Holdet 2023 En/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Viborg Katedralskole
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Cecilia Ahrenkiel, Jakob Holm Kowalski
Hold 2023 En/z (1z En, 2z En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Superheroes
Titel 2 Australia (EKSAMEN)
Titel 3 The Perks of Being a Wallflower VÆRK
Titel 4 The American Dream - or Nightmare (EKSAMEN)
Titel 5 US Election
Titel 6 Britain - Past and Present (EKSAMEN)
Titel 7 Digital Dilemmas (EKSAMEN)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Superheroes

Fiktionsanalyse – herunder tegneserie og filmværk
Superhelte som et særligt amerikansk fænomen. Propaganda, racebending & representation
Analyse af sagprosa – retorisk, sproglig og argumentationsteoretisk
Superheltens historiske udvikling




Omfang: 10 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Australia (EKSAMEN)

Forløbet har fokus på Australiens historie,  herunder særligt fokus på The Stolen Generation samt på multikulturelle og  -etniske forhold i landet i forhold til ulighed og forskellige opfattelser af historien.


Kernestof:
Richard Roxburgh "Romulus - my father" (2007) - Filmstriben
The Past (poem) af Oodgeroo Noonuccal (1970)
TED-talk by Sheila Humphries ”My Stolen Childhood, and a Life to Rebuild”
Archie Weller "Going Home" (1986)
B-Town Warriors "People of the Red Sunset" (2016)
Archie Roach ”Took the children away” (1990)
Kevin Rudd Apology speech (2008)
Phylisa Wisdom "Cultural appropriation in food” (2016)

Supplerende materiale:
forskellige hjemmesider med facts om Australiens historie

Omfang: 30 sider



Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 The American Dream - or Nightmare (EKSAMEN)

Forløbet skal give en indsigt i USAs opståen og i hvilke værdier, der ligger til grund for amerikanernes selvopfattelse. Vi undersøger begrebet The American Dream og dets afskygninger fra de tidlige nybyggere i 1700-tallets New England til nutidens Latinoers drøm om bedre levevilkår. Vi arbejder således med den amerikanske drøm som begreb og kigger på materiale, der enten udtrykker drømmen eller en modvilje imod den.

Kernestof:
The Library of Congress "What is the American Dream?" (2001)
BBC article with various versions of the American dream: https://www.bbc.com/news/in-pictures-54604504?
Walt Whitman "I Hear America Singing" poem, (1867) p. 115-116 fra Anne Mette Finderup/Agnete Fog: "Worlds of English"
Emma Lazarus "The New Colossus" (1883)
Promotional poster by Strobridge & Co. lithographers (1873)
John Cast: American Progress, (1872)
Baz Luhrmann "The Great Gatsby" (2013) - CFU
Anold Schwarzenegger "Arnold Schwarzenegger Recalls Lessons From 25 Years as a U.S. Citizen—Learn English, Participate in Politics, and Give Back" (2008)
Citlalli Chavez' story: http://www.npr.org/2010/12/16/132112116/status-affects-young-illegal-immigrants-choices
Cinthia Osorio's story: https://www.youtube.com/watch?v=t0b8QCeZZEA
Tara Westovers essay "I am not proof of the American Dream" (2022)
Andrea Elliot excerpt of "Invisible Child" (2021)

Supplerende materiale:
American identity terms fra "Being American"


Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
spoken assignment 1 27-08-2024
essay 1 09-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 US Election

Forløbet fokuserer på præsidentvalget i USA 2024. Udover at eleverne sætter sig ind i det amerikanske politiske system, sættes valget også i kontekst gennem en perspektivering til valgene i 2016 og 2020. Der er også fokus på de to præsidentkandidater og deres vicepræsidentkandidater. Der arbejdes med filmiske virkemidler i analysen af kampagnevideoer,  og det retoriske pentagram, appelformer og retorisk-stilistiske virkemidler genbesøges.

Kernestof:
Kampagnevideoer: https://www.youtube.com/watch?v=sHky_Xopyrw og https://www.youtube.com/watch?v=diniBC70rdI  
teori om det politiske system fra Lise Wich m.fl.  "Election Year" (2024)
Diverse artikler med kontekst/viden om valgsystem, kerneværdier etc.


Supplerende materiale:
Foredrag med Annegrethe Felter Rasmussen
Lærerproduceret oplæg på baggrund af  Mads Dalgaard Madsen powerpoint fra foredrag

Omfang: 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Britain - Past and Present (EKSAMEN)

Forløbet forsøger at afdække britisk identitet ved at kigge på det historiske og det moderne Storbritannien - fra imperium til multikulturelt samfund.

Kernestof:
The British Empire:
"Map of the British Empire 1886 by Captain JC Colombo"
James Thomson: Rule Britannia" poem/song, (1740)
Rydyard Kipling: "The White Man's Burden" poem, (1899)
Soap advertisements from 1890s - Pears Soap
BBC documentary Jeremy Paxman: "A Taste for power", episode 1 (2012)

England as a multicultural society:
Robin Cook: "Chicken Tikka Masala Speech" (2001)
Benjamin Zephaniah: "The British" (http://benjaminzephaniah.com/rhymin/the-british-serves-60-million/) + performance of poem https://www.youtube.com/watch?v=Aq13dvtZjP4
Gurinder Chadha: "Blinded by the light" film, (2019) - CFU
Hanif Kureshi "My son the fanatic" (1990)
Kamala Das "I" (published 2012)
Hafsat Abdullahi “To the girl in English class” (2022)
Sadiq Khan video and speech on multiculturalism (2016)
The Guardian documentary: "Young, British and Somali at Cambridge University" (2020)
Laura Blake "Home is not here" (2021)
Steve McQueen "Small Axe", episode "Education" (2020) - CFU

Supplerende materiale:
diverse hjemmesider om The British Empire
https://www.bbc.com/news/in-pictures-43782851 - Windrush Generation

Omfang: 80 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
essay 2 fiction 20-11-2024
terminsprøve 16-01-2025
spoken assignment 2 30-01-2025
essay 3 FICTION 06-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Digital Dilemmas (EKSAMEN)

Eleverne skal her opnå viden om digitale mediers betydning for kommunikation, så de kan indgå ansvarligt, kritisk og etisk bevidst i globale og digitale fællesskaber. Forløbet rummer forskellige news articles og avisers forsider som viser avisernes forskellig profil og vinkling på en nyhedshistorie samt forskellige opinion articles og fiktive tekster som kredser om forholdet mellem teknologi og menneske og fake news. Der er i forløbet arbejdet med de følgende emner inden for paraplybegrebet Digital dilemmas:
- Fake news
- Media bias
- Social media and technology vs human

Kernestof:
James Carson "Fake news: What exactly is it – and how can you spot it?", The Telegraph (2018)
South Park "Deep Learning" episode (2023)
Nancy Hui Sulaiman "Dinner with Friends" (2022)
Ben Errington "140 characters" (2016)
Spike Jones "Her" (2013) - streamningtjeneste fx yousee/viaplay
Isaac Asimov ”True Love” (1977)

Supplerende materiale:
Lærerproducerede pp/dokumenter om nyhedsmedier, media bias og fake news
Eleverne har desuden været nede i Viborg Kunsthal og se AI-værket/stykket "The Church of Very Rich Angles" skrevet af Christian Lollike/Madame Nielsen (2025)


Omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer