|
Titel
4
|
Hinduisme (re-enkeltfagligt)
Eleverne præsenteres for samt anvender basale religionsfaglige METODEbegreber:
-Indefra og udefra-synsvinkler
-Grader af religiøst engagement minimalisme-maksimalisme
-Elite og mainstream.
Begreber til at tale om religionens rolle/funktion i samfundet:
-Sekularisering: Religion betyder mindre, religion som privat.
-Afsekularisering: Religion betyder noget igen.
Ninian Smarts model om religionens 7 dimensioner, dvs. at alle religioner har myter, ritualer, etik, dogmer mv. Eleverne skrev noter om hinduismen ud fra noter, der var strukturerede efter Smarts model om 7 dimensioner.
Forløbets fokus er HINDUISMEN i Indien:
-Ritualer som puja, meditation, yoga og pilgrimsrejse til Ganges.
-Trosforestillinger/dogmer som synet på mennesket (kroppen som forgængelig og sjælen som evig), gudsopfattelsen, oversigtligt om frelsesveje samt frelse.
-Etik: Vi arbejdede med de 4 livsstadier.
-Kastesystemet.
-Guder som Brahma-Vishnu-Shiva (trimurti), Lakshmi, Ganga, Ganesha, Krishna
Faglige begreber som fx:
Atman, karma, reinkarnation, samsara, moksha, guru, askese, meditation, yoga, puja, do-ut-des, antropomorf, transcendent, darsana, tempel, avatar, åbenbaring/epifani, kastesystemet (herunder de 4 hovedkaster), kasteløs/urørlige, de 4 livsstadier, dharma/den hinduistiske lære, monoteisme, polyteisme.
-MYTE: Ætiologisk, eskatologi, privilegeret talesituation, mytiske forbilleder samt skabelsesmytebegreber som fx kosmogoni, teogoni og antropogoni (https://quizlet.com/dk/131173120/myte-fagbegreb-flash-cards/)
-RITUALER: Det rituelle plan, det mytiske plan, virkningens plan
EKSKURSIONER:
Vi besøgte Hare Krishna-bevægelsen i Vanløse, som kan betragtes som en hinduistisk bevægelse. Vi mødte munke, der bl.a. fortalte om atman. Vi overværede en puja til guden Krishna. Dette var et eksempel på afsekularisering.
|