nd Ammendment (historisk kontekst of nutidig anvendelse)
- The NRA
- Americans FOR gun control/ban
- PRO gun culture
- Mass shootings
- US gun laws
- How to talk about the shooters
- Textual analysis: analyzing short story by one of the Columbine shooters
- Survivalism + prepping + TEOTWAWKI (The End Of The World As We Know It)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rewriting Fairytales: PRO Gun Culture
|
22-12-2024
|
Grammatikquiz - eksamensforberedelse
|
07-01-2025
|
Argumentative essay: Mass Shootings
|
19-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Artifical Intelligence (eksamensemne)
Forløbet har fokuseret på repræsentationen af kunstig intelligens gennem fiktion, den teknologiske udvikling af AI gennem det 20. og 21. århundrede, samt diskussionen af forskelle og ligheder mellem organisk og kunstig intelligens + etiske dilemmaer forbundet med udviklingen og anvendelsen af AI i nogle af dets uendelige former.
Emner dækket i undervisningen:
- Begrebsdefinitioner: intelligence (organic and artificial)
- Intertextuality
- Character analysis
- Artificial consciousness
- Ethical dilemmas regarding the development and use of AI
- Textual analysis
- Asimovs Three Laws of Robotics
- Robot vs. AI
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Speech: pro gun regulations
|
29-11-2024
|
Plumbus: grammar exercise
|
03-03-2025
|
Terminsprøve feedback
|
27-03-2025
|
I, Robot - Analysis
|
01-04-2025
|
Argumentative essay: The future of technology
|
20-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Horror
Mini-forløb og horror-genren med fokus på gothic horror og hvordan denne genres mekanismer fortsat anvendes i moderne fiktion.
Emner dækket i undervisningen:
- Definiiton: horror - it's history and characteristics
- Horror vs Terror
- Classic horror tropes: setting, sound, darkness, uncanny valley, weather, the unknown, monsters, the monster within, psychological vs. physical horror
- textual analysis
- Gothic vs. modern horror
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58920663054",
"T": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58920663054",
"H": "/lectio/236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58920663054"
}